Wprowadzenie do inwentaryzacji majątku.pdf

(1285 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].Z4.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Agnieszka Rozwadowska
Prowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych
341[02].Z4.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
385496958.001.png 385496958.002.png 385496958.003.png
Recenzenci:
mgr Alicja Musioł
mgr Renata Zmysłowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].Z4.03
Prowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Istota i znaczenie inwentaryzacji
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
7
7
9
9
10
4.2. Rodzaje i metody inwentaryzacji
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
11
12
12
13
4.3. Terminy przeprowadzania inwentaryzacji
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzając
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
14
14
15
15
16
4.4. Etapy przeprowadzania inwentaryzacji
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
17
17
18
19
21
4.5. Organizacja przeprowadzenia inwentaryzacji
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
22
22
23
23
24
4.6. Inwentaryzacja metodą spisu z natury
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
25
25
29
29
29
4.7. Różnice inwentaryzacyjne
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
30
30
32
32
34
4.8. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3. Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
35
35
37
37
38
4.9. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
39
39
39
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9.3. Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
40
40
4.10. Wzory pism
41
5. Sprawdzian osiągnięć
56
6. Literatura
61
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przygotowaniu do organizacji i przeprowadzenia
inwentaryzacji składników majątkowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas zajęć i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące organizacji
i przeprowadzania inwentaryzacji zarówno w małych, jak i dużych jednostkach. Omówiono
rodzaje, metody i terminy przeprowadzania inwentaryzacji. Dodatkowo zamieszczono wzory
niektórych dokumentów sporządzanych podczas przeprowadzania inwentaryzacji.
Z podrozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po
przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej
gotowości do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.
Wykonanie przez Ciebie zamieszczonych w poradniku ćwiczeń pozwoli uzupełnić i
utrwalić wiadomości.
Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
TAK – jeżeli Twoja odpowiedź na pytanie jest prawidłowa,
NIE – jeżeli Twoja odpowiedź na pytanie jest niepoprawna.
Zakreślenia pod zapisem NIE wskazują luki Twojej wiedzy i informują zarazem, jakich
treści jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości o przeprowadzaniu inwentaryzacji będzie
stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych
wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem
zadań testowych zawierających różnego rodzaju zadanie. W rozdziale 5 jest zamieszczony
przykład takiego testu. Rozwiązanie testu będzie stanowić dla Ciebie trening przed
sprawdzianem zaplanowanym przez nauczyciela.
Miłej i owocnej pracy z wykorzystaniem opracowanego poradnika
życzy Autorka
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin