PROGRAM ADAPTACYJNY
DLA DZIECI JEDNOROCZNEGO
ODDZIAŁYWANIA
W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 4
W DZIAŁDOWIE
„ UCZYMY SIĘ ŻYĆ RAZEM”
OPRACOWAŁA: KRYSTYNA SZTRAMSKA
SPIS TREŚCI
Wstęp…………………………………………………………………………………
Cele i zadania programu adaptacyjnego…………………………………………
Kryteria sukcesu……………………………………………………………………
Realizacja……………………………………………………………………………
Arkusz obserwacji dziecka………………………………………………………..
Ankiety dla rodziców…………………………………………………….
Scenariusze zabaw, zajęć, spotkań, imprez , konkursów ………………………
Literatura …………………………………………………………………………….
Rady dla rodziców…………………………………………………………………...
Ewaluacja……………………………………………………………………………..
Przystosowanie należy do podstawowych mechanizmów regulujących stosunki człowieka ze środowiskiem. Wiek przedszkolny to okres osiągania dojrzałości intelektualnej i fizjologicznej. Nowe środowisko, nowe sytuacje, nowi ludzie nastręczają dziecku jednorocznego nauczania kłopotów i trudności. Tylko niewiele osób zna się z tego samego podwórka czy ulicy. Nowa jest pani, nowi koledzy i koleżanki. Sześciolatki z przerażeniem patrzą na nowe środowisko. W tym początkowym okresie dziecko nie ma przynależności do grupy, poczucia wspólnoty co obniża jego poczucie bezpieczeństwa i rodzi sytuacje dyskomfortu psychicznego. Mimo, że ogromna większość dzieci chce pójść do „zerówki”, pragnie zostać przedszkolakiem, jest ciekawa świata, pociągają ją nowe przeżycia i wrażenia to towarzyszy temu lęk przed nowym środowiskiem, wymaganiami, obawa przed brakiem akceptacji, strach przed karą.
Można temu zaradzić przez celowo organizowane sytuacje wychowawcze. Pozytywne nastawienie do przedszkola, miła, serdeczna atmosfera, wspólne zabawy prowadzące do integracji, wzajemnego poznania, tolerancji, szacunku to podstawowe czynniki decydujące o tym czy dziecko czuje się w przedszkolu dobrze, czy będzie mogło się dobrze uczyć i prawidłowo rozwijać.
Znając zasięg tego problemu postanowiłam napisać program adaptacji dziecka oddziaływania jednorocznego Obejmuje on te czynności, zabawy i zajęcia, które pozwalają na wzajemne poznanie się dzieci, nauczycieli i rodziców, na przestrzeganie zasad i norm owiązujących w przedszkolu, na otwartość i przezwyciężenie strachu, na współpracę z innymi grupami .Wydaje mi się, że nauczyciele grup zerowych nie zawsze przywiązują dość uwagi na stworzenie odpowiedniej atmosfery, na dbanie o dobre samopoczucie dzieci, na ich integrację. Dziecko najlepiej uczy się poprzez działanie, gry i zabawy. Dlatego poprzez aktywne formy może nauczyć się prawidłowych zasad współżycia, może poczuć się współgospodarzem przedszkola, jego cząstką, kimś ważnym i potrzebnym, a przede wszystkim akceptowanym.Za motto mojego programu przyjęłam słowa: „Powiedz mi, a zapomnę Pokaż, a zapamiętam Pozwól mi wziąć udział, a zrozumiem.”
Cele i zadania programu adaptacyjnego
Dzień, w którym dziecko po raz pierwszy trafia do oddziału przedszkolnego, jest jednym z najważniejszych w jego życiu. Dlatego bardzo ważne jest aby je odpowiednio przygotować do podjęcia różnorodnych zadań, które wiążą się z przebywaniem w przedszkolu.
Cel główny:
Nadrzędnym celem adaptacji dziecka w przedszkolu jest :
§ Ułatwienie pierwszego przekroczenia progu przedszkola dzieciom sześcioletnim objętych jednorocznym oddziaływaniem przedszkolnym.
Z celu nadrzędnego wynikają następujące cele szczegółowe:
§ Minimalizowanie negatywnych przezyc dziecka i rodzica pojawiających w początkach edukacji przedszkolnej.
§ Zapoznanie dziecka z nowymi warunkami w obecności rodzica.
§ Budowanie pozytywnych relacji między : dziecko-nauczyciel, rodzic-nauczyciel.
§ Wdrażanie do przestrzegania zasad życia w grupie rówieśniczej.
§ Wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania w grupie i działania na rzecz innych.
§ Kształtowanie cech charakteru, np. życzliwości, uczciwości, obowiązkowości;
§ Wyrabianie u dzieci zasad tolerancji i akceptacji odmienności innych dzieci i ludzi.
Zadania , którymi powinien kierować się nauczyciel wdrażając program adaptacyjny:
§ Poznanie dziecka na podstawie obserwacji, rozmów z rodzicami, treści z kwestionariusza dla rodziców i pomoc mu w odnalezieniu swojego miejsca w grupie.
§ Organizowanie zajęć i zabaw, których celem będzie adaptacja do nowego środowiska, wzajemne poznanie , integracja z dziećmi w grupie, nauczycielem, rodzicami i dziećmi innych grup.
§ Organizowanie zebrań dla rodziców, zajęć otwartych, dni otwartych, zebrań Komitetu Rodzicielskiego celem wzmacniania więzi między dziećmi, rodzicami i nauczycielem oraz ułatwienie rodzicom wytworzenie właściwego obrazu działania przedszkola i celów edukacyjnych i wychowawczych jakie przedszkole realizuje.
KRYTERIA SUKCESU
DZIECKO:
§ Chętnie pozostaje w przedszkolu,
§ Bezstresowo akceptuje nauczyciela i nowe warunki, jest otwarte w kontaktach z dorosłymi, sygnalizuje swoje potrzeby,
§ Czuje się bezpiecznie, radośnie i mile spędza czas,
§ Z łatwością nawiązuje nowe kontakty i przyjaźnie, potrafi bezkonfliktowo bawić się z innymi dziećmi.
§ Ufnie odnosi się do nauczyciela, rodziców i innych pracowników przedszkola,
§ Włącza się do zabaw i zajęć organizowanych przez nauczyciela i inne dzieci.
RODZICE:
§ Znają nauczycielkę swego dziecka i maja do niej zaufanie,
§ Otwarcie mówią o swoich problemach i obawach,
§ Chętnie uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez nauczycielkę,
§ Rozumieją sens wspólnych spotkań i ich rolę w procesie adaptacyjnym do środowiska przedszkolnego.
NAUCZYCIELKA:
§ Prowadzi obserwację dzieci,
§ Organizuje zabawy i zajęcia adaptacyjne i integracyjne,
§ Zna oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
§ Wie o problemach i potrzebach dziecka,
§ Informacje zwrotne są podstawą planowania pracy nauczycielki.
SPOSÓB WPROWADZANIA PROGRAMU:
§ Przedstawienie i omówienie programu adaptacji dzieci sześcioletnich objętych jednorocznym oddziaływaniem przedszkolnym na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ Akceptacja i przyjęcie programu przez Radę Pedagogiczną.
§ Uzyskanie akceptacji do realizacji programów przez rodziców.
§ Opracowanie narzędzi.
§ Wprowadzenie programu.
§ Monitoring.
§ Ewaluacja i wnioski.
REALIZACJA
Termin: 3 miesiące
Zagadnienia:
I. Zabawy integracyjne i autoprezentacyjne
II. Integracja z innymi grupami nauczycielami i rodzicami:
a) pasowanie na „Zerówkowicza”
b) grill
c) zawody sportowe
d) konkurs plastyczny
III. Ustalenie zasad i norm w grupie:
a) przykłady z literatury: wiersze,
opowiadania, zagadki, inscenizacje
b) gazetka tematyczna „Prawa i
obowiązki dziecka”
c) zajęcia z wykorzystaniem
przykładowych scenariuszy
e) zabawy tematyczne.
ZAJĘCIA ADAPTACYJNE:
1, diagnozujące:
- czy dziecko chętnie przebywa z rówieśnikami;
- czy jest otwarte z obcymi dorosłymi;
- w jakim stopniu porozumiewa się z otoczeniem;
- jak kontakt z nowym otoczeniem wpływa na zachowanie
dziecka
Rodzice otrzymują ankietę na temat dziecka . ankiety zbierane SA na zakończenie zajęć.
2.zdiagnozowanie dziecka pod kątem samodzielności i samoobsługi.
- jak dziecko zachowuje się w obecności osób obcych bez rodziców,
- jak potrafi samodzielnie podejmować zabawę,
- czy zna własne imię i nazwisko,
- jak reaguje na polecenia nauczyciela,
- jak reaguje na rozstanie z rodzicami
- jak informuje o braku bezpieczeństwa
- czy jest samodzielne
MONITORING:
1. ankieta dla rodziców- czego oczekują od przedszkola.
2. założenie kart obserwacji dziecka, uzupełnienie ich o informacje przekazywane przez rodziców,
3. pod koniec listopada uzyskanie informacji zwrotnych na temat osiągniętych celów.
EWALUACJA:
1. Podsumowanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przebiegu prowadzonych działań
ARKUSZ OBSERWACYJNY DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO
I.
1. Imię i nazwisko ...................................................................................................
2. Adres ...................................................................................................................
3. Wstępna obserwacja nauczyciela :
.............................................................................................................................
4.Uwagi uzyskane od rodziców:………………………..........................................
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………….
……………………………………………………...
beatka1372