Trzylatek w przedszkolu.pdf

(94 KB) Pobierz
Trzylatek w przedszkolu.
Beata Brucka
TRZYLATEK W PRZEDSZKOLU
– JAK ZŁAGODZIĆ KŁOPOTY ADAPTACYJNE DZIECKA.
„ .... mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi.”
/ Janusz Korczak/
Jestem nauczycielką z dwudziestoletnim stażem. Przez większość
dotychczasowych lat zawodowych pracowałam ze starszymi
przedszkolakami. Można, więc sobie wyobrazić, jak wielki niepokój
wywołała we mnie informacja, że od nowego roku szkolnego
wspólnie z koleżanką mamy rozpocząć pracę z najmłodszą grupą, z
Maluszkami. Zdałyśmy sobie sprawę, że do nowego wyzwania i
zadania musimy się solidnie przygotować. Obecnie mamy już
wszystko za sobą – wiadomo „ najtrudniejszy pierwszy krok..” –
Można, więc podzielić się własnymi spostrzeżeniami i
doświadczeniami.
Ustaliłyśmy, że pierwszy kontakt nawiążemy tylko z Rodzicami
naszych przyszłych przedszkolaków i że nastąpi on jeszcze w czerwcu
przed wakacjami. Zaprosiłyśmy gości do naszej przyszłej sali – dzięki
temu mogli zapoznać się z jej wyglądem, wyposażeniem i zapleczem
(łazienka, schowek na leżaki). Przede wszystkim chciałyśmy, aby
Rodzice mieli możliwość poznać nieco bliżej osoby, z którymi Ich
pociechy będą spędzały większość czasu w przedszkolu.
Nasze pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny.
Większość Rodziców pierwszy raz oddawało swoje dziecko do
przedszkola. Ważne było, więc, aby omówić i wyjaśnić z Nimi pewne
sprawy, uspokoić i zachęcić do współpracy. Zależało nam na tym, aby
w jak największym stopniu ułatwić małym dzieciom przekroczenie
przedszkolnego progu, aby we wrześniu uniknąć niepotrzebnych
sytuacji.
160866722.001.png
Zasygnalizowałyśmy Rodzicom kilka spraw związanych z
społeczną i emocjonalną
dojrzałością trzylatka oraz pewne kwestie organizacyjne. Dotyczyły
one m. in.:
Û mowy dziecka: należy dążyć do tego, by dziecko mówiło w
sposób zrozumiały dla otoczenia; rodzice nie powinni wyręczać
dziecka w mówieniu, zgadywać jego potrzeb, niech mówi samo!
Dorośli powinni mówić do dziecka wyraźnie, prostym językiem,
unikając udziwnień i zdrobnień językowych. Warto również
powoli eliminować ze słownika dziecka jego neologizmy, czyli
zwroty, które samo stworzyło i tylko najbliżsi potrafią je
zrozumieć.
Û spożywanie posiłków : zaproponowałyśmy, aby zrezygnować z
miksowania potraw, krojenia kanapek w „wagoniki”, należy
zachęcać dziecko do samodzielnego zjadania posiłków ( w tym
gryzienia i przeżuwania potraw); warto zrezygnować z
karmienia dziecka i poprosić, aby samo posługiwało się łyżką;
zachęcać, aby piło napoje z kubka.
Û samoobsługa : w tej kwestii zachęcałyśmy, aby pozwolić dziecku
na samodzielne mycie twarzy i rąk; zwróciłyśmy uwagę jak
ważne jest zgłaszanie na czas potrzeb fizjologicznych i
samodzielne korzystanie z toalety lub nocnika, ( warto podczas
wakacji zrezygnować pampersów, – jeśli dziecko jeszcze je nosi).
Zaproponowałyśmy, aby rodzice nie ograniczali chęci
usamodzielniania się dziecka w zakresie ubierania się i
rozbierania – im szybciej nauczy się tych czynności, tym
wcześniej nie będzie uzależnione od pomocy innych i poradzi
sobie samo.
Û ubiór: uczuliłyśmy rodziców, aby ubierać dzieci w niekrępującą
ruchów odzież, łatwą do zdejmowania. Należy liczyć się z tym,
że podczas zabaw, posiłków dziecko ma prawo pobrudzić się –
ubrać, więc je tak, aby nie żałować ubrudzonej, zniszczonej
odzieży. Warto, w półce w szatni zostawić coś do przebrania
dziecku, gdyby zdarzyła się mu jakaś „wpadka”.
160866722.002.png
Û poobiedni odpoczynek: wyjaśniłyśmy rodzicom, jak ważne dla
zdrowia dziecka, jego psychiki jest wyciszenie organizmu po
obiedzie. Dzieci leżąc słuchają bajek, muzyki relaksacyjnej,
odpoczywają – zasypiają te, które chcą.
Û rozmowy: zwróciłyśmy uwagę na to, jak ważne jest pozytywne
nastawienie dziecka do przedszkola, poprzez rozmowę rodzice
mogą wyjaśnić dziecku, dlaczego ma chodzić do przedszkola, co
je tam czeka, że zostanie pod opieką innych osób; poprosiłyśmy,
aby w żadnym wypadku rodzice nie straszyli dziecko
przedszkolem – to dla nas stracona pozycja; równie
niepożądane jest składanie przez rodziców obietnic bez
pokrycia: „ zaraz po ciebie wrócę, idę tylko do sklepu, itp.” My
wiemy, ze rodzic przyjdzie po dziecko dopiero za kilka godzin,
ale dziecku ten czas będzie dłużył się w nieskończoność,
zaburzając w nim poczucie bezpieczeństwa.
Û rozstanie: zaproponowałyśmy, aby rodzice nie przedłużali
momentu pożegnania się z dzieckiem, nawet, jeśli płacze i z
oporem wchodzi do sali. Dziecko ma prawo wyrażać swoje
niezadowolenie i sprzeciw – dzieje się coś, czego nie zna, boi się
i potrzeba trochę czasu, aby zaakceptowało tak radykalne
zmiany w swoim życiu. Nie warto krążyć pod drzwiami, oknami
sali, zaglądać do środka – to również nie pomoże dziecku w
pogodzeniu się z nową sytuacją.
Û wytrwanie na „placu boju”: poradziłyśmy rodzicom, aby na
pierwsze dni uzbroili się w cierpliwość i wytrzymałość. Dziecko
będzie w różny sposób demonstrować swoje niezadowolenie –
jeśli rodzice ulegną mu i nie zostawią w przedszkolu zabierając
do domu, to z każdym dniem będzie im coraz trudniej
przekonać dziecko do pozostania w sali. Jedno ustępstwo
spowoduje następne.
Û przebieg dnia w przedszkolu : przedstawiłyśmy, jak wygląda
dzień w naszej placówce, dzięki temu rodzice będą mieli
orientację, co ich dziecko robi w danej chwili.
Wspólnie z Rodzicami ustaliłyśmy, że dzieci będą przynosiły ze sobą
do przedszkola swoje ulubione pluszowe maskotki – przytulanki;
160866722.003.png
będzie im z nimi raźniej a poza tym będą bardzo przydatne podczas
poobiedniego odpoczynku.
Nasze spotkanie chciałyśmy wykorzystać również na to, aby
uzyskać od Rodziców informacje na temat ich dziecka – na kartach
zgłoszeń do przedszkola są skąpe dane o dziecku, dotyczą daty
urodzenia i miejsca zamieszkania, itp. W związku z tym
przygotowałyśmy ankietę ( załącznik 1), którą rozdałyśmy gościom do
wypełnienia. Dzięki temu uzyskałyśmy nieco więcej informacji o
naszych przyszłych wychowankach.
Ponadto każdemu z Rodziców wręczyłyśmy kartki z informacją, w
jaką „wyprawkę” mają zaopatrzyć swoje dziecko. Uwzględniłyśmy w
niej m. in.:
Û kapcie;
Û piżamka
Û zapasowa bielizna; ( na wszelki wypadek); warto oznaczyć
Û bluzka, spodnie na zmianę; ( gdyby coś się wylało)
Û śliniak; ( jeśli potrzebuje);
Û pampersy, smoczek; (jeśli używa i nie potrafi bez nich żyć);
Û maskotka;
Zaproponowałyśmy, że następne spotkanie zorganizujemy pod
koniec wakacji, ale tym razem Rodzice przyprowadzą ze sobą nasze
przyszłe maluszki. Chciałyśmy, aby w towarzystwie swoich
najbliższych dzieci przyzwyczajały się do nas, do nowego miejsca.
Zależało nam, aby dzieci poczuły się pewniej i bezpieczniej, aby
nabrały do nas zaufania. Pragnęłyśmy stworzyć sytuacje do lepszego
poznania się. Rodzice zaakceptowali naszą propozycję i ustaliliśmy
datę naszego następnego spotkania w znacznie większym gronie.
Mają w nim wziąć udział niania oraz woźna oddziałowa, które będą
pracowały w grupie maluszków od września.
SCENARIUSZE SPOTKAŃ:
DZIEŃ I
1. Schodzenie się uczestników, goście wypisują wizytówki z
imieniem dla siebie i swojego dziecka; przyklejają kartkę do
bluzki.
2. Powitanie przybyłych, ustawienie w kręgu, przedstawienie
swego imienia.
3. Przedstawienie dzieciom lalki Agatki i maskotki kotka;
wysłuchanie piosenki zaśpiewanej przez nauczycielkę pt.
„Kotek Puszek”; zachęcenie dzieci do rozmowy o kotku.
4. Zaproponowanie zabawy ruchowej z czworakowaniem „
Kotek”; dzieci naśladują ruchem kotka, miauczą.
5. Zabawy w sali wg zainteresowań dzieci; bawią się z
rodzicami, nawiązują kontakty z innymi dziećmi; próby
rozmów nauczycielek z dziećmi.
6. Zakończenie spotkania.
DZIEŃ II
1. Schodzenie się uczestników, przygotowanie wizytówek,
jw.
2. Ustawienie w kręgu, powitanie gości i przedstawienie
swego imienia.
3. Wspólna zabawa przy piosence „Jedzie pociąg...”, na
początku śpiewano całą piosenkę, następnie na melodię
śpiewano zgłoski: „puf, tur, buch,...”itp.
4. Zaproponowanie gościom zajęć z malowaniem, rysowaniem,
lepieniem wg wyboru, chętne dzieci wspólnie z rodzicami
podejmują działanie.
5. Zabawy w sali w miejscach wybranych przez dzieci, w
dalszym ciągu nawiązywanie znajomości, poznawanie się
nawzajem.
6. Zakończenie spotkania.
DZIEŃ III
1. Schodzenie się uczestników.
160866722.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin