SILNA KULTURA ORGANIZACYJNA.docx

(52 KB) Pobierz

SILNA KULTURA ORGANIZACYJNA

 

Jej siła zależy od tego, jak wielu pracowników akceptuje dominujące w firmie wartości (stopień upowszechnienia), jak bardzo się z nimi identyfikują (głębokość zakorzenienia), jak klarowne są wyobrażenia tego, co jest pożądane lub zabronione (wyrazistość wzorów), jakich sfer dotyczy regulacja zachowań (zakres obowiązywania) i jak długo wartości te w firmie obowiązują (czas trwania).
W organizacji o silnej kulturze organizacyjnej zdecydowana większość (lub wszyscy) pracowników podporządkowuje się panującym w firmie wzorom - normy i wartości są znane i przestrzegane. Pracownicy mają jasny obraz tego, co jest pożądane a co zakazane, wiedzą jak mają zachowywać się w określonych sytuacjach, są przekonani co do słuszności obowiązujących i stosowanych norm.
Silna kultura organizacyjna odzwierciedla się również w psychice pracowników - poczucie pewności, bezpieczeństwa i oparcia w organizacji, wyższa samoocena, pomoc, uznanie i akceptacja ze strony grupy, duma zawodowa, prestiż itp. Są to plusy związane z istnieniem silnej kultury organizacyjnej.
Silna kultura organizacyjna posiada także minusy. Może ona powodować barierę dla innowacji niezbędnych dla rozwoju firmy, nie dopuszczać uwag i informacji krytycznych lub opozycyjnych w stosunku do istniejącej filozofii oraz ograniczać jednostki nie pasujące do przyjętych wzorów.
W dłuższym czasie może to oznaczać nie dopuszczenie do zmian w kulturze i ograniczenie możliwości rozwoju. Organizacja o silnej kulturze organizacyjnej jest bardziej efektywna i daje większą satysfakcję swoim uczestnikom.
Jednak zarówno satysfakcja, jak i efektywność rosną do pewnego momentu - punktu krytycznego - po przekroczeniu którego pojawiają się negatywne skutki wysokiej spójności silnej kultury organizacyjnej. Silna kultura organizacyjna przyczynia się do wzrostu efektywności działania firmy wtedy, gdy jest dostosowana do charakteru otoczenia, w którym funkcjonuje.

 

 

Przyjrzyjmy się bliżej elementom składowym kultury organizacyjnej - wyróżniamy cztery elementy pokazane na poniższym rysunku (model góry lodowej)3:
http://www.4pm.pl/u/Image/artykuly/gora.jpg

·         Zachowanie – działania, które można zaobserwować np. kontakt wzrokowy, powitanie

·         Postawy – względnie trwała (utrzymująca się przez dłuższy czas) skłonność do postrzegania w określony sposób pewnych obiektów np. stosunek do innych narodowości

·         Poglądy – utrwalony stosunek do jakiejś kwestii oparty na przeświadczeniu o jej prawdziwości np. konserwatyzm4

·         Wartości – podstawa przyjętych w danej społeczności norm etycznych np. sprawiedliwość, moralność

 

 

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin