Instrukcja usługi inkasa.pdf

(120 KB) Pobierz
Microsoft Word - 46D2CA7D-6296-089C30.doc
Wojciech Stawski i1
Instrukcja áinkasaÑ.
Polska gospodarka, mimo dynamicznego rozwoju bankowości, zbliżającego nasz kraj
do standardw zachodnioeuropejskich, w znacznej mierze oparta jest na obrocie gotwkowym.
Wielu przedsiębiorcw, zwłaszcza ze sfery handlu i usług, w planowaniu swojej działalności
gospodarczej musi uwzględnić bezpieczne przekazanie gotwki z miejsca prowadzonej działalności
do banku. Ryzyko przedsiębiorcy związane z osobistym (lub przez wyznaczonych pracownikw)
transportem pieniędzy do banku stworzyło rynek usług konwojowych wykonywanych przez
koncesjonowane podmioty świadczące usługi w zakresie ochrony osb i mienia. Dla usługi
polegającej na odebraniu przez konwojentw gotwki od przedsiębiorcy i przekazaniu jej do banku
przyjęła się nazwa áinkasaÑ. Pomimo, że inkaso należy do szeroko rozumianych usług
konwojowych, od áklasycznegoÑ konwoju, wyrżnia ją rozkład odpowiedzialności za utracone
mienie. Z chwilą pokwitowania odbioru pakietu z pieniędzmi od zleceniodawcy przez pracownikw
koncesjonowanego podmiotu, na tym podmiocie spoczywa odpowiedzialność materialna (bez
względu na okoliczności zdarzenia) za jego utratę.
Obecnie inkaso należy do najczęściej wykonywanych usług konwojowych. Oprcz odbioru
wartości pieniężnych od klienta celem zasilenia jego rachunku bankowego stosowane są rwnież w
ramach tej usługi inne jej formy, np. zasilanie w bilon dużych sklepw , transport dokumentw
pomiędzy bankami a Bankową Regionalną Izbą Rozliczeniową. Warunki stawiane przez centra
gotwkowe oraz tocząca się walka o klienta spowodowały znaczne obniżenie stawek, co niestety
drastycznie wpłynęło na jakość wykonywanych usług. Do nierzadkich przypadkw należy usługa
wykonywana przez jedną osobę, jednoczenie spełniającą trzy funkcje, tzn. konwojenta, inkasenta i
kierowcy. Czasami miano ákonwojentaÑ nie ma nic wsplnego z warunkami określonymi w
przepisach prawa (brak uzbrojenia, wyposażenia ochronnego). Koncesjonowane podmioty
świadczące usługi na takim poziomie w znacznej mierze opierają strategię firmy na szczęściu.
Szczęście jest jednak czynnikiem tak nieprzewidywalnym, zatem nie może być ono głwnym
determinantem racjonalnie prowadzonej działalności gospodarczej.
Każde nowocześnie zarządzane przedsiębiorstwo wymaga precyzyjnie określonych
procesw produkcyjnych, czy też usługowych. Wiele koncesjonowanych podmiotw świadczących
usługi w zakresie ochrony osb i mienia posiada certyfikaty zarządzania jakością ISO. Jednym z
wymogw uzyskania takiego certyfikatu jest posiadanie pisemnych procedur dotyczących
prowadzonej działalności. Taką procedurą powinna być instrukcja konwojowa. Złożoność
problemw związanych ze świadczeniem usług inkasa wymaga, aby tę usługę opisywała odrębna
1
instrukcja.
Instrukcja świadczenia usług inkasa, jako wewnętrzny przepis w firmie powinna określać
zasady wykonywania transportu wartości pieniężnych w tej formie oraz zadania osb
wykonujących tą czynność. Instrukcja nie może być jedynie powtrzeniem oglnie obowiązujących
w tej kwestii przepisw prawa, ale winna ściśle określać zadania z uwzględnieniem specyfiki firmy
w kontekście przewidywalnych zagrożeń. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 14 października 1998 r. w sprawie szczegłowych zasad i wymagań, jakim
powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez
przedsiębiorcw i inne jednostki organizacyjne (Dz.U. Nr 129, poz. 858 z pźn. zm.) jako
podstawowy akt prawny regulujący to zagadnienie określa oglne, minimalne zasady i warunki
transportu wartości pieniężnych. Szczegłowe rozwiązania wynikające z instrukcji nie mogą być
sprzeczne z prawnymi normami.
Instrukcja powinna regulować następujące zagadnienia:
1 . Postanowienia oglne
1.1 Podstawa prawna
Podstawą realizacji inkasa są:
koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osb i mienia,
przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z
dnia 14 października 1998 r. w sprawie szczegłowych zasad i wymagań,
jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych
i transportowanych przez przedsiębiorcw i inne jednostki organizacyjne
(Dz.U. Nr 129, poz. 858 z pźn. zm.)
umowy zawarte ze zleceniodawcami w przedmiocie inkasa
1.2 Przedmiot transportu
Przedmiotem inkasa są najczęściej wartości pieniężne opakowane w stosowne
pakiety:
z przeznaczeniem umieszczenia we wrzutni wskazanego w umowie banku Î
inkasent nie zna wartości transportowanej gotwki,
z przeznaczeniem wpłaty w kasie wskazanego w umowie banku Î inkasent
zna wartość transportowanej gotwki.
W praktyce wartości mogą być przekazywane z dużych obiektw handlowych
stosujących wewnętrzny pneumatyczny transport gotwki, do bankw w
plombowanych tubach.
Przedmiotem usługi może być rwnież zasilanie obiektw handlowych w bilon lub
transport dokumentw bankowych.
1.3 Skład osobowy konwoju inkasa
Skład osobowy konwoju uzależniony jest od:
wartości transportowanej gotwki,
charakteru i gabarytw wartości pieniężnych,
rodzaju transportu,
ograniczeń taktycznych.
W zasadzie obowiązujące przepisy nie wykluczają wykonywania innych zadań przez
konwojenta niż obowiązki ochronne, z drugiej jednak strony mnożenie tych zadań w
znacznym stopniu ogranicza możliwości taktyczne ochrony konwoju i z punktu
widzenia wiktymologicznego niewspłmiernie wzrasta ryzyko, że tak realizowany
transport stanie się ofiarą przestępstwa. Przy kreowaniu składu osobowego warto
wziąć pod uwagę następujące kwestie:
Pierwsza sytuacja taktyczna Î inkasent udał się do obiektu po pakiet,
kierowca pozostaje w pojeździe. Należy mieć na uwadze, że w zdecydowanej
większości przypadkw wartość gotwki pozostającej w pojeździe
wielokrotnie przekracza wartość przenoszonych pakietw. W sytuacji inkasa
trzyosobowego, konwojent opuściłyby pojazd i pełnił obowiązki w ramach
posterunku zewnętrznego przy samochodzie. Mając dogodne warunki do
obserwacji mgłby uprzedzić potencjalny atak z każdego kierunku, a
kierowca z pojazdem mgłby opuścić strefę zagrożoną. W sytuacji, gdy
jedynie kierowca ma pełnić ochronę wartości pozostawionych w pojeździe
jego szansę na odparcie ataku drastycznie spadają. Nie może on opuścić
pojazdu i pełnić obowiązkw na zewnątrz, gdyż w przypadku ataku nie zdąży
wsiąść do samochodu uruchomić silnik i odjechać. Natomiast, gdy pozostanie
w samochodzie gabaryty pojazdu nie pozwolą mu na aktywną obserwację
otoczenia i łatwo go zaskoczyć.
Druga sytuacja taktyczna Î konwojent-inkasent, uzbrojony w pistolet, opuścił
obiekt i z pakietem umieszczonym w specjalnej torbie przemieszcza się w
kierunku pojazdu. W sytuacji napadu nie zrealizuje swoich zadań ani jako
inkasent ani jako konwojent. Chcąc oddać strzał Î będzie musiał upuścić
walizkę, a więc straci z nią kontakt. Jakimś rozwiązaniem taktycznym jest
wyposażenie tego konwojenta rewolwer (ograniczenie- tylko 6 szt. amunicji
w bębenku), przeszkolenie w przeładowywaniu broni bez udziału drugiej ręki
(ograniczenie - zwłoka przy oddaniu strzału) lub też przenoszenie broni z
nabojem w komorze nabojowej Î ryzyko niekontrolowanego oddania strzału)
Wydaje się zatem, że optymalnym rozwiązaniem organizacyjnym dla inkasa jest
skład trzyosobowy, tzn. kierowca, konwojent i inkasent. Przy takim składzie, gdzie
pracownikiem ochrony jest tylko konwojent maksymalna wartość transportowanych
pakietw może wynosić1.518.108 zł.. Jeżeli kierowcy powierzylibyśmy dodatkowo
obowiązki konwojenta to wartość pakietw mogła by wzrosnąć do 4.554.324 zł,
natomiast gdyby inkasent był konwojentem Î 15.181.080 zł (o ile inkaso byłoby
realizowane przy pomocy bankowozu). Oczywiście w przypadku inkasa te wielkości
nie są najważniejsze, gdyż faktyczna wartość pakietw rzadko przekracza 3
jednostki obliczeniowe. Jednak przyjmując każdą z przytoczonych powyżej
konfiguracji składu inkasa, przynajmniej jeden z konwojentw wykonuje wyłącznie
obowiązki ochronne. Niestety wspomniane warunki rynkowe powodują, że wiele
firm inkaso realizuje dwoma konwojentami. Więcej o ograniczeniach taktycznych
wynikających z tego faktu poruszone zostanie w części poświęconej taktyce.
1.4 Wyposażenie konwoju
Zgodnie z £ 8 wspomnianego wyżej rozporządzenia konwojenci powinni być
uzbrojeni w broń palną (pistolety, rewolwery, strzelby gładkolufowe typu pump
action lub pistolety maszynowe), pełny normatyw amunicji przewidziany dla danego
rodzaju broni, środki ochrony (kamizelki i hełmy kuloodporne) oraz w wewnętrzne i
zewnętrzne środki łączności. Nie należy zapomnieć o obowiązku posiadania przez
pracownika ochrony identyfikatora. Powinien on być noszony w miejscu
widocznym, w sposb nie narażający na jego utratę lub zniszczenie. Z punktu
widzenia taktycznego niedopuszczalnym jest noszenie przez konwojentw
identyfikatorw na jakże ostatni modnych tzw. ásmyczachÑ. To praktyczne skądinąd
urządzenie dla konwojenta może stanowić śmiertelne zagrożenie.
Ponadto w tej części instrukcji powinien być opisany ubir konwojent, oraz inne
wyposażenie np. opatrunek osobisty, maska przeciwgazowa itp.
Jeżeli w skład konwoju wchodzą osoby nie posiadające statusu konwojenta, dla nich
rwnież należy przewidzieć kamizelki kuloodporne
2 . Organizacja konwoju - w tej części powinny być opisane następujące kwestie:
2.1 Trasy konwojw - powinny być określone w załącznikach do instrukcji, m.in.
zawierające wykaz obiektw z ktrych mają być pobrane pakiety, czas realizacji, bank
docelowy, sposb przekazania pakietw do bankw i inne uwarunkowania wynikające
ze szczegłowych umw lub zastrzeżeń wynikających z organizacji ochrony obiektw,
w ktrych będą realizować zadania konwojenci.
2.2 Środki transportu przewidziane do realizacji usługi inkasa
2.3 Odprawa konwoju Î np:
2.3.1
kto przeprowadza odprawę
2.3.2
zakres problemw będących przedmiotem odprawy
2.3.3
sposb dokumentowania odprawy
2.4 Sposb rozliczenia konwojentw z wykonawstwa zadań
3 . Podstawowe obowiązki członkw konwoju
3.1 Dowdca konwoju Î konwojent - np:
zorganizować konwj zgodnie z otrzymanymi wytycznymi,
określić szczegłowe zadania dla osb wchodzących w skład konwoju,
ustalić sposb komunikowania się,
czuwać nad prawidłowym przebiegiem konwoju,
podejmować decyzje dotyczące ochrony przewożonego mienia w trakcie
konwojowania, w zależności od zaistniałych wydarzeń,
ochraniać osoby uczestniczące w konwoju,
utrzymywać w pełnej sprawności broń amunicję i inny sprzęt będący na
wyposażeniu,
obserwować otoczenie konwoju celem uprzedzenia ewentualnego zagrożenia,
wykonywać inne szczegłowe zadnia zawarte w opisie trasy lub w taktyce
konwoju,
3.2 Kierowca-konwojent
przygotować pod względem technicznym pojazdu do drogi.
zatankować do pojazdu niezbędną ilość paliwa.
dbać o wyposażenie pojazdu.
pod obiektem z ktrego podejmowane są pakiety nie wyłączać silnika.
wykonywać polecenia dowdcy konwoju .
w razie nabrania podejrzenia, że konwj jest śledzony, bezzwłocznie
powiadomić o tym fakcie dowdcę konwoju.
przestrzegać przepisw ruchu obowiązujących na danym odcinku trasy.
w miarę możliwości poruszać się z szybkością maksymalną obwiązującą na
danym odcinku drogi i wynikającą z jej warunkw;
nie zmieniać samowolnie trasy;
w wypadku bezpośredniego zagrożenia włączyć urządzenia alarmowe i
starać się jak najszybciej opuścić zagrożoną strefę,
ochraniać osoby uczestniczące w konwoju,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin