scenariusz_06_2006_w_marcu_jak_w_garncu.doc

(35 KB) Pobierz
Scenariusze do nr 6

W marcu jak w garncu

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• Układa wyrazy w zdania.

• Wie, że przysłowia są mądrością narodów.

• Zna kilka przysłów o wiośnie.

Bierze udział w zabawach rytmicznych.

• Rozwiązuje krzyżówki, odczytuje hasła.

• Wyszukuje czasowniki w tekście.

• Dobiera wyrazy bliskoznaczne.

• Współpracuje w zespole.

• Opiekuje się roślinami w klasie.

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 6/2006,

rozsypanki wyrazowe, tacki styropianowe, lignina, nasiona rzeżuchy, skorupki jajek, flamastry.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Polskie przysłowia związane z nadejściem wiosny.

Układanie rozsypanek wyrazowych – praca w grupach.

Przysłowia polskie do wykorzystania w rozsypankach, np.:

A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata.

Gdy przyjdzie wiosna hoża, pójdzie zima do morza.

Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.

Wiosna piękna kwiatkami, a jesień snopkami.

Skowronka pieśń to o wiośnie wieść.

W marcu jak w garncu.

Odczytanie przysłów i wyjaśnienie ich znaczenia, zapisanie wybranych przysłów w  zeszytach – zwrócenie uwagi na pisownię wyrazów.

 

„Maszeruje wiosna” – zabawa ruchowa przy muzyce (CD „Już w szkole” – klasa 0).

Dzieci maszerują po obwodzie koła, a nauczyciel odlicza: raz, dwa, trzy, cztery. Na sygnał raz dzieci wykonują klaśnięcie, na dwa – uderzają prawą dłonią w lewe kolano, a lewą dłonią w prawe, na trzy – lewą dłonią uderzają w lewe kolano, a prawą w prawe, na cztery – lewą dłonią uderzają w prawe kolano, a prawą dłonią w lewe kolano.

 

Rozwiązywanie krzyżówek i zagadek w rubryce „Kto zagadki ładnie zgadnie, tego nuda nie dopadnie („Świerszczyk nr 6), odczytanie haseł i wyjaśnienie ich znaczenia.

 

Przygoda z poezją.

Czytanie wiersza „Spacer ze słonkiem(„Świerszczyk nr 6).

• Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Co zrobiło słonko?

• Wypisanie czasowników z wiersza i dobieranie wyrazów bliskoznacznych (bogacenie słownictwa), np.: zbiegło – zeszło, otuliło – okryło, ściągnęło – zdjęło.

• I ty możesz zostać poetą! – uzupełnienie wierszyka „Słońce na łące” brakującymi wyrazami („Świerszczyk nr 6, s. 19).

 

„Zielone słowa” – przygotowanie wiosennego ogrodu.

Dzieci wykładają ligniną tacki styropianowe, mocno zwilżają ligninę wodą i sieją rzeżuchę tak, aby nasiona utworzyły ich imiona. Kiedy rzeżucha wzejdzie, dzieci łatwo odnajdą swoje tacki. Można również wymościć ligniną skorupki po jajkach, zwilżyć ligninę wodą, posiać nasiona rzeżuchy, z których wyrosną zielone „czuprynki”, a na skorupkach namalować flamastrami wesołe buźki.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin