Czytanie ze zrozumieniem Egzamin maturalny. Struktura i procedury Pisemna część egzaminu polega na pracy z tekstem nieliterackim i mierzy umiejętność rozumienia czytanego tekstu oraz bada kompetencje zdającego w zakresie pisania tekstu własnego. Zdający składa egzamin na dwóch poziomach. Na każdym z etapów otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny. Na rozwiązanie Arkusza I (poziom podstawowy) ma 170 minut, na zmagania z zadaniami Arkusza II (poziom rozszerzony) - 130 minut. Arkusz I składa się z dwóch części: sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu, sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu. Tekst służący sprawdzaniu umiejętności czytania może mieć charakter publicystyczny lub popularnonaukowy i zamykać się w około 1200 znakach. Test towarzyszący tekstowi zawiera od 12 do 16 zadań otwartych i/lub zamkniętych. Tekst służący do sprawdzania umiejętności czytania będzie: a) publicystyczny lub popularnonaukowy, b) przejrzyście skonstruowany, c) napisany staranną polszczyzną, d) nie obrażający uczuć i światopoglądu zdającego, e) współczesny. Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego testu mogą dotyczyć: na poziomie znaczeń rozumienia słów, związków frazeologicznych, odczytywania znaczeń dosłownych i metaforycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania informacji od opinii, znajdowania słów-kluczy; rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania informacji, selekcjonowania informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania, dostrzegania analogii i przeciwieństw;rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz umiejętności wnioskowania. Na poziomie struktury zaś: kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu,rozwinięcia,zakończenia, wskazywania zasady kompozycyjnej;odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowo-skutkowego, wskazywania np.: tezy, hipotezy, argumentów, kontrargumentów, przykładów, wniosków,zależności między zdaniami, akapitami i częściami tekstu; rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok myślenia autora (sygnalizujących wnioskowanie, podtrzymywanie myśli, zwrot myśli, dygresję,powtórzenie myśli, nawiązanie do myśli zawartej w poprzednim akapicie). Na poziomie komunikacji: genezy tekstu, rozpoznawania nadawcy, dostrzegania celu tekstu (intencji nadawcy), adresata i sposobu oddziaływania na niego, dostrzegania cech stylistycznych tekstu i rozumienia funkcjonalności środków językowych. Z powyższych wskazówek wyłania się garść istotnych przesłanek towarzyszących ci w przygotowaniach nie tylko do matury, ale także w późniejszych działaniach edukacyjnych i zawodowych. Po pierwsze, musisz pracować świadomie i systematycznie, zakładając, że zależy ci na zwiększeniu potencjału intelektualnego i pakietu umiejętności. Po drugie, nieodzownym jest, byś podjął się różnorodnych działań, które wpłyną na rozwój na tyle wszechstronny, by zapewnił sukces. Po trzecie, cenne jest pracowanie z tekstem żywym, a nie jego opracowaniem, np. w postaci bryków różnej maści. Tekst należy czytać, zważając na wszystko, co go wypełnia. Wszak nie jest zawieszony w próżni, ale osadzony w kontekście historycznym, w tradycji literackiej, konwencji współczesnej czy w końcu - rejestruje słynne "tu i teraz". [http://www.oke.waw.pl/new/download/files/File/matura/2008/biuletyny/12_11_2007/czytanie.pdf]. tutaj dalsza czesc niestety najlepsza rada jest taka zeby duzo cwiczyc...rozwiazuj jak najwiecej testow na czytanie ze zrozumieniem, znajdziesz je na stronach cke - matury z poprzednich lat, beda tez w kazdej ksiegarni, byc moze w bibliotece...trzeba po prostu poswiecic na to sporo czasu...
Anne131