sterowanie maszyn.pdf

(788 KB) Pobierz
sterowanie maszyn
4. Sterowanie maszyn
4.1. Podział sterowania maszyn
Sterowanie maszyn obejmuje zespół czynności związanych z kierowa-
niem pracą maszyny za pomocą słuŜących do tego celu urządzeń, me-
chanizmów i elementów sterowniczych, stanowiących układ sterownia
maszyny.
Sterowanie w maszynach obejmuje w szczególności:
- włączanie i wyłączanie silników napędowych,
- włączanie i wyłączanie ruchów zespołów roboczych oraz urządzeń po-
mocniczych,
- zmianę parametrów pracy maszyny przez zmianę kierunku i prędkości
ruchów zespołów roboczych,
- kontrolowanie połoŜeń i przemieszczeń liniowych lub kątowych zespo-
łów roboczych,
- włączanie i kontrolę ich wielkości fizycznych, poza ruchem i prędko-
ścią, jeŜeli takie wielkości w maszynie występują, np. temperatura, ci-
śnienie itp.
- pomiar i nastawianie dopuszczalnych obciąŜeń zespołów roboczych,
np. nastawianie dopuszczalnych sił obciąŜających, momentów sił i mo-
cy.
Sterowanie maszyn moŜe być:
- ręczne - wszystkie czynności sterownicze wykonuje pracownik obsłu-
gujący maszynę,
- częściowo zautomatyzowane - niektóre czynności sterownicze są do-
konywane automatycznie, a pozostałe (np. zakładanie i zdejmowanie
przedmiotu) wykonuje pracownik,
- automatyczne (z powtarzalnym cyklem pracy) - wszystkie czynności
(z wyjątkiem włączania i wyłączania maszyny) są dokonywane samo-
czynnie.
W przypadku maszyn sterowanych ręcznie i częściowo zautomaty-
zowanych jest konieczny stały dozór ze strony pracownika obsługujące-
go maszynę, natomiast maszyny w pełni zautomatyzowane wymagają
tylko dozoru okresowego.
W zaleŜności od tego, na jakiej zasadzie działają główne elementy
układu sterowania, rozróŜnia się sterowanie mechaniczne, elektryczne,
hydrauliczne, pneumatyczne lub mieszane.
W układzie sterowania maszyny wyróŜnia się:
- sterownik, czyli człon zadający sygnał sterowania,
- nastawnik, czyli człon wykonujący określone nastawienia,
- człon łączący sterownik z nastawnikiem,
- obiekt sterowany,
- wskaźnik nastawianej wielkości.
Przykład prostego mechanizmu do ręcznego sterowania prędkością
obrotową wrzeciona maszyny, z oznaczeniem wymienionych członów
układu sterowania, przedstawiono na rys. 4.1.
4
WR
2
3
1
5
Rys. 4.1. Mechanizm do ręcznego nastawiania prędkości obrotowej wrzeciona:
1 - sterownik (rękojeść), 2 - nastawnik (sprzęgło kłowe), 3 - człon łączący
(dźwignia z mimośrodem), 4 - obiekt sterowania (wrzeciono), 5 - wskaźnik
nastawnej wielkości
102
425754125.001.png
W przedstawionym mechanizmie nastawnik jest przesuwany siłą
mięśni obsługującego maszynę. W wykonywanych współcześnie maszy-
nach powszechnie są stosowane układy sterowania z tzw. wzmocnieniem
mocy, w których do uruchomienia nastawnika uŜywa się źródła energii
pomocniczej, np. energii elektrycznej - w stycznikach, energii tłoczone-
go oleju - w siłownikach hydraulicznych, lub sprzęŜonego powietrza -
w siłownikach pneumatycznych.
Układy sterowania obrabiarek w pełni zautomatyzowanych,
a zwłaszcza obrabiarek ze sterowaniem numerycznym ( NC ), są wyposa-
Ŝone w obwody sprzęŜenia zwrotnego, a takŜe urządzenia nadzorujące
i kontrolujące przebieg pracy maszyny.
Stosowane w maszynach układy sterowania spełniają dwa podsta-
wowe zadania:
- sterowanie skrzynek przekładniowych,
- sterowanie przebiegiem pracy maszyny.
4.2. Sterowanie skrzynek przekładniowych
Sterowanie skrzynek przekładniowych ma na celu nastawianie Ŝądanych
prędkości ruchów głównych i posuwowych za pomocą przełączania
sprzęgieł lub przekładni zębatych.
Większość sterowanych obecnie maszyn jest wyposaŜona w urzą-
dzenia do ręcznego sterowania skrzynek przekładniowych. Natomiast
automatyczne sterowanie skrzynek przekładniowych (według ustalonego
programu) jest stosowane w niektórych maszynach wielozabiegowych
oraz zautomatyzowanych.
Ręczne sterowanie skrzynek przekładniowych moŜe być sterowa-
niem bezpośrednim lub pośrednim (ze wzmocnieniem mocy). W przy-
padku sterowania bezpośredniego pracownik kierujący pracą obrabiarki
siłą swych mięśni nastawia sterownik (np. dźwignię, pokrętło, kółko
ręczne), który jest połączony mechanicznie z nastawianym elementem
(nastawnikiem). W przypadku sterowania pośredniego sterownikami są
zazwyczaj przyciski lub inne elementy, za pomocą których operator ma-
szyny zadaje sygnał sterowania, uruchamiający obwody sterowania elek-
trycznego, hydraulicznego lub pneumatycznego.
Sterowanie bezpośrednie moŜe być wielodźwigniowe, gdy kaŜda
przekładnia lub sprzęgło są przełączane oddzielną dźwignią, lub jed-
103
nodźwigniowe, gdy wszystkie sterowane elementy są przełączane jed-
nym sterownikiem.
Przykłady najczęściej stosowanych mechanizmów do jednodźwi-
gniowego i wielodźwigniowego sterowania skrzynek przekładniowych
przedstawiono na rys. 4.2 i 4.3.
a)
c)
4
4
1
1
1
1
b)
1
3
3 2
2
4
4
Rys. 4.2. Mechanizmy i elementy sterowania jednodźwigniowego skrzynek
przekładniowych: a) z dźwignią wahliwą 1 i rękojeścią 4 , b) z dźwignią 1 prze-
suwną za pomocą zębatki 2 i koła zębatego 3 obracanego rękojeścią 4 ,
c) z dźwignią 1 wysuwaną suwakiem 4
Na rysunku 4.2 pokazano trzy odmiany mechanizmów słuŜących do
sterowania poszczególnych przekładni, natomiast na rys. 4.3 - mecha-
nizm z przekładniami zębatkowymi do sterowania trzema odrębnymi
przekładniami za pomocą trzech dźwigni sterujących, umieszczonych na
wspólnej osi.
PołoŜenia dźwigni sterujących i odpowiadające im prędkości obro-
towe (lub posuwy) sterowanego obiektu najczęściej są podawane w ta-
bliczkach umieszczonych obok dźwigni, jak to przykładowo pokazano na
rys. 4.4 w przypadku sterowania dwudźwigniowego.
104
425754125.002.png
a)
b)
1c
4c
4b
1a
2a
3c
4a
1c
1a
2c
3b
3a
3a
1b
3b
4c
2b
1b
4a
3c
4b
Rys. 4.3. Sterowanie wielodźwigniowe: a) widok przestrzenny, b) schemat ste-
rowania: 1a , 1b , 1c - dźwignie przesuwne, 2a , 2b , 2c - zębatki do przesuwania
dźwigni, 3a , 3b , 3c - koła zębate do przesuwania zębatek, 4a , 4b , 4c - rękojeści
I
II
2
B
1
3
A
Prędkości obro-
towe [ obr/min ]
n
71 112 180 280 450 710
B B
B
B
B
B
B
PołoŜenie
dźwigni
A
1
2
3
1
2
3
B
I
I
I
II
II
II
Rys. 4.4. PołoŜenia dwóch dźwigni sterujących skrzynką i odpowiadające im
prędkości wrzeciona
W przypadku sterowania centralnego jako nastawniki są stosowane
zazwyczaj mechanizmy krzywkowe. Przykład skrzynki prędkości składa-
jącej się z trzech dwójek przesuwnych sterowanych za pomocą obracanej
pokrętłem krzywki bębnowej przedstawiono na rys. 4.5.
105
425754125.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin