Zarządzanie zasobami ludzkimi(3).pdf
(
2319 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Zarządzanie zasobami ludzkimi
Kluczową różnicę między dobrymi i złymi firmami stanowi to, jacy ludzie są w nich
zatrudnieni oraz w jakim stopniu motywuje się pracowników i angażuje ich w efektywne
działania, stanowiące wkład w sukces organizacyjny.
Troska o ludzi oznacza przyciąganie, zatrzymywanie, rozwój i motywowanie właściwej
grupy pracowników oraz pomoc w stworzeniu odpowiedniej kultury i klimatu. Wymagane
jest podejście strategiczne, w którym dostrzega się, że potencjał firmy zależy od
potencjału jej zasobów. Celem jest dopasowanie zasobów ludzkich do obecnych i
przyszłych potrzeb przedsiębiorstwa. Oznacza to położenie nacisku na rozwój kapitału
intelektualnego i zarządzanie wiedzą.
Z
arządzanie
z
asobami
l
udzkimi
(human resource management)
to strategiczne i
spójne podejście do zarządzania najbardziej wartościowymi aktywami organizacji -
pracującymi w niej ludźmi, którzy indywidualnie i zbiorowo przyczyniają się do realizacji
jej celów. Według definicji Storeya, sformułowanej w 1995 r., „zarządzanie zasobami
ludzkimi to metoda zarządzania zatrudnieniem, zmierzająca do uzyskania przewagi
konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i
wykwalifikowanych pracowników, przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i
personalnych".
ZZL obejmuje zatrudnienie, rozwój i nagradzanie ludzi w organizacjach oraz
kształtowanie właściwych stosunków między kadrą kierowniczą a pracownikami.
Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest umożliwienie firmie osiągnięcia sukcesu
dzięki zatrudnionym w niej ludziom. Szczegółowe cele ZZL można sformułować
następująco:
-
zapewnienie szeregu usług wspierających cele przedsiębiorstwa i stanowiących
element procesu kierowania organizacją;
-
pozyskanie i zatrzymanie w firmie wykwalifikowanych, zaangażowanych i dobrze
umotywowanych pracowników;
-
podnoszenie i rozwijanie wrodzonych możliwości ludzi - ich wkładu, potencjału i zdol-
ności do znalezienia zatrudnienia - przez zapewnienie szkoleń i ciągłych szans roz-
woju;
-
stworzenie klimatu umożliwiającego utrzymywanie produktywnych i harmonijnych re-
lacji między kadrą kierowniczą a pracownikami, sprzyjających rozwijaniu się poczucia
wzajemnego zaufania;
-
proceduralna sprawiedliwość - zajmowanie się wszystkimi kwestiami dotyczącymi
sposobów traktowania ludzi;
-
przejrzystość - otwartość i wyjaśnianie pracownikom propozycji, decyzji i procedur
kadry kierowniczej.
Wprowadzenie w przedsiębiorstwie nowoczesnych metod zarządzania zasobami ludzkimi
oznacza rozwijanie właściwych umiejętności oraz tworzenie i korzystanie z układów
odpowiedzialności wyznaczających wymagane kompetencje ogólne. Oznacza także, iż
procesy zarządzania przez efekty
(performance management)
muszą zostać przyjęte
zarówno przez menedżerów, jak i poszczególnych pracowników, i uznane przez nich za
zaakceptowany i przynoszący korzyści element zarządzania przedsiębiorstwem.
W niniejszej pracy przedstawię kilka nowoczesnych metod z dziedziny ZZL, które
pozwalają na skuteczną realizację wymienionych powyżej celów.
ZATRUDNIENIE I SELEKCJA
Istotnym obowiązkiem firmy jest zatrudnianie odpowiednich pracowników. Proces
ten odbywa się poprzez określenie potrzeb firmy - analizowanie stanowiska, stworzenie
odpowiedniego profilu kandydata, oraz poszukiwania odpowiednich osób. Dane
stanowisko może objąć osoba z wewnątrz firmy, lub odpowiedniego kandydata można
poszukiwać na rynku. Podczas rekrutacji na konkretne stanowisko wybiera się
najlepszego kandydata z punktu widzenia przyszłych zadań i obowiązków. Istotnym
zagadnieniem jest dobór odpowiednich metod i technik selekcji. Jedną z metod selekcji
jest
Assessment Centre
.
Jest ona narzędziem dla przedsiębiorstw pozwalającym na określenie potencjału
ludzkiego, silnych i słabych stron i budowaniu organizacji na silnych stronach ludzi.
Wszystkie te procesy są wspomagane poprzez:
-
analizę stanowiska w firmie,
-
stworzenie opisów stanowisk,
-
executive search - aktywne poszukiwania pracowników,
-
przeprowadzanie selekcji pracowników,
-
ocena potencjału kandydata,
-
weryfikowanie referencji o kandydacie.
Assessment Centre jest nowoczesną metodą pozwalającą zdefiniować wymagania
stanowiska, wybrać kluczowe kryteria na danym stanowisku i ocenić potencjał
pracownika w oparciu o obiektywnie zaobserwowane i ocenione zachowania.
Ma ona zastosowanie w następujących obszarach zarządzania:
-
dobór pracowników: selekcja, awans wewnętrzny, przeniesienia,
-
rozwój pracowników: określanie potrzeb szkoleniowych i treningowych,
-
poprawa wyników działania na linii zarząd - personel,
-
ustawienie polityki wynagrodzeń pod kątem ogólnych celów firmy.
Początki Assessment Centre sięgają okresu przed Drugą Wojną Światową, kiedy
to była ona używana do selekcji brytyjskich i niemieckich oficerów. Są jednak tacy,
którzy doszukują się jej początków w czasach cesarza Hadriana, który za pomocą
symulacji rekrutował oficerów swojej armii.
Później, w latach 50-tych została zaadaptowana do potrzeb cywilnych przez AT&T i
udoskonalona. Od lat 70-tych metoda jest używana również w Europie i od tamtego
czasu stała się najczęściej używanym narzędziem oceny potencjału pracownika.
Celem Assessment Centre jest wybór kryteriów kluczowych do funkcjonowania
stanowiska i ich systematyczna ocena. Kryteria są dokładnie zdefiniowane i opisane.
Wybór kryteriów zachowań jest wynikiem dogłębnej analizy stanowiska.
Najistotniejszymi elementami analizy stanowiska są:
-
zadania, cele i oczekiwane rezultaty pracy,
-
obowiązki i odpowiedzianość,
-
pozostałe aktywności na stanowisku,
-
otoczenie zewnętrzne stanowiska (rynek, klienci),
-
otoczenie wewnętrzne stanowiska,
-
krytyczne czynniki sukcesu,
-
kompetencje i umiejętności,
-
wiedza merytoryczna i doświadczenie zawodowe.
Przy zastosowaniu tej metody przeprowadza się wiele ćwiczeń, testów, symulacji i
wywiadów, które stosowane są indywidualnie, bądź grupowo. Zastosowane techniki, są
tak zaprojektowane, by w jak najściślejszy sposób odzwierciedlać sytuacje rzeczywiste,
takie, jakie zdarzają się w pracy na danym stanowisku - wiernie imitują środowisko.
Określenie "centrum" wskazuje sposób oceny, w którym wielu kandydatów,
podczas wielu różnych ćwiczeń i symulacji, jest weryfikowanych przez wielu oceniających
pod kątem wielu kryteriów.
Poprzez "assessment" rozumiemy ocenę, wydawanie sądów, ewaluację.
Zachowanie kandydatów jest obserwowane i notowane przez oceniających. Następnie po
zakończonej sesji wszyscy oceniający spotykają się i dyskutują na temat oceny. Ocena
zachowania jest wynikiem syntezy opinii wszystkich oceniających.
Assessment Centre charakteryzują poniższe elementy:
-
zachowanie jest najważniejsze: człowiek będzie w przyszłości zachowywał się tak
samo jak w przeszłości,
-
poszczególne kryteria u kandydatów są oceniane przy pomocy zróżnicowanych
technik, takich jak wywiady, symulacje, ćwiczenia, testy,
-
większość ćwiczeń ma formę symulacji zadań lub sytuacji, które występują w
przyszłym środowisku,
-
ćwiczenia mogą być również przeprowadzane w grupie, co pozwala zaobserwować
pracę kandydata w grupie i jego zdolność do współpracy z innymi ludźmi,
-
kandydaci są obserwowani przez wielu oceniających, również menedżerów ze swojej
firmy,
-
zaobserwowane zachowanie jest oceniane na podstawie wcześniej określonych
kryteriów wyłonionych w procesie dogłębnej analizy stanowiska,
-
końcowa ocena jest wynikiem dyskusji i syntezy ocen wszystkich oceniających.
Wiele metod opiera ocenę kandydata w kontekście jego przydatności na nowym
stanowisku na wynikach osiąganych przez niego na poprzednim stanowisku. Jest to
całkiem skuteczne w przypadku, gdy nowe stanowisko nie różni się w wyraźny sposób,
pod względem wymagań stawianych pracownikowi, od poprzedniego. Jeżeli jednak się
różni, próba przewidywania efektywności danej osoby na nowym stanowisku na
podstawie jego wyników w poprzedniej pracy jest wielce ryzykowna. Fakt, że ktoś jest,
na przykład, świetnym przedstawicielem handlowym nie gwarantuje wcale, że będzie
równie efektywny jako menedżer sprzedaży. W takich przypadkach skuteczna jest
metoda Assessment Centre.
Poniższy diagram prezentuje proces selekcji w omawianej metodzie.
Etapy procesu
Formułowanie celu
Określenie celu stawianego przed stanowiskiem i oczekiwanych rezultatów pracy oraz
jego funkcji na tle całej organizacji.
Analiza stanowiska
Analiza zadań i aktywności na danym stanowisku, analiza sytuacji krytycznych,
informacje o historii stanowiska.
Zdefiniowanie kryteriów
Na podstawie celu oraz zadań i aktywności na danym stanowisku wybór 6-10 kryteriów
zachowań, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania stanowiska. Każde kryterium
jest zdefiniowane w sposób jasny i czytelny.
Plik z chomika:
eska91
Inne pliki z tego folderu:
WSZ - Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2 (2006)(2).pdf
(5337 KB)
Wyklad 2 - Planowanie zasobow lu dzkich(1).pdf
(197 KB)
e-book - zarzadzanie zasobami ludzkimi Drzewiecki, Biała.pdf
(257 KB)
Wyklad 7 - Ocenianie pracownikow.pdf
(314 KB)
zarządzanie zasobami ludzkimi w turystyce.pdf
(24122 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Anime
Audiobooki
Bajki
E-booki wg nazwiska autora
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin