II ROK PSYCHOLOGII - Wyklady propedeutyka 4-6.doc

(172 KB) Pobierz

OSTATNI – 7 – WYKŁAD Z PROPEDEUTYKI PSYCHOLOGII ZDROWIA I JAKOŚCI ŻYCIA ODBĘDZIE SIĘ 22.01 O GODZ. 16.00 W AULI WYDZIAŁU PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII. NA WYKŁAD ZAPROSZENI SĄ ZARÓWNO STUDENCI TRYBU STACJONARNEGO JAK I WIECZOROWEGO.

NA WYKŁADZIE PT. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA PSYCHOLOGII ZDROWIA I JAKOŚCI ŻYCIA:

1.     PRZEDSTAWIONY ZOSTANIE ZARYS PROGRAMU PROFILU ZAWODOWEGO.

2.     PSYCHOLOGOWIE PRAKTYCY OPOWIEDZĄ O MOŻLIWOŚCIACH. ZAWODOWYCH, JAKIE MAJĄ STUDENCI KOŃCZĄCY PROFIL ZAWODOWY.

3.     PRZEDSTAWIONE ZOSTANĄ OBSZARY PRACY NAUKOWO-BADAWCZEJ, W JAKIE WŁĄCZANI SĄ STUDENCI PROFILU.

Wykład 4

 

1.     STRES A ZDROWIE I JAKOŚĆ ŻYCIA

1.1.         Paradygmat patogenetyczny.

1.2.         Współczesne rozumienie stresu.

1.3.         Stresory jako potencjalne źródło stresu (siła i zasięg; czas oddziaływania; kontrolowalność).

1.4.         Reakcje na stres (emocjonalne; fizjologiczne; behawioralne; motywacyjne).

1.5.         Współczesna konceptualizacja radzenia sobie (definicja radzenia sobie; funkcje radzenia sobie; radzenie sobie jako proces, strategia i styl).

1.6.         Psychiczne konsekwencje stresu (ostra reakcja na stres; zaburzenia stresowe pourazowe, zaburzenia adaptacyjne).

1.7.         Stres a spadek odporności (wpływ hormonów glikokortykoidowych na układ odpornościowy; układ immunologiczny a nowotwory)

1.8.         O stresie inaczej. Czy stres może stać się sprzymierzeńcem w osiąganiu zdrowia i dobrostanu (stres a krótkotrwały wzrost odporności; przejawy zjawisk psychoneuroimmunologicznych: efekt placebo, uczenie się odpowiedzi immunologicznej.

 

Paradygmat patogenetyczny

Co jest przyczyną choroby i na skutek jakich czynników przejawia się u człowieka konkretna choroba lub zaburzenie?

 

Wieloczynnikowa etiopatogeneza zaburzeń

o                  CZYNNIKI FIZYCZNE

    (patogenetyczne; genetyczne; konstytucjonalne);

 

o                  CZYNNIKI SPOŁECZNO-KULTUROWE

(braki zasobów do zaspokajania potrzeb; przeszkody i utrudnienia; szkodliwe bodźce lub układy bodźców; formy uczenia szkodliwych nawyków w toku socjalizacji);

 

o                  CZYNNIKI PSYCHOLOGICZNE

(traktowane jako wypadkowa interakcji cech indywidualnych, sytuacyjnych i środowiskowych);

 

STRES
potocznie i historycznie

 

o                  Potencjalnie szkodliwa siła zewnętrzna wywierająca nacisk na człowieka

                    STRES JAKO BODZIEC

 

o                  Nieprzyjemne odczucia, reakcje wewnętrzne, których człowiek doświadcza w zetknięciu z nieprzyjemnym zdarzeniem

                   STRES JAKO REAKCJA

 

współczesne  rozumienie stresu

              Stresem jest „określona relacja między osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez osobę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi”

              (R. Lazarus, S. Folkman)

              STRES JAKO RELACJA

 

   Definicja relacyjno - poznawcza

Współczesne rozumienie stresu jest relacyjno-poznawcze, ponieważ

o                  Aby zaistniał stres musi dojść do interakcji (TRANSAKCJI) jednostki z jej środowiskiem (wewnętrznym i lub zewnętrznym). Termin „transakcja” oznacza takie wzajemne oddziaływanie człowieka i środowiska, którego nie da się sprowadzić do sumy elementów składowych.

o                  Aby zaistniał stres człowiek sytuację, w jakiej się znajduje musi ocenić jako sytuację stresową.

 

Reakcje na stres

o                  EMOCJONALNE

              niepokój, napięcie, złość, przygnębienie, apatia, drażliwość;

o                  FIZJOLOGICZNE

              bóle głowy, zaburzenia żołądkowo-jelitowe;

o                  BEHAWIORALNE

              nadaktywność, impulsywność, zaburzenia łaknienia, konflikty interpersonalne, izolacja społeczna

o                  MOTYWACYJNE

              utrata zapału, entuzjazmu, obojętność, zniechęcenie.

 

Kryteria podziału stresorów
(potencjalnych źródeł stresu)

 

1. SIŁA I ZASIĘG:

o                   dramatyczne wydarzenia o rozmiarach katastrof

              (duża siła oddziaływania i uniwersalizm)

              atakują najbardziej podstawowe wartości

              stawiają niezwykle wysokie wymagania

              są niespodziewane

              pozostawiają po sobie ślad

o                   poważne wyzwania i zagrożenia (wydarzenia dotyczące jednostek i grup ludzi, często oceniane jako stres wydarzeń życiowych)

o                   drobne codzienne utrapienia

 

2. CZAS ODDZIAŁYWANIA STRESORA:

 

o                  wydarzenia stresowe jednorazowe;

o                  wydarzenia periodyczne lub cykliczne;

o                  stresory chroniczne, działające permanentnie;

o                  sekwencje, ciąg wydarzeń stresowych, w których stresor inicjujący pociąga za sobą następne.

 

3. KONTROLOWALNOŚĆ STRESORA:

o                 wysoki stopień kontroli;

o                 kontrola ograniczona;

o                 brak kontroli;

o                 zmienna kontrolowalność.

 

Ocena stresu

o                 Każda sytuacja może zostać oceniona przez człowieka jako:

              sprzyjająco – pozytywna, neutralna lub stresowa.

o                  Każda sytuacja stresowa może zostać oceniona jako:

              krzywda – strata , zagrożenie, wyzwanie

              Ocena sytuacji stresowej nosi miano oceny pierwotnej.

o                  Równolegle z oceną pierwotną człowiek dokonuje oceny wtórnej dotyczącej jego możliwości poradzenia sobie z tą sytuacją.

 

RADZENIE SOBIE
według Lazarusa i Folkman

             

„stale zmieniające się (dynamiczne) poznawcze i behawioralne wysiłki mające na celu opanowanie określonych zewnętrznych i wewnętrznych wymagań, ocenianych przez osobę jako obciążające lub przekraczające jej zasoby”

 

FUNKCJE RADZENIA SOBIE

o                  Funkcja instrumentalna (zadaniowa) – zorientowana na problem mającą na celu poprawę relacji człowieka z otoczeniem;

 

o                  Funkcja samoregulacji przykrych emocji – zorientowana na opanowanie reakcji emocjonalnej związanej z doświadczanym stresem.

             

Obie funkcje mogą być realizowane zarówno przez poznawcze, jak i behawioralne radzenie sobie.

 

Relacje pomiędzy funkcjami radzenia sobie

o                  Jedna i ta sama forma radzenia sobie spełnia równocześnie obie funkcje;

o                  Określona forma radzenia sobie spełnia jedną funkcję, ale jest antagonistyczna w stosunku do drugiej;

o                  Określona forma radzenia spełnia tylko jedną funkcję, nie powodując żadnych skutków dla drugiej;

o                  Naprzemienna realizacja obu funkcji. Koncentracja na jednej doraźnie pogarsza możliwości realizacji drugiej, ale umożliwia powrót do niej w przyszłości.

 

Różne sposoby rozumienia pojęcia „radzenie sobie”

o                   proces  radzenia sobie to złożona i dynamiczna całość wysiłków zaradczych obejmująca aktywność człowieka w danej sytuacji stresowej, stanowi on „ciąg zmieniających się w czasie strategii, związanych ze zmianami cech sytuacji i zmianami stanu psychofizycznego jednostki” (Wrześniewski, 1996, s. 47);

o                   strategie radzenia sobie to konkretne wysiłki podejmowane przez jednostkę w obliczu stresu stanowiące ogniwa procesu zaradczego; Liczne badania wskazują na dużą zmienność stosowanych strategii w czasie procesu zaradczego (Makowska, Poprawa, 2001);

o                   styl radzenia sobie – „posiadany przez jednostkę, charakterystyczny dla niej repertuar strategii radzenia sobie z sytuacjami stresowymi” (Heszen-Niejodek, 2000, s. 484); kategoria stylu odnoszona jest do indywidualnego zróżnicowania dyspozycji determinujących zachowanie jednostki w warunkach stresowych (tamże, s. 492).

 

Psychiczne konsekwencje stresu wg klasyfikacji ICD 10

o                   Ostra reakcja na stres

              W klasyfikacji DSM-IV  ostre zaburzenia stresowe;

 

o                   Zaburzenia stresowe pourazowe,

              W klasyfikacji DSM – IV zespół stresu pourazowego;

 

o                   Zaburzenia adaptacyjne:

              W klasyfikacji DSM – IV rozpoznanie tożsame: zaburzenia adaptacyjne;

 

Ostra reakcja na stres

              występuje zazwyczaj natychmiast po zadziałaniu stresu fizycznego i/lub psychicznego, na ogół przemija w ciągu kilku godzin lub dni (ma charakter oszołomienia, któremu towarzyszy silny lęk, zawężenie pola świadomości, zaburzenia orientacji; może mieć jednak obraz analogiczny do innych zaburzeń nerwicowych, zdarzają się fugi i amnezje);

 

Zaburzenia stresowe pourazowe

              występują z opóźnieniem (do 6 miesięcy wg ICD-10), charakteryzują się przeżywaniem sytuacji stresowej w natrętnie powracających wspomnieniach, reminiscencjach, koszmarach sennych.

             

             

Zaburzenia adaptacyjne

              zespoły zaburzeń czynnościowych rozwijające się w sytuacjach znaczących zmian życiowych np. osamotnienia po śmierci, konieczności zmiany pracy, bezrobocia; mogą trwać od kilku miesięcy do kilku lat.

             

Somatyczne konsekwencje stresu

              Koncepcja zmian życiowych Holmesa i Rahe’a (1970)

              43 wydarzenia życiowe uszeregowane pod względem możliwych konsekwencji zdrowotnych z przypisanymi punktami (jednostkami zmian życiowych) od 11 do 100.

              ŚMIERĆ WSPÓŁMAŁŻONKA – 100; ROZWÓD – 73; UTRATA PRACY – 47; CIĄŻA – 40; ZMIANA OBOWIĄZKÓW W PRACY – 29; URLOP – 13

 

              Ryzyko poważnej choroby autorzy koncepcji przewidywali u tych osób, które zgromadziły w minionych 2 latach ok. 300 punktów

 

Pytania o wpływ stresu na zdrowie

o                   Dlaczego stres powoduje niedobory witamin i substancji mineralnych w organizmie?

              Bo w stresie zmniejsza się przepływ krwi w obrębie przewodu pokarmowego;

o                   Dlaczego stres prowadzi do zawałów?

Bo w stresie nasilają się procesy krzepnięcia krwi, co prowadzić może do zakrzepu wewnątrz tętnicy i całkowitej niedrożności, a  w przypadku zaawansowanej miażdżycy doprowadzić do niedokrwienia mięśnia sercowego

o                   Dlaczego w stresie jesteśmy bardziej podatni na infekcje?

              Bo w stresie ma miejsce zmniejszenie produkcji białych krwinek

 

W reakcji stresowej biorą udział dwa układy:

o                 Współczulny układ nerwowy (koordynuje reakcję alarmową – walki lub ucieczki);

                            W efekcie pobudzenia wydzielane są adrenalina i noradrenalina

o                 System podwzgórze-przysadka-nadnercza

              W efekcie pobudzenia wydzielane są hormony glikokokotykoidowe (np. kortyzol)

 

Efekty pobudzenia układu współczulnego w stresie krótkotrwałym

o                  wzrost tętna;

o                  przyśpieszenie oddechu;

o                  wzrost ciśnienia krwi;

o                  mocniejsze bicie serca;

o                  rozszerzenie oskrzeli;

o                  rozszerzenie naczyń krwionośnych zaopatrujących mięśnie;

o                  rozszerzenie źrenic;

o                  skrócenie czasu reakcji.

Inne konsekwencje stresu krótkotrwałego

o                  długoterminowe rezerwy energetyczne są rozkładane na kwasy tłuszczowe i glicerol;

o                  zmagazynowane w wątrobie węglowodany są mobilizowane i przekształcane w glukozę;

o                  krew odpływa z kończyn w kierunku mięśni, serca i mózgu;

o                  naczynia obwodowe kurczą się – dlatego dłonie i stopy stają się chłodne.

o                  ustają również energochłonne procesy trawienne, m.in. wydzielanie śliny, czego objawem jest suchość w ustach, utrata apetytu i skurcze żołądka.

 

Wpływ hormonów glikokortykoidowych na układ odpornościowy

o                  Zmieniają rozmieszczenie i przepływ białych krwinek w organizmie;

o                  pobudzając usuwanie leukocytów z krwi powodują, że mniej ich krąży po organizmie i kumuluje się w ogniskach zapalnych;

o                  blokują produkcję nowych limfocytów w grasicy;

o                  niekiedy wybiórczo aktywują proces tzw. apoptozy (zaprogramowanej śmierci) limfocytów;

o                  hamują wytwarzanie i uwalnianie cytokin, mediatorów zapalnych, neurohormonów i innych cząstek sygnałowych biorących udział w regulacji immunologicznej, zmniejszając tym samym reaktywność limfocytów

 

UKŁAD IMMUNOLOGICZNY

              wysoce skomplikowany i zorganizowany system, którego celem jest obrona organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi, bakteriami, wirusami, grzybami, pasożytami, toksynami i komórkami rakowymi. Komórki układu odpornościowego są rozproszone po całym organizmie.

 

              Układ immunologiczny jest powiązany z ośrodkowym układem nerwowym i układem hormonalnym. Nauka o powiązaniach pomiędzy tymi układami to: PSYCHONEUROIMMUNOLOGIA.

Rodzaje reakcji immunologicznych

o                 reakcje nieswoiste

 

o                 reakcje swoiste (tzw. odporność nabyta); 

n                    odporność humoralna;

n                    odporność komórkowa.

Reakcje nieswoiste

              nie pozwalają na przedostanie się do ustroju...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin