Wyklad 4 - Adaptacja i motywacja pozafinansowa.pdf
(
340 KB
)
Pobierz
Wykład 4 - Adaptacja i motywacja pozafinansowa
Adaptacjapracownicza
imotywowaniepozafinansowe
Wykład4
Przygotowanieiprowadzenie
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Adaptacjapracowników
Definicja
Adaptacja jest to proces integracji pracownika z przedsi
ę
biorstwem i
proces wdro
Ŝ
enia go do efektywnej realizacji zada
ń
na danym
stanowisku.
Proces wprowadzenia do pracy powinien obejmować dwa podstawowe
obszary dostosowawcze:
¡
wymiar organizacyjny
;
¡
wymiar społeczny
.
W praktyce moŜna mieć do czynienia z:
adaptacj
ą
spontaniczn
ą
(nie
sterowan
ą
)
oraz
adaptacj
ą
zorganizowan
ą
(sterowan
ą
).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
1
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Fazyprocesuadaptacji
1.
Przed podj
ę
ciem pracy
– przekazanie pracownikowi jak największej
ilości informacji o firmie i o stanowisku pracy, dostarczenie mu opisu
stanowiska pracy, przedstawienie celów strategicznych, filozofii, misji
firmy, struktury organizacyjnej firmy, statutu, ewentualnie informacji
giełdowych firmy.
2.
Pierwszy dzie
ń
/tydzie
ń
pracy
– zapoznanie pracownika ze
współpracownikami, podwładnymi i przełoŜonymi, a takŜe pokazanie
mu zakładu pracy, miejsca jego stanowiska pracy, zapoznanie go z
planami i zadaniami na najbliŜszy okres, szkolenie BHP, obserwacja
pracy innych, przedstawienie firmy i wszelkich innych materiałów o
firmie; pokazanie, jak tę samą pracę wykonują inni. Pracownik jest
oprowadzany przez kogoś z działu kadr lub działu personalnego
(
mentora
).
3.
Adaptacja wła
ś
ciwa
(przeciętnie 90 dni).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Elementyprocesuadaptacji
·
Ustalenie opiekuna (dobra funkcja dla doświadczonych menedŜerów);
·
Przygotowanie zespołu i kierownika na przyjęcie nowego pracownika;
·
Dokonanie oficjalnej prezentacji;
·
Wcześniejsze zapoznanie pracownika z dokumentacją organizacyjną;
·
Dokładne opisy stanowiska pracy, procedury, instrukcje, regulaminy, zasady
prowadzenia działalności, misja, strategia, kodeks etyczny, itp.;
·
Dokładne zaplanowanie pierwszych dni pracy;
·
Ułatwienie wejścia w realizację nowych zadań poprzez przedstawienie
konkretnych, realnych do wykonania zadań (stopniowe podnoszenie poprzeczki)
lub teŜ „próba ognia”;
·
Okresowe rozmowy z nowym pracownikiem (przełoŜony bezpośredni, dział
personalny) – dokonanie oceny po pierwszym tygodniu i miesiącu pracy,
dokonanie oceny końcowej po zamknięciu okresu próbnego.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
2
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Motywowanie
Definicja
Motywowanie
jest to takie oddziaływanie na pracowników,
które ma na celu:
¡
pobudzenie zachowa
ń
pracowników i wyników ich
działa
ń
(„nadawanie energii”);
¡
skoncentrowanie lub ukierunkowanie zachowa
ń
w
po
Ŝą
danym kierunku;
¡
podtrzymanie po
Ŝą
danych zachowa
ń
i działa
ń
.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Schematmotywacyjny
Potrzeba (brak)
Poszukiwanie sposobów
zaspokojenia potrzeby
Wybór zachowania
pozwalajacego
zaspokoić potrzebę
Określenie przyszłych potrzeb i
poszukiwanie (wybór) sposobu
ich zaspokojenia
Ocena stopnia
zaspokojenia potrzeby
[źródło: R. W. Griffin,
Podstawy zarz
ą
dzania organizacjami
, PWN, Warszawa 1996, str. 458]
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
3
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Krótkiryshistorycznymotywowania
1. Model tradycyjny (Taylor i szkoła naukowej organizacji)
Zadaniem kierownika jest to, by robotnicy moŜliwie najsprawniej wykonywali swe nuŜące,
powtarzalne zadania. Pogląd ten zakładał, Ŝe robotnicy są z natury leniwi i Ŝe kierownicy
rozumieją ich zadania lepiej od nich samych. Robotników moŜna jedynie motywować
wynagrodzeniem pienięŜnym – im więcej produkują, tym więcej zarabiają.
2. Model stosunków współdziałania (Elton Mayo)
WaŜne są towarzyskie kontakty pracowników w trakcie pracy. Nuda i powtarzalność zadań same z
siebie ograniczają motywację. Kierownicy zatem powinni motywować pracowników uznając ich
potrzeby społeczne oraz zapewniając im poczucie przydatności i znaczenia. Pracownicy powinni
mieć pewną swobodę w podejmowaniu decyzji w pracy. Powinni być informowani o zamiarach
kierownictwa oraz o funkcjonowaniu organizacji.
3. Model zasobów ludzkich (m. in. McGregor, Maslow)
Motywacja składa się z bardzo wielu czynników (nie tylko finansowych czy chęci zadowolenia),
lecz takŜe z potrzeby osiągnięć i znaczenia pracy. Większość ludzi jest z góry motywowana do
dobrej pracy i nie traktuje jej automatycznie jako niepoŜądanej. Pracownicy mogą uzyskać
zadowolenie z dobrej pracy (zamiast dobrej pracy wynikającej z zadowolenia, jak to miało miejsce
w modelu stosunków współdziałania). MoŜna pracownikom zatem powierzać znacznie większy
zakres odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wykonane zadania.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
MotywowanienapoczątkuXXIwieku
4. Model sytuacyjny
Niesłuszne jest głoszenie tezy o bezwzględnej wyŜszości któregoś z modeli
motywowania, bez względu na warunki. Dlatego propagowane jest tzw.
sytuacyjne
podej
ś
cie do motywowania
. Oznacza ono, Ŝe w kaŜdym przypadku potrzebna jest
diagnoza kultury firmy, celów strategicznych, zasobów, by zdecydować, który
model będzie efektywny w konkretnych warunkach. Istotnym czynnikiem
wyznaczającym kształt systemu motywacyjnego jest przeciętny poziom
wynagrodzeń osiągany w danej firmie. Niemniej jednak celem oddziaływania
motywacyjnego w nowocześnie zarządzanej firmie staje się wyzwolenie potencjału
twórczego pracowników. Zgodnie z nim naleŜy opierać się na wspólnych
wartościach, współdziałaniu oraz współodpowiedzialności, a nawet współwłasności.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
4
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
PrzeglądnajwaŜniejszychteoriimotywacji
Istnieje podział na cztery podstawowe grupy teorii motywacji:
¡
teorie tre
ś
ci
– zajmujące się tym „co” motywuje człowieka –
Maslow
(
teoria potrzeb
),
McGregor
(
teoria X, Y
),
Herzberg
(
dwuczynnikowa teoria motywacji
),
McClelland
(
teoria osi
ą
gni
ęć),
Alderfer
(
teoria ERG
);
¡
teorie procesu
– koncentrujące się na tym „jak” się motywuje ludzi –
Vroom
(
teoria oczekiwa
ń),
Adams
(
teoria sprawiedliwo
ś
ci
);
¡
teorie wzmocnienia
– kładące nacisk na sposób uczenia się zachowań –
Skinner
(
teoria warunkowania instrumentalnego
)
¡
współczesne teorie motywacji
– akcentujące nowe czynniki
warunkujące motywację człowieka (
systemowy pogl
ą
d na motywacj
ę
Portera i Mylesa
,
teoria ustalania celów Locke’a
,
podej
ś
cie
japo
ń
skie
).
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
TeoriamotywacjiAbrahamaMaslowa
Człowiek jest motywowany do zaspokajania tej potrzeby, która jest najsilniej odczuwana w
danym momencie
. Siła potrzeby zaleŜy od bieŜącej sytuacji i ostatnich doświadczeń człowieka.
Ka
Ŝ
da potrzeba fizjologiczna musi by
ć
cho
ć
cz
ęś
ciowo zaspokojona, zanim dana osoba
zapragnie zaspokojenia potrzeby wy
Ŝ
szego rz
ę
du
.
SAMO-
REALIZACJI
V
V
pasjonująca
praca,
korzyści osobiste,
autonomia decyzji
moŜliwosć awansu,
odpowiedzialna praca,
docenienie kompetencji
UZNANIA
IV
IV
PRZYNALEśNOŚCI
III
III
przyjemna atmosfera pracy,
dobre stosunki z przełoŜonymi,
skuteczna łączność wewnętrzna
BEZPIECZEŃSTWA
II
II
praca bezpieczna i stabilna,
rozbudowane zaplecze socjalne,
silne związki zawodowe
FIZJOLOGICZNE
I
wynagrodzenie,
warunki pracy,
5-dniowy tydzień pracy
POTRZEBY
MOTYWACJE
Rys. Piramida potrzeb Maslowa i motywatory zaspokajaj
ą
ce te potrzeby
[opracowanie własne]
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
5
Plik z chomika:
eska91
Inne pliki z tego folderu:
WSZ - Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2 (2006)(2).pdf
(5337 KB)
Wyklad 2 - Planowanie zasobow lu dzkich(1).pdf
(197 KB)
e-book - zarzadzanie zasobami ludzkimi Drzewiecki, Biała.pdf
(257 KB)
Wyklad 7 - Ocenianie pracownikow.pdf
(314 KB)
zarządzanie zasobami ludzkimi w turystyce.pdf
(24122 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Anime
Audiobooki
Bajki
E-booki wg nazwiska autora
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin