Sprawa Medjugorie.txt

(24 KB) Pobierz
Sprawa Medjugorie

W pewnym o�rodku formacji zorganizowano sesj� po�wi�con� Biblii, kt�r� prowadzi� wybitny specjalista w tej dziedzinie i doskona�y popularyzator zarazem. Przyby�o 10 os�b. Sesja po�wi�cona objawieniom prywatnym i Biblii zgromadzi�a ponad 60 uczestnik�w. Spotkania traktuj�ce o uzdrowieniu wewn�trznym przyci�gaj� tysi�ce. Te fakty stanowi� bardzo wa�ne t�o dla om�wienia zagadnienia objawie� prywatnych, a Medjugorie w szczeg�lno�ci.

Fakty
Od 24 czerwca 1981 roku do roku 1991 do ma�ej miejscowo�ci w Chorwacji, Medjugorie, przyby�o oko�o 18 milion�w pielgrzym�w, za� swoim wpisem w tych i Nast�pnych latach po�wiadczy�o sw�j pobyt 45 tys. ksi�y, ponad 200 biskup�w, w tym 10 kardyna��w2. Ogromna wi�kszo�� sw�j pobyt tam prze�y�a w spos�b pozytywny. Wielu przyst�pi�o do sakramentu pojednania, wielu uczestniczy�o z przej�ciem w r�nych nabo�e�stwach i spotkaniach. Wielu czeka z niecierpliwo�ci� na kolejne publikowanie "or�dzia Gospy z Medjugorie". Du�a cz�� pielgrzym�w trwa w postawie postu i modlitwy. Jeste�my �wiadkami powstania swoistego "ruchu Medjugorie", kt�rego widocznym przejawem s� liczne pielgrzymki oraz periodyki zajmuj�ce si� propagowaniem samego miejsca oraz or�dzi.

Uczestnikami pierwszego "objawienia" by�o sze�cioro Chorwat�w, p�niej Nast�pnych czworo oraz dwoje jeszcze innych. Niekt�re z tych os�b przesta�y mie� widzenia. Opr�cz or�dzi przekazywanych przez "Gosp�" dla wszystkich, "widz�cy" otrzymuj� tak�e "tajemnice". Tre�ci objawie�, w formie kolejnych "przes�a�", publikuje si� w wielu j�zykach, w periodykach po�wi�conych samemu Medjugorie, b�d� te� w innych czasopismach religijnych. W Krakowie wychodz� dwa pisma zajmuj�ce si� wy��cznie rozpowszechnianiem or�dzi z Medjugorie, obron� prawdziwo�ci objawie�, propagowaniem wyjazd�w oraz pewn� formacj� w kierunku pobo�no�ci Maryjnej. Jest to "Znak Pokoju", wydawany przez grup� os�b zwi�zanych z ks. Stanis�awem Kani� SchP, a drukowany w Wydawnictwie Zakonu Pijar�w, oraz "Echo Maryi Kr�lowej Pokoju", b�d�ce polsk� wersj� w�oskiego pisma, a wydawane przez osob� prywatn�. Najwi�kszy wp�yw na rozpowszechnianie or�dzi, poza wymienionymi, maj� tak�e Radio Maryja oraz miesi�cznik "List".

Publikowane kolejne "or�dzia" maj� okre�lon� form� literack�, a wi�c powtarzaj�ce si� formu�y w rodzaju: "Dzi�kuj�, �e odpowiedzieli�cie na moje wezwanie". Cechuje je tak�e sta�a tonacja uczuciowa, kt�r� tworzy mi�dzy innymi serdeczny zwrot "Drogie dzieci". Z punktu widzenia teologii tre�ci or�dzia s� proste i koncentruj� si� na tematach, takich jak pok�j, nawr�cenie, pokuta, modlitwa, post.

Wobec tych fakt�w obserwuje si� w Ko�ciele katolickim trzy typy postaw: entuzjazm u niemal wszystkich, kt�rzy odwiedzili Medjugorie, kwestionowanie autentyczno�ci objawie�, wyra�one dot�d publicznie przez stosunkowo niewielk� liczb� biskup�w i ksi�y (w tej liczbie s� osoby odpowiedzialne bezpo�rednio za rozeznanie autentyczno�ci objawie�) oraz pow�ci�gliwo�� ze strony niemal wszystkich licz�cych si� teolog�w. Kontrowersj� wywo�uje szereg okoliczno�ci, jak na przyk�ad nie spotykana dot�d d�ugo�� trwania objawie� (od 24 czerwca 1981 roku do dzi�) i zapowied� ze strony "widz�cych", �e objawienia trwa� b�d� a� do ko�ca ich �ycia. Spokojn� ocen� utrudnia tak�e napi�cie mi�dzy duchownymi franciszka�skimi, sprawuj�cymi pos�ug� duszpastersk� w Medjugorie, a biskupami diecezji, na terenie kt�rej to wszystko si� dokonuje.

W ocenie obiektywnej, nie kwestionuj�c szczero�ci prze�y� religijnych zwi�zanych z Medjugorie, od samego pocz�tku wysuwa si� wiele zastrze�e�, kt�re poddaj� w w�tpliwo�� autentyczno�� objawie�. Wiele niepokoju wzbudzi�a odpowied�, jakiej mia�a udzieli� "Gospa" w Medjugorie dwom franciszkanom wydalonym z zakonu i suspendowanym przez biskupa. Mieli oni us�ysze�, �e wina nie jest po ich stronie, ale biskupa, kt�ry zbyt pochopnie wymierzy� kar�. �yczliwy wobec Medjugorie Kard. Franjo Frani� (arcybiskup Splitu i Makarskiej) przyzna�, �e jest to "wielki b��d", ale ze strony franciszkan�w, kt�rzy powo�uj�c si� na Matk� Bo��, zbagatelizowali decyzj� biskupa i sprawuj� dalej sakramenty.

Ten sam biskup w rozmowie, kt�r� przeprowadzi� z nim ks. A. Strus SDB, stwierdzi�: "Trzeba zaj�� si� powa�nie i krytycznie badaniem tre�ci i formy or�dzia. M�odzi �wiadkowie "objawie�" nie zawsze referuj� dos�ownie or�dzie Matki Bo�ej, czasem podaj� swoje my�li, nieraz powtarzaj� or�dzia otrzymane przed rokiem czy trzema laty w spos�b nieco odmienny"3. W tej sytuacji musi budzi� zastrze�enie wydawanie, rozpowszechnianie i przyjmowanie or�dzi jako pochodz�cych od Matki Bo�ej. Wszystko to jest w kontek�cie kolejnych orzecze� Ko�cio�a, w kt�rych powtarza si�, �e nie mo�na stwierdzi�, i� mamy do czynienia z objawieniem pochodz�cym od Matki Bo�ej.

Ocena wydarze� w Medjugorie
Oficjalne stanowisko Ko�cio�a wobec Medjugorie otwiera list �wczesnego biskupa diecezji Mostar (bp Pavao �ani�) z 25 marca 1985 roku do proboszcza w Medjugorie, w kt�rym stwierdza, i� "w Medjugorie nie chodzi o objawienia Matki Bo�ej". Ocena taka opiera�a si� na rezultatach bada� powo�anej komisji diecezjalnej, opublikowanych 24 marca 1984 roku.

Ta pi�tnastoosobowa komisja da�a tak�e w�wczas wytyczne odno�nie do zachowania si� duszpasterzy w sytuacji, w kt�rej trwa� mia�o dalsze badanie autentyczno�ci "objawie�":

1. Unika� o�wiadcze� i publikacji niekrytycznych i pochwalnych na temat "objawie�", 

2. Nie powinno si� organizowa� pielgrzymek do Medjugorie, 

3. Nie wyr�nia� w jaki� spos�b �wiadk�w "objawie�" i nie pozwala�, by wyst�powali w ko�cio�ach, zanim nie uka�e si� oficjalne orzeczenie, 

4. Powstrzymywa� si� od udzielania wyja�nie� prasie.4 

"Problemem Medjugorie" zajmowa�a si� tak�e Komisja Episkopatu Jugos�awii (od 18 stycznia 1987 do 10 kwietnia 1991 roku). Ostatecznie og�osi�a ona, �e w oparciu o dotychczasowe badania nie mo�na stwierdzi�, aby w Medjugorie mia�y miejsce zjawiska i objawienia pochodzenia nadprzyrodzonego. Zwr�cono przy tym uwag� na fakt, �e Medjugorie sta�o si� miejscem modlitwy, i przybywaj�cy tam z r�nych powod�w ludzie wymagaj� opieki duszpasterskiej5.

Kolejne stanowisko Ko�cio�a w sprawie Medjugorie wyrazi�a Kongregacja Nauki Wiary w dniu 23 marca 1996. Stanowi j� odpowied� na zapytanie w sprawie organizowania pielgrzymek do Medjugorie. Poniewa� rozstrzygni�cia tego typu przynale�� do kompetencji miejscowego biskupa lub odpowiedniej Konferencji Episkopatu, wi�c Kongregacja wpierw przypomnia�a stanowisko biskup�w by�ej Jugos�awii z 10 marca 1991 roku:

Na podstawie przeprowadzonych dot�d bada� nie mo�na stwierdzi�, �e chodzi o objawienia nadprzyrodzone. Jednak obecno�� licznych wiernych, kt�rzy z r�nych miejsc przybywaj� do Medjugorie, pod wp�ywem wiary czy innych racji, wymaga uwagi i troski duszpasterskiej w pierwszym miejscu od biskupa diecezjalnego, ale te� wraz z nim, innych biskup�w, tak aby w Medjugorie i w zwi�zku z Medjugorie by�o krzewione zdrowe nabo�e�stwo do NMP, wed�ug nauki Ko�cio�a. Biskupi podadz� te� w tym celu odpowiednie wytyczne szczeg�owe natury liturgiczno-pasterskiej. Jednocze�nie przez swoje Komisje b�d� dalej bada�, w ich ca�o�ci, fakty z Medjugorie.

Po tym przypomnieniu Kongregacja doda�a:

Z tego, co tu powiedziano, wynika, �e nie nale�y organizowa� oficjalnych, tak parafialnych, jak diecezjalnych pielgrzymek do Medjugorie, rozumianego jako miejsce autentycznych objawie� maryjnych, bo by�oby to niezgodne z tym, co stwierdzili poprzednio biskupi by�ej Jugos�awii w o�wiadczeniu, kt�re�my tu zacytowali.6

Ostatnie stanowisko Pasterza Ko�cio�a lokalnego, odno�nie do Medjugorie, pochodzi z dnia 2 pa�dziernika 1997 roku. Jest to odpowied� miejscowego biskupa, kt�rym jest obecnie Radko Peri�, na zapytanie redaktora naczelnego "Famille Chr�tienne". Po przypomnieniu wcze�niejszego orzeczenia Komisji Diecezjalnej Deklaracji Konferencji Episkopatu i wypowiedzi Kongregacji Nauki Wiary pisze on: Na podstawie powa�nych studi�w, dotycz�cych tej sprawy, prowadzonych przez 30 naszych uczonych (3 komisje), w oparciu o moje pi�cioletnie do�wiadczenie biskupie w Diecezji, bior�c pod uwag� gorsz�ce niepos�usze�stwo zwi�zane z t� spraw�, k�amstwa pojawiaj�ce si� od czasu do czasu w ustach "Madonny", niezwyk�e powt�rzenia "or�dzi" od ponad 16 lat, dziwny spos�b, w jaki "kierownicy" duchowi" tak zwanych "widz�cych" prowadz� ich przez �wiat, czyni�c im propagand�, oraz praktyk�, �e "Madonna" zjawia si� na fiat (niech przyb�dzie!) "widz�cych" - moje przekonanie i stanowisko nie jest tylko: Non constat de supernaturalitate, lecz: Constat de non supernaturalitate zjawie� i objawie� w Medjugorie.

Po czym dodaje:

Jestem jednak otwarty na badania, kt�re chcia�aby podj�� Stolica �wi�ta jako najwy�sza Instancja Ko�cio�a Katolickiego, aby wyda� najwy�szy i ostateczny os�d sprawy, i to jak najpr�dzej, ze wzgl�du na dobro dusz oraz ze wzgl�du na cze�� Ko�cio�a i cze�� dla Matki Bo�ej.

Tak wi�c miejscowy biskup zmieni� ocen� z "nie jest pewne, �e zjawisko ma charakter nadprzyrodzony" na "jest pewne, �e wydarzenie nie ma charakteru nadprzyrodzonego"- jak nale�a�oby rozumie� u�yte przez niego sformu�owania �aci�skie.

Obok wypowiedzi oficjalnych Ko�cio�a znane jest tak�e wiele m�wi�ce "zalecenie" dla pasterzy. Jest to wypowied� sekretarza Kongregacji Nauki Wiary przy okazji wizyty ad limina polskich biskup�w. Zawarta jest w sze�ciu punktach:

1. Nadal obowi�zuje, �e nim czego nadprzyrodzonego nie mo�na si� w tych objawieniach dopatrywa�, 

2. Nale�y informowa� wiernych, �e Medjugorie jest miejscem modlitwy, a nie objawie�, 

3. Nadal obowi�zuje zakaz urz�dzania oficjalnych pielgrzymek, 

4. To, co m�wi istota objawiaj�ca si� - "Gospa" - zawiera sprzeczno�ci, jest wi�c niepowa�ne, podobnie postawa i wypowiedzi "widz�cych", 

5. Aktualny ordynariusz Mostaru zajmuje stanowisko negatywne, 

6. Wobec rozpowszechnionej szeroko propagandy i popularnych pielgrzymek sprawa jest powa�na i delikatna, i wymaga roztropnego post�powania.7 ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin