Henryk Sienkiewicz w kręgu oddziaływania powieści historycznych Józefa Ignacego Kraszewskiego - Halina Bursztyńska.txt

(240 KB) Pobierz
Halina Burszty�ska
Henryk Sienkiewicz w kr�gu oddzia�ywania powie�ci historycznych 
J�zefa Ignacego Kraszewskiego
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU �L�SKIEGO W KATOWICACH NR 202
Katowice 1977
COPYRIGHT (g) 1977
by WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU �L�SKIEGO
WSZELKIE PRAWA ZASTRZE�ONE

Spis tre�ci
Uwagi wst�pne...7
I. Postacie fikcyjne i sytuacje powie�ciowe...11
II. Wydarzenia historyczne...28
III. Powie�ci rzymskie: "Caprea i Roma",  "Rzym za Nerona" a "Quo vadis"...44
IV. "Mas�aw" a "Trylogia".   Pomys�y fabularne i sytuacyjne...60
V. "�ywot i sprawy JM pana Medarda z Go�czwi Pe�ki" a "Trylogia"...67
VI. Realia siedemnastowiecznej Warszawy...72
VII. Drobne motywy...80
VIII. Uwagi o metodach charakterystyki postaci...88
Zako�czenie...94 
Bibliografia...98

Uwagi wst�pne
1
\0
ladacze tw�rczo�ci Sienkiewicza odnotowywali sk�onno�ci pisarza do wykorzystywania tradycyjnych schemat�w literackich przy komponowaniu poszczeg�lnych powie�ci1. Powo�ywano si� przede wszystkim na obce wzory, unikaj�c skonfrontowania warsztatu powie�ciopisarskiego tw�rcy Trylogii z rodzim� tradycj� literack�.
W�r�d poprzednik�w autora Krzy�ak�w, kt�rych tw�rczo�� stanowi�a niezb�dny etap w rozwoju historycznej powie�ci polskiej, J�zef Ignacy Kraszewski zajmuje niew�tpliwie czo�ow� pozycj�. By� pisarzem, kt�rego niepodobna pomin�� przy badaniu literackich �r�de� historycznych romans�w Sienkiewicza. Na zwi�zki mi�dzy obu pisarzami wskaza� W. Da-nek. Omawiaj�c program prac nad �yciem oraz literack� spu�cizn� J. I. Kraszewskiego, badacz wysun�� jako jedno z istotnych zada�, kt�re nale�a�oby podj��, wykazanie, kim by� autor cyklu historycznych powie�ci Dzieje Polski "dla nast�pnych pokole� tw�rc�w", w�r�d kt�rych wiele "najzupe�niej konkretnych, nie ulegaj�cych dyskusji zwi�zk�w z powie�ci� historyczn� Kraszewskiego wykazuje cho�by powie�� Sienkiewicza."2 Problem zwi�zk�w mi�dzy powie�ciopisarstwem historycznym Kraszewskiego i Sienkiewicza dostrzegano od dawna, jednak krytycy i badacze, wypowiadaj�c si� na temat zale�no�ci m�odszego od starszego pisarza, ograniczali si� jedynie do lu�nych, najcz�ciej jednozdaniowych uwag, czynionych marginesowo przy okazji omawiania innych zagadnie�. I tak np. w 1924 roku Adam Bar wspomnia� o motywie niewoli tatarskiej, wsp�lnym dla Zygmuntowskich czas�w Kraszewskiego oraz noweli Sien-
1  Na brak nowatorstwa powie�ci Sienkiewicza w zakresie kompozycji i tematyki  zwr�ci�  mi�dzy innymi uwag� J.   Krzy�anowski:   Z dziej�w walterskoty-zmu polskiego, "Przegl�d Wsp�czesny" 1933, nr 130, s. 178. Por. te�: A.   S t a w a r: Pisarstwo Henryka Sienkiewicza, Warszawa 1960, s. 114 i nast.
2  W.  D a n e k:   O program bada� nad �yciem i tw�rczo�ci� Kraszewskiego, "Pami�tnik Literacki" 1960, z. 1 i 2, s. 25. Por. te�: W.   D a n e k:   Kraszewski w Dre�nie, "Rocznik Wroc�awski" 1959/1960, z. III-IV, s. 144.
kiewicza Niewola tatarska3. Do trwa�ych pozycji w tym zakresie nale�� artyku�y W. Hahna i J. Bielatowicza oraz cz�ciowe om�wienia przez H. Zyczy�sMego i T. Sink� stosunku Quo vadis do powie�ci rzymskich Kraszewskiego4. Autorzy wskazuj� na zbie�no�ci w utworach obu pisarzy, widoczne w doborze t�a historycznego, pewnych odcink�w akcji oraz drobnych epizod�w i szczeg��w. T. Mikulski doszuka� si� prototypu Ligii Sienkiewiczowskiej w bohaterce powie�ci Kraszewskiego Rzym za Nerona5. Na podobie�stwo powie�ci historycznych Kraszewskiego o tematyce wzi�tej z XVII w. i Trylogii Sienkiewicza zwr�ci� uwag� Z. Szweykowski lakoniczn�, jednozdaniow� wzmiank�, pozbawion� racji uzasadniaj�cych wysuni�t� sugesti�6. K. W. Zawodzi�ski w 1949 roku w artykule W�r�d nieznanych powie�ci Sienkiewicza1 zestawi� Na polu chwa�y tego� autora ze znan� powie�ci� Kraszewskiego Pami�tnik Mroczka. W ostatnich latach sygnalizowano kilkakrotnie w pos�owiach8 do powie�ci historycznych Kraszewskiego podobie�stwa postaci fikcyjnych oraz pomys��w fabularnych i sytuacyjnych, jakie zachodz� mi�dzy jego dzie�ami i utworami Sienkiewicza.
Wszystkie niemal przytoczone odg�osy o zwi�zkach powie�ciopisar-stwa Kraszewskiego i Sienkiewicza nie wykraczaj� poza lu�ne informacje. Warto�� ich le�y w uzmys�owieniu luki, jaka istnieje na tym odcinku bada�. Od dawna by�a potrzeba podj�cia pracy badawczej, maj�cej na celu wyszukiwanie dowod�w, kt�re by pozwoli�y odpowiedzie� na pytanie, w jakim stopniu Kraszewski jako pisarz zawa�y� na tw�rczo�ci Sienkiewicza, mo�e nie tyle jako inspirator, ile jeszcze jedno �r�d�o literackie na polu powie�ci historycznej. Potrzeba ta uzasadni�a wyb�r tematu niniejszej rozprawy.
Analiza powie�ci historycznych obu pisarzy, zbiegaj�cych si� chrono-
3  A.   Ba r:   Charakterystyka i �r�d�a powie�ci Kraszewskiego w  latach 1830- -1850, "Prace Historycznoliterackie" nr 21, Krak�w 1924, s. 91-92.
4  W.  Hahn:   Kraszewski i Sienkiewicz, "G�os Lubelski" 1924, nr 294; T. S i n-k o:  Hellada i Roma w Polsce, Lw�w 1933; J.   Bielatowicz:   "Rzym za Nerona" Kraszewskiego    a  "Quo   vadis?"   Sienkiewicza,   "Przegl�d    Klasyczny"   1936,  nr   3; H.   �yczy�ski:   Studium o powie�ci rzymskiej. "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza, [w:] Pisma, t. 3, cz. 1, Wroc�aw 1947.
5T.   Mikulski:   O rodow�d Sienkiewiczowskiej Ligii, "Ruch Literacki" 1928,
nr 9.
6  Z.   Szweykowski:   Klasyfikacja powie�ci Kraszewskiego pisanych po roku 1863, [w:] Ksi�ga ku czci J�zeja Ignacego Kraszewskiego, �uck 1939, s. 137 oraz odbitka   S�d o zwi�zkach Trylogii Sienkiewicza z wcze�niejszym dorobkiem powie�-ciopisarstwa historycznego Kraszewskiego autor powt�rzy� w tomie: Trylogia Sienkiewicza i inne szkice o tw�rczo�ci pisarza, Pozna� 1973, przypis 22, s. 183-184.
7  K. W.   Zawodzi�ski:   W�r�d nieznanych powie�ci Sienkiewicza, "Pami�tnik Literacki" 1952, s. 129-144.
8  J. K i i a s:   [Pos�owie do]: J. I. Kraszewski:  Jelita, Warszawa 1955, s. 240; W.  Danek:   [Pos�owie  do]   J.   I.  Kraszewski:   Krak�w  za  �oktka, Warszawa 1959, s. 269; Z.  Hierowski:   [Pos�owie do]: J. I.  Kraszewski:   Krzy�acy 1410. Obrazy    z   przesz�o�ci,   Katowice    1959;    S.     Sierotwi�ski:     [Pos�owie    do]: J. I.   Kraszewski:   Mastaw, Warszawa 1961, s. 285-286; W.   Danek:   [Pos�owie do]: J. I.   Kraszewski:   Sza�awi�a, Warszawa 1962, s. 171; J.   K a j t o c h: [Pos�owie do]: J. I.  Kraszewski:  �ywot i sprawy im� pana Medarda z Go�czwi Pe�ki, Warszawa 1964, s. 526.
8
logi� temat�w, przynosi bogaty materia� por�wnawczy. Zar�wno Kraszewski, jak i Sienkiewicz korzystali z tych samych zasadniczo materia��w �r�d�owych, uwzgl�dniaj�c oczywi�cie rozw�j bada� i post�py w ujawnieniu �r�de�, je�li chodzi o Krzy�ak�w (1900) i "krzy�ackie powie�ci" Kraszewskiego (Krzy�acy 1410 - 1872; Walig�ra - 1880, a dalej, jego powie�ci rzymskie (Caprea i Roraa - 1860; Rzym za Nerona - 1866) i Quo vadis (1896).
W przypadku Trylogii i powie�ci historycznych Kraszewskiego, zwi�zanych tematycznie z XVII w., podstawa �r�d�owa by�a identyczna. Obydwaj pisarze opierali si� na tej samej tradycji literackiej oraz podobnych wzorach powie�ciowych (Scott, Dumas, Flaubert, To�stoj) i mogli czerpa� z dorobku swych poprzednik�w w zakresie beletryzacji historii. Chodzi tu o korzystanie z w�tk�w fabularnych, pomys��w tematycznych, o wprowadzenie podobnych motyw�w, o gotowe schematy charakterologiczne, budow� scen i sytuacji. S� to sprawy oczywiste, nale�� do truizm�w badawczych, nie podobna wi�c nie bra� ich pod uwag�, analizuj�c zwi�zki historycznego pisarstwa Sienkiewicza z dzie�ami Kraszewskiego. S�dz� jednak, �e mnogo�� i charakter analogii oraz zibie�no�ci mi�dzy utworami m�odszego, korzystaj�cego z zas�u�onej s�awy pisarza a powie�ciami historycznymi jego poprzednika, kt�rego popularno�� zanika�a w tym w�a�nie czasie wskutek ol�niewaj�cych sukces�w autora Trylogii, �e nasilenie owych podobie�stw przekracza zwyk�� miar�. Dlatego te� usi�uj� w dalszym ci�gu udowodni� tez�, i� Kraszewski by� po�rednikiem w korzystaniu przez Sienkiewicza z zasob�w tradycji literackiej, �e tw�rca Krzy�ak�w przej�� od niego konkretne, �atwo sprawdzalne metody ar-tycznej obr�bki materia�u historycznego: pomys�y w zakresie koncepcji szeregu postaci, w�tki fabularne, a nawet gotowe sytuacje i sceny Nie da si� r�wnie� zakwestionowa� zbie�no�ci' tekstowych i stylizacyj-nych. W tym przypadku post hoc znaczy zatem r�wnie� i propter hoc.
Przedstawione studium, pomy�lane jako w du�ej mierze praca materia�owa, ma na celu pokazanie pewnych zale�no�ci dzie� H  Sienkiewicza od podobnych tematycznie wcze�niejszych powie�ci J. I. Kraszewskiego. Przy czym rozwi�zanie tego problemu nie sprowadza si� bynajmniej do wykazania jedynie, czy i w jakim stopniu nast�pca korzysta� ze zdobyczy poprzednika.  Chodzi o uzasadnienie  nieuchronno�ci,  a  nawet  prawid�owo�ci wszelkich zale�no�ci jako zjawiska towarzysz�cego rozwojowi gatunku i doskonaleniu technik pisarskich z r�wnoczesnym wyja�nieniem powod�w okre�lonego rodzaju przemian i ocen� ich rezultat�w. Zestawienie tw�rczo�ci  dw�ch  pisarzy,  obok  oczywistych  r�nic  wynikaj�cych z  odmiennej   skali  talentu,   pozwoli�o   dostrzec   zagadnienie   typowe  dla powie�ci historycznej, a zatem stosunek autor�w do �r�de�, ich metod� tw�rcz�  jako  wynik  okre�lonych   postaw   ideowych,  wreszcie  technik� i realizacj� koncepcji za pomoc� �rodk�w kompozycyjnych i j�zykowych. Polskich  prac por�wnawczych,   nastawionych na   badania   zale�no�ci
literackich mi�dzy dorobkiem powie�ciopisarskim Kraszewskiego a innych pisarzy, mamy niewiele. Nale�� tu cenne artyku�y J. Krzy�anow-skiego9 i S. Burkota10. Jedn� z najwcze�niejszych, dot�d zreszt� cytowanych rozpraw metodologicznych, jest praca W. Borowego11, a z p�niejszych S. Skwarczy�skiej12, M. G�owi�skiego13, K. G�rskiego14 i H. Mar-kiewicza15.
Rozwa�ania o wp�ywach s� trudne ze wzgl�du na niemo�no�� operowania sprawdzalnymi dowodami naukowymi. Mo�na jedynie hipotetycznie potwierdzi� mo�liwo�� wp�ywu. Zasadno�� takiego stanowiska jest tym -wiarygodniejsza, im wi�cej zgodno�ci da si� odnale�� w konkretnych utworach. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin