zabawy dla dzieci.rtf

(49 KB) Pobierz

Zabawy dla dzieci.              

 

 

 

Zabawa jest najważniejszą formą działalności i zajmuje główne miejsce w życiu dziecka w wieku przedszkolnym. Wpływa na jego rozwój i wychowanie. Daje wiele okazji do wyzwolenia różnych form aktywności małego człowieka. Dzięki zabawie zachodzą różne procesy, kształtują się cechy psychiczne . Dziecko uczy się, poznaje otoczenie, nabywa różne wiadomości i umiejętności.

 

    W literaturze możemy spotkać następujący podział zabaw: - zabawy manipulacyjne, badawcze, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, zabawy dydaktyczne, zabawy ruchowe. Zabawy ruchowe ,,z pokazywaniem" to zabawy ze śpiewem, z elementem ruchowym. Mają na celu: śpiewanie z pokazywaniem, pozwalające na kształtowanie schematu ciała, orientacja w schemacie własnego ciała- wskazywanie lewej i prawej strony ciała; naśladowanie ruchów drugiej osoby; wykonywanie ruchów zgodnych z poleceniem nauczyciela lub treścią zabawy; skupianie wzroku na osobie prowadzącej; przełamanie nieśmiałości dziecka w kontaktach z rówieśnikami; nawiązywanie kontaktu z prowadzącą osobą i kolegami; nabranie pewności dziecka uczestniczeniu w ćwiczeniach i zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela; doskonalenie umiejętności spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej. Dzieci w wieku przedszkolnym uwielbiają tego rodzaju zabawy dlatego też są one częstym elementem pracy w przedszkolu.

 

    Zdarza mi się, że w trakcie zabaw z dziećmi brakuje mi pomysłu na kolejną ,,pokazywankę- śpiewankę". Postanowiłam więc zebrać znane mi i nieznane zabawy w całość, żeby mieć wszystko w zasięgu ręki. Większość zabaw znam od zawsze, natomiast te nieznane -jeśli nie znam melodii- po prostu recytuję. Poniższy zbiór opracowałam dla swoich potrzeb, na podstawie własnej pracy z dziećmi , zgromadzonych zbiorów, znalezionych w internecie. Jest on pozycją niezamkniętą, którą będę stale uzupełniać.

 

 

 

10 murzynków

O alele, alele tika „10 murzynków... x2

w spodenkach na szelkach... x2

zaśpiewa wam piosenkę... x2

taka malutką ... x2

i taką wielką.. x2

taką grubiutką... x2

i taką cienką ... x2

O Elena!!! x2

O Elena !!! x2

O Elena Baduła Badułe !!!” x2

(Piosenkę- pląs można wyśpiewywać w różny sposób – na smutno, na wesoło, jak małe dziecko, jak mężczyźni, dyskotekowo itp.)

Image

 

Hen w Afryce

Hen w Afryce rzeka Nil,

w niej Krokodyl Mały żył

z tatą krokodylem (mamą, ciocią, wujkiem, babcią , dziadkiem)

płyną sobie Nilem

zaśpiewajmy więc tak, że .....

Hen w Afryce..

 

My są żabki, wy są żabki

My są żabki,

wy są żabki,

My nie mamy nic takiego...

jeno szłapki, jeno szłapki...

Skrzydełka żadnego...

Uła kła kła uła kła kła uła uła kła kła

Uła kła kła uła kła kła uła uła kła kła ...

 

 

A ram tam tam

A ram tam tam x 2

Guli guli guli guli guli ram tam, tam.

„A ram tam tam x 2

Guli guli guli guli guli, ram tam tam.

Aramis aramis

Guli guli guli guli guli ram tam tam.

Aramis aramis

Guli guli guli guli guli ram tam tam;

 

 

Jedzie pociąg

Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka,

konduktorze łaskawy zawieź nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie pełno ludzi jest wszędzie.

Pięknie pana prosimy, jeszcze miejsca widzimy.

- A więc prędko wsiadajcie, do Warszawy ruszajcie.bis

U huuuu!

 

Bawiły się dzieci

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak jeden nie może to drugi mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak czoło nie może to głowa mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak głowa nie może to nic już nie pomoże.

 

Pingwin

O jak przyjemnie i jak wesoło w Pingwinka bawić się się się,

Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,

do przodu, do tyłu i raz, dwa i trzy.

 

Leśne ludki

Były, żyły cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

Poszły na spacer cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

I bawiły się cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

Zobaczyły wilka cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

Uciekają cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

Wilk dogania cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

I wilk łapie cztery leśne ludki-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

 

Z wilkiem się bawią-

jeden mały, a drugi malutki,

trzeci lekki jak skrzydła motylka,

a czwarty cieniutki jak szpilka...

 

Bum czika bum

Bum czika bum / dzieci powtarzają za prowadzącym;

Bum czika raka czika raka czika bum ;

Uuuuu /

Aaaa/

(Następny raz dzieci powtarzają i następnym razem odśpiewują piosenkę wolno

szybko, cicho, głośno, wesoło... na zakończenie zabawy śpiewamy następny raz...)

 

 

Zorro

Dziś będzie Zorro, Zorro, Zorro.

Emocji będzie sporo, sporo, sporo.

Bo w czarnej masce Zorro, Zorro, Zorro.

po nocach mi się śni.

Na konia wsiada, wsiada, wsiada,

a w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada.

I za drzewami znika, znika, znika

bo taki jego los.

Sierżant Garcia (czyt: Garsija) sija, sija

od Zorro dostał w nos, nos, nos.

A teraz leży w łóżku, łóżku, łóżku.

i klepie się po brzuszku.

 

 

Trzej Japończycy

Trzej Japończycy niosą kontrabas

idąc ulicą rozpoczęli grać.

Przechodnie się dziwują cóż to za wrzask

trzej Japończycy niosą kontrabas.

 

Pijmy zioła

Pijmy, tylko zioła chińskie zioła z Indii sok,

wywar z kopru i rumianku siłę da

na cały rok.

 

 

Zoo

Tu stoją krokodyle, orangutany,

Dwa malutkie wężyki i królewski orzeł

i kot, i mysz, i bardzo duży słoń

Dlaczego jeszcze nie ma dwóch nosorożców?

 

Ługi Bugi

Do przodu prawą rękę daj,

do tyłu prawą rękę daj,

Do przodu prawą rękę daj i potrząśnij nią,

bo przy Bugi, Bugi, Bugi trzeba ładnie kręcić się

No i w dłonie klaskać też.

Raz, dwa, trzy

Ługi Bugi Ole / x2

(do przodu .. lewą rękę.... prawą nogę... lewą nogę... głowę... pupę... wszystko...daj.. itd.)

 

Kask

Mój kask on ma trzy rogi,

trzy rogi ma mój kask,

Bo gdyby nie te rogi,

to nie był by mój kask.

 

Zróbmy kółka dwa

Zróbmy kółka dwa – hej!

Będzie zabawa – hej!

Będziemy bawić się wesoło

 

póki taniec trwa.

 

 

Choć że ze mną całusa Ci dam parara;

Choć że ze mną całusa Ci dam

na raz, dwa i trzy...

 

 

Dwóm tańczyć się zachciało

Dwóm tańczyć się zachciało,

 

zachciało, zachciało,

lecz im się nie udało.

Fari, fari, faro.

 

 

Kłócili się ze sobą,

 

ze sobą, ze sobą,

-ja nie chcę tańczyć z tobą.

Fari, fari, faro.

 

 

Poszukam sobie innego,

 

innego, innego,

do tańca zgrabniejszego.

Fari, fari, faro.

 

 

Pies dingo

Zbyt duży pies pod bramą stał,

a on się Dingo zwał. Hej.

Zbyt duży pies pod bramą stał,

a on się Dingo zwał.

D [di], I [aj], N[en], G [dżi], O[oł]/x3

A on się Dingo zwał.

D [di], I [aj], N[en], G [dżi], O[oł].

 

Tańczymy lambada

Tańczymy lambada, lambada,

 

lambada, tańczymy lambada

białego walczyka hej!

 

 

Tańczą go dorośli, dorośli, dorośli,

 

tańczą go dorośli i małe dzieci też.

Kostki- były? Były?

Kolana (bioderka, ramiona, głowy) były? ....

 

(pokazujemy wymieniane części ciała)

 

 

Stary niedźwiedź

Stary niedźwiedź mocno śpi/x2

My się go boimy na palcach chodzimy,

jak się zbudzi  będzie zły/x2

 

 

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,

druga godzina niedźwiedź chrapie,

trzecia godzina niedźwiedź łapie...

 

 

W trawie w czasie deszczu

W trawie w czasie deszczu leży ślimak zły,

ślimaku pokaż rogi – dam Ci sera na pierogi.

Nie pokażę rogów, bo nakapie mi na lewy róg, na prawy,

nie, nie wyjdę z mojej trawy

 

Słoń

Czy ty o tym wiesz,

że siedem wzgórz tam jest?

Za nimi wielki zwierz

 

na rower wsiadł i gna.

Rety to biały słoń,

 

więc ty go szybko goń.

Trąbę ma tam gdzie nos

 

i ogon w skos.

 

Ja już nie jestem taki malutki

Ja już nie jestem taki malutki.

tup, tupu, tupu, tupu, tup, tupu, tup.

I sam potrafię zawiązać butki.

tup, tupu, tupu, tupu, tup ,tupu, tup.

Wiem, która lewa, a która prawa.

tup, tupu, tupu, tupu, tup, tupu, tup.

I sam łyżeczkę do buzi wkładam.

mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam,

 

mniam, mniam, mniam, mniam, mniam.

I sam alfabet składać potrafię...

A, b, c, d, e, f, g, h, ha ha ha ha…

 

Mała Micziganka

Mała Micziganka mi się spodobała,

ona sama taka mała, takie pióro miała.

Takie pióro, taka mała, taka mała, takie pióro.

Takie pióro, taka mała, taka mała, takie pióro.

 

 

Kto zabrał ciastko z pudełka ciasteczek?

Kto zabrał ciasteczko z pudełka ciasteczek?

Ciasteczko z pudełka ciasteczek zabrał/a ..........

 

 

Kto ja? Tak ty?

Nie może być!

Więc, kto zabrał ciasteczko z pudełka ciasteczek?

Ciasteczko z pudełka ciasteczek zabrał/a....

 

La puf la czok

La puf la czok

la piko la kozare

na, na,na, na,na, na, na, na, na, na, puf!

 

 

 

Brykanie Tygryska

Bryk, bryk, hop sa sa / dzieci powtarzają

Każdy dzisiaj Brykać ma / dzieci powtarzają za nauczycielką

To Tygrysek bardzo lubi / dzieci powtarzają za nauczycielką

Daj się także ty namówić / dzieci powtarzają za nauczycielką

Hop sa sa / dzieci powtarzają

A tu Sowa Mądra Głowa liczy sobie.... (podajemy jakąś liczbę ; dzieci dobierają się w grupy zgodnie z podaną liczbą)

 

 

Głowa ramiona

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

 

kolana, pięty, kolana, pięty,

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

 

oczy, uszy, usta, nos.

 

 

10 Eskimosków

10 Eskimosków / dzieci powtarzają za nauczycielką

w kożuszkach na brzuszkach ./ dzieci powtarzają za nauczycielką

Zaśpiewa nam piosenkę / dzieci powtarzają za nauczycielką

o Eskimoskim nosku. / dzieci powtarzają za nauczycielką

Bo Eskimoski nosek / dzieci powtarzają za nauczycielką

to fajna rzecz ./ dzieci powtarzają za nauczycielką

Można nim oddychać / dzieci powtarzają za nauczycielką

ipocałować też. / dzieci powtarzają za nauczycielką

 

Słoneczko

Słoneczko przygrzewa, przygrzewa,

zielenieją drzewa, oj drzewa,

zielenieją łąki, szmyrgają pająki

uła uła sza, uła uła sza...

 

 

O ale le

 

O ale le,

tonga, o masa,

 

masa, masa,

 

o baduła badułe!

 

Prawa noga

Prawa noga prawa, lewa, lewa.

prawa noga prawa, lewa też.

Prawa noga prawa, lewa, le...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin