Zabawy dla dzieci.
Zabawa jest najważniejszą formą działalności i zajmuje główne miejsce w życiu dziecka w wieku przedszkolnym. Wpływa na jego rozwój i wychowanie. Daje wiele okazji do wyzwolenia różnych form aktywności małego człowieka. Dzięki zabawie zachodzą różne procesy, kształtują się cechy psychiczne . Dziecko uczy się, poznaje otoczenie, nabywa różne wiadomości i umiejętności.
W literaturze możemy spotkać następujący podział zabaw: - zabawy manipulacyjne, badawcze, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, zabawy dydaktyczne, zabawy ruchowe. Zabawy ruchowe ,,z pokazywaniem" to zabawy ze śpiewem, z elementem ruchowym. Mają na celu: śpiewanie z pokazywaniem, pozwalające na kształtowanie schematu ciała, orientacja w schemacie własnego ciała- wskazywanie lewej i prawej strony ciała; naśladowanie ruchów drugiej osoby; wykonywanie ruchów zgodnych z poleceniem nauczyciela lub treścią zabawy; skupianie wzroku na osobie prowadzącej; przełamanie nieśmiałości dziecka w kontaktach z rówieśnikami; nawiązywanie kontaktu z prowadzącą osobą i kolegami; nabranie pewności dziecka uczestniczeniu w ćwiczeniach i zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela; doskonalenie umiejętności spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej. Dzieci w wieku przedszkolnym uwielbiają tego rodzaju zabawy dlatego też są one częstym elementem pracy w przedszkolu.
Zdarza mi się, że w trakcie zabaw z dziećmi brakuje mi pomysłu na kolejną ,,pokazywankę- śpiewankę". Postanowiłam więc zebrać znane mi i nieznane zabawy w całość, żeby mieć wszystko w zasięgu ręki. Większość zabaw znam od zawsze, natomiast te nieznane -jeśli nie znam melodii- po prostu recytuję. Poniższy zbiór opracowałam dla swoich potrzeb, na podstawie własnej pracy z dziećmi , zgromadzonych zbiorów, znalezionych w internecie. Jest on pozycją niezamkniętą, którą będę stale uzupełniać.
10 murzynków
O alele, alele tika „10 murzynków... x2
w spodenkach na szelkach... x2
zaśpiewa wam piosenkę... x2
taka malutką ... x2
i taką wielką.. x2
taką grubiutką... x2
i taką cienką ... x2
O Elena!!! x2
O Elena !!! x2
O Elena Baduła Badułe !!!” x2
(Piosenkę- pląs można wyśpiewywać w różny sposób – na smutno, na wesoło, jak małe dziecko, jak mężczyźni, dyskotekowo itp.)
Image
Hen w Afryce
Hen w Afryce rzeka Nil,
w niej Krokodyl Mały żył
z tatą krokodylem (mamą, ciocią, wujkiem, babcią , dziadkiem)
płyną sobie Nilem
zaśpiewajmy więc tak, że .....
Hen w Afryce..
My są żabki, wy są żabki
My są żabki,
wy są żabki,
My nie mamy nic takiego...
jeno szłapki, jeno szłapki...
Skrzydełka żadnego...
Uła kła kła uła kła kła uła uła kła kła
Uła kła kła uła kła kła uła uła kła kła ...
A ram tam tam
A ram tam tam x 2
Guli guli guli guli guli ram tam, tam.
„A ram tam tam x 2
Guli guli guli guli guli, ram tam tam.
Aramis aramis
Guli guli guli guli guli ram tam tam.
Guli guli guli guli guli ram tam tam;
Jedzie pociąg
Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka,
konduktorze łaskawy zawieź nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie pełno ludzi jest wszędzie.
Pięknie pana prosimy, jeszcze miejsca widzimy.
- A więc prędko wsiadajcie, do Warszawy ruszajcie.bis
U huuuu!
Bawiły się dzieci
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak jeden nie może to drugi mu pomoże.
jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.
jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.
jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.
jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.
jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.
jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.
jak czoło nie może to głowa mu pomoże.
jak głowa nie może to nic już nie pomoże.
Pingwin
O jak przyjemnie i jak wesoło w Pingwinka bawić się się się,
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
do przodu, do tyłu i raz, dwa i trzy.
Leśne ludki
Były, żyły cztery leśne ludki-
jeden mały, a drugi malutki,
trzeci lekki jak skrzydła motylka,
a czwarty cieniutki jak szpilka...
Poszły na spacer cztery leśne ludki-
I bawiły się cztery leśne ludki-
Zobaczyły wilka cztery leśne ludki-
Uciekają cztery leśne ludki-
Wilk dogania cztery leśne ludki-
I wilk łapie cztery leśne ludki-
Z wilkiem się bawią-
Bum czika bum
Bum czika bum / dzieci powtarzają za prowadzącym;
Bum czika raka czika raka czika bum ;
Uuuuu /
Aaaa/
(Następny raz dzieci powtarzają i następnym razem odśpiewują piosenkę wolno
szybko, cicho, głośno, wesoło... na zakończenie zabawy śpiewamy następny raz...)
Zorro
Dziś będzie Zorro, Zorro, Zorro.
Emocji będzie sporo, sporo, sporo.
Bo w czarnej masce Zorro, Zorro, Zorro.
po nocach mi się śni.
Na konia wsiada, wsiada, wsiada,
a w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada.
I za drzewami znika, znika, znika
bo taki jego los.
Sierżant Garcia (czyt: Garsija) sija, sija
od Zorro dostał w nos, nos, nos.
A teraz leży w łóżku, łóżku, łóżku.
i klepie się po brzuszku.
Trzej Japończycy
Trzej Japończycy niosą kontrabas
idąc ulicą rozpoczęli grać.
Przechodnie się dziwują cóż to za wrzask
trzej Japończycy niosą kontrabas.
Pijmy zioła
Pijmy, tylko zioła chińskie zioła z Indii sok,
wywar z kopru i rumianku siłę da
na cały rok.
Zoo
Tu stoją krokodyle, orangutany,
Dwa malutkie wężyki i królewski orzeł
i kot, i mysz, i bardzo duży słoń
Dlaczego jeszcze nie ma dwóch nosorożców?
Ługi Bugi
Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj,
Do przodu prawą rękę daj i potrząśnij nią,
bo przy Bugi, Bugi, Bugi trzeba ładnie kręcić się
No i w dłonie klaskać też.
Raz, dwa, trzy
Ługi Bugi Ole / x2
(do przodu .. lewą rękę.... prawą nogę... lewą nogę... głowę... pupę... wszystko...daj.. itd.)
Kask
Mój kask on ma trzy rogi,
trzy rogi ma mój kask,
Bo gdyby nie te rogi,
to nie był by mój kask.
Zróbmy kółka dwa
Zróbmy kółka dwa – hej!
Będzie zabawa – hej!
Będziemy bawić się wesoło
póki taniec trwa.
Choć że ze mną całusa Ci dam parara;
Choć że ze mną całusa Ci dam
na raz, dwa i trzy...
Dwóm tańczyć się zachciało
Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało.
Fari, fari, faro.
Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
-ja nie chcę tańczyć z tobą.
Poszukam sobie innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego.
Pies dingo
Zbyt duży pies pod bramą stał,
a on się Dingo zwał. Hej.
a on się Dingo zwał.
D [di], I [aj], N[en], G [dżi], O[oł]/x3
A on się Dingo zwał.
D [di], I [aj], N[en], G [dżi], O[oł].
Tańczymy lambada
Tańczymy lambada, lambada,
lambada, tańczymy lambada
białego walczyka hej!
Tańczą go dorośli, dorośli, dorośli,
tańczą go dorośli i małe dzieci też.
Kostki- były? Były?
Kolana (bioderka, ramiona, głowy) były? ....
(pokazujemy wymieniane części ciała)
Stary niedźwiedź
Stary niedźwiedź mocno śpi/x2
My się go boimy na palcach chodzimy,
jak się zbudzi będzie zły/x2
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
druga godzina niedźwiedź chrapie,
trzecia godzina niedźwiedź łapie...
W trawie w czasie deszczu
W trawie w czasie deszczu leży ślimak zły,
ślimaku pokaż rogi – dam Ci sera na pierogi.
Nie pokażę rogów, bo nakapie mi na lewy róg, na prawy,
nie, nie wyjdę z mojej trawy
Słoń
Czy ty o tym wiesz,
że siedem wzgórz tam jest?
Za nimi wielki zwierz
na rower wsiadł i gna.
Rety to biały słoń,
więc ty go szybko goń.
Trąbę ma tam gdzie nos
i ogon w skos.
Ja już nie jestem taki malutki
Ja już nie jestem taki malutki.
tup, tupu, tupu, tupu, tup, tupu, tup.
I sam potrafię zawiązać butki.
tup, tupu, tupu, tupu, tup ,tupu, tup.
Wiem, która lewa, a która prawa.
I sam łyżeczkę do buzi wkładam.
mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam,
mniam, mniam, mniam, mniam, mniam.
I sam alfabet składać potrafię...
A, b, c, d, e, f, g, h, ha ha ha ha…
Mała Micziganka
Mała Micziganka mi się spodobała,
ona sama taka mała, takie pióro miała.
Takie pióro, taka mała, taka mała, takie pióro.
Kto zabrał ciastko z pudełka ciasteczek?
Kto zabrał ciasteczko z pudełka ciasteczek?
Ciasteczko z pudełka ciasteczek zabrał/a ..........
Kto ja? Tak ty?
Nie może być!
Więc, kto zabrał ciasteczko z pudełka ciasteczek?
Ciasteczko z pudełka ciasteczek zabrał/a....
La puf la czok
la piko la kozare
na, na,na, na,na, na, na, na, na, na, puf!
Brykanie Tygryska
Bryk, bryk, hop sa sa / dzieci powtarzają
Każdy dzisiaj Brykać ma / dzieci powtarzają za nauczycielką
To Tygrysek bardzo lubi / dzieci powtarzają za nauczycielką
Daj się także ty namówić / dzieci powtarzają za nauczycielką
Hop sa sa / dzieci powtarzają
A tu Sowa Mądra Głowa liczy sobie.... (podajemy jakąś liczbę ; dzieci dobierają się w grupy zgodnie z podaną liczbą)
Głowa ramiona
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
10 Eskimosków
10 Eskimosków / dzieci powtarzają za nauczycielką
w kożuszkach na brzuszkach ./ dzieci powtarzają za nauczycielką
Zaśpiewa nam piosenkę / dzieci powtarzają za nauczycielką
o Eskimoskim nosku. / dzieci powtarzają za nauczycielką
Bo Eskimoski nosek / dzieci powtarzają za nauczycielką
to fajna rzecz ./ dzieci powtarzają za nauczycielką
Można nim oddychać / dzieci powtarzają za nauczycielką
ipocałować też. / dzieci powtarzają za nauczycielką
Słoneczko
Słoneczko przygrzewa, przygrzewa,
zielenieją drzewa, oj drzewa,
zielenieją łąki, szmyrgają pająki
uła uła sza, uła uła sza...
O ale le
O ale le,
tonga, o masa,
masa, masa,
o baduła badułe!
Prawa noga …
Prawa noga prawa, lewa, lewa.
prawa noga prawa, lewa też.
Prawa noga prawa, lewa, le...
suzi_2003