Grudzień 3 l. NOWA.doc

(150 KB) Pobierz
PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c grudzień 2009r

PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c grudzień 2009r.
Grupa dzieci 3-letnich.

Opracowała mgr Izabela Frankowska

GRUDZIEŃ

Szczebiot sikorki, ćwierkanie wróbla czyli zima w karmniku.

Dziecko:

  •               Poszerza wiadomości o ptakach żyjących w naturalnym środowisku i zimującymi u nas, rozpoznaje wróbla i sikorkę;
  • Rozumie konieczności dokarmiania ptaków zimą;
    •               Wzbogaca czynny słownik o nowe wyrazy m.in. karmnik, gospoda, stołówka itp.

 

Nim zabłyśnie pierwsza gwiazdka

Dziecko:

  •               Zapoznało się  z ideą świąt Bożego Narodzenia – narodzenie Dzieciątka w szopce, wizyta pastuszków i mędrców , poznać zwyczaje wigilijne m.in. dzielenie się opłatkiem, pierwsza gwiazda, choinka, kolędy itp.
  •               Wzmacnia więzi emocjonalne z rodziną i współuczestniczy w życiu rodziny.

SZCZEBIOT SIKORKI, ĆWIERKANIE WRÓBLA CZYLI ZIMA W KARMNIKU.

 

CEL GŁÓWNY: dziecko: potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

CEL KSZTAŁCĄCY: Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, wyrabianie pozytywnego stosunku do świata ptaków.

CELE OPERACYJNE: dziecko:    - poszerzy wiadomości o ptakach żyjących w naturalnym środowisku i zimującymi u nas;

-    rozumie konieczność dokarmiania ptaków zimą;

-    wzbogaci czynny słownik o nowe wyrazy m.in. karmnik, gospoda, stołówka itp.

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci potrafią …

 

Poznajemy przyrodę

Zima

– Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach;

•  nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,

•  zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami,

•  rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.

 

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.43).

 

Przygotowanie się do pisania

 

- Nabywanie koordynacji wzrokowo –ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.30).

 

 

 

 

 

1. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadani H. Łochockiej pomocą Historyjki obrazkowej – dzieci potrafią: uważnie wysłuchać dłuższego opowiadania, zauważyć potrzebę dokarmiania ptaków zimą, rozpoznać charakterystyczne głosy ptaków odpowiedzieć na pytanie: „Jakie kłopoty miał Elemelek?”, rozumieją konieczności dokarmiania ptaków zimą .    (Podstawa Programowa Ad 3  p. 2,3; Ad 11 p.1)

2. „Wróbelki zimą”- słuchanie piosenki  śpiewanej przez nauczyciela- dzieci: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, potrafią zaśpiewać piosenkę rozróżnić pojęcia cicho – głośno, wolno – szybko, określić charakter piosenki wolno, spokojnie. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)

 

3. „Siała baba mak” – zabawa rytmiczna – dostrzeganie rytmu w krótkich wyliczankach, wierszykach i opowiadaniach z powtarzającym się motywem (Podstawa Programowa Ad.13;)

4. Rytmika (Podstawa Programowa Ad 8  p.1,2,3;)

 

5. „Karmnik” malowanie farbą plakatową. – dzieci potrafią malować w obrębie konturu, prawidłowo posługiwać się pędzlem, wykonywać płynne ruchy, (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)

6. „Zapasy słuchanie opowiadania  o sikorce na podstawie I. Salach z pomocą sylwet sikorki i wiewiórki dzieci: zapoznały się z sytuacją ptaków, które nie przygotowują zapasów na zimę; rozumieją konieczność pomagania im (uwrażliwienie na krzywdę zwierząt) potrafią manipulować sylwetami sikorki i wiewiórki, samodzielne układać dialog. (Podstawa Programowa Ad.14  p.5 Ad 7 p.2)

7. „Gawron”- słuchanie piosenki  śpiewanej przez nauczyciela- dzieci potrafią: reagować ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawnie poruszają się, odzwierciedlić ruchem treść piosenki wystukiwanie rytmu na bębenku; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)

 

8. „Klocki”– zabawa dydaktyczna –  ustalenie które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są: *klockowe konstrukcje: buduje wieżę – katastrofa – znowu można zbudować *bombka – rozbiła się i nie można jej złożyć  - dzieci mają dostrzec, że niektóre zmiany nie są odwracalne i uświadomić sobie, że nic na to nie można poradzić. (Podstawa Programowa Ad.4 p.1,4;)

9. Rytmika   (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;

 

10. Sikorka „Wróbel”naklejanie z gotowych elementów - dzieci potrafią: naklejać elementy wg. wzoru, posługiwać się pojęciami określającymi położenie w przestrzeni wysoko – nisko, rozwijały wyobraźnię odtwórczą.  (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

 

Zabawy poranne:

§         Zabawy orientacyjno-porządkowe: Ptaszki do domków, Zwierzęta w lesie, Wróbelki i kot. zabawy ruchowo--naśladowcze: Ptaszki szukają jedzenia, Ostrożne koty. zabawa muzyczno - ruchowa Ptaszki w karmnikach - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

Zabawa ruchowa:

§       „Spłoszone ptaki”  - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – słuchanie i rozumienie  poleceń;

§       „Wróbelki” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem skokurozwijanie skoczności i zwinności

 

§       „Wróbel i sikorka” – swobodne obserwacje - obserwowanie ptaków przez okno. Zwrócenie uwagi na wygląd i zachowanie.

§       „Ptaszki w karmniku” - obserwacja karmnika – dzielenie się spostrzeżeniami nt. dokarmiania ptaków, porównanie wielkości ptaków, rozpoznawanie niektórych z nich;

§       Zapasy” – zabawa z elementem dramy – chętne dzieci swobodnie manipulują sylwetami zwierząt, tworzą własne dialogi.

§       „Kto najładniej zbuduje?” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.

§       Jak wygląda ptak ?”- rozmowy samorzutne - próby określania wyglądu ptaków – ich upierzenia oraz funkcji jakie ono spełnia..

§       Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami.

§       „Bawimy się wesoło” -  zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy

§       „Ziarenka dla ptaków” – swobodna zabawa manipulacyjna - układanie dowolnych kompozycji ze zgromadzonych ziaren i nasion do dokarmiania ptaków

§       „Nasze zabawy” – zabawy tematyczne  w wybranych kącikach zabaw – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.

§       Rysowanie na temat dowolny – rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac

§       „Jestem dobrym kolegą- pobawię się z tobą” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie.

 

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

 

§         „Czyje to ślady” – zabawa tropiąca - robienie śladów na śniegu, szukanie śladów ptaków, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.

§       „Jesienno – zimowe spacery” - spacer w okolicach przedszkola – obserwacja ptaków; słuchanie głosów wydawanych przez ptaki, obserwowanie lotu ptaków ich zachowania się w trakcie szukania pożywienia

§       „Nasze ptaki” – obserwacje przyrodnicze – w ogrodzie  obserwowanie zachowania się ptaków w otoczeniu, przeloty, skoki po ziemi. rozmowa sytuacyjna na temat ptaków, ich zachowania, sposobu żywienia, zwyczajów, obserwacja wróbli – stałych mieszkańców naszego kraju. Uświadomienie konieczności pomagania ptakom, gdy nadejdą mrozy

 

IV Zabawy zorganizowane przez nauczyciela – zabawy dydaktyczne, zajęcia indywidualne, wyrównawcze (zabawy ortofoniczne, grafomotoryczne, dowolne zagospodarowanie czasu przez nauczyciela- czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne

 

§       „Ptaszki w zimie” – rozmowa – rozwiązywanie problemu: „Jak pomóc ptakom przetrwać zimę?, rozwijanie czynnego słownika dzieci

§       „Karmnik” rysowanie wewnątrz konturu – doskonalenie właściwego nacisku, prawidłowe trzymanie kredki,

§     Piórka”– ćw. oddechowe - rozwijanie głębokości wydechu

§     Wróbelek” – lepienie z plasteliny – doskonalenie sprawności manualnych poprzez ugniatanie , toczenie, spłaszczanie

§       „Kogo dzisiaj gościmy - rozwiązywanie zagadek słuchowych -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin