nowe teorie przedsiębiorstwa.docx

(17 KB) Pobierz

Neoklasyczny model:


1.       Jedność właściciela i przedsiębiorcy – jedność decyzyjna i ryzyka

2.       Właściciel to Hopo oeconomicus

3.       Produkt jednorodny

4.       Cz.p. doskonale podzielne i substytuowalne

5.       Doskonała informacja

6.       Brak ryzyka i doskonała możliwość przewidywania przyszłości

7.       Hipoteza zysku zerowego

8.       Brak kosztów społecznych i transakcyjnych

9.       Przedsiębiorstwo to czarna skrzynka


GŁÓWNE KIERUNKI KRYTYKI:

1.       Krytyka hipotezy maksymalizacji użyteczności

2.       Przedsiębiorstwa działają w warunkach niepewności i ryzyka (= ograniczona racjonalność)

3.       Rozproszenie własności (duże i średnie przed.)

4.       Oddzielenie funkcji zarządzania i właściciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menadżerskie teorie przedsiębiorstwa:

Menadżerskie :

 

Baumolp. Dąży do maksymalizacji przychodu ze sprzedaży:

p. dąży do max. zrównoważonej stopy zwrotu

t.p. oparta na koncepcji

x – nieefektywności H.Leibensteina

R.M.Cyert, J.G. Marchbehawiorystyczny model

Alokacyjna t.p.

Agencyjna  t.p

Zasobowa  t.p

Płace powiązane ze wzrostem sprzedaży (nie z zyskiem)

Banki wspomagają przedsiębiorstwa których rośnie sprzedaż a nie rentowność

Wzrost sprzedaży bardziej umacnia firmę niż większy zysk i jest mniej ryzykowne

- menadżerowie dążą do max. Ich f. użyteczności (dochodu) w długim okresie

- długookresowy wzrost przeds, = mx użyteczności menadżera + właścicieli

- menadżerowie: „ostrożna polityka inwestycyjna” 

Opozycja do prz. ENC – p. nie musi dążyć do minimalizacji kosztów

- luka efektywności - why?:

a) niekompletna informacja Nt. technologii

b) ukrywanie możliwości produkcyjnych przez pracowników+ ich słabe monitorowanie

c) słaba presja konkurencyjna

- selektywna racjonalność (menedżerów i pracowników)

Odrzucenie: max. Użyteczności  à przyjęcie zachowań satysfakcjonujących

Cel: budowa modelu zachowania firmy na r. niedoskonale konkurencyjnym

- p. to nie Black box ;) a koalicja różnych osób i grup (maja różne f. celu)

- konflikty interesów

Krytyka ENC – technologia nie jest głównym cz. determinującym wielkość p.

- teoria kosztów transakcyjnych

Punkt wyjścia: teoria agenta i pryncypała.

Asymetria informacji à działania oportunistyczne

- niektóre grupy w warunkach niepewności

- wynagrodzenie agenta zależy od:

- przewidywanego wyniku lub

- zachowania agenta

 

- Związana z ekonomia + nauka o zarządzaniu

- pkt. Wyj.: rozszerzone pojmowanie zasobów

- zasoby mobilne, komplementarne i w pewnym stopniu substytucyjne

Budowa przewagi p.:

- powiększanie ilości / jakości zasobów

- poszukiwanie nowych możliwości ich zastosowań

 

 

INNE:

·         Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa (Schumpeter), związana z koncepcją dynamicznej (schumpeterowskiej) konkurencji

·         Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa ( Winter, Nelson), nawiązująca do współczesnej biologicznej teorii ewolucji

·         Ekologiczna teoria przedsiębiorstwa (nawiązująca do teorii trwałego rozwoju, a zwłaszcza wymiaru ekologicznego tej teorii)

·         Teoria przedsiębiorstwa zdeterminowanego przez kapitał intelektualny (oparta na szerokim ujęciu tego kapitału – ludzki, organizacyjny, relacji – i taktującą ten kapitał jako główny czynnik przewagi konkurencyjnej)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin