Fenomen grozy w muzyce Maciej Żołnowski.pdf
(
1985 KB
)
Pobierz
590938950 UNPDF
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Fenomen grozy w muzyce"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Maciej Żołnowski, rok 2007
Autor: Maciej Żołnowski
Tytuł: Fenomen grozy w muzyce
Data: 28.04.2011
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
PODZIĘKOWANIA
.
................................................................................................4
WSTĘP
.
..................................................................................................................5
WPROWADZENIE
.
...............................................................................................15
1.1. Sformułowanie celów pracy, zagadnienia terminologiczno-metodyczne
.
............15
1.2. Mechanizm powstawania czy też wyrażania
grozy za pomocą muzyki
................26
1.3. Historyczna zmienność w sposobie
eksponowania grozy na polu sztuki
horror jako zjawisko kulturowe?)
............................................................32
.............39
2.1. Groza w muzyce absolutnej
.
.................................................................................39
2.2. Zagadnienie semantyczności i asemantyczności
MUZYCE
w muzyce
................................43
GROZA W MUZYCE ZAANGAŻOWANEJ W INNE RODZAJE SZTUK, GROZA W
MUZYCE PROGRAMOWEJ
.
.................................................................................45
3.1. Fenomen grozy a muzyka filmowa i muzyka
gier komputerowych
....................45
programowej
.
..............................................................................................................92
MODYFIKACJE GROZY (LĘKU I STRACHU) NA
i operowej; groza w muzyce
POLU MUZYKI
........................108
4.1. Niepokój, bojaźń, niepewność, wstręt,
obrzydzenie, odraza, niechęć, trwoga,
...........................................108
4.2. Wielość inkarnacji grozy a poszczególne elementy konstrukcyjne muzyki
.
......110
ZAKOŃCZENIE
.
..................................................................................................117
WYKAZ LITERATURY
.
........................................................................................119
ZAŁĄCZNIK: KWESTIE PSYCHOLOGICZNE
......................................................122
PRZYPISY KOŃCOWE
.
.......................................................................................136
panika
(Muzyczny
GROZA W SZTUCE ABSOLUTNEJ - PROBLEM ZNACZENIA W
3.2. Groza w muzyce wokalnej nie operowej
przerażenie, lęk paniczny, paniczny przestrach,
FENOMEN GROZY W MUZYCE -
darmowy fragment -
Złote Myśli
Maciej Żołnowski
● str.
4
Wstęp
Praca dotyczy w pełni nowego zagadnienia, jakim jest
funkcjonowanie muzyki wyrażającej czy też wzbudzającej uczucie
grozy. Na marginesie dodam, iż jednym spośród badaczy wyrazu
muzycznego (obok m.in.: K. Hevner’a i S. G. Rogge – proszę por. z:
Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1968, s. 31) jest
Lage Wedin z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Sztokholmie.
Autor ten „w swojej rozprawie (1972) przedstawił badania dotyczące
emocjonalnego wyrazu muzyki. Do badań zastosowano różnorodne
statystyczne techniki wielozmiennowe. Wyniki zostały
przedstawione w postaci trójwymiarowego modelu obejmującego
takie czynniki, jak: napięcie (energia) w przeciwieństwie do
odprężenia, wesołość w przeciwieństwie do przygnębienia i powaga
(uroczysty nastrój) w przeciwieństwie do banalności. Prześledzono
także ich związki ze strukturą muzyczną.” (Informacje na temat
psychologii muzyki w różnych krajach, Katedra Psychologii Muzyki
[online; ostatnio – tj. w roku akademickim 2005/2006 – dokument
jest nieosiągalny], Akademia Muzyczna w Warszawie, [dostęp:
5 kwietnia 2005], dokument dostępny w World Wide Web:
http://www.chopin.edu.pl/polskie.html
). Innym autorytetem, tym
razem w dziedzinie wyrazu muzyki filmowej, jest James Wierzbicki,
którego słowa (opatrzone komentarzem Hawkinsa) mogą okazać się
dla nas szczególnie interesujące (proszę por. z: Hawkins Joan,
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Maciej Żołnowski
FENOMEN GROZY W MUZYCE -
darmowy fragment -
Złote Myśli
Maciej Żołnowski
● str.
5
Revisiting the Philosophy of Horror, Film-Philosophy, vol. 6 no.
6 April 2002, World Wide Web:
http://www.film-philosophy.com/vol6-2002/n6hawkins
).
Wśród przyczyn, które zadecydowały o zupełnym braku
zainteresowania ze strony muzykologii (czy w ogóle – ze strony
estetyki sztuki) omawianym tu zagadnieniem, należy wymienić dwie
zasadnicze: 1) rozbieżność i różnorakość ogólnych teorii emocji,
a w szczególności niespójność terminologii psychologicznej;
2) specyfika samej muzyki i sposób, w jaki emocje ujawniają się na
jej polu. Owa zaś specyfika dotyczy zarówno sfery ilościowej – groza
w muzyce pojawia się stosunkowo rzadko i tylko w określonych
momentach – jak i sfery jakościowej, jako że cały muzyczny przekaz
jest bardzo wieloznaczny, a treść muzyki uzależniona jest od – np.
tekstowo-wizualnego - kontekstu jej występowania oraz od
oczekiwań samego odbiorcy.
Wykrycie wspólnego mianownika grozy oraz sztuki muzycznej
nastręcza problemów natury podstawowej. Wystarczy już choćby
poddać w wątpliwość tezę, iż muzyka wyraża coś od niej samej
odmiennego (a w szczególności emocjonalny stan grozy). Chciałbym
tu zauważyć, iż brak silnej reakcji fizjologicznej w trakcie percepcji
struktur muzycznych, brak tej silnej reakcji, która zwykle towarzyszy
przeżywaniu emocji, nie stanowi, nie informuje o braku
odpowiedniego podłoża psychologicznego w przypadku „świata
muzyki”. Aby ten fakt uzmysłowić, posłużę się przykładem komizmu:
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Maciej Żołnowski
Plik z chomika:
Trybiano
Inne pliki z tego folderu:
JA Tadeusz Niwiński.pdf
(3528 KB)
Abolicja podatkowa. Krok po kroku Andrzej Pęczak.pdf
(890 KB)
Akademia Sukcesu Iwona Majewska-Opiełka.pdf
(1270 KB)
Akupresura w praktyce Danuta Popowicz.pdf
(1077 KB)
Ale urwał! ANDRZEJ BUBROWIECKI.pdf
(2826 KB)
Inne foldery tego chomika:
- █▬█ █ ▀█▀ NOWOŚCI FILMOWE 2013 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
► Muzyka
Ebooki
FILMY
First steps in English - Intensywny kurs angielskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin