forma_muzyczna2.pdf

(154 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
F ORMA MUZYCZNA WARIACJE
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
FORMA MUZYCZNA – WARIACJE
Małgorzata Barcikowska-Gałązka
Cele:
poznanie formy muzycznej - wariacji,
utrwalenie wiadomości o poznanych elementach muzycznych,
uwrażliwianie na zmiany różnych elementów, np. tempa, rytmu.
Metody pracy: działania praktyczne.
Formy pracy: zbiorowa.
Środki dydaktyczne: flet, nagranie utworu W. A. Mozarta pt. „Ah, vous dirai-je maman”, podręcznik.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel prosi dzieci, aby wymieniły poznane formy muzyczne. Zapowiada, że lekcja będzie po-
święcona nowej formie - wariacjom.
2. Nauczyciel uczy na flecie melodii „Kurki trzy”.
-2/4| C C | GG | AA | G | F F | E E | D D | C ||: G G| F F | E E | D :|| C C | G G | A A | G | FF | E E | D D | C ||
3. Zadaje pytanie:
Jakie znamy podstawowe elementy muzyczne?
tonacja, tempo, metrum, rytm, dynamika
Wyjaśnia, że wariacje polegają na przekształcaniu tematu muzycznego w ten sposób, że zmianom podle-
gają poszczególne elementy muzyczne.
4. Wariacja I - zmiana tonacji.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227080420.003.png 227080420.004.png
S CENARIUSZE LEKCJI
F ORMA MUZYCZNA WARIACJE
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
Nauczyciel gra melodię w tonacji c-moll. Dzieci słuchają i odgadują, które dźwięki zostały obniżone. Na-
stępnie śpiewają melodię nazwami literowymi w tonacji c-moll.
5. Wariacja II - zmiana tempa.
Dzieci przy pomocy nauczyciela grają na fletach w szybszym tempie niż na początku melodię „Kurki
trzy”.
6. Wariacja III - zmiana metrum.
Uczniowie grają lub śpiewają temat melodyczny w metrum 3/4 (rytm walczyka).
7. Wariacja IV.
Uczniowie śpiewają temat melodyczny nazwami literowymi w metrum 2/4 wartościami rytmicznymi: 2
ósemki i 1 ćwierćnuta.
8. Wariacja V.
Takty 1-8 - uczniowie chodzą w kole na palcach.
Takty 9-12 - maszerują forte.
Takty 13-20 - chodzą lub podskakują.
9. Nauczyciel zadaje pytanie:
Ile razy został odmieniony temat melodyczny?
10. Opracowanie definicji wariacji.
Wariacje - utwór składający się z głównego tematu oraz kilku lub kilkunastu fragmentów (wariacji), w
których temat ten ulega różnym przekształceniom.
11. Na zakończenie lekcji wysłuchanie utworu W. A. Mozarta pt. „Ah, vous dirai-je maman”. Uczniowie
przez podniesienie ręki rozpoznają pojawienie się poszczególnych wariacji.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227080420.005.png 227080420.006.png
S CENARIUSZE LEKCJI
F ORMA MUZYCZNA WARIACJE
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
Praca domowa
Ćwiczenie str. 62
Przyjrzyj się ilustracjom i określ, która z nich jest tematem, a która wariacją tematu.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227080420.001.png 227080420.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin