PLAN ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ DZIECKA 3 LETNIEGO.doc

(48 KB) Pobierz
PLAN ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ DZIECKA 3 LETNIEGO

PLAN ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ DZIECKA

3 LETNIEGO ”MÓJ START W PRZEDSZKOLU”

Treści programowe

Działania

 

Termin

 

Uwagi

 

PRZYGOTOWANIE RODZICÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Podczas składania kart:

-   rodzice mają możliwość wejścia do przedszkola, zapoznać się z wychowawczynią, obejrzeć pomieszczenia w których dzieci będą spędzać czas, przyjrzeć się pracy w tej grupie.

* Po ogłoszeniu listy dzieci przyjętych do przedszkola, zaproszenie rodziców na zebranie informacyjno – zapoznawcze:

-        zapoznanie z programem adaptacyjnym dzieci;

-   wręczenie „Listu do Rodziców”;

-   ukierunkowanie rodziców na wykorzystanie miesięcy wakacyjnych na przygotowanie dziecka do przedszkola;

-   zaproponowanie rodzicom zapoznanie się z wybranymi pozycjami popularyzującymi wiedzę o rozwoju i wychowaniu małego dziecka;

-   przedstawienie rodzicom: sali zabaw, łazienkę i szatnię;

* „Otwarty dzień w przedszkolu”:

-   umożliwienie rodzicom i dzieciom obserwację zajęć, rozmowa z dziećmi już uczęszczającymi do przedszkola, poznanie ich opinii o placówce.

 

IV 2001

 

 

 

 

 

 

IV 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII 2001

Spotkania okazjonalne.

 

 

 

 

 

Zebranie rodziców z udziałem dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umożliwi to ujednolicenie oddziaływania wychowawczego domu i przedszkola.

 

 

 

 

Rozbudzenie zaufania do placówki i personelu.

PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLA

 

Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowanie zachowań

 

Włączenie się w działania nauczycielki polegające na wprowadzeniu do grupy nowych dzieci  s.14 poziom II

* „Pierwszy dzień w przedszkolu”:

-   przywitanie piosenką i pacynką;

-   umożliwienie dziecku pobytu w przedszkolu z jednym z rodziców;

 

 

-   wspólne wyznaczenie miejsca w sali dla każdego dziecka;

 

 

 

-   „Jestem twoim przyjacielem” –zorganizowanie dyżurów 2 – 3 osobowych z grupy „Zuchy” spełniających role przewodników po sali i najbliższym otoczeniu;

-   zasada „krótkiego pierwszego dnia”.

 

 

01 IX2001

Zwiększenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa i wzbudzenie u jego  rodziców zaufania do placówki.

 

Umożliwienie dziecku samodzielnego wyboru miejsca;

 

Pomoc w przełamaniu niepokoju i lęku.

 

 

 

W miarę możliwości rodzice odbierają  dziecko po 5 – 6 godz.

 

 

Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.

s.31 poziom I

 

* Poznanie poszczególnych pomieszczeń w budynku, ich przeznaczenia oraz zasad poruszania się w budynku a także użytkowania sprzętów i urządzeń sanitarnych. 

 

 

 

IX 2001

 

Podczas konkretnych sytuacji wymagających pokazu lub wyjaśnienia.

 

Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.

 

Nabywanie zaufania do nauczycielki i przekonania, że żadne moje pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi, żadna moja potrzeba, którą przekażę nie zostanie zlekceważona i nie zauważona .

 

* „Goście, goście...” – poznanie pracowników przedszkola i pełniących przez nich funkcji.

 

* Zabawy i ćwiczenia ułatwiające integrację grupy, zapamiętanie imion wszystkich członków grupy

 

IX – X 2001

 

Włączenie pracowników w proces adaptacyjny dzieci

 

Umożliwienie wypowiedzi wszystkim dzieciom, rozwijanie w nich przeświadczenia, że zawsze będą wysłuchane. Zachęcenie dzieci nieśmiałych do wypowiedzi na swój temat.

 

 

 

Poznanie odmiennych upodobań rówieśników w zabawach s.22 poziom I

 

 

* Możliwość  przynoszenia przez dzieci niedużych zabawek, „Ukochanej” poduszki itp. z domu.

 

* Wspólne urządzenie w sali kącików z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

 

IX – X 2001

 

Zapewnienie dzieciom  poczucia bezpieczeństwa i akceptacji

 


 

Treści programowe

Działania

 

Termin

 

Uwagi

 

 

Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajania poczucia bezpieczeństwa.

 

* Zabawy integracyjne umożliwiające nawiązanie kontaktów i współdziałania w grupie.

 

* Zabawy kołowe ze śpiewem wyrabiające radosny nastrój.

 

* W wolnych chwilach śpiewanie lub słuchanie radosnych piosenek.

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin