indywidualny program rozwoju dziecka z zaburzonym rozwojem percepcji s-uchowej.doc

(104 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM ROZWOJU DZIECKA Z ZABURZONYM ROZWOJEM PERCEPCJI SŁUCHOWEJ, WZROKOWEJ, SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNEJ ORAZ MOWY JAKO WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

INDYWIDUALNY  PROGRAM  ROZWOJU  DZIECKA  Z  ZABURZONYM  ROZWOJEM  PERCEPCJI  SŁUCHOWEJ, WZROKOWEJ,  SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNEJ  ORAZ  MOWY  JAKO WSPOMAGANIE  ROZWOJU  DZIECKA  6- LETNIEGO.

 

Indywidualny program rozwoju dziecka z zaburzonym rozwojem percepcji słuchowej, wzrokowej, sprawności grafomotorycznej oraz mowy jako wspomaganie rozwoju dziecka 6- letniego.

Na podstawie przeprowadzonych badań przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną w …………. opracowałam „Program indywidualnego wspierania i usprawniania dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych”.

Głównym zadaniem wynikającym z potrzeb takiego programu jest stymulowanie i wspomaganie rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, respektowanie jego potrzeb w sposób przedmiotowy. Program ten zawiera propozycję działań i ćwiczeń zapewniających wielostronny rozwój z uwzględnie- niem potrzeb indywidualnych ( w klimacie swobody i aktywności).

1.      Stworzenie warunków dla rozwoju.

·  Stworzenie ufnej i serdecznej atmosfery podczas zajęć

·  Dostarczanie mu okazji do działań

·  Wzbudzenie zaufania poprzez przydzielanie dziecku określonych ról

·  Wyrabianie wiary we własne siły, poprzez przechodzenie od rzeczy bliższych do    dalszych, od łatwiejszych do trudniejszych

·  Regulowany czas pracy

·  Uczenie cierpliwości oraz oswajanie z możliwością chwilowego niepowodzenia

·  Bazowanie na mocniejszych stronach funkcjonowania dziecka

·  Udział w zajęciach terapeutycznych

2.      Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej

 

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

 

Etapy  pracy

Rodzaj czynności

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach

§  Loteryjki  obrazkowe

§  Domino obrazkowe

§  Rozpoznawanie obrazków opisanych słownie

§  Dobieranie par przedmiotów

2. Układanie według zasady  podobieństwa

§  „Dobieramy Liście”

§  Wyszukiwanie różnic

§  Wyszukiwanie podobieństw

§  „Co do czego pasuje”

§  Dobieranie obrazka do jego schematu

3. rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku

§  Kto zmienił miejsce”

§  Dobieranie obrazków do określonej czynności

§  Nazywanie czynności

§  Demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku

§  Odgadywanie czynności przedstawionej ruchem

§  Wyszukiwanie obrazków opisanych słownie

4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazach

§  Porządkowanie historyjek obrazkowych

§  Dobieranie „ dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu

§  Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku

§  „Rośliny i zwierzęta”

5. Składanie całości z części

§  Dobieranie części di całości

§  Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu na wzorze , wg wzoru, bez wzoru.

 

Ćwiczenia  na materiale geometrycznym:

 

 

Etapy pracy

 

 

Rodzaj czynności

1.Rozpoznawanie jednakowych kształtów

§  Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru

§  Segregowanie figur według określonych zasad

§  Dobieranie odpowiedniego rysunku

2. Prawidłowe wyróżnienie figur narysowanych

§  Obrysowywanie prostych figur

§  Kopiowanie przez kalkę

§  Rysowanie z pamięci. Łączenie kropek

3. Wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych

§  Loteryjki geometryczne

§  Układanki mozaikowe

§  Rysunkowe abstrakcje

§  Domino geometryczne

§  Loteryjka „Całość i części”

§  Odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów

§  Różnicowanie kształtów

§  Odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków

4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych

§  Rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę

§  Układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru, z pamięci

 

 

Ćwiczenia na materiale literopodobnym:

 

 

Etapy pracy

 

 

Rodzaj czynności

1. Rozpoznawanie znaków graficznych i liter ( bez    wprowadzenia nazwy liter)

§  Segregowanie liter

§  Wyszukiwanie takiej samej litery

§  Wyszukiwanie liter w tekście

§  Odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów

2. Różnicowanie znaków graficznych i liter  podobnych

§  Segregowanie liter podobnych: u-n, p-g, d-b.

§  Domino literowe

§  Różnicowanie liter mylonych

3. Rozpoznawanie i różnicowanie sylab

§  Wyszukiwanie sylab demonstrowanej wśród innych

§  Wyodrębnianie sylab w wyrazach

§  Domino sylabowe

 

4. Rozpoznawanie i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych)

§  Wyszukiwanie takich samych wyrazów

§  Wyszukiwanie wyrazów podobnych

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową:

 

 

Etapy pracy

 

 

Rodzaj czynności

1. Podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała

§  Ćwiczenia w marszu

§  Ćwiczenia w biegu

§  Ćwiczenia na równoważni

§  Zabawy skoczne

§  Zabawy ze skakankami

2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami

§  Zabawy z piłką lub balonikiem: odbijanie, podrzucanie, toczenie

§  Rzucanie do celu kul z papieru po uprzednim ich ugnieceniu, krążka na krążek

§  Zabawy z woreczkami: podrzucanie, łapanie, podnoszenie

§  Podnoszenie piramidek ułożonych z pudełek, klocków

§  Rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczyma

§  Dopasowanie elementów o tych samych kształtach, np. wkładanie klocków w odpowiednie otwory

3. Kojarzenie doznań ruchowych z obrazkami graficznymi

§  Kreślenie dużych pełnych linii: chorągiewką w powietrzu, patykiem na piasku, kredką na tablicy, pędzlem, węglem na arkuszu papieru

§  Zamalowywanie dużych powierzchni

§  Zamalowywanie dużych figur na tablicy lub arkuszach papieru

4. Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego

§  Obrysowywanie szablonów figur

§  Kopiowanie przez kalkę

§  Malowanie w obrębie konturów

§  Rysowanie po śladzie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin