Wyklad 4 - Adaptacja i motywacja pozafinansowa.pdf

(340 KB) Pobierz
Wykład 4 - Adaptacja i motywacja pozafinansowa
Adaptacjapracownicza
imotywowaniepozafinansowe
Wykład4
Przygotowanieiprowadzenie
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Adaptacjapracowników
Definicja
Adaptacja jest to proces integracji pracownika z przedsi ę biorstwem i
proces wdro Ŝ enia go do efektywnej realizacji zada ń na danym
stanowisku.
Proces wprowadzenia do pracy powinien obejmować dwa podstawowe
obszary dostosowawcze:
¡ wymiar organizacyjny ;
¡ wymiar społeczny .
W praktyce moŜna mieć do czynienia z: adaptacj ą spontaniczn ą (nie
sterowan ą ) oraz adaptacj ą zorganizowan ą (sterowan ą ).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
1
317469084.023.png 317469084.024.png 317469084.025.png 317469084.026.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Fazyprocesuadaptacji
1. Przed podj ę ciem pracy – przekazanie pracownikowi jak największej
ilości informacji o firmie i o stanowisku pracy, dostarczenie mu opisu
stanowiska pracy, przedstawienie celów strategicznych, filozofii, misji
firmy, struktury organizacyjnej firmy, statutu, ewentualnie informacji
giełdowych firmy.
2. Pierwszy dzie ń /tydzie ń pracy – zapoznanie pracownika ze
współpracownikami, podwładnymi i przełoŜonymi, a takŜe pokazanie
mu zakładu pracy, miejsca jego stanowiska pracy, zapoznanie go z
planami i zadaniami na najbliŜszy okres, szkolenie BHP, obserwacja
pracy innych, przedstawienie firmy i wszelkich innych materiałów o
firmie; pokazanie, jak tę samą pracę wykonują inni. Pracownik jest
oprowadzany przez kogoś z działu kadr lub działu personalnego
( mentora ).
3. Adaptacja wła ś ciwa (przeciętnie 90 dni).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Elementyprocesuadaptacji
·
Ustalenie opiekuna (dobra funkcja dla doświadczonych menedŜerów);
·
Przygotowanie zespołu i kierownika na przyjęcie nowego pracownika;
·
Dokonanie oficjalnej prezentacji;
·
Wcześniejsze zapoznanie pracownika z dokumentacją organizacyjną;
·
Dokładne opisy stanowiska pracy, procedury, instrukcje, regulaminy, zasady
prowadzenia działalności, misja, strategia, kodeks etyczny, itp.;
·
Dokładne zaplanowanie pierwszych dni pracy;
·
Ułatwienie wejścia w realizację nowych zadań poprzez przedstawienie
konkretnych, realnych do wykonania zadań (stopniowe podnoszenie poprzeczki)
lub teŜ „próba ognia”;
·
Okresowe rozmowy z nowym pracownikiem (przełoŜony bezpośredni, dział
personalny) – dokonanie oceny po pierwszym tygodniu i miesiącu pracy,
dokonanie oceny końcowej po zamknięciu okresu próbnego.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
2
317469084.001.png 317469084.002.png 317469084.003.png 317469084.004.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Motywowanie
Definicja
Motywowanie jest to takie oddziaływanie na pracowników,
które ma na celu:
¡ pobudzenie zachowa ń pracowników i wyników ich
działa ń („nadawanie energii”);
¡ skoncentrowanie lub ukierunkowanie zachowa ń w
po Ŝą danym kierunku;
¡ podtrzymanie po Ŝą danych zachowa ń i działa ń .
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Schematmotywacyjny
Potrzeba (brak)
Poszukiwanie sposobów
zaspokojenia potrzeby
Wybór zachowania
pozwalajacego
zaspokoić potrzebę
Określenie przyszłych potrzeb i
poszukiwanie (wybór) sposobu
ich zaspokojenia
Ocena stopnia
zaspokojenia potrzeby
[źródło: R. W. Griffin, Podstawy zarz ą dzania organizacjami , PWN, Warszawa 1996, str. 458]
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
3
317469084.005.png 317469084.006.png 317469084.007.png 317469084.008.png 317469084.009.png 317469084.010.png 317469084.011.png 317469084.012.png 317469084.013.png 317469084.014.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Krótkiryshistorycznymotywowania
1. Model tradycyjny (Taylor i szkoła naukowej organizacji)
Zadaniem kierownika jest to, by robotnicy moŜliwie najsprawniej wykonywali swe nuŜące,
powtarzalne zadania. Pogląd ten zakładał, Ŝe robotnicy są z natury leniwi i Ŝe kierownicy
rozumieją ich zadania lepiej od nich samych. Robotników moŜna jedynie motywować
wynagrodzeniem pienięŜnym – im więcej produkują, tym więcej zarabiają.
2. Model stosunków współdziałania (Elton Mayo)
WaŜne są towarzyskie kontakty pracowników w trakcie pracy. Nuda i powtarzalność zadań same z
siebie ograniczają motywację. Kierownicy zatem powinni motywować pracowników uznając ich
potrzeby społeczne oraz zapewniając im poczucie przydatności i znaczenia. Pracownicy powinni
mieć pewną swobodę w podejmowaniu decyzji w pracy. Powinni być informowani o zamiarach
kierownictwa oraz o funkcjonowaniu organizacji.
3. Model zasobów ludzkich (m. in. McGregor, Maslow)
Motywacja składa się z bardzo wielu czynników (nie tylko finansowych czy chęci zadowolenia),
lecz takŜe z potrzeby osiągnięć i znaczenia pracy. Większość ludzi jest z góry motywowana do
dobrej pracy i nie traktuje jej automatycznie jako niepoŜądanej. Pracownicy mogą uzyskać
zadowolenie z dobrej pracy (zamiast dobrej pracy wynikającej z zadowolenia, jak to miało miejsce
w modelu stosunków współdziałania). MoŜna pracownikom zatem powierzać znacznie większy
zakres odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wykonane zadania.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
MotywowanienapoczątkuXXIwieku
4. Model sytuacyjny
Niesłuszne jest głoszenie tezy o bezwzględnej wyŜszości któregoś z modeli
motywowania, bez względu na warunki. Dlatego propagowane jest tzw. sytuacyjne
podej ś cie do motywowania . Oznacza ono, Ŝe w kaŜdym przypadku potrzebna jest
diagnoza kultury firmy, celów strategicznych, zasobów, by zdecydować, który
model będzie efektywny w konkretnych warunkach. Istotnym czynnikiem
wyznaczającym kształt systemu motywacyjnego jest przeciętny poziom
wynagrodzeń osiągany w danej firmie. Niemniej jednak celem oddziaływania
motywacyjnego w nowocześnie zarządzanej firmie staje się wyzwolenie potencjału
twórczego pracowników. Zgodnie z nim naleŜy opierać się na wspólnych
wartościach, współdziałaniu oraz współodpowiedzialności, a nawet współwłasności.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
4
317469084.015.png 317469084.016.png 317469084.017.png 317469084.018.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
PrzeglądnajwaŜniejszychteoriimotywacji
Istnieje podział na cztery podstawowe grupy teorii motywacji:
¡ teorie tre ś ci – zajmujące się tym „co” motywuje człowieka – Maslow
( teoria potrzeb ), McGregor ( teoria X, Y ), Herzberg
( dwuczynnikowa teoria motywacji ), McClelland ( teoria osi ą gni ęć),
Alderfer ( teoria ERG );
¡ teorie procesu – koncentrujące się na tym „jak” się motywuje ludzi –
Vroom ( teoria oczekiwa ń), Adams ( teoria sprawiedliwo ś ci );
¡ teorie wzmocnienia – kładące nacisk na sposób uczenia się zachowań –
Skinner ( teoria warunkowania instrumentalnego )
¡ współczesne teorie motywacji – akcentujące nowe czynniki
warunkujące motywację człowieka ( systemowy pogl ą d na motywacj ę
Portera i Mylesa , teoria ustalania celów Locke’a , podej ś cie
japo ń skie ).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
TeoriamotywacjiAbrahamaMaslowa
Człowiek jest motywowany do zaspokajania tej potrzeby, która jest najsilniej odczuwana w
danym momencie . Siła potrzeby zaleŜy od bieŜącej sytuacji i ostatnich doświadczeń człowieka.
Ka Ŝ da potrzeba fizjologiczna musi by ć cho ć cz ęś ciowo zaspokojona, zanim dana osoba
zapragnie zaspokojenia potrzeby wy Ŝ szego rz ę du .
SAMO-
REALIZACJI
V
V
pasjonująca
praca,
korzyści osobiste,
autonomia decyzji
moŜliwosć awansu,
odpowiedzialna praca,
docenienie kompetencji
UZNANIA
IV
IV
PRZYNALEśNOŚCI
III
III
przyjemna atmosfera pracy,
dobre stosunki z przełoŜonymi,
skuteczna łączność wewnętrzna
BEZPIECZEŃSTWA
II
II
praca bezpieczna i stabilna,
rozbudowane zaplecze socjalne,
silne związki zawodowe
FIZJOLOGICZNE
I
wynagrodzenie,
warunki pracy,
5-dniowy tydzień pracy
POTRZEBY
MOTYWACJE
Rys. Piramida potrzeb Maslowa i motywatory zaspokajaj ą ce te potrzeby
[opracowanie własne]
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
5
317469084.019.png 317469084.020.png 317469084.021.png 317469084.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin