scenariusz_09_2006_deszczowo_ale_kolorowo.doc

(38 KB) Pobierz
DESZCZOWO, ALE KOLOROWO

Deszczowo, ale kolorowo

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

Uważnie słucha tekstu czytanego przez innych.

Uczestniczy w rozmowie na temat opowiadania.

Wie, na czym polega praca strażaka.

Wykonuje improwizacje ruchowe do treści opowiadania.

Bierze aktywny udział w zabawach rytmicznych.

Rozwija myślenie twórcze, wykonując ćwiczenia płynności słownej.

Wycina hełm zgodnie z instrukcją.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 9/2006,

nagranie muzyki relaksacyjnej, pastele olejne, arkusze szarego papieru, brystol, kartki z bloku rysunkowego, taśma klejąca, instrumenty perkusyjne, Wycinanka „Już w szkole” (klasa 1., semestr 2.), płyta CD „Już w szkole” (klasa 0, semestr 2., poz. 39.).

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Zabawa integracyjna „Jesienny deszczsłuchanie muzyki (CD sześciolatka „Już w szkole” semestr 1., poz. 22) i ilustrowanie jej ruchem ciała (przy kolejnych powtórzeniach dzieci mogą zmieniać formy ruchu).

 

Co robi deszcz? – wypowiedzi na podstawie własnych doświadczeń.

Bogacenie słownictwa i dobieranie czasowników określających deszcz, np.: pada, leje, siąpi, mży, pluszcze, kropi, kapie, dzwoni, bębni, zacina, rosi.

 

◙ Ćwiczenie rytmiczne – dzieci wędrują palcem po rogach kartki, recytując rymowankę:

              Kapie woda – kap kap  kap.

              Złap kropelkę – złap, złap, złap.

 

Czytanie z podziałem na role tekstu Małgorzaty Strzałkowskiej „Kropelka” (w rubryce „Litery znam, więc czytam sam”).

Rozmowa na temat tekstu ukierunkowana pytaniami, np.: Kto jest bohaterem opowiadania? Czy kropelka z opowiadania była rzeczywiście tylko zwykłą kropelką? Dlaczego? Czy ty lubisz ulewę?

▪ Rundka niedokończonych zdań: Gdy pada deszcz, lubię… Nie lubię, gdy pada deszcz, bo…

 

◙ „Rytmy wodnej muzykićwiczenie rytmiczne z zastosowaniem instrumentów perkusyjnych (dzwonków, kołatek, grzechotek, trójkątów).

Nauczyciel podaje układy rytmiczne, a dzieci je powtarzają w rytmie ósemkowym, ćwierćnutowym, na cztery czwarte, np.: pac pac pac pac,              pac pac pac pac,              pac pac pac pac. Uczniowie mogą również powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze, mogą rytm wyklaskać, wytupać, wystukać klockami itp.

 

Ćwiczenie płynności słownej.

Z liter wyrazu PARASOL dzieci układają jak najwięcej innych wyrazów, np.: para, rasa, pas, sala, las, rola, osa, as, ara. los, pal, rap.

 

„Wzorki na parasolki” – zajęcia plastyczne: rysowanie pastelami olejnymi.

Nauczyciel włącza spokojną muzykę (np. „Muzyka, która leczy” – płyta CD „Już w szkole” – klasa 0, semestr 2., poz. 39.). W trakcie rysowania podpowiada dalsze czynności: dzieci rysują kółka, po chwili zmieniają kierunek rysowania, potem przekładają pastelę do drugiej ręki, rysują kółka, a następnie zmieniają kierunek rysowania. Cykl ćwiczeń powtarzają kilka razy, aż na kartce powstaną koła różnej wielkości i w różnych kolorach. Wycinają je i naklejają na wielki parasol wykonany z szarego papieru lub brystolu.

 

◙ „Dobre rady na deszczowe dni” – dzieci zapisują rady na deszczowe dni na wykonanych z kartonu dużych kroplach i umieszczają je wokół parasola powieszonego w wybranym miejscu sali.

 

◙ Czy woda jest potrzebna? – swobodne wypowiedzi na temat zapotrzebowania organizmów na wodę (woda potrzebna do życia ludziom, zwierzętom i roślinom, woda służąca do zaspokajania innych potrzeb: urządzenia, fabryki, kąpiele, sporty wodne, ochrona przeciwpożarowa itp.).

 

◙ Kto używa wody w swojej pracy? – dzieci podają nazwy wykonawców zawodów, w których pracy woda jest bardzo potrzebna, np.: kucharz, ogrodnik, lekarz, hydraulik, strażak.

 

◙ Co wiemy o strażakach?

▪ Czytanie informacji ze „Świerszczyka” („Obieżyświerszcz”).

▪ Zwrócenie uwagi na datę 4 maja – święto strażaków.

Co by było, gdyby na świecie nie było strażaków? – swobodne wypowiedzi dzieci (rozwijanie twórczego myślenia).

 

„Gasimy pożar” – zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym.

▪ Wykonanie hełmu strażackiego z „Wycinanki” („Już w szkole”  klasa 1., semestr 2.).

▪ Dzieci wkładają hełmy, skręcają paski wycięte z arkuszy szarego papieru, tworząc „węże strażackie”, i naśladują pracę strażaków podczas gaszenia pożaru. Nauczyciel opowiada historię, a dzieci naśladują czynności strażaków i odgłosy akcji gaśniczej, np. W miasteczku wybuchł pożar. Wezwano straż pożarną. Strażacy jechali wozami na sygnale (dzieci biegają czwórkami, naśladując odgłos syreny strażackiej). Po przyjeździe na miejsce szybko rozwijali węże gaśnicze. Pożar szybko się rozprzestrzeniał, więc strażacy złączyli swoje węże (dzieci łączą papierowe węże, sklejają je taśmą, aż powstanie długi wąż, i tworzą jedną drużynę) itd. Podczas zabawy dzieci mają okazję wykonywania wielu ćwiczeń dźwiękonaśladowczych, np. naśladowanie sygnału wozu strażackiego eo, eo, syk gaszonego ognia ssss.

 

◙ Ewaluacja zajęć.

Nauczyciel rzuca piłkę do wybranego dziecka i wypowiada początek zdania, dziecko kończy je, odrzucając piłkę, np.:

Dzisiaj dowiedziałem się…

Zapamiętałem…

Zrozumiałem, że…

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin