PSJ_2_1_Byczkowska.pdf

(649 KB) Pobierz
Microsoft Word - szablon Byczkowska
QSR – Edycja Polska
Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
Tom II, Numer 1 – Listopad 2006
Dominika Byczkowska
Uniwersytet Łódzki, Polska
Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. Na przykładzie zawodu
lekarza
Abstrakt
Artykuł ten prezentuje wnioski z badań przeprowadzonych w oparciu
o metodologię teorii ugruntowanej z wykorzystaniem jakościowych technik
badawczych. W artykule zaprezentowane zostały elementy i mechanizmy
budowania i podtrzymywania solidarności zawodowej lekarzy, stosowane w
trakcie edukacji na uczelni medycznej. Są nimi: przekazywane w procesie
nauczania techniki neutralizacyjne, stechnicyzowany język, wiedza
merytoryczna i tzw. niby-wiedza , monopolizacja czasu, wyznawane przez
środowisko wartości, samokontrola, wspieranie członków swojego
środowiska oraz występujące tu rytuały inicjacyjne i integracyjne.
Słowa kluczowe
Solidarność zawodowa, techniki neutralizacji, rytuały inicjacyjne, rytuały
integracyjne, grupy profesjonalne, wartości grupowe, monopolizacja czasu.
Wstęp
Artykuł ten oparty jest na wynikach badań nad procesem stawania się lekarzem
przeprowadzanych przez autorkę w okresie od grudnia 2003 do kwietnia 2005 roku
na Uczelni Medycznej i w jednym z miast wojewódzkich, wśród jej studentów oraz
wykładowców. Celem badania było poznanie procesu stawania się lekarzem. Temat
ten wydał się autorce istotny, dlatego, że lekarze są tą grupą zawodową, która
darzona jest dużym szacunkiem społecznym. Autorkę szczególnie interesowało czy
istnieje specyficzna perspektywa poznawcza charakteryzująca to środowisko.
Głównym celem było zatem poznanie elementów wyłonionego w trakcie badań
habitusu lekarskiego. Kwestie dotyczące korupcji, jej usprawiedliwień, unormowań
prawych, kontekstu organizacyjnego i korporacyjnego środowiska lekarskiego, świat
społeczny medycyny interesowały autorkę wyłącznie z punktu widzenia ich wpływu
na proces nabywania habitusu lekarskiego.
© 2006 PSJ Tom II Numer 1 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
88
34289589.001.png
Zastosowane ujęcia teoretyczne
Teorie, które autorka zastosowała w trakcie badań do analizy zjawisk
społecznych, wpisują się w paradygmat interpretatywny. Zgodnie z założeniami tego
ujęcia, rzeczywistość społeczna ma charakter procesualny, aktorzy społeczni w
wyniku permanentnej interpretacji działań innych jednostek i grup stale wytwarzają,
zarówno odgrywane przez siebie role, jak i rzeczywistość społeczną w ogóle.
Społeczeństwo nie jest tu traktowane jak stały byt, ale jak nieustannie
reprodukowany wytwór ludzkich działań.
Do wyjaśnienia elementów procesu stawania się lekarzem zastosowano teorię
reprodukcji Pierre’a Bourdieu i Jean-Cleaud’a Passeron (1990). Zaproponowano tu
koncepcję habitusu, dla wytłumaczenia różnic w przyswajaniu perspektywy
poznawczej wśród studentów pochodzących i niepochodzących z rodzin lekarskich.
Pojęcie habitusu zostało wyłonione w trakcie badań, gdy zauważono, że w
wywiadach z osobami nie znającymi się nawzajem, z różnych lat studiów, pojawiają
się identyczne uzasadnienia (techniki neutralizacyjne lub objaśnienia) korupcji i
orzeczeń sądów lekarskich, a także podobne opisy zjawisk solidarności zawodowej,
czy hierarchii opartej na wiedzy. O habitusie można mówić wówczas, gdy elementy
perspektywy poznawczej są nieuświadomione. Tak było w tym wypadku. Pojęcie
habitusu okazało się odpowiednie do opisu badanego zjawiska również dlatego, że
umożliwia ono wskazanie elementów perspektywy poznawczej środowiska
medycznego w procesie socjalizacji pierwotnej (np. w rodzinie). W trakcie badań
wyłoniono bowiem dwie kategorie studentów – pochodzący z rodzin lekarskich i nie
pochodzący z takich rodzin. Proces socjalizacji wtórnej pierwsza z tych grup
przechodziła bardziej płynnie i łatwiej niż druga, właśnie ze względu na przekazanie
już w domu rodzinnym niektórych nieuświadamianych elementów habitusu lekarza.
Jednym z takich elementów jest, na przykład, konflikt pomiędzy wartością
realizowaną (badania zlecone są istotne, bo pomagają rozwijać medycynę), a
deklarowaną (pacjent jest zawsze najważniejszy). Wartości te kłócą się za sobą, gdy
pacjenta traktuje się jak przedmiot nauk medycznych, a nie jako podmiot leczenia.
Inną koncepcją, zastosowaną w badaniu, była teoria technik neutralizacyjnych
stworzona przez David’a Matza’ę i Gresham’a Sykes’a (1979) w oparciu o badania
nad przestępcami. Głosi ona, iż przestępcy posiadają system wartości podobny do
obywateli przestrzegających prawa, aczkolwiek stosują techniki, które pozwalają im
czasowo zawieszać ogólnie wyznawane wartości, na rzecz takich, które
usprawiedliwiałyby zachowania przestępcze. W ten sposób zmniejszają także
kontrolę, jaką ma nad nimi społeczeństwo. Sykes i Matza wyróżnili następujące
rodzaje technik: zaprzeczenie szkody ( denial of injury ), zaprzeczenie ofiary ( denial of
the victim), zaprzeczenie odpowiedzialności ( denial of responsibility ), potępianie
potępiających ( condemnation of the condemners ) oraz odwołanie do wyższych
wartości ( appeal to higher loyalties ).
Koncepcja ta została poszerzona przez Nelson’a i Lambert’a (2001) o trzy
kolejne rodzaje technik. Są nimi: szukanie usprawiedliwienia poprzez odwołanie się
do emocjonalnej reakcji środowiska ( emotional obfuscation ) , technika zamiany
miejsc ( appropriation and invertion ) i definiowania prawdy ( evidentiary solipsism ).
Kolejną wykorzystaną w badaniach teorią była koncepcja rytuałów według
Jean’a Maissoneuve (1995). Rytuał określa on jako skodyfikowany system praktyk,
który posiada w danym miejscu i czasie subiektywne znaczenie i symboliczną
wartość dla swych uczestników i świadków. Implikuje aktywizację ciała oraz posiada
© 2006 PSJ Tom II Numer 1 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
89
związek z sacrum (Maisonneuve, 1995). W badanej uczelni wyróżniono dwa rodzaje
rytuałów:
Rytuał przejścia , mający na celu wprowadzenie jednostki w nową rolę
społeczną, danie jej nowej tożsamości. Dawne rytuały przejścia charakteryzował
podział na trzy etapy: rozłąka ( separation ), oczekiwanie ( limen , margin ),
integracja ( reagregation ). Rytuały przejścia towarzyszą każdej ważnej zmianie
statusu i pozycji społecznej (Turner, 1975; Maisonneuve, 1995).
Rytuały integracyjne mają miejsce w trakcie zabawy, ich celem jest
zacieśnienie więzi wewnątrzgrupowych (Maisonneuve, 1995).
W badaniu wykorzystano także koncepcję Erving’a Goffman’a oraz porównano
wyniki badań z publikacją “Boys in White. Student Culture in Medical School.”
(Becker, Geer, Hughes, Strauss: 1961), opisującą kulturę i proces stawania się
lekarzem w Stanach Zjednoczonych w latach ’50 XX wieku.
Dla wyjaśnienia, czym jest solidarność zawodowa oraz od czego zależna jest jej
siła, zastosowano teorię Eliot’a Freidson’a (2004), przedstawioną w dalszej części
artykułu. Przydatną dla wyjaśnienia kwestii nabywania tożsamości okazała się być
koncepcja Evereth’a Hughes’a, dotycząca czasu i wysiłku poświęcanego na
realizowanie zadań związanych ze studiowaniem. Zgodnie z tą teorią, czynność, na
którą poświęcamy najwięcej czasu i wysiłku ( core activity ), określa i kształtuje naszą
tożsamość (Hughes, 1997), natomiast czynnikiem wzmacniającym ten proces są
czynności dodatkowe ( auxiliary ).
Zastosowane podejście metodologiczne
W badaniu wykorzystano metodologię teorii ugruntowanej. Jej główną zasadą
jest wyłanianie się teorii z danych empirycznych, a zatem unika się formułowania
szczegółowych pytań badawczych czy stawiania hipotez, dotyczących badanych
zjawisk społecznych. W tej metodologii etapy badania (zbieranie danych, ich analiza,
stawianie hipotez, konstruowanie teorii) przeplatają się. Zarówno cel badania, jak i
pytania badawcze są tymczasowe, kolejne etapy badania uzależnia się od
wcześniejszych wyników, a zebrane wcześniej dane można analizować powtórnie, w
oparciu o odkryte później zjawiska. Próbki empiryczne zbiera się tak długo, aż nie
zaczną się powtarzać własności kategorii; na przykład, w przypadku obserwacji,
będą się pojawiać te same zachowania, czyli dopóki nie nastąpi teoretyczne
nasycenie. Badacz, na każdym etapie badania, w oparciu o dane empiryczne, może
odkryć nowe zjawiska, znaleźć nowe, nieopisane wcześniej kategorie bądź ich
własności.
W niniejszym badaniu analizowano dane o charakterze jakościowym.
Przeprowadzono osiem wywiadów swobodnych. Po dwa wywiady zostały
przeprowadzone ze studentkami pierwszego roku oraz ze studentami piątego roku,
po jednym ze studentką drugiego roku, emerytowanym profesorem medycyny, z
wykładowcą socjologii na UM oraz ze studentem czwartego roku. W badaniu
zastosowano także analizę jednego numeru czasopisma studentów UM (w trakcie
kilkunastomiesięcznego okresu prowadzenia badań dostępny był tylko jeden jego
numer) oraz trzy obserwacje.
Pierwsza z nich odbyła się na samym początku procesu badawczego, w trakcie
pobytu autorki w szpitalu w charakterze pacjentki. Większość notatek pochodzących
z tej obserwacji zostało spisanych przed zabiegiem, a zatem wtedy, gdy autorka nie
© 2006 PSJ Tom II Numer 1 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
90
odczuwała dolegliwości, które mogłoby wpłynąć na jej sposób postrzegania
rzeczywistości.
Druga z obserwacji została przeprowadzona na spotkaniu studenckiego koła
etyki; autorka nie ujawniła swej tożsamości oraz nie uczestniczyła w dyskusji.
Trzecia obserwacja była przeprowadzona na zajęciach z filozofii. Tożsamość
autorki była znana jedynie osobie prowadzącej, gdyż konieczne było uzyskanie
zgody na uczestniczenie w zajęciach. Tożsamość autorki została studentom
ujawniona po zajęciach.
Z każdej z obserwacji powstawały notatki, które, tak jak wywiady oraz treść
czasopisma, zostały poddane analizie przy wykorzystaniu kodowania rzeczowego,
otwartego i selektywnego. Wykorzystano również technikę kodowania teoretycznego
w celu opisania i wytłumaczenia związków pomiędzy kategoriami wyłonionymi w
analizie. Podstawową procedurą budowania teorii była indukcja; na podstawie
danych empirycznych budowano wyjaśnienia teoretyczne. Testem, który
zastosowano w celu uzyskania wyników jak najbliższych intersubiektywności, była
triangulacja: danych, metodologiczna oraz teoretyczna. Czwarty rodzaj triangulacji –
triangulacja badacza, był niemożliwy do spełnienia, gdyż badaczka prowadziła
badania samodzielnie. Pojęcia pojawiające się w artykule wyłonione zostały przez
cały okres prowadzenia badań i ich wprowadzenie wynikało z wniosków
dostarczonych przez zebrany i przeanalizowany materiał.
Solidarność zawodowa
W trakcie badań wyłonione zostały dwie kategorie centralne. Pierwsza z nich to
hierarchia oparta na wiedzy . Wiąże się ona z przeświadczeniem, że im więcej dana
grupa społeczna i jej członkowie posiadają wiedzy merytorycznej, także medycznej,
tym wyższe zajmują miejsce w hierarchii społecznej. Przejawia się to, między innymi,
w tych kontaktach lekarz-pacjent, kiedy lekarz traktujący pacjenta protekcjonalnie,
niechętnie tłumaczy istotę schorzenia, gdyż z góry zakłada, że ten jej nie zrozumie.
Druga kategoria centralna to opisywana tu solidarność zawodowa . Oba te
zjawiska są ze sobą ściśle powiązane i zazwyczaj działania aktorów społecznych
sprzyjające jednej z kategorii, służą także drugiej. Proces stawania się lekarzem jest
procesem bardzo złożonym, wymagającym od nowicjuszy wielu wyrzeczeń. Jest to
proces długotrwały, jako że trwa nie tylko sześć lat studiów plus siódmy rok stażu;
permanentny proces stawania się lekarzem występuje również po dyplomie.
Środowisko lekarskie jest środowiskiem bardzo spójnym wewnętrznie, dlatego
także proces przekazywania habitusu lekarza w trakcie kształcenia w tym zawodzie
jest bardzo spójny – wpajane normy, zasady, wartości, strategie działania, nauczany
język czy umiejętności tworzą bardzo spójną perspektywę poznawczą. Elementem
tej perspektywy, jednym z jej najistotniejszych elementów, jest solidarność
zawodowa, której poświęcony jest ten artykuł.
Solidarność zawodowa jest to ten element bycia lekarzem, któremu służą
wszystkie praktyki społeczne stosowane przez szeroko ujęte środowisko lekarskie w
celu socjalizacji nowych członków. Solidarność zawodowa to innymi słowy poczucie
wspólnoty z osobami wykonującymi ten sam zawód, przejawiające się poprzez
działanie zmierzające do podtrzymania lub polepszenia sytuacji przedstawicieli
danego zawodu. Jest to wspólnota świadomości ( consciousness community )
(Freidson, 2004), ponieważ formuje się na bazie wspólnych doświadczeń (np. studia
medyczne, praca w szpitalu), zainteresowań (np. leczenie chorych i ratowanie życia
© 2006 PSJ Tom II Numer 1 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
91
ludzkiego) i zasobów (np. praca lub perspektywa pracy w szpitalach i przychodniach,
dostęp do specjalizacji, wysokość pensji lekarskich) (Freidson, ibidem). Jeżeli zatem
wspólnota ta jest także w pewnym sensie wspólnotą interesów (zwłaszcza w sensie
wspólnoty zasobów), korzystne dla jej członków jest dbanie o tę profesję, a co za tym
idzie, o utrzymanie jej granic (czyli np. ograniczając do niej dostęp poprzez trudne
studia). Gdyby medycyna przestała być dyscypliną zamkniętą (do podjęcia zawodu
potrzebne są formalne kwalifikacje zdobyte w organizacji kontrolowanej przez
członków tej grupy zawodowej) i wymagającą (wymagające studia oraz konieczność
ciągłego dokształcania się w trakcie wykonywania zawodu), straciłaby swój
szczególny status i jej reprezentanci straciliby swój prestiż. Howard Becker (za:
Freidson, ibidem) tłumaczył solidarność zawodową w następujący sposób: im więcej
wysiłku, czasu i energii ( commitment of time and energy ) wkłada się w daną
działalność, tym bardziej doświadcza się związku z umiejętnościami i wiedzą
konieczną do jej wykonywania, a zatem pojawia się pragnienie, by je zwiększać, ale
także chronić ich integralność (czyli także bronić dostępu osób
niewykwalifikowanych). Dlatego też, zawody wymagające dużo wysiłku, wiedzy i
czasu koniecznego do ich zdobycia i wykonywania, dążą do zamykania się, bez
czego niemożliwa jest formalizacja dostępu do tych zawodów. Jeśli natomiast
pojawiają się już owe granice i profesja staje się rozpoznawalna i spójna, wówczas
osobom myślącym podobnie i praktykującym dany zawód łatwiej jest utożsamiać się
z nim, a co za tym idzie, postrzegać siebie i innych przedstawicieli zawodu przez
jego pryzmat. Właśnie wówczas można mówić o solidarności zawodowej – poczuciu
wspólnoty z osobami wykonującymi ten sam zawód.
Na ową solidarność ma wpływ sam proces kształcenia. Freidson (ibidem)
podaje cztery powody takiego stanu rzeczy:
- Osoby, które aspirują do wykonywania danego zawodu i rozpoczęły starania o
przyjęcie do niego, z góry zakładają, że przejdą każdy egzamin czy kurs
potrzebny do jego uzyskania;
- Studenci kształceni są grupowo, nie indywidualnie, mogą zatem negocjować
wspólne definicje sytuacji dotyczące zawodu;
- Studenci są odseparowani przez pewien okres czasu od studentów innych
kierunków;
- Przechodzą te same kursy, znoszą te same wymagania swojego kierunku
studiów, co owocuje wspólnotą doświadczeń.
Taki proces kształcenia powoduje większe zaangażowanie i identyfikację z
zawodem, tworzy poczucie solidarności, bazujące na podobnym doświadczeniu i
tożsamości wśród nowicjuszy oraz wzmacnia poczucie wspólnoty, poprzez dzielenie
problemów i rozwiązywanie ich. Umożliwia to budowanie solidarności zawodowej
lekarzy właściwie już od początku studiów. Jest ona tak istotna, że posiada nawet
swoją instytucjonalną formę – Izbę Lekarską – która ma konkretne uprawnienia w
kształceniu nowych członków społeczności: to ona wymaga stażu po studiach oraz
daje prawo wykonywania zawodu, bez którego nie można pracować jako lekarz.
W procesie socjalizacji, również wtórnej, w toku interakcji “jednostka osiąga
integrację z grupą społeczną przez uczenie się kultury tej grupy i własnej w niej roli”
(Borowicz, 1998: 42). Proces socjalizacji ma też na celu przystosowanie człowieka
do warunków, w jakich przyjdzie mu funkcjonować (Borowicz, ibidem). W wypadku
środowiska medycznego jest to bardzo widoczne, choćby na przykładzie tworzonych
neutralizacji czy objaśnień, a także niby-wiedzy ii . Socjalizacja wtórna ma na celu
umiejscowienie jednostki w hierarchii społecznej, a wcześniej, przygotowanie jej do
zajmowania tego miejsca. Jako że lekarz jest w naszym społeczeństwie szanowaną
© 2006 PSJ Tom II Numer 1 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
92
Zgłoś jeśli naruszono regulamin