dostosowanie wymagań- I-III warsztaty.pdf

(164 KB) Pobierz
300349197 UNPDF
Dostosowanie wymagań edukacyjnych
do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i
pisaniu
Zgodnie z § 6.1. Rozporządzeniem MEN i S z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) „ nauczyciel jest obowiązany
na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej dostosować wymagania
edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się ,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.”
Aby należycie i z uwagą wypełnić obowiązek wynikający z rozporządzenia należy
zastanowić się co oznacza pojęcie „dostosowanie wymagań”, oraz czym są specyficzne
trudnościami w uczeniu się
Ogólna charakterystyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
Podstawą rozpoznania jest występowanie wybiórczych niepowodzeń w nauce czytania i
(lub)w opanowaniu poprawnej pisowni i ( lub) odpowiedniego poziomu graficznego pisma.
Specyficzne trudności rozpoznaje się tylko w wypadku stwierdzenia prawidłowego rozwoju
umysłowego ; nie diagnozuje się , gdy trudności są np. wynikiem złego funkcjonowania
narządów zmysłu, schorzeń neurologicznych czy spowodowane zaniedbaniem
środowiskowym lub dydaktycznym.
Specyficzne trudności w uczeniu się są konsekwencją zaburzeń rozwoju funkcji
poznawczych , biorących udział w procesie czytania i pisania. Chodzi tu szczególnie o
zaburzenia funkcji słuchowo – językowych ( fonologiczny aspekt języka), a więc uwagi,
pamięci i percepcji słuchowej (odbioru wrażeń i spostrzegania) dźwięków mowy.
Dysleksja może też być uwarunkowana zaburzeniami rozwoju funkcji wzrokowo -
ruchowych ( uwagi, spostrzegania, pamięci wzrokowej, wyobraźni przestrzennej ,
motoryki dużej, małej, integracji percepcyjno – motorycznej oraz lateralizacji ) .
Objawy nieharmonijnego rozwoju można obserwować na poszczególnych etapach
rozwojowych od wieku niemowlęcego. W kl. I – III występują wyraźnie pod postacią
trudności w czytaniu i pisaniu, jak również uwidaczniają się w innych sferach
funkcjonowania dziecka np. trudności z zapamiętywaniem nazw, tabliczki mnożenia,
odróżnianiem prawej i lewej strony ciała itp.
U uczniów starszych następuje rozszerzanie się zakresu trudności na więcej przedmiotów
nauczania, uwidacznia się wyraźna dynamika zmian, niektóre z zaburzeń ustępują , inne
pozostają, pojawiają się też nowe obszary trudności np. w językach obcych , chemii,
geografii, historii.:
Dostosowanie wymagań
Dostosowaniem wymagań możemy nazwać modyfikację procesu edukacyjnego
umożliwiającą uczniom sprostanie wymaganiom szkolnym.
Obejmuje ona trzy obszary dostosowania:
1. Warunki procesu edukacyjnego (zasady, metody, środki dydaktyczne)
2. Zewnętrzną organizacje nauczania ( czas, miejsce )
3. Zastosowanie takich kryteriów, metod i form egzekwowania wiedzy i umiejętności,
które uwzględniają możliwości i ograniczenia, a więc dysfunkcje oraz mocne strony
rozwoju i funkcjonowania dziecka.
Podstawowym celem dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości
ucznia jest wyrównanie jego szans edukacyjnych , usprawnienie funkcjonowania w czasie
zajęć edukacyjnych, a także samodzielnej pracy wykonywanej pod kierunkiem rodziców w
domu oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno- motywacyjnej
Działania podejmowane przez nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia
Pierwszym i bardzo ważnym elementem działania nauczyciela winno być dążenie do
wczesnego rozpoznania trudności dziecka przez specjalistów (psychologa ,pedagoga,
pediatry)
Kolejnym etapem nie mniej ważnym jest budowanie (na podstawie opinii poradni psych-ped.)
wyspy kompetencji dziecka (m.in. znalezienie i rozwijanie takiej dziedziny w której uczeń
jest mocny i rekompensowanie nią poczucia mniejszych efektów)
Niezbędny jest stały kontakt z nauczycielem terapii pedagogicznej i wspieranie ucznia w jego
udziale w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych
Przytaczając taki autorytet jakim jest p. prof., Marta Bogdanowicz przypominamy, że
dostosowanie wymagań to nie obniżanie wymagań programowych, to z jednej strony
zastosowanie łagodniejszych kryteriów , metod i form egzekwowania wiedzy a z drugiej
prawo do oczekiwania dodatkowej pracy nad swoimi trudnościami
Możemy mówić o podstawowych zasadach, którymi powinny rządzić się działania
podejmowane przez nauczyciela wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się :
1. uczniowie dyslektyczni źle reagują na presję czasu, należy wydłużać im czas na
sprawdzianach, klasówkach lub zmniejszać porcje zadań
2. uczniom dyslektycznym potrzeba też więcej czasu , dodatkowych wzmocnień i
powtórzeń by odnaleźć coś w podręczniku, wskazać na mapie, opanować nowe nazwy
3. uczniowie dyslektyczni najgorzej wypadają w wypowiedziach pisemnych, dlatego też,
należy zróżnicować formy sprawdzania wiadomości i umiejętności tak by ograniczyć
ocenianie na podstawie prac pisemnych
4. najkorzystniejsze zapamiętywanie u dyslektyków to uczenie się polisensoryczne
(wielozmysłowe), dyslektykowi będzie łatwiej, gdy będzie mógł to samo usłyszeć,
zobaczyć, powąchać, poczuć, posmakować, przeżyć, poruszć itp. A więc powinniśmy
pomóc mu zapisywać w różnorodny sposób (main mapy,wykresy, schematy graficzne)
pogrupować, zestawić (tabelki, grafy, wykresy)
5. nie należy także wyrywać ucznia do natychmiastowej odpowiedzi (przygotować
zapowiedzią, że uczeń będzie pytany)
6. podczas oceniania brać pod uwagę przede wszystkim stosunek ucznia do przedmiotu,
jego chęci, wysiłek, przygotowanie do zajęć
7. włączać do rywalizacji tylko tam gdzie uczeń, ma szanse
8. mobilizować do wysiłku i zwracać uwagę na ukończenie zadania
Proponowane dostosowanie wymagań do możliwości ucznia z ryzykiem dysleksji
KLASY I-III
a) Działania nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia w zakresie
zaburzeń koncentracji uwagi
podawanie ważnych informacji w krótkich komunikatach
sadzanie dziecka blisko siebie, plecami do innych
zadbanie, by na jego ławce były tylko potrzebne rzeczy
sprawdzanie notatki z lekcji, zapisanej pracy domowej, ustnej i pisemnej
wprowadzanie czasowych ograniczeń przy różnych czynnościach, daniach w pracy na
lekcji po to, aby uczeń nauczył się pracować szybciej i dokładniej
b) Działania nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia w zakresie czytania
niepytanie ucznia z czytania głośnego w klasie przy wszystkich
nakłanianie ucznia (w szkole, na lekcjach) do czytania sylabami lub taką techniką jaką
ćwiczy w domu – zaproponowaną przez reedukatora
dawanie więcej czasu na czytanie tekstów, instrukcji, poleceń , szczególnie podczas
sprawdzianów, w miarę potrzeby pomaganie w ich odczytaniu
stosowanie w praktyce na lekcjach wzorcowego czytania tekstów przez nauczyciela
zachęcanie uczniów do wolniejszego czytania tekstu, aby mogli zareagować na
spotykane w tekście znaki interpunkcyjne
zaznaczanie w czytanych przez ucznia tekstach , na kolorowo, znaków
interpunkcyjnych, aby były lepiej zauważane przez uczniów
dostosowanie długości i stopnia trudności tekstów do poziomu, techniki i tempa
czytania dziecka z trudnościami ( wybieranie łatwiejszych fragmentów czytanek)
zezwolenie na czytanie z przesłoną lub wskaźnikiem
przyzwyczajanie ucznia do zakreślania w tekście ważnych informacji lub fragmentów
powiększanie druku (sprawdziany, czytanki, ćwiczenia)
c) Działania nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia w zakresie pisania
( w tym grafii)
wydłużanie czasu pracy przy pisaniu, przepisywaniu i pracach sprawdzających lub
ograniczanie długości przepisywanego tekstu
na tablicy lub w książce podkreślanie co drugiego wyrazu , aby ułatwić lokalizację
tego, co przepisuje
nie obniżanie ocen za błędy ortograficzne w wypracowaniach
danie dodatkowego bonusa na przygotowanie się do pisania dyktand poprzez podanie
mu trudniejszych wyrazów a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie,
można tez dawać teksty z lukami lub pisanie z pamięci
unikanie stosowania pisania ze słuchu jako sprawdzenia nabytych umiejetności
nakłanianie ucznia, aby pisząc dyktował sobie sylabami
300349197.039.png 300349197.040.png 300349197.041.png 300349197.042.png 300349197.001.png 300349197.002.png 300349197.003.png 300349197.004.png 300349197.005.png 300349197.006.png 300349197.007.png 300349197.008.png 300349197.009.png 300349197.010.png 300349197.011.png 300349197.012.png 300349197.013.png 300349197.014.png 300349197.015.png 300349197.016.png 300349197.017.png
nauczenie i wdrażanie uczniów do korzystania ze słownika ortograficznego i
autokorekty
w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczenie tworzenia
schematów graficznych pracy, planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp,
rozwiniecie, zakończenie)
proponowanie dzieciom np. na w-f, zabaw ćwiczących analizę i syntezę słuchową :
łączenie sylaby z ruchem i dźwiękiem
uporczywe pokazywanie prawidłowych wzorców liter
zachęcanie uczniów do pisania ołówkiem i/lub piórem, korzystania z kredek i
ołówków o większej średnicy, trójkątnym przekroju
zezwolenie na pisanie w zeszytach o większym formacie, powiększonej liniaturze i na
wprowadzenie pisma bibliotecznego
zezwolenie (w miarę możliwości) na ustną formę sprawdzania wiedzy
d) Działania nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia w zakresie
arytmetyki
zezwolenie uczniowi na liczenie na palcach, liczmanach tak długo jak będzie tego
potrzebował
dawanie dziecku potrzebnego mu czasu na policzenie, okazywanie cierpliwości
ograniczanie ilości zadań i ćwiczeń (lub/i ) rozbijanie zadań złożonych na pojedyncze
kroki operacyjne
pozwalanie dziecku na korzystanie z tabliczki mnożenia na kartce, wtedy, gdy celem
zajęć nie jest sprawdzenie znajomości pamięciowego mnożenia
podczas oceny branie pod uwagę toku myślenia, nawet, gdy ostateczny wynik jest
błędny
w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych – sprawdzanie czy uczeń przeczytała treść
zadania i czy prawidłowo je zrozumiał, w razie potrzeby udzielanie wskazówek
nawiązywanie do realnych czynności w czasie i przestrzeni, odwoływanie się do
wyobraźni ( np. graf- strzałka nawiązuje do gestu wskazywania, drzewko do
zsypywanie)
stosowanie zasady wielozmysłowego przekazywania treści matematycznych na
konkretach, obrazkach, symbolach, odwoływanie się do praktycznych doświadczeń
używanie kolorów w rysunkach , schematach graficznych
e) Działania nauczyciela sprzyjające pokonywaniu trudności ucznia w zakresie języków
obcych
zwalnianie tempa wypowiadanych słów (w fazie prezentacji leksyki) a nawet
wypowiadanie ich hiperpoprawnie
dawanie większej ilości czasu na opanowanie słówek
objaśnianie nowych wyrazów za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu, obrazka
nagrywanie czytanego przez nauczyciela tekstu i udostępnianie go w formie audio
( wzorce słuchowe)
wymagania w wypowiadaniu się na dany temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych
zdań
300349197.018.png 300349197.019.png 300349197.020.png 300349197.021.png 300349197.022.png 300349197.023.png 300349197.024.png 300349197.025.png 300349197.026.png 300349197.027.png 300349197.028.png 300349197.029.png 300349197.030.png 300349197.031.png 300349197.032.png 300349197.033.png 300349197.034.png 300349197.035.png 300349197.036.png 300349197.037.png 300349197.038.png
Materiały zostały wypracowane na warsztatach metodycznych pod kierunkiem doradcy
metodycznego Anny Zych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin