SSzkoła Specjalna 2007 Nr 1 (238).pdf

(2802 KB) Pobierz
SZKOLA-1-07.QXD
Nr 1 (238) 2007
Tom LXVIII
STYCZEÑ
LUTY
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
OPRACOWANIA NAUKOWE
3 – Maria Chodkowska
Socjopedagogiczne aspekty wspó³pracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka
niepe³nosprawnego
10 – Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz
W jaki sposób wspieraæ dziecko z niepe³nosprawnoœci¹ na ró¿nych etapach ¿ycia?
21 – Marcin Bia³as
Rehabilitacja jêzykowa dzieci nies³ysz¹cych w Polsce
37 – Remigiusz Kijak
Analiza wybranych aspektów nieskutecznoœci resocjalizacji w Polsce
50 – Hubert Iwanicki
Mo¿liwoœci praktyczne edukacji uczniów szkó³ przywiêziennych
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
55 – Ma³gorzata Papliñska
Bajka o Królewnie Œnie¿ce – francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci
do czytania i pisania pismem Braille'a
60 – Bogumi³a Bobik
Wyrównywanie trudnoœci w nauczaniu matematyki uczniów lekko upoœledzonych
umys³owo
46179941.004.png
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
67 – Pawe³ Topol
Miêdzynarodowa konferencja pt. „Technologie informatyczne w s³u¿bie osób nie-
pe³nosprawnych“
69 – Marcin Bia³as, Justyna Leszka
Cued Speech (FONOGESTY) w Portugalii
SPRAWOZDANIA I OCENY
73 – El¿bieta Kasprzak
Anna I. Brzeziñska (red.). Psychologiczne portrety cz³owieka. GWP, Gdañsk 2005,
ss. 749.
76 – Kornelia Czerwiñska
Maria Piszczek (red.): Krogram „Krok za krokiem“. Zajêcia terapeutyczno-edukacyj-
ne dla dzieci w wieku 7-12 lat. Wydawnictwo „Seventh Sea“, Warszawa 2006, ss. 167.
Recenzowali: Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
Prof. dr hab. Adam Mikrut
T³umaczenie na jêzyk angielski: Renata Wójtowicz
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 022-824-69-05, 022-668-95-45, fax 022-658-11-18
e-mail: szkolaspecjalna@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179941.005.png
OPRACOWANIA NAUKOWE
MARIA CHODKOWSKA
Uniwersytet Marii Curie-Sk³odowskiej
Lublin
SOCJOPEDAGOGICZNE ASPEKTY WSPÓ£PRACY PEDAGOGA
SPECJALNEGO Z RODZICAMI DZIECKA
NIEPE£NOSPRAWNEGO 1
Analizując problemy dotyczące aktualnego funkcjonowania pedagoga spe-
cjalnego i wyzwań jakie stawia przed nim przyszłość, nie sposób pomijać je-
go współpracy z rodzicami dziecka. Jest to kwestia priorytetowa, niezależnie
od typu placówek edukacyjnych bądź rehabilitacyjnych, w których pełni on
swoją rolę. W strukturze tej roli, podobnie jak w strukturze każdej roli społecz-
nej, można wyróżnić elementy konieczne dla jej istnienia, czyli takie, bez
których rola ta traci swój sens, elementy ważne, ale niekoniecznie do roli tej
przypisane, oraz takie, które się znią wiążą, ale nie mają znaczenia dla efek-
tywności działań podejmowanych przez aktora (Białoszewski 1967, s. 191).
komponent¹ o podstawowym znaczeniu, czynnikiem, bez którego rola ta nie
mo¿e byæ wype³niana w sposób optymalnie efektywny. Do tej wspó³pracy obliguj¹
równie¿ zarz¹dzenia instytucjonalne reguluj¹ce funkcjonowanie placówek publicz-
nych, które nak³adaj¹ na ka¿dego pedagoga, a wiêc równie¿ specjalnego, obowi¹zek
wspó³pracy z rodzicami w procesie wychowania i kszta³cenia dzieci (zarz¹dzenie
MEN z 7 wrzeœnia 1991 r. – Dz. Urz. Nr 4, poz. 18). W przypadku pedagoga specjal-
nego wspó³praca powinna dodatkowo dotyczyæ procesów rehabilitacji i terapii.
Wspó³praca pedagoga specjalnego z rodzicami to problem interdyscyplinarny.
W tym opracowaniu przedstawiê jego aspekty socjopedagogiczne, które mo¿na
wyraziæ poprzez nastêpuj¹ce pytania:
1. Jakie jest uzasadnienie szczególnego znaczenia wspó³pracy pedagoga specjal-
nego z rodzicami dziecka dla efektów uzyskiwanych w pe³nionej przez niego
roli, a tym samym dla efektów w edukacji i rehabilitacji dziecka z ogranicze-
niami sprawnoœci?
2. Jaki powinien byæ zakres tej wspó³pracy oraz jej optymalne formy?
3. Jakie s¹ bariery tej wspó³pracy oraz mo¿liwoœci ich ograniczania?
4. Jak przygotowywaæ studentów pedagogiki specjalnej do wspó³dzia³ania z in-
1 Tekst ten zosta³ zaprezentowany 20.10.2006 r. na konferencji UMCS pt. „Pedagog specjalny w pro-
cesie edukacji i rehabilitacji – teraŸniejszoœæ i przysz³oœæ“ i z³o¿ony do druku w materia³ach pokon-
ferencyjnych.
SZKO£A SPECJALNA 1/2007
3
W strukturze roli pedagoga specjalnego wspó³praca z rodzicami dziecka jest
46179941.006.png
MARIA CHODKOWSKA
nymi osobami odpowiedzialnymi za rozwój i rehabilitacjê dziecka z ograni-
czeniami sprawnoœci?
Rola pedagoga specjalnego w kontekœcie funkcji rodziny
jako podstawowego œrodowiska rozwoju i rehabilitacji dziecka
Ka¿da rola spo³eczna jest elementem systemu ról spo³ecznych wspó³tworz¹-
cych okreœlone œrodowisko. Efektywnoœæ dzia³añ w roli zale¿y nie tylko od cech
osobowoœciowych, kompetencji i zaanga¿owania jej aktora, ale równie¿ od inte-
rakcji opartych na percepcji i ocenie tych dzia³añ przez ich odbiorców. Dzia³ania
w roli ka¿dego pedagoga, w tym tak¿e specjalnego, s¹ kierowane ku dziecku,
jednak nie tylko. Zarówno proces wychowania, jak i rehabilitacji stanowi¹ z³o-
¿one struktury wymagaj¹ce kompleksowego postrzegania opartego na postawie
holistycznej. Pamiêtaæ przy tym nale¿y, ¿e w tych z³o¿onych procesach, obejmu-
j¹cych wp³ywy ró¿nych œrodowisk, najwa¿niejsze s¹ oddzia³ywania rodziny.
Jeœli na coœ w pedagogice zgoda jest powszechna, rodzina stanowi najwa¿niejsze œro-
dowisko rozwoju dziecka, a w wypadku dziecka z ograniczeniami sprawnoœci – rów-
nie¿ najwa¿niejsze œrodowisko procesu rehabilitacji, pedagog specjalny musi w swo-
ich dzia³aniach to jej znaczenie uwzglêdniaæ. Rodzina zdolna do wype³niania swoich
podstawowych funkcji daje najwiêksze szanse na optymaln¹ koordynacjê wszystkich
dzia³añ wychowawczo-rewalidacyjnych jakim dziecko jest poddawane, poniewa¿:
1) dziecko przebywa w niej najd³u¿ej, co zwiêksza szanse wnikliwej obserwacji,
poznawania go w ró¿nych sytuacjach, we wszystkich aspektach jego psy-
chicznego i spo³ecznego funkcjonowania;
2) rodzina spe³nia wielorakie funkcje, czego konsekwencj¹ jest bogactwo wiêzi
³¹cz¹cych jej cz³onków, w tym zw³aszcza rodziców z dzieckiem;
3) rodzice posiadaj¹ wiedzê na temat przebiegu i efektów ró¿nych form oddzia-
³ywañ wychowawczo-rehabilitacyjnych, zarówno dotycz¹cych sytuacji aktu-
alnej, jak i przesz³oœci dziecka;
4) wiêŸ rodziców z dzieckiem jest najbardziej naturalna i g³êboka, co pozwala
im lepiej rozumieæ jego potrzeby, dostrzegaæ najdrobniejsze nawet sukcesy
oraz codzienne trudnoœci;
5) w wypadkach mo¿liwoœci alternatywnych form oddzia³ywañ terapeutyczno-
-rehabilitacyjnych oraz wychowawczo-edukacyjnych do rodziców nale¿y do-
konywanie wyborów, co usankcjonowane jest jednoczeœnie wszystkimi syste-
mami kontroli: prawem, religi¹ i obyczajem.
Wspó³praca pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka niepe³nosprawnego
umo¿liwia mu wiêc szersze i bardziej pog³êbione poznanie problemów tego dziec-
ka, ni¿ jest to mo¿liwe w instytucjonalnym procesie wychowania i kszta³cenia, co
pozwala unikn¹æ wielu b³êdów, a tym samym zwiêksza szanse osi¹gania sukcesów.
Pozyskanie ich zaufania oznacza ponadto kontynuacjê w œrodowisku domowym
oddzia³ywañ rozpoczêtych w warunkach instytucjonalnych. Badania pedagogów
specjalnych jednoznacznie wskazuj¹ na to, ¿e najwa¿niejszym œrodowiskiem wy-
chowawczo-rewalidacyjnym jest rodzina, przy czym efektywnoœæ wp³ywów tego
œrodowiska zwiêksza siê wraz ze wzrostem liczby osób bliskich zaanga¿owanych
4
SZKO£A SPECJALNA 1/2007
46179941.007.png 46179941.001.png
SOCJOPEDAGOGICZNE ASPEKTY WSPÓ£PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO Z RODZICAMI...
we wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dziecka niepe³nosprawnego. Szczególnie
znacz¹ce role spe³niaj¹ rodzice, zarówno matka jak i ojciec, wa¿ne jest wiêc, ¿eby
wspó³praca pedagoga specjalnego obejmowa³a interakcje z obojgiem rodziców.
Znaczenie œrodowiska rodzinnego odnosi siê tak¿e do rozwoju psychospo³ecz-
nego dzieci pe³nosprawnych, tworz¹cych kr¹g rówieœniczy dziecka niepe³no-
sprawnego w systemach edukacji integracyjnej. W tym systemie efektywnoϾ pra-
cy pedagoga specjalnego jest uzale¿niona w bardzo du¿ym stopniu od postaw
wobec dziecka niepe³nosprawnego jego pe³nosprawnych kolegów. Oddzia³ywa-
nia ukierunkowane na kszta³towanie postaw prointegracyjnych wchodz¹ w za-
kres obowi¹zków roli pedagoga specjalnego, jednak znaczenie tych oddzia³ywañ
jest wtórne, a tym samym mniej znacz¹ce, w porównaniu z pierwotnymi oddzia-
³ywaniami œrodowiska rodzinnego, kierowanymi do dziecka znacznie wczeœniej
ni¿ zacznie ono podlegaæ wychowaniu instytucjonalnemu i utrzymuj¹cymi siê
w okresie trwania procesu edukacyjnego. W tej sytuacji wspó³praca pedagoga
specjalnego z rodzicami dzieci pe³nosprawnych tworz¹cych grupê b¹dŸ klasê in-
tegracyjn¹ jest bardzo wa¿na dla regulowania ich zachowañ i kszta³towania po-
staw pozytywnych wobec osób z ograniczeniami sprawnoœci, wyra¿aj¹cych siê
gotowoœci¹ do wchodzenia w interakcje oraz postrzeganie tych osób przede
wszystkim w kontekœcie zbli¿aj¹cych podobieñstw, a nie dziel¹cych ró¿nic.
Zakres i formy wspó³pracy pedagoga specjalnego z rodzicami
wychowanków-uczniów
Zakres wspó³pracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka powinien od-
nosiæ siê do:
z Osób objêtych wspó³prac¹ – przy czym najkorzystniejsza jest wspó³praca pro-
wadzona równoczeœnie z obojgiem rodziców oraz z rodzicami zarówno
uczniów niepe³nosprawnych, jak i ich pe³nosprawnych kolegów.
z Przedmiotu wspó³pracy, który powinien obejmowaæ wszystkie problemy wycho-
wania, kszta³cenia i rehabilitacji dziecka z ograniczeniami sprawnoœci, w tym za-
równo jego osi¹gniêcia, rozwój mo¿liwoœci, umiejêtnoœci, wiedzy i kompetencji, jak
i ograniczenia oraz trudnoœci. Celem takiej wspó³pracy jest wieloaspektowa dia-
gnoza i wypracowanie optymalnych sposobów kompleksowego wspierania dziec-
ka we wszystkich œrodowiskach, w których ono przebywa (rodzina, przedszkole,
szko³a, placówki terapeutyczne i rehabilitacyjne, kr¹g rówieœniczy, spo³ecznoœæ lo-
kalna). Z kolei w odniesieniu do wspó³pracy z rodzicami uczniów pe³nospraw-
nych podstawowym przedmiotem powinny byæ zachowania dziecka, diagnoza
ich uwarunkowañ oraz sposoby przekszta³cania tych zachowañ w kierunku
utrwalania postaw akceptacji drugiego cz³owieka i tolerancji wobec odmiennoœci.
Dla efektów wspó³pracy pedagoga specjalnego równie wa¿ny jak jej zakres
jest zró¿nicowanie form tej wspó³pracy, które powinno uwzglêdniaæ:
z interakcje bezpoœrednie i poœrednie, z d¹¿eniem do dominacji tych pierwszych;
z interakcje indywidualne i grupowe, przy czym grupy w tym wypadku to za-
równo rodzice ogó³u uczniów, jak i inni specjaliœci wspó³odpowiedzialni za
rozwi¹zywanie ró¿nych problemów dziecka;
SZKO£A SPECJALNA 1/2007
5
46179941.002.png 46179941.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin