PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c grudzień 2009r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela Frankowska
GRUDZIEŃ
Szczebiot sikorki, ćwierkanie wróbla czyli zima w karmniku.
Dziecko:
Nim zabłyśnie pierwsza gwiazdka
SZCZEBIOT SIKORKI, ĆWIERKANIE WRÓBLA CZYLI ZIMA W KARMNIKU.
CEL GŁÓWNY: dziecko: potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
CEL KSZTAŁCĄCY: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, wyrabianie pozytywnego stosunku do świata ptaków.
CELE OPERACYJNE: dziecko: - poszerzy wiadomości o ptakach żyjących w naturalnym środowisku i zimującymi u nas;
- rozumie konieczność dokarmiania ptaków zimą;
- wzbogaci czynny słownik o nowe wyrazy m.in. karmnik, gospoda, stołówka itp.
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci potrafią …
Poznajemy przyrodę
Zima
– Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach;
• nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,
• zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami,
• rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.43).
Przygotowanie się do pisania
- Nabywanie koordynacji wzrokowo –ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.30).
1. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadani H. Łochockiej pomocą Historyjki obrazkowej – dzieci potrafią: uważnie wysłuchać dłuższego opowiadania, zauważyć potrzebę dokarmiania ptaków zimą, rozpoznać charakterystyczne głosy ptaków odpowiedzieć na pytanie: „Jakie kłopoty miał Elemelek?”, rozumieją konieczności dokarmiania ptaków zimą . (Podstawa Programowa Ad 3 p. 2,3; Ad 11 p.1)
2. „Wróbelki zimą”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela- dzieci: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, potrafią zaśpiewać piosenkę rozróżnić pojęcia cicho – głośno, wolno – szybko, określić charakter piosenki wolno, spokojnie. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)
3. „Siała baba mak” – zabawa rytmiczna – dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (Podstawa Programowa Ad.13;)
4. Rytmika (Podstawa Programowa Ad 8 p.1,2,3;)
5. „Karmnik” – malowanie farbą plakatową. – dzieci potrafią malować w obrębie konturu, prawidłowo posługiwać się pędzlem, wykonywać płynne ruchy, (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
6. „Zapasy” – słuchanie opowiadania o sikorce na podstawie I. Salach z pomocą sylwet sikorki i wiewiórki – dzieci: zapoznały się z sytuacją ptaków, które nie przygotowują zapasów na zimę; rozumieją konieczność pomagania im (uwrażliwienie na krzywdę zwierząt) potrafią manipulować sylwetami sikorki i wiewiórki, samodzielne układać dialog. (Podstawa Programowa Ad.14 p.5 Ad 7 p.2)
7. „Gawron”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela- dzieci potrafią: reagować ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawnie poruszają się, odzwierciedlić ruchem treść piosenki wystukiwanie rytmu na bębenku; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)
8. „Klocki”– zabawa dydaktyczna – ustalenie które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są: *klockowe konstrukcje: buduje wieżę – katastrofa – znowu można zbudować *bombka – rozbiła się i nie można jej złożyć - dzieci mają dostrzec, że niektóre zmiany nie są odwracalne i uświadomić sobie, że nic na to nie można poradzić. (Podstawa Programowa Ad.4 p.1,4;)
9. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;
10. „Sikorka” „Wróbel” – naklejanie z gotowych elementów - dzieci potrafią: naklejać elementy wg. wzoru, posługiwać się pojęciami określającymi położenie w przestrzeni wysoko – nisko, rozwijały wyobraźnię odtwórczą. (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ Zabawy orientacyjno-porządkowe: Ptaszki do domków, Zwierzęta w lesie, Wróbelki i kot. zabawy ruchowo--naśladowcze: Ptaszki szukają jedzenia, Ostrożne koty. zabawa muzyczno - ruchowa Ptaszki w karmnikach - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Spłoszone ptaki” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – słuchanie i rozumienie poleceń;
§ „Wróbelki” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem skoku – rozwijanie skoczności i zwinności
§ „Wróbel i sikorka” – swobodne obserwacje - obserwowanie ptaków przez okno. Zwrócenie uwagi na wygląd i zachowanie.
§ „Ptaszki w karmniku” - obserwacja karmnika – dzielenie się spostrzeżeniami nt. dokarmiania ptaków, porównanie wielkości ptaków, rozpoznawanie niektórych z nich;
§ „Zapasy” – zabawa z elementem dramy – chętne dzieci swobodnie manipulują sylwetami zwierząt, tworzą własne dialogi.
§ „Kto najładniej zbuduje?” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.
§ „Jak wygląda ptak ?”- rozmowy samorzutne - próby określania wyglądu ptaków – ich upierzenia oraz funkcji jakie ono spełnia..
§ Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami.
§ „Bawimy się wesoło” - zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy
§ „Ziarenka dla ptaków” – swobodna zabawa manipulacyjna - układanie dowolnych kompozycji ze zgromadzonych ziaren i nasion do dokarmiania ptaków
§ „Nasze zabawy” – zabawy tematyczne w wybranych kącikach zabaw – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.
§ Rysowanie na temat dowolny – rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
§ „Jestem dobrym kolegą- pobawię się z tobą” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie.
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Czyje to ślady” – zabawa tropiąca - robienie śladów na śniegu, szukanie śladów ptaków, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.
§ „Jesienno – zimowe spacery” - spacer w okolicach przedszkola – obserwacja ptaków; słuchanie głosów wydawanych przez ptaki, obserwowanie lotu ptaków ich zachowania się w trakcie szukania pożywienia
§ „Nasze ptaki” – obserwacje przyrodnicze – w ogrodzie obserwowanie zachowania się ptaków w otoczeniu, przeloty, skoki po ziemi. rozmowa sytuacyjna na temat ptaków, ich zachowania, sposobu żywienia, zwyczajów, obserwacja wróbli – stałych mieszkańców naszego kraju. Uświadomienie konieczności pomagania ptakom, gdy nadejdą mrozy
IV Zabawy zorganizowane przez nauczyciela – zabawy dydaktyczne, zajęcia indywidualne, wyrównawcze (zabawy ortofoniczne, grafomotoryczne, dowolne zagospodarowanie czasu przez nauczyciela- czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
§ „Ptaszki w zimie” – rozmowa – rozwiązywanie problemu: „Jak pomóc ptakom przetrwać zimę?, rozwijanie czynnego słownika dzieci
§ „Karmnik” – rysowanie wewnątrz konturu – doskonalenie właściwego nacisku, prawidłowe trzymanie kredki,
§ „Piórka”– ćw. oddechowe - rozwijanie głębokości wydechu
§ „Wróbelek” – lepienie z plasteliny – doskonalenie sprawności manualnych poprzez ugniatanie , toczenie, spłaszczanie
§ „Kogo dzisiaj gościmy” - rozwiązywanie zagadek słuchowych -...
Vrisea