Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na LUTY 6-latki
Tematy: I. Dziwni goście są w przedszkolu,
Dziwne towarzystwo.
Jest czerwony maczek z pola,
Jest bure kocisko.
II. Ciepła woda z kranu leci,
Chlapie i zaprasza dzieci.
Mydło w wodzie już się kręci.
Umyj nogi, umyj ręce.
· Uczę się zgodnie korzystać ze wspólnych miejsc do zabawy i atrakcyjnych zabawek – spokojne oczekiwanie na swoją kolej, zapraszanie do zabawy i dzielenie się zabawkami oraz dbanie o wspólne sprzęty i zabawki.
· Uczę się samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania zaistniałych konfliktów, zgodnie z ustalonymi zasadami zachowań.
· Biorę udział w uroczystości zorganizowanej dla wszystkich dzieci w przedszkolu.
· Zdobywam przekonanie, że nikt nie jest doskonały i ja także nie – dlatego mam prawo się mylić, bo tak powiada przysłowie „Mylić się jest rzeczą ludzką”.
· Dostrzegam potrzebę pomagania innym w codziennych sytuacjach.
· Rozumiem konieczność dbania o czystość osobistą, koniczność mycia zębów w ciągu dnia oraz zmiany bielizny osobistej.
· Rozumiem konieczność posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słuchania muzyki o umiarkowanej sile.
· Wykazuję większą samodzielność w czynnościach porządkowych, samoobsługowych: samodzielne zapinanie i odpinanie guzików, zasuwanie suwaków przy ubraniu, próby wiązania sznurowadeł.
· Rozumiem, jak ważne dla zdrowia jest prawidłowe oddychanie.
· Aktywowanie dzieci do brania udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
· Sprawdzanie przez dzieci swoich możliwości w zakresie ruchu.
orientacyjno-porządkowe: właściwa reakcja na gest, ruch; sprawne ustawianie się w rzędzie, parach, rozsypce. Pani patrzy; Zaprzęgi; Ptaki w gniazdach; Figurki – marmurki.
z elementami równowagi: wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zwężonych powierzchniach. Po wąskiej dróżce; Kto potrafi; Zanieś śniadanie; Omiń zaspę.
z elementami czworakowania: kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa, wzmacnianie mięśni rąk i nóg. Koty i myszy; Przejdź przez okienko; Tunel; Zające i wilk.
bieżne: wyrabianie swobody i szybkości biegu, biegi bez potrąceń, nabywanie ogólnej sprawności. Berek – czarodziej; Kucanka; Zaprzęgi; Koniki; Gonitwa.
z elementami rzutu, celowania i toczenia: wyrabianie celności rzutu, chwytu, zachowanie prawidłowej postawy podczas rzutu, rozwijanie koordynacji ruchowej. Kto trafi w piłkę; Piłka w tunelu; Toczenie kul; Kto trafi w drzewo?; Kto dalej rzuci.
z elementami wspinania się: opanowanie prawidłowego chwytu podczas wspinania się na przyrządy. Kto potrafi; Powódź, Huśtawka; Wycieranie kurzu.
z elementami skoku i podskoku: doskonalenie różnych form podskoków, ćwiczenie prawidłowego odbicia obunóż i z jednej nogi. Pajac skacze; Na jednej nodze; Wróbelek i kot; Piłki skaczą.
ćwiczenia poranne: (wg K. Wlaźnik) zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy, wytwarzanie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu działaniu dzieci w ciągu całego dnia. Zestaw 1 i 2.
ćwiczenia gimnastyczne: (wg K. Wlaźnik) wzmacnianie mięśni obręczy barkowej i wysklepiających stóp; wyrabianie orientacji i spostrzegawczości; wdrażanie do pracy zespołowej; kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała. Zestaw 1 i 2.
· Określam pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy – śnieg, wiatr, mróz.
· Rozumiem potrzebę stałego dokarmiania ptaków zimą i biorę czynny udział w akcji zbierania pokarmu dla ptaków.
· Eksperymentuję z wodą: utrwalam znajomość stanów skupienia wody, tropię ślady na śniegu.
· Rozumiem znaczenie powietrza w życiu człowieka.
· Słucham utworów literackich, w których występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne; rozpoznawanie ich i nazywanie, próby uzasadniania swoich sądów moralnych.
· Doskonalę mowę powiązaną w czasie wypowiedzi na różne tematy związane z przeżyciami, zdarzeniami, treściami literatury dziecięcej, planowaniem pracy.
· Przynoszę własne książki do przedszkola – samodzielnie opowiadam ich treść.
· Rozwiązuję zagadki o znanych przedmiotach i zjawiskach.
· Nabywam umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach z innymi.
· Ćwiczę artykulatory poprzez naśladowanie odgłosów przyrody.
· Posługuję się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na prawo, na lewo, naprzeciw).
· Tworzę zbiory przedmiotów wg jednej lub więcej cech.
· Próbuję odtwarzać liczebność zbiorów za pomocą znaków graficznych lub dźwięków.
Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
· Odbieram, rozumiem i wyrażam treści przekazywane za pomocą niewerbalnych środków wyrazu.
· Korzystam z różnorodnych gier i układanek.
· Dzielę wyrazy na sylaby i składam wyrazy wypowiedziane sylabami przez nauczycielkę lub inne dziecko.
· Wykonuję prace plastyczne różnymi technikami.
· Dostosowuję nacisk ręki do używanego przyboru.
· Zapoznaję się z obrazem graficznym liter M, m, L, l oraz cyfry 7.
· Doskonalę umiejętność wyodrębniania głosek na początku wyrazu oraz uczę się wyodrębniania głosek na końcu wyrazu.
Obszar edukacji kulturalno-estetycznej:
· Obserwuję zmiany krajobrazu w różnych porach roku.
· Dbam o własny wygląd.
· Doskonalę umiejętność posługiwania się nożyczkami.
· Dbam o estetykę sali poprzez samodzielne porządkowanie zabawek i innych akcesoriów (układam je w sposób przemyślany i odkładam w odpowiednie miejsce) oraz poprzez pomoc w dekorowaniu sali na karnawał.
· Porównuję i nazywam odcienie jednego koloru.
· Doskonale motorykę dłoni oraz koordynację wzrokowo-ruchową poprzez udział w zajęciach plastycznych i konstrukcyjnych.
· Uczę się nowych piosenek.
· Słucham wybranych utworów muzyki klasycznej.
· Doskonalę umiejętność prawidłowego i sprawnego reagowania na muzykę lub rytm.
· Rozpoznaję dźwięki wybranych instrumentów muzycznych oraz doskonalę umiejętność gry na wybranych instrumentach.
· Biorę udział w zabawach ze śpiewem.
· Biorę udział w zabawach konstrukcyjnych.
· Obserwuję i próbuję pomagać w naprawianiu zabawek i sprzętów.
· Wznoszę budowle z klocków wg wzoru.
· Rozpoznaję i nazywam dźwięki wydawane przez pojazdy: klakson, sygnał karetki.
· Rozpoznaję i nazywam trzy barwy sygnalizatora świetlanego, rozumiem ich znaczenie i przekazywanie komunikatu dla samochodu.
· Wspólna troska o bezpieczeństwo dzieci.
· Pomoc rodziców w powielaniu kolorowanek.
· Eksponowanie prac plastyczno-konstrukcyjnych dzieci z komentarzem metodycznym.
· Zamieszczanie tekstów wierszy i piosenek.
· Informowanie rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych.
· Indywidualne rozmowy na temat funkcjonowania dziecka w grupie w zależności od potrzeb.
· Kontakty indywidualne z rodzicami logopedy i psychologa – przekazanie zaproszeń na spotkanie z p. psycholog, przekazywanie informacji zwrotnych, informacja na temat rozwoju dziecka i ewentualnych deficytów.
· Prowadzenie przez nauczycielki ćwiczeń oddechowych i usprawnianie artykulatorów ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne na podstawie wskazówek logopedy.
· Obserwacja psychologiczna dzieci i przekazywanie na bieżąco informacji rodzicom (Bartek, Helenka, Kacper, Ola K., Piotruś).
Praca indywidualna z dziećmi zdolnymi i mającymi trudności:
· Usprawnianie techniki czytania – Gabrysia K., Julia, Julia, Jaś.
· Doskonalenie umiejętności plastycznych poprzez pracę różnymi technikami oraz zachęcanie do form przestrzennych – Asia, Milenka.
· Doskonalenie słuchu muzycznego poprzez wprawki muzyczne, śpiew indywidualny oraz naukę gry na szerszej gamie instrumentów – Julia Z.
· Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej – Mateusz, Bartek, Monika, Wiktoria.
Obserwacja i działalność dziecka:
Ad.1.
1. Rozmowa z wykorzystaniem obrazka „Na balu” – opowiadanie treści obrazka – snucie domysłów na temat zakrytych części; wdrażanie się do spokojnego oczekiwania na swoją kolej w trakcie rozmowy z całą grupą; wprowadzenie do globalnego czytania wyrazów bal, balony; ćwiczenia oddechowe – nadmuchiwanie balonów.
2. Zajęcia plastyczne – collage „Balony” – ozdabianie szablonów wyciętymi przez dzieci elementami; rozwijanie pomysłowości i fantazji; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Pomoce: szablony balonów, farby, kredki, pisaki, kolorowe papiery, włóczka, klej, nożyczki.
3. Zajęcia matematyczne na tle ćwiczeń graficznych „Balony” – pokazywanie tyłu i boku na ciele ludzkim, wskazywanie prawej ręki; zastosowanie właściwej odmiany liczebnika w połączeniu z rzeczownikiem; projektowanie rozwiązań kolorystycznych, nazywanie wzorów, wielkości i liczebności; rysowanie linii nieregularnych w określonym kierunku i prostych ukośnych w kierunku na dół i do góry. Pomoce: kredki, ABC. Książka pięciolatka, cz.2, s. 35.
4. Słuchanie bajki „Kopciuszek” połączone z wypowiedziami na temat obrazka „Postacie z bajek” – zapoznanie dzieci z losami Kopciuszka; ocena zachowania bohaterów; ukazanie zwycięstwa dobra nad złem; wypowiedzi na temat: jaką postacią z bajki chciałbym być i dlaczego.
5. Zajęcia plastyczne – lepienie z plasteliny „Moja ulubiona postać z bajki” – doskonalenie motoryki dłoni i koordynacji wzrokowo-ruchowej; próby oddania za pomocą formy przestrzennej wyglądu wybranej postaci (z uwzględnieniem kolorystyki); doskonalenie mowy powiązanej podczas opowiadania, jaką postać ulepiło dziecko (również w formie zagadki).
6. Ćwiczenie graficzne „Maski na bal” – rysowanie linii nieregularnych i pętelkowatych; rozwijanie pomysłowości kolorystycznej; globalne czytanie podpisu do obrazka 2 maski; łączenie ze sobą dwóch prostych linii ukośnych w kierunku do góry i na dół. Pomoce: kredki, ABC. Książka pięciolatka, cz.2, s. 36
7. Zajęcia plastyczne – wypychanie, naklejanie elementów okrągłych i owalnych „Maska i korona” – rozwijanie wyobraźni w trakcie naklejania elementów ozdobnych; wdrażanie do samodzielności i dbałości o estetykę wykonywanej pracy; utrwalenie pojęcia owalne; wdrażanie do globalnego czytania wyrazów maska, korona. Pomoce: Zabawy plastyczne pięciolatków, s.30, klej, gumki lub wstążki.
8. ...
nastazja11