plan na luty 5-l..doc

(85 KB) Pobierz
Ad

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na LUTY 6-latki

 

Tematy: I.              Dziwni goście są w przedszkolu,

                            Dziwne towarzystwo.

                            Jest czerwony maczek z pola,

                            Jest bure kocisko.

             

              II.               Ciepła woda z kranu leci,

                            Chlapie i zaprasza dzieci.

                            Mydło w wodzie już się kręci.

                            Umyj nogi, umyj ręce.

 

Obszar edukacji społeczno-moralnej:

·        Uczę się zgodnie korzystać ze wspólnych miejsc do zabawy i atrakcyjnych zabawek – spokojne oczekiwanie na swoją kolej, zapraszanie do zabawy i dzielenie się zabawkami oraz dbanie o wspólne sprzęty i zabawki.

·        Uczę się samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania zaistniałych konfliktów, zgodnie
z ustalonymi zasadami zachowań.

·        Biorę udział w uroczystości zorganizowanej dla wszystkich dzieci w przedszkolu.

·        Zdobywam przekonanie, że nikt nie jest doskonały i ja także nie – dlatego mam prawo się mylić, bo tak powiada przysłowie „Mylić się jest rzeczą ludzką”.

·        Dostrzegam potrzebę pomagania innym w codziennych sytuacjach.

Obszar edukacji zdrowotnej:

·        Rozumiem konieczność dbania o czystość osobistą, koniczność mycia zębów
w ciągu dnia oraz zmiany bielizny osobistej.

·        Rozumiem konieczność posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słuchania muzyki o umiarkowanej sile.

·        Wykazuję większą samodzielność w czynnościach porządkowych, samoobsługowych: samodzielne zapinanie i odpinanie guzików, zasuwanie suwaków przy ubraniu, próby wiązania sznurowadeł.

·        Rozumiem, jak ważne dla zdrowia jest prawidłowe oddychanie.

Obszar edukacji ruchowej:

·        Aktywowanie dzieci do brania udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

·        Sprawdzanie przez dzieci swoich możliwości w zakresie ruchu.

Zabawy ruchowe

orientacyjno-porządkowe: właściwa reakcja na gest, ruch; sprawne ustawianie się w rzędzie, parach, rozsypce. Pani patrzy; Zaprzęgi; Ptaki w gniazdach; Figurki – marmurki.

z elementami równowagi: wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zwężonych powierzchniach. Po wąskiej dróżce; Kto potrafi; Zanieś śniadanie; Omiń zaspę.

z elementami czworakowania: kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa, wzmacnianie mięśni rąk i nóg. Koty i myszy; Przejdź przez okienko; Tunel; Zające i wilk.

bieżne: wyrabianie swobody i szybkości biegu, biegi bez potrąceń, nabywanie ogólnej sprawności. Berek – czarodziej; Kucanka; Zaprzęgi; Koniki; Gonitwa.

z elementami rzutu, celowania i toczenia: wyrabianie celności rzutu, chwytu, zachowanie prawidłowej postawy podczas rzutu, rozwijanie koordynacji ruchowej. Kto trafi w piłkę; Piłka w tunelu; Toczenie kul; Kto trafi w drzewo?; Kto dalej rzuci.

z elementami wspinania się: opanowanie prawidłowego chwytu podczas wspinania się na przyrządy. Kto potrafi; Powódź, Huśtawka; Wycieranie kurzu.

z elementami skoku i podskoku: doskonalenie różnych form podskoków, ćwiczenie prawidłowego odbicia obunóż i z jednej nogi. Pajac skacze; Na jednej nodze; Wróbelek i kot; Piłki skaczą.

ćwiczenia poranne: (wg K. Wlaźnik) zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy, wytwarzanie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu działaniu dzieci w ciągu całego dnia. Zestaw 1 i 2.

ćwiczenia gimnastyczne: (wg K. Wlaźnik) wzmacnianie mięśni obręczy barkowej i wysklepiających stóp; wyrabianie orientacji i spostrzegawczości; wdrażanie do pracy zespołowej; kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała. Zestaw 1 i 2.

Obszar edukacji przyrodniczej:

·         Określam pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy – śnieg, wiatr, mróz.

·         Rozumiem potrzebę stałego dokarmiania ptaków zimą i biorę czynny udział w akcji zbierania pokarmu dla ptaków.

·         Eksperymentuję z wodą: utrwalam znajomość stanów skupienia wody, tropię ślady na śniegu.

·         Rozumiem znaczenie powietrza w życiu człowieka.

Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:

·        Słucham utworów literackich, w których występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne; rozpoznawanie ich i nazywanie, próby uzasadniania swoich sądów moralnych.

·        Doskonalę mowę powiązaną w czasie wypowiedzi na różne tematy związane
z przeżyciami, zdarzeniami, treściami literatury dziecięcej, planowaniem pracy.

·        Przynoszę własne książki do przedszkola – samodzielnie opowiadam ich treść.

·        Rozwiązuję zagadki o znanych przedmiotach i zjawiskach.

·        Nabywam umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach z innymi.

·        Ćwiczę artykulatory poprzez naśladowanie odgłosów przyrody.

Obszar edukacji matematycznej:

·         Posługuję się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na prawo, na lewo, naprzeciw).

·         Tworzę zbiory przedmiotów wg jednej lub więcej cech.

·         Próbuję odtwarzać liczebność zbiorów za pomocą znaków graficznych lub dźwięków.

 

Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

·        Odbieram, rozumiem i wyrażam treści przekazywane za pomocą niewerbalnych środków wyrazu.

·        Korzystam z różnorodnych gier i układanek.

·        Dzielę wyrazy na sylaby i składam wyrazy wypowiedziane sylabami przez nauczycielkę lub inne dziecko.

·        Wykonuję prace plastyczne różnymi technikami.

·        Dostosowuję nacisk ręki do używanego przyboru.

·        Zapoznaję się z obrazem graficznym liter M, m, L, l oraz cyfry 7.

·        Doskonalę umiejętność wyodrębniania głosek na początku wyrazu oraz uczę się wyodrębniania głosek na końcu wyrazu.

 

Obszar edukacji kulturalno-estetycznej:

·        Obserwuję zmiany krajobrazu w różnych porach roku.

·        Dbam o własny wygląd.

·        Doskonalę umiejętność posługiwania się nożyczkami.

·        Dbam o estetykę sali poprzez samodzielne porządkowanie zabawek i innych akcesoriów (układam je w sposób przemyślany i odkładam w odpowiednie miejsce) oraz poprzez pomoc w dekorowaniu sali na karnawał.

·        Porównuję i nazywam odcienie jednego koloru.

·        Doskonale motorykę dłoni oraz koordynację wzrokowo-ruchową poprzez udział
w zajęciach plastycznych i konstrukcyjnych.

Obszar edukacji muzycznej:

·        Uczę się nowych piosenek.

·        Słucham wybranych utworów muzyki klasycznej.

·        Doskonalę umiejętność prawidłowego i sprawnego reagowania na muzykę lub rytm.

·        Rozpoznaję dźwięki wybranych instrumentów muzycznych oraz doskonalę umiejętność gry na wybranych instrumentach.

·        Biorę udział w zabawach ze śpiewem.

Obszar edukacji technicznej:

·        Biorę udział w zabawach konstrukcyjnych.

·        Obserwuję i próbuję pomagać w naprawianiu zabawek i sprzętów.

·        Wznoszę budowle z klocków wg wzoru.

Obszar edukacji komunikacyjnej:

·        Rozpoznaję i nazywam dźwięki wydawane przez pojazdy: klakson, sygnał karetki.

·        Rozpoznaję i nazywam trzy barwy sygnalizatora świetlanego, rozumiem ich znaczenie i przekazywanie komunikatu dla samochodu.

Współpraca z rodzicami:

·        Wspólna troska o bezpieczeństwo dzieci.

·        Pomoc rodziców w powielaniu kolorowanek.

·        Eksponowanie prac plastyczno-konstrukcyjnych dzieci z komentarzem metodycznym.

·        Zamieszczanie tekstów wierszy i piosenek.

·        Informowanie rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych.

·        Indywidualne rozmowy na temat funkcjonowania dziecka w grupie w zależności od potrzeb.

 

 

Współpraca ze specjalistami:

·        Kontakty indywidualne z rodzicami logopedy i psychologa – przekazanie zaproszeń na spotkanie z p. psycholog, przekazywanie informacji zwrotnych, informacja na temat rozwoju dziecka i ewentualnych deficytów.

·        Prowadzenie przez nauczycielki ćwiczeń oddechowych i usprawnianie artykulatorów ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne na podstawie wskazówek logopedy.

·        Obserwacja psychologiczna dzieci i przekazywanie na bieżąco informacji rodzicom (Bartek, Helenka, Kacper, Ola K., Piotruś).

 

Praca indywidualna z dziećmi zdolnymi i mającymi trudności:

·        Usprawnianie techniki czytania – Gabrysia K., Julia, Julia, Jaś.

·        Doskonalenie umiejętności plastycznych poprzez pracę różnymi technikami oraz zachęcanie do form przestrzennych – Asia, Milenka.

·        Doskonalenie słuchu muzycznego poprzez wprawki muzyczne, śpiew indywidualny oraz naukę gry na szerszej gamie instrumentów – Julia Z.

·        Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej – Mateusz, Bartek, Monika, Wiktoria.

 

Obserwacja i działalność dziecka:

 

Ad.1.

 

1.       Rozmowa z wykorzystaniem obrazka „Na balu” – opowiadanie treści obrazka – snucie domysłów na temat zakrytych części; wdrażanie się do spokojnego oczekiwania na swoją kolej w trakcie rozmowy z całą grupą; wprowadzenie do globalnego czytania wyrazów bal, balony; ćwiczenia oddechowe – nadmuchiwanie balonów.

2.       Zajęcia plastyczne – collage „Balony” – ozdabianie szablonów wyciętymi przez dzieci elementami; rozwijanie pomysłowości i fantazji; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Pomoce: szablony balonów, farby, kredki, pisaki, kolorowe papiery, włóczka, klej, nożyczki.

3.       Zajęcia matematyczne na tle ćwiczeń graficznych „Balony” – pokazywanie tyłu i boku na ciele ludzkim, wskazywanie prawej ręki; zastosowanie właściwej odmiany liczebnika w połączeniu z rzeczownikiem; projektowanie rozwiązań kolorystycznych, nazywanie wzorów, wielkości i liczebności; rysowanie linii nieregularnych w określonym kierunku i prostych ukośnych w kierunku na dół i do góry. Pomoce: kredki, ABC. Książka pięciolatka, cz.2, s. 35.

4.       Słuchanie bajki „Kopciuszek” połączone z wypowiedziami na temat obrazka „Postacie z bajek” – zapoznanie dzieci z losami Kopciuszka; ocena zachowania bohaterów; ukazanie zwycięstwa dobra nad złem; wypowiedzi na temat: jaką  postacią z bajki chciałbym być i dlaczego.

5.       Zajęcia plastyczne – lepienie z plasteliny „Moja ulubiona postać z bajki” – doskonalenie motoryki dłoni i koordynacji wzrokowo-ruchowej; próby oddania za pomocą formy przestrzennej wyglądu wybranej postaci (z uwzględnieniem kolorystyki); doskonalenie mowy powiązanej podczas opowiadania, jaką postać ulepiło dziecko (również w formie zagadki).

6.       Ćwiczenie graficzne „Maski na bal” – rysowanie linii nieregularnych i pętelkowatych; rozwijanie pomysłowości kolorystycznej; globalne czytanie podpisu do obrazka 2 maski; łączenie ze sobą dwóch prostych linii ukośnych w kierunku do góry i na dół. Pomoce: kredki, ABC. Książka pięciolatka, cz.2, s. 36

7.       Zajęcia plastyczne – wypychanie, naklejanie elementów okrągłych i owalnych „Maska i korona” – rozwijanie wyobraźni w trakcie naklejania elementów ozdobnych; wdrażanie do samodzielności i dbałości o estetykę wykonywanej pracy; utrwalenie pojęcia owalne; wdrażanie do globalnego czytania wyrazów maska, korona. Pomoce: Zabawy plastyczne pięciolatków, s.30, klej, gumki lub wstążki.

8.       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin