W lesie.doc

(36 KB) Pobierz

 

Imię i nazwisko ucznia                               klasa 6                                   data: ....................

……………………………….

W lesie

Tekst do zadania 1.

Las rz. mnż I, D. -u, Mc. lesie (l.) 'zwarty zespół roślinności z przewagą drzew i fauną w stanie dzikim': Cichy, głuchy, gęsty las. Las liściasty, iglasty, mieszany. Las bukowy, jodłowy. Chodzić do lasu. Spacerować po lesie. (2.) 'określenie dużej liczby sterczących do góry, wystających, wysokich, przedmiotów': Las kominów. Las rąk. Las rusztowań. (3.) 'o czymś bujnie, gęsto ro­snącym, osiągającym duże rozmiary': Las kukurydzy. Las słoneczników.

Objaśnienia skrótów:

rz. - rzeczownik

mnż. -rodzaj męski nieżywotny

D. - dopełniacz

Mc. - miejscownik

I-deklinacja

[Słownik współczesnego języka polskiego, red. naukowa B. Dunaj, Warszawa 1996]

1.              Jakie informacje zawiera artykuł hasłowy wyrazu las?

a.              informację w odmianie wyrazu

b.              informację o pochodzeniu wyrazu

c.              informację na temat poprawnej wymowy wyrazu

d.              informację na temat akcentowania wyrazu

2.              Podane wyrazy ułóż alfabetycznie.

zagajnik, puszcza, borek, zagajniczek, lasek, gaj, bór

………………………………………………………………………………………………………..

3.              W którym szeregu umieszczono wyrazy należące do jednej rodziny wyrazów?

a.              leśnik, leśniczy, leśniczówka, gajowy

b.              las, lasek, bór, borek

c.              zalesić, las, leśnik, leśniczówka

d.              gaj, gajowy, zagajnik, las, leśniczy

4.              Frazeologizm im dalej w las, tym więcej drzew oznacza, że

a.              głęboko w lesie rośnie więcej drzew niż na brzegu

b.              w głębi lasu łatwo się zgubić, pomylić kierunki

c.              w miarę zgłębiania jakiegoś problemu, staje się on coraz bardziej skomplikowany

d.              im dłużej coś robimy, rym bardziej jesteśmy zmęczeni

 

Tekst do zadań od 5. do 9.

            Grzybobranie

Surojadki srebrzyste, żółte i czerwone,                  Niby czareczki różnym winem napełnione; Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe, Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe, Bielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie,              Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie,                    I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona                       Purchawka, jak pieprzniczka - zaś innych imiona Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku,             Od ludzi nie ochrzczone; a jest ich bez liku.            Ni wilczych, ni zajęczych nikt dotknąć nie raczy, A kto schyla się ku nim, gdy błąd swój obaczy, Zagniewany, grzyb złamie albo nogą kopnie;            Tak szpecąc trawę, czyni bardzo nieroztropnie.

[Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie, ks. III]

5.              Wszystkie wersy powyższego tekstu mają taką samą liczbę sylab, czyli:

a.              11 sylab

b.              12 sylab

c.              13 sylab

d.              14 sylab

 

6.              Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe, to:

a) epitet

b) porównanie

c) ożywienie

d) wyraz dźwiękonaśladowczy

 

7. Wypisz z wiersza dwa epitety

………………………………………………………………..

……………………………………………………………….

 

8. Wiersz jest:

a) stychiczny (ciągły)

b) stroficzny

 

 

9. W wierszu występują rymy

a) krzyżowe

b) parzyste

c) okalające

 

10. Adam Mickiewicz, autor powyższego tekstu, zył w XIX wieki; w tym okresie Polska była pod zaborami.

Podkreśl poprawną odpowiedź

                                                     Prawda                         Fałsz

 

 

 

 

 

 

Odpowiedzi do testu:

1. A

2. borek, bór, gaj, lasek, puszcza, zagajniczek, zagajnik

3. C

4. C

5. C

6. B

7. np. surojadki srebrzyste, kieliszki wysmukłe

8. A

9. B

10.  Prawda

 

Propozycja przeliczania punktów na oceny szkolne:

10 p. – celujący

9p. – bardzo dobry

8p. – dobry

6-7p. – dostateczny

5p. – dopuszczający

Poniżej 5p. - niedostateczny

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin