46 - USTAWA O NORMALIZACJI.pdf

(197 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20021386Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/14
USTAWA
z dnia 12 września 2002 r.
o normalizacji
Opracowano na
podstawie: Dz.U. z
2002 r. Nr 169, poz.
1386, z 2004 r. Nr
273, poz. 2703, z 2005
r. Nr 132, poz. 1110,
z 2006 r. Nr 170, poz.
1217, z 2008 r. Nr
227, poz. 1505.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa podstawowe cele i zasady normalizacji oraz jej organizację i finan-
sowanie.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) normalizacji - rozumie się przez to działalność zmierzającą do uzyskania
optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w
określonym zakresie, poprzez ustalanie postanowień przeznaczonych do
powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub
mogących wystąpić problemów;
2) normalizacji krajowej - rozumie się przez to normalizację prowadzoną na
szczeblu krajowym, nieobejmującą działań prowadzonych: w
poszczególnych branżach lub sektorach gospodarki, na szczeblu lokalnym,
na szczeblu stowarzyszeń lub przedsiębiorców i urzędów;
3) dokumencie normalizacyjnym - rozumie się przez to dokument ustalający
zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów
działalności lub ich wyników, niebędący aktem prawnym; podstawowym
dokumentem normalizacyjnym jest norma;
4) normie - rozumie się przez to dokument przyjęty na zasadzie konsensu i
zatwierdzony przez upoważnioną jednostkę organizacyjną, ustalający - do
powszechnego i wielokrotnego stosowania - zasady, wytyczne lub charak-
terystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i
zmierzający do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania w
określonym zakresie;
5) konsensie - rozumie się przez to ogólne porozumienie charakteryzujące się
brakiem trwałego sprzeciwu znaczącej części zainteresowanych w
odniesieniu do istotnych zagadnień, osiągnięte w procesie rozpatrywania
poglądów wszystkich zainteresowanych i zbliżenia przeciwstawnych
stanowisk.
2009-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 2/14
Rozdział 2
Cele i zasady normalizacji krajowej
Art. 3.
Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu:
1) racjonalizacji produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł tech-
nicznych lub rozwiązań organizacyjnych;
2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobiegania ich powstawaniu;
3) zapewnienia ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów
oraz bezpieczeństwa pracy;
4) poprawy funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, proce-
sów i usług oraz regulowania ich różnorodności;
5) zapewnienia jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług;
6) działania na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji euro-
pejskiej i międzynarodowej;
7) ułatwiania porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, ozna-
czeń i symboli do powszechnego stosowania.
Art. 4.
W normalizacji krajowej stosuje się następujące zasady:
1) jawności i powszechnej dostępności;
2) uwzględniania interesu publicznego;
3) dobrowolności uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm;
4) zapewnienia możliwości uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w pro-
cesie opracowywania norm;
5) konsensu jako podstawy procesu uzgadniania treści norm;
6) niezależności od administracji publicznej oraz jakiejkolwiek grupy intere-
sów;
7) jednolitości i spójności postanowień norm;
8) wykorzystywania sprawdzonych osiągnięć nauki i techniki;
9) zgodności z zasadami normalizacji europejskiej i międzynarodowej.
2009-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 3/14
Rozdział 3
Polskie Normy i inne dokumenty normalizacyjne
Art. 5.
1. Polska Norma jest normą krajową, przyjętą w drodze konsensu i zatwierdzoną
przez krajową jednostkę normalizacyjną, powszechnie dostępną, oznaczoną - na
zasadzie wyłączności - symbolem PN.
2. Polska Norma może być wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynaro-
dowej. Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału.
3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.
4. Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po ich opubliko-
waniu w języku polskim.
5. Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa ma-
jątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do norm europejskich i międzynarodo-
wych, z zachowaniem porozumień międzynarodowych.
7. Ochrony Polskich Norm, o której mowa w ust. 5, nie narusza ustawa z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198
oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).
Art. 6.
Przepisy art. 5 ust. 3 i 5-7 odnoszą się również do innych niż Polskie Normy doku-
mentów normalizacyjnych zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną,
przy czym dokumenty takie mogą zostać zachowane w języku oryginału.
Art. 7.
1. Wyroby spełniające wymagania Polskich Norm oznaczane są na zasadzie do-
browolności znakiem zgodności z Polską Normą pod warunkiem uzyskania cer-
tyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia.
2. Wyłączne prawo do wyrażenia zgody na oznaczenie wyrobu znakiem zgodności
z Polską Normą przysługuje krajowej jednostce normalizacyjnej.
3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego może upoważnić jednostki certy-
fikujące, powołane na mocy odrębnych przepisów, do wydawania certyfikatu
zgodności z Polską Normą.
4. Uzyskanie certyfikatu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z uzyska-
niem prawa do oznaczenia wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób nadawania i wykorzy-
stywania znaku zgodności z Polska Normą, mając na względzie ułatwienie pro-
ducentom i dystrybutorom oznaczania wyrobów znakiem zgodności z Polską
Normą oraz uwzględniając:
1) cele systemu stosowania znaku zgodności;
2) wymagania stawiane wyrobom, które mają być oznaczone znakiem zgodno-
ści;
2009-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 4/14
3) zasady wydawania certyfikatu zgodności.
6. Producent lub osoba wprowadzająca wyroby do obrotu może zadeklarować ich
zgodność z Polskimi Normami deklaracją zgodności wydaną na własną odpo-
wiedzialność, przy czym wymagania stawiane takiej deklaracji określają Polskie
Normy.
7. Deklaracja zgodności nie upoważnia do oznaczenia wyrobu znakiem zgodności,
o którym mowa w ust. 1.
8. Sprawy sporne wynikające z oceny zgodności z Polską Normą, dotyczące inter-
pretacji postanowień Polskich Norm, rozstrzyga Prezes Polskiego Komitetu
Normalizacyjnego, po zasięgnięciu opinii właściwego komitetu technicznego.
Art. 8.
1. W celu zapewnienia w obszarze normalizacji ochrony interesów państwa w za-
kresie obronności i bezpieczeństwa mogą być opracowywane, zatwierdzane i
wycofywane, przez inne niż Polski Komitet Normalizacyjny jednostki, doku-
menty normalizacyjne, w tym Normy Obronne, co do których nie jest wymagane
spełnienie zasad normalizacji wymienionych w art. 4 oraz art. 5 ust. 3 i 5-7.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, w celu zapewnienia w obsza-
rze normalizacji ochrony interesów państwa w zakresie obronności i bezpie-
czeństwa:
1) sposób organizacji i prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny oraz
Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych
normalizacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa;
2) rodzaje dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpie-
czeństwa państwa;
3) tryb opracowywania, zatwierdzania i stosowania dokumentów normaliza-
cyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym Norm
Obronnych, w zakresie, który nie może być ujęty w Polskich Normach;
4) tryb zatwierdzania i wprowadzania do stosowania zagranicznych dokumen-
tów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa.
Rozdział 4
Polski Komitet Normalizacyjny
Art. 9.
1. Tworzy się Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej „PKN”, jako krajową
jednostkę normalizacyjną zapewniającą realizację celów wymienionych w art. 3,
zgodnie z zasadami wymienionymi w art. 4.
2. PKN jest państwową jednostką organizacyjną.
3. PKN ma wyłączne prawo używania skrótu „PKN” i zastrzeżonego znaku gra-
ficznego.
4. Organizację, zakres i sposób działania PKN określa statut nadany przez Prezesa
Rady Ministrów w drodze zarządzenia.
2009-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 5/14
Art. 10.
1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad PKN w zakresie spraw dotyczą-
cych:
1) obronności i bezpieczeństwa państwa;
2) realizacji zadań wynikających z podjętej współpracy z organami administra-
cji rządowej;
3) realizacji zadań wynikających z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór
wydając Prezesowi PKN wiążące wytyczne i polecenia.
Art. 11.
Do zadań PKN należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej zgodnie z
potrzebami kraju, w tym:
1) określanie stanu i kierunków rozwoju normalizacji;
2) organizowanie i nadzorowanie działań związanych z opracowywaniem i
rozpowszechnianiem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyj-
nych, w szczególności przez ankietę powszechną projektów norm; ankieta
powszechna jest realizowana przez podawanie do publicznej wiadomości
tytułów, terminów zakończenia ankiety oraz miejsca i sposobu udostępnia-
nia zainteresowanym treści projektów;
3) zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm oraz innych dokumentów nor-
malizacyjnych;
4) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych i regio-
nalnych organizacjach normalizacyjnych, uczestnictwo w ich pracach oraz
występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji;
5) inicjowanie i organizowanie pracy komitetów technicznych do realizacji za-
dań związanych z opracowywaniem dokumentów normalizacyjnych;
6) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, pro-
mocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych;
7) opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z normalizacją.
Art. 12.
1. PKN uczestniczy w krajowym systemie notyfikacji norm i aktów prawnych, w
szczególności prowadząc krajowy punkt informacyjny.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób funkcjonowania kra-
jowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, mając na względzie ko-
nieczność precyzyjnego podziału zadań w tym zakresie między właściwe organy
administracji rządowej oraz państwowe jednostki organizacyjne w celu realiza-
cji zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów mię-
dzynarodowych.
2009-01-22
Zgłoś jeśli naruszono regulamin