Zarządzanie zasobami ludzkimi(3).pdf

(2319 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zarządzanie zasobami ludzkimi
Kluczową różnicę między dobrymi i złymi firmami stanowi to, jacy ludzie są w nich
zatrudnieni oraz w jakim stopniu motywuje się pracowników i angażuje ich w efektywne
działania, stanowiące wkład w sukces organizacyjny.
Troska o ludzi oznacza przyciąganie, zatrzymywanie, rozwój i motywowanie właściwej
grupy pracowników oraz pomoc w stworzeniu odpowiedniej kultury i klimatu. Wymagane
jest podejście strategiczne, w którym dostrzega się, że potencjał firmy zależy od
potencjału jej zasobów. Celem jest dopasowanie zasobów ludzkich do obecnych i
przyszłych potrzeb przedsiębiorstwa. Oznacza to położenie nacisku na rozwój kapitału
intelektualnego i zarządzanie wiedzą.
Z arządzanie z asobami l udzkimi (human resource management) to strategiczne i
spójne podejście do zarządzania najbardziej wartościowymi aktywami organizacji -
pracującymi w niej ludźmi, którzy indywidualnie i zbiorowo przyczyniają się do realizacji
jej celów. Według definicji Storeya, sformułowanej w 1995 r., „zarządzanie zasobami
ludzkimi to metoda zarządzania zatrudnieniem, zmierzająca do uzyskania przewagi
konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i
wykwalifikowanych pracowników, przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i
personalnych".
ZZL obejmuje zatrudnienie, rozwój i nagradzanie ludzi w organizacjach oraz
kształtowanie właściwych stosunków między kadrą kierowniczą a pracownikami.
Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest umożliwienie firmie osiągnięcia sukcesu
dzięki zatrudnionym w niej ludziom. Szczegółowe cele ZZL można sformułować
następująco:
- zapewnienie szeregu usług wspierających cele przedsiębiorstwa i stanowiących
element procesu kierowania organizacją;
- pozyskanie i zatrzymanie w firmie wykwalifikowanych, zaangażowanych i dobrze
umotywowanych pracowników;
- podnoszenie i rozwijanie wrodzonych możliwości ludzi - ich wkładu, potencjału i zdol-
ności do znalezienia zatrudnienia - przez zapewnienie szkoleń i ciągłych szans roz-
woju;
- stworzenie klimatu umożliwiającego utrzymywanie produktywnych i harmonijnych re-
lacji między kadrą kierowniczą a pracownikami, sprzyjających rozwijaniu się poczucia
wzajemnego zaufania;
- proceduralna sprawiedliwość - zajmowanie się wszystkimi kwestiami dotyczącymi
sposobów traktowania ludzi;
- przejrzystość - otwartość i wyjaśnianie pracownikom propozycji, decyzji i procedur
kadry kierowniczej.
Wprowadzenie w przedsiębiorstwie nowoczesnych metod zarządzania zasobami ludzkimi
159062056.193.png
oznacza rozwijanie właściwych umiejętności oraz tworzenie i korzystanie z układów
odpowiedzialności wyznaczających wymagane kompetencje ogólne. Oznacza także, iż
procesy zarządzania przez efekty (performance management) muszą zostać przyjęte
zarówno przez menedżerów, jak i poszczególnych pracowników, i uznane przez nich za
zaakceptowany i przynoszący korzyści element zarządzania przedsiębiorstwem.
W niniejszej pracy przedstawię kilka nowoczesnych metod z dziedziny ZZL, które
pozwalają na skuteczną realizację wymienionych powyżej celów.
ZATRUDNIENIE I SELEKCJA
Istotnym obowiązkiem firmy jest zatrudnianie odpowiednich pracowników. Proces
ten odbywa się poprzez określenie potrzeb firmy - analizowanie stanowiska, stworzenie
odpowiedniego profilu kandydata, oraz poszukiwania odpowiednich osób. Dane
stanowisko może objąć osoba z wewnątrz firmy, lub odpowiedniego kandydata można
poszukiwać na rynku. Podczas rekrutacji na konkretne stanowisko wybiera się
najlepszego kandydata z punktu widzenia przyszłych zadań i obowiązków. Istotnym
zagadnieniem jest dobór odpowiednich metod i technik selekcji. Jedną z metod selekcji
jest Assessment Centre .
Jest ona narzędziem dla przedsiębiorstw pozwalającym na określenie potencjału
ludzkiego, silnych i słabych stron i budowaniu organizacji na silnych stronach ludzi.
Wszystkie te procesy są wspomagane poprzez:
- analizę stanowiska w firmie,
- stworzenie opisów stanowisk,
- executive search - aktywne poszukiwania pracowników,
- przeprowadzanie selekcji pracowników,
- ocena potencjału kandydata,
- weryfikowanie referencji o kandydacie.
Assessment Centre jest nowoczesną metodą pozwalającą zdefiniować wymagania
stanowiska, wybrać kluczowe kryteria na danym stanowisku i ocenić potencjał
pracownika w oparciu o obiektywnie zaobserwowane i ocenione zachowania.
Ma ona zastosowanie w następujących obszarach zarządzania:
- dobór pracowników: selekcja, awans wewnętrzny, przeniesienia,
- rozwój pracowników: określanie potrzeb szkoleniowych i treningowych,
- poprawa wyników działania na linii zarząd - personel,
- ustawienie polityki wynagrodzeń pod kątem ogólnych celów firmy.
159062056.204.png
Początki Assessment Centre sięgają okresu przed Drugą Wojną Światową, kiedy
to była ona używana do selekcji brytyjskich i niemieckich oficerów. Są jednak tacy,
którzy doszukują się jej początków w czasach cesarza Hadriana, który za pomocą
symulacji rekrutował oficerów swojej armii.
Później, w latach 50-tych została zaadaptowana do potrzeb cywilnych przez AT&T i
udoskonalona. Od lat 70-tych metoda jest używana również w Europie i od tamtego
czasu stała się najczęściej używanym narzędziem oceny potencjału pracownika.
Celem Assessment Centre jest wybór kryteriów kluczowych do funkcjonowania
stanowiska i ich systematyczna ocena. Kryteria są dokładnie zdefiniowane i opisane.
Wybór kryteriów zachowań jest wynikiem dogłębnej analizy stanowiska.
Najistotniejszymi elementami analizy stanowiska są:
- zadania, cele i oczekiwane rezultaty pracy,
- obowiązki i odpowiedzianość,
- pozostałe aktywności na stanowisku,
- otoczenie zewnętrzne stanowiska (rynek, klienci),
- otoczenie wewnętrzne stanowiska,
- krytyczne czynniki sukcesu,
- kompetencje i umiejętności,
- wiedza merytoryczna i doświadczenie zawodowe.
Przy zastosowaniu tej metody przeprowadza się wiele ćwiczeń, testów, symulacji i
wywiadów, które stosowane są indywidualnie, bądź grupowo. Zastosowane techniki, są
tak zaprojektowane, by w jak najściślejszy sposób odzwierciedlać sytuacje rzeczywiste,
takie, jakie zdarzają się w pracy na danym stanowisku - wiernie imitują środowisko.
Określenie "centrum" wskazuje sposób oceny, w którym wielu kandydatów,
159062056.215.png 159062056.226.png 159062056.001.png 159062056.012.png 159062056.023.png 159062056.034.png 159062056.045.png 159062056.056.png 159062056.067.png 159062056.078.png 159062056.089.png 159062056.100.png 159062056.111.png 159062056.122.png 159062056.133.png 159062056.144.png 159062056.155.png 159062056.158.png 159062056.159.png 159062056.160.png 159062056.161.png 159062056.162.png 159062056.163.png 159062056.164.png 159062056.165.png 159062056.166.png 159062056.167.png 159062056.168.png 159062056.169.png 159062056.170.png 159062056.171.png 159062056.172.png 159062056.173.png 159062056.174.png 159062056.175.png 159062056.176.png 159062056.177.png 159062056.178.png 159062056.179.png
podczas wielu różnych ćwiczeń i symulacji, jest weryfikowanych przez wielu oceniających
pod kątem wielu kryteriów.
Poprzez "assessment" rozumiemy ocenę, wydawanie sądów, ewaluację.
Zachowanie kandydatów jest obserwowane i notowane przez oceniających. Następnie po
zakończonej sesji wszyscy oceniający spotykają się i dyskutują na temat oceny. Ocena
zachowania jest wynikiem syntezy opinii wszystkich oceniających.
Assessment Centre charakteryzują poniższe elementy:
- zachowanie jest najważniejsze: człowiek będzie w przyszłości zachowywał się tak
samo jak w przeszłości,
- poszczególne kryteria u kandydatów są oceniane przy pomocy zróżnicowanych
technik, takich jak wywiady, symulacje, ćwiczenia, testy,
- większość ćwiczeń ma formę symulacji zadań lub sytuacji, które występują w
przyszłym środowisku,
- ćwiczenia mogą być również przeprowadzane w grupie, co pozwala zaobserwować
pracę kandydata w grupie i jego zdolność do współpracy z innymi ludźmi,
- kandydaci są obserwowani przez wielu oceniających, również menedżerów ze swojej
firmy,
- zaobserwowane zachowanie jest oceniane na podstawie wcześniej określonych
kryteriów wyłonionych w procesie dogłębnej analizy stanowiska,
- końcowa ocena jest wynikiem dyskusji i syntezy ocen wszystkich oceniających.
Wiele metod opiera ocenę kandydata w kontekście jego przydatności na nowym
stanowisku na wynikach osiąganych przez niego na poprzednim stanowisku. Jest to
całkiem skuteczne w przypadku, gdy nowe stanowisko nie różni się w wyraźny sposób,
pod względem wymagań stawianych pracownikowi, od poprzedniego. Jeżeli jednak się
różni, próba przewidywania efektywności danej osoby na nowym stanowisku na
podstawie jego wyników w poprzedniej pracy jest wielce ryzykowna. Fakt, że ktoś jest,
na przykład, świetnym przedstawicielem handlowym nie gwarantuje wcale, że będzie
równie efektywny jako menedżer sprzedaży. W takich przypadkach skuteczna jest
metoda Assessment Centre.
Poniższy diagram prezentuje proces selekcji w omawianej metodzie.
159062056.180.png
Etapy procesu
Formułowanie celu
Określenie celu stawianego przed stanowiskiem i oczekiwanych rezultatów pracy oraz
jego funkcji na tle całej organizacji.
Analiza stanowiska
Analiza zadań i aktywności na danym stanowisku, analiza sytuacji krytycznych,
informacje o historii stanowiska.
Zdefiniowanie kryteriów
Na podstawie celu oraz zadań i aktywności na danym stanowisku wybór 6-10 kryteriów
zachowań, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania stanowiska. Każde kryterium
jest zdefiniowane w sposób jasny i czytelny.
159062056.181.png 159062056.182.png 159062056.183.png 159062056.184.png 159062056.185.png 159062056.186.png 159062056.187.png 159062056.188.png 159062056.189.png 159062056.190.png 159062056.191.png 159062056.192.png 159062056.194.png 159062056.195.png 159062056.196.png 159062056.197.png 159062056.198.png 159062056.199.png 159062056.200.png 159062056.201.png 159062056.202.png 159062056.203.png 159062056.205.png 159062056.206.png 159062056.207.png 159062056.208.png 159062056.209.png 159062056.210.png 159062056.211.png 159062056.212.png 159062056.213.png 159062056.214.png 159062056.216.png 159062056.217.png 159062056.218.png 159062056.219.png 159062056.220.png 159062056.221.png 159062056.222.png 159062056.223.png 159062056.224.png 159062056.225.png 159062056.227.png 159062056.228.png 159062056.229.png 159062056.230.png 159062056.231.png 159062056.232.png 159062056.233.png 159062056.234.png 159062056.235.png 159062056.236.png 159062056.002.png 159062056.003.png 159062056.004.png 159062056.005.png 159062056.006.png 159062056.007.png 159062056.008.png 159062056.009.png 159062056.010.png 159062056.011.png 159062056.013.png 159062056.014.png 159062056.015.png 159062056.016.png 159062056.017.png 159062056.018.png 159062056.019.png 159062056.020.png 159062056.021.png 159062056.022.png 159062056.024.png 159062056.025.png 159062056.026.png 159062056.027.png 159062056.028.png 159062056.029.png 159062056.030.png 159062056.031.png 159062056.032.png 159062056.033.png 159062056.035.png 159062056.036.png 159062056.037.png 159062056.038.png 159062056.039.png 159062056.040.png 159062056.041.png 159062056.042.png 159062056.043.png 159062056.044.png 159062056.046.png 159062056.047.png 159062056.048.png 159062056.049.png 159062056.050.png 159062056.051.png 159062056.052.png 159062056.053.png 159062056.054.png 159062056.055.png 159062056.057.png 159062056.058.png 159062056.059.png 159062056.060.png 159062056.061.png 159062056.062.png 159062056.063.png 159062056.064.png 159062056.065.png 159062056.066.png 159062056.068.png 159062056.069.png 159062056.070.png 159062056.071.png 159062056.072.png 159062056.073.png 159062056.074.png 159062056.075.png 159062056.076.png 159062056.077.png 159062056.079.png 159062056.080.png 159062056.081.png 159062056.082.png 159062056.083.png 159062056.084.png 159062056.085.png 159062056.086.png 159062056.087.png 159062056.088.png 159062056.090.png 159062056.091.png 159062056.092.png 159062056.093.png 159062056.094.png 159062056.095.png 159062056.096.png 159062056.097.png 159062056.098.png 159062056.099.png 159062056.101.png 159062056.102.png 159062056.103.png 159062056.104.png 159062056.105.png 159062056.106.png 159062056.107.png 159062056.108.png 159062056.109.png 159062056.110.png 159062056.112.png 159062056.113.png 159062056.114.png 159062056.115.png 159062056.116.png 159062056.117.png 159062056.118.png 159062056.119.png 159062056.120.png 159062056.121.png 159062056.123.png 159062056.124.png 159062056.125.png 159062056.126.png 159062056.127.png 159062056.128.png 159062056.129.png 159062056.130.png 159062056.131.png 159062056.132.png 159062056.134.png 159062056.135.png 159062056.136.png 159062056.137.png 159062056.138.png 159062056.139.png 159062056.140.png 159062056.141.png 159062056.142.png 159062056.143.png 159062056.145.png 159062056.146.png 159062056.147.png 159062056.148.png 159062056.149.png 159062056.150.png 159062056.151.png 159062056.152.png 159062056.153.png 159062056.154.png 159062056.156.png 159062056.157.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin