PLAN ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ DZIECKA
3 LETNIEGO ”MÓJ START W PRZEDSZKOLU”
Treści programowe
Działania
Termin
Uwagi
PRZYGOTOWANIE RODZICÓW
* Podczas składania kart:
- rodzice mają możliwość wejścia do przedszkola, zapoznać się z wychowawczynią, obejrzeć pomieszczenia w których dzieci będą spędzać czas, przyjrzeć się pracy w tej grupie.
* Po ogłoszeniu listy dzieci przyjętych do przedszkola, zaproszenie rodziców na zebranie informacyjno – zapoznawcze:
- zapoznanie z programem adaptacyjnym dzieci;
- wręczenie „Listu do Rodziców”;
- ukierunkowanie rodziców na wykorzystanie miesięcy wakacyjnych na przygotowanie dziecka do przedszkola;
- zaproponowanie rodzicom zapoznanie się z wybranymi pozycjami popularyzującymi wiedzę o rozwoju i wychowaniu małego dziecka;
- przedstawienie rodzicom: sali zabaw, łazienkę i szatnię;
* „Otwarty dzień w przedszkolu”:
- umożliwienie rodzicom i dzieciom obserwację zajęć, rozmowa z dziećmi już uczęszczającymi do przedszkola, poznanie ich opinii o placówce.
IV 2001
VIII 2001
Spotkania okazjonalne.
Zebranie rodziców z udziałem dzieci.
Umożliwi to ujednolicenie oddziaływania wychowawczego domu i przedszkola.
Rozbudzenie zaufania do placówki i personelu.
PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLA
Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowanie zachowań
Włączenie się w działania nauczycielki polegające na wprowadzeniu do grupy nowych dzieci s.14 poziom II
* „Pierwszy dzień w przedszkolu”:
- przywitanie piosenką i pacynką;
- umożliwienie dziecku pobytu w przedszkolu z jednym z rodziców;
- wspólne wyznaczenie miejsca w sali dla każdego dziecka;
- „Jestem twoim przyjacielem” –zorganizowanie dyżurów 2 – 3 osobowych z grupy „Zuchy” spełniających role przewodników po sali i najbliższym otoczeniu;
- zasada „krótkiego pierwszego dnia”.
01 IX2001
Zwiększenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa i wzbudzenie u jego rodziców zaufania do placówki.
Umożliwienie dziecku samodzielnego wyboru miejsca;
Pomoc w przełamaniu niepokoju i lęku.
W miarę możliwości rodzice odbierają dziecko po 5 – 6 godz.
Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.
s.31 poziom I
* Poznanie poszczególnych pomieszczeń w budynku, ich przeznaczenia oraz zasad poruszania się w budynku a także użytkowania sprzętów i urządzeń sanitarnych.
IX 2001
Podczas konkretnych sytuacji wymagających pokazu lub wyjaśnienia.
Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
Nabywanie zaufania do nauczycielki i przekonania, że żadne moje pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi, żadna moja potrzeba, którą przekażę nie zostanie zlekceważona i nie zauważona .
* „Goście, goście...” – poznanie pracowników przedszkola i pełniących przez nich funkcji.
* Zabawy i ćwiczenia ułatwiające integrację grupy, zapamiętanie imion wszystkich członków grupy
IX – X 2001
Włączenie pracowników w proces adaptacyjny dzieci
Umożliwienie wypowiedzi wszystkim dzieciom, rozwijanie w nich przeświadczenia, że zawsze będą wysłuchane. Zachęcenie dzieci nieśmiałych do wypowiedzi na swój temat.
Poznanie odmiennych upodobań rówieśników w zabawach s.22 poziom I
* Możliwość przynoszenia przez dzieci niedużych zabawek, „Ukochanej” poduszki itp. z domu.
* Wspólne urządzenie w sali kącików z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajania poczucia bezpieczeństwa.
* Zabawy integracyjne umożliwiające nawiązanie kontaktów i współdziałania w grupie.
* Zabawy kołowe ze śpiewem wyrabiające radosny nastrój.
* W wolnych chwilach śpiewanie lub słuchanie radosnych piosenek.
...
beatka1372