Zabawy paluszkowe.
Zabawy paluszkowe jak sama nazwa wskazuje to zabawy z wykorzystaniem palców . Stwarzają okazję do bliskiego kontaktu rodzica z dzieckiem, niejako wymuszają na dorosłym poświęcenia czasu i uwagi, czyli zaspakajają jego podstawowe potrzeby psychiczne i emocjonalne.
Poprzez zabawy paluszkowe dziecko uczy się zabawy, słuchania treści wierszyków i historyjek opowiadanych przez dorosłego przez co poznaje nowe słownictwo. Dziecko przyswaja sobie umiejętność naśladowania, a tym samym usprawnia dłonie i palce czyli podnosi swoją sprawność manualną. Natomiast śledząc ruchy rąk dorosłego ćwiczy percepcje wzrokową i koncentrację uwagi. Zabawy te ułatwiają dziecku poznanie schematu własnego ciała, w szczególności rąk, nóg i palców.
Podczas zabaw paluszkowych dziecko czuje się bezpieczne, bo potrafi przewidzieć co będzie dalej. Zabawy paluszkowe wyzwalają u dziecka wiele pozytywnych emocji.
Jako urozmaicenie zabaw paluszkowych proponuję wykorzystywać pacynki.
1.Idzie rak.
Idzie rak
nieborak.
Czasem - naprzód,
czasem - wspak.
Gdy ugryzie,
będzie znak.
2.Kominiarz.
Idzie kominiarz
po drabinie...
Fiku, miku
już jest
w kominie.
3.Świerszcz.
Szedł świerszcz po ścianie
w czerwonym żupanie.
A świerszczyka po drzwiczkach
W żółtych rękawiczkach.
4.Idzie myszka do braciszka.
Idzie myszka do braciszka.
Tu wskoczyła, tu się skryła.
(ruchy tak jak w zabawie ,,Idzie rak". Na słowa "tu wskoczyła, tu się skryła" chowamy rękę pod pachę, a następnie za kołnierz dziecka).
5.Idzie myszka po ścianie.
Idzie myszka po ścianie,
niesie złote pierścienie.
Jak się pierścień zachwieje,
to się myszka zaśmieje.
6.Szedł chłop przez bór.
Szedł chłop przez bór,
niósł ze sobą wór.
Pytałem go o grosz,
a on mnie cap za nos.
(palce wędrują po ręce- od dłoni do ramienia. Na słowa "A on mnie cap za nos" chwytamy dziecko za nos).
7.Bawiły się dzieci.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak jeden nie może to drugi mu pomoże.
jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.
jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.
jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.
jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.
jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.
jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.
jak czoło nie może to głowa mu pomoże.
jak głowa nie może to nic już nie pomoże
8.Leśne ludki.(inwencja własna)
Były, żyły cztery leśne ludki:
jeden mały, a drugi malutki,
trzeci lekki jak skrzydła motylka,
a czwarty cieniutki jak szpilka...
Poszły na spacer cztery leśne ludki:
I bawiły się cztery leśne ludki:
Zobaczyły wilka cztery leśne ludki:
Uciekają cztery leśne ludki:
Trzeci lekki jak skrzydła motylka,
A czwarty cieniutki jak szpilka...
Wilk dogania cztery leśne ludki:
I wilk łapie cztery leśne ludki
Z wilkiem się bawią cztery leśne ludki:
9. Sroczka.
Tu sroczka kaszeczkę ważyła:
temu dała na miseczkę,
temu dała na łyżeczkę,
temu dała na donisko,
temu z garnkiem wszystko,
temu dała, temu dała,
temu dała, temu dała
A temu nic nie dała
Tylko frrrrrrrr i odleciała.
10.Ręce
Mam pięć paluszków u ręki lewej
i pięć paluszków u prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty - trochę nieśmiały.
(Dzieci poruszają kolejno palcami lewej ręki ,prawej ręki, kręcą dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie poruszają palcami obu rąk. Ruszają kolejnymi palcami -przy otwartej lub zamkniętej dłoni -wysuwają przy tym odpowiedni palec).
11.Stuk,stuk
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam? Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj drugi paluszku,
wstawaj, wstawaj leniuszku.
Wstawaj paluszku serdeczny
patrz, już widać blask słoneczny.
Wstawaj paluszku największy
zaraz słońce dzień upiększy.
A kuku, kochany kciuku.
Wstawaj paluszku mały,
już na świecie dzień biały.
Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę...
Wstawaj mały paluszku, już dosyć leżenia w łózku.
(wszystkimi palcami po kolei dotykamy kciuka zgodnie z tekstem)
12.Dzwony.
Dzwoni wielki, duży dzwon:
Bum... bum... bum...
Dzwoni dzwon:
Bim-bam... bim-bam...
Dzwoni dzwonek:
Dzyń-dzyń... Dzyń-dzyń... Dzyń-dzyń...
Dzwonią dzwoneczki
Dzyń-dzyń... Dzyń-dzyń...dzyń.
13.Dwa Michały
Tańcowały dwa Michały,
Jeden - duży,
Drugi - mały
Jak ten duży
zaczął krążyć
To ten mały nie mógł zdążyć!
14.Tędy płynie rzeczka
Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
Tu przebiegły konie - patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
A tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
Spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi),
15.Każda rączka, każda rączka
Każda rączka, każda rączka,
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy,
raz i dwa, raz i dwa,
a na koniec zabawy, wszystkich żegnamy, pa, pa".
16.Co robi moja ręka?
Co robi moja ręka?
Głaszcze tak miękko,
szczypie aj, aj, aj
Tańczy- hop, hop, hop.
Klaszcze -brawo- klap, klap klap,
dobranoc -pa, pa, pa,
Puka- puk ,puk, puk
drapie- drap, drap, drap.
17. Jedzie, jedzie chłop, chłop
Jedzie, jedzie chłop, chłop.
Na koniku hop, hop.
A za chłopem pan, pan.
Na koniku sam.
18.Kosi, kosi łapci
Kosi, kosi łapci.
Pojedziem do babci.
Babcia da nam serka,
a dziadzio cukierka.
Kosi, kosi łap...
andzia_8617