semantyka.pdf

(495 KB) Pobierz
99892460 UNPDF
Semantyka
1. Etykietki
leo idiota amolub nieudacnik porądny cłowiek pacjent hiterycny
Utrudniają empatycny kontakt a nawet dolnod potregania drugiej ooby
2. Uogólnienia zawze, nigdy, wzytko, nic, wzycy, nikt
Radko odpowiadają recywitoci
Użyte w enie negatywnym ( „Nikt mnie nie lubi”, „Nic mi i nigdy nie udaje” ) wywalają negatywne emocje i
mogą tad i amopełniającymi i prepowiedniami.
„Jeżeli bdie wytkim powtarał że nikt Ci nie lubi – uważaj bo może prawid że cora mniej oob bdie
chciało prebywad w Twoim towarytwie” (M. Wirga)
3. „Klęka/porażka”, „głupi nieudacznik”.
Nie ma takie rzeczy, jak „porażka” – jedynie niepożadany reultat (wynik którego nie chcielimy)
Zatpując łowa „przegrana” czy „porażka” łowami „wynik” albo „rezultat” widi wiąki prycynowo-
kutkowe Twoich diałao
Edison: „Tak wane porażki ą nicym innym jak wkaówkami właciwego kierunku dla tych który chcą
i ucyd”. Edion preprowadił ponad 10000 prób amin nalał właciwe włókno do żarówki
Edion nie powtarał ciągle tego amego ekperymentu Jeli atem chce oiągad bardiej pożadane
rezultaty nie może wytkiego robid tak jak dotychca
Uczynienie „głupiej pomyłki” lub nieodnieienie ukceu nie cyni Ci głupim lub nieudacnikiem potwierda
jedynie że jete omylną itotą ludką
4. „Nie mogę tego zrobid” (np. „nie mogę ię zmienid”).
Cto jet to amo pełniająca i prepowiednia.
Móg biera dowody na potwierdenie naych prekonao
„Jeli jete prekonany że nie może cego robid Twój móg podunie Ci wpomnienia kiedy próbowałe co
robid i Ci i nie udało. Bdie mylał o wytkich prekodach jakie leżą na Twojej drode ne bdie
widiał żadnych rowiąao. Jeli jednak jete prekonany że może co robid prychodą Ci na myl pooby
rowiąao i wpomnienia powodenia odcuwa prypływ energii i cuje i motywowany by ucynid
pierwe kroki w pożądanym kierunku.” (M. Wirga).
99892460.016.png 99892460.017.png
5. „Muzę to zrobid”.
Prymu onaca brak wyboru co prawie nigdy nie jet recywitocia W recywitoci sami wybieramy
wykonywanie nazych zadao
Słowa „mu” można użyd w drowy poób w ormie warunkowej jeżeli chc żyd to mu jed pid i mied dach
nad głową Jednak robienie wytkiego innego by żyd pootaje wyborem
Wierąc że muimy (jetemy mueni) co robid (nawet co co lubimy robid!) odcuwamy łod
spadek motywacji i energii.
Zdrowiej i kutecniej jet motywowad i mylą „co oiągn jeżeli to robi?” – niż trayd i wiją
niepożądanych konekwencji
Zdrowo: „chc to robid ale nie mu” „Nie lubi tego adania ale decyduj i to robid by oiągnąd
to cego chc lub uniknąd tego cego jece bardiej nie lubi”
Mając wiadomod wyboru możemy również reygnowad niektórych adao
„Nie mog ale mu” – Jeli nie mog to nie mu )
6. „Trudne do zrobienia”
Taki poób mylenia/mówienia abija motywacjl jet uprawiedliwieniem dla unikania wywao jakie niesie
nae życie Wywania nie ą „trudne” lec wymagają ainwetowania energii i cau by tawid im coła
Pamitaj że to co ważne i wartociowe w żyiu (miłod pryjao praca także terapia) wymaga czasu i
wyiłku Zmiana tarego nawyku jest „trudna” ale wymaga wiadomej uwagi i dwicenia
7. „Spróbuję (potaram ię) to zrobid”
Także abójca motywacji – z góry prygotowujemy i na niepowodenie ma wbudowaną wymówk – np.
„próbowałem ale było a trudno”.
Nie „próbujmy” i mienid po protu acnijmy i mieniad!
8. „Nie miałem cau tego robid”
Wycy mamy taką amą ilod cau do naej dypoycji Sam utala priorytety okrela co jet dla Ciebie
ważne ważnieje i najważnieje
Nie może robid cego nowego jeżeli bdie robił wytko to co dotychca
9. „Powięciłem”
Zwykle drowiej jet prenacad ca na oiągnicie cego niż „powicad”
Zamiast: „Powiciłem ca dla rodiny” --> „Przeznaczyłem ten czas dla siebie, by spędzid go z rodziną.”
99892460.018.png 99892460.019.png 99892460.001.png 99892460.002.png 99892460.003.png 99892460.004.png 99892460.005.png 99892460.006.png 99892460.007.png 99892460.008.png
10. „Tak, ale...”
Niedrowy poób powiedenia „nie”
Uprawiedliwianie achowania tarych autodetrukcyjnych nawyków
11. „Czas leczy rany”
Ca nie robi nic innego tylko upływa Jeli mieniają i nae ucucia wobec cego (np w proceie żałoby)
onaca to że mienilimy nae prekonania np poób w jaki mylimy o danej oobie i wyobrażamy ją obie
achodi to cto popre niewiadome dwicenie emocjonalne
Wiedąc o tym możemy wiadomie pracowad nad bólem emocjonalnym
12. „Straszne”, „okropne” – nic nie znaczące, nieprecyzyjne okrelenia, wywołujące negatywne emocje
„Nie mog tego nied/nie wytrymam tego”
Maultsby: Ponieważ dotychca nie umarłe ani nie niknąłe nawyraniej może to wytrymad. Ocywicie
wytrymuje to marnie ale jednak wytrymuje. I cokolwiek może wytrymad marnie prawdopodobnie
może wytrymad mniej marnie. Tak wic dopóki nie może mienid tej wyranie nie chcianej ytuacji
popracujmy nad wytrzymywaniem jej mniej marnie.
Semantyka – podsumowanie
Niezdrowa
Zdrowa
to, oni, ty, wy, ona, on, ono
ja am woimi mylami
zawsze, nigdy, wszystko, nic, wszyscy, nikt
zgodnie z faktami, konkretnie, be uogólnieo
klka porażka
niepożądany wynik/reultat
nie mog
mog lub nie chc
mu (nawet jeli nie mog)
nie u lub chc decyduj
„trudne” i „próbuj”
robi decyduj i
straszne/okropne
bardo niepożądane tragicne
powicam i (lub np ca)
wybieram, przeznaczam czas
martwi i
dbam be prywiąania do wyniku
Ćwiczenie
Co – Twoim zdaniem - „musisz” robid?
Wypi cynnoci o których wykle mówi że „musisz” robid.
Sormułuj racjonalne twierdenia na ich temat.
99892460.009.png 99892460.010.png 99892460.011.png 99892460.012.png 99892460.013.png 99892460.014.png 99892460.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin