peiper_metafora.pdf

(34 KB) Pobierz
peiper_metafora
Tadeusz Peiper, Metafora teraźniejszości („Zwrotnica”, listopad 1922)
Nic nie charakteryzuje poety lepiej niŜ natura jego metafor.
·
metafora jest samowolnym spokrewnianiem pojęć, tworzeniem związków pojęciowych,
którym w świecie realnym nic nie odpowiada
·
kaŜdy poeta ma rodzinę pojęć, którą najchętniej łączy z innymi – jest to świat najbliŜszy
jego naturze, ujawnia zasadnicze elementy, na które rozkłada on całość istnienia
Nigdy przenośnia nie była środkiem artystycznym tak faworyzowanym jak dzisiaj.
·
nie z powodu zmęczenia człowieka, potrzeby draŜnienia go – kaŜde nowe pokolenie
literackie zastawało człowieka zmęczonego tym, co było, lub wmawiało mu zmęczenie i
wprowadzało nowe efektowne związki słów
Przyczyny uprzywilejowania metafory:
1. Anty-realizm
·
metafora nie jest środkiem realnego odtwarzania świata, nie jest opisem
·
przekształca rzeczywistość doznań i przetwarza ją na nową rzeczywistość poetycką (zdania,
które to, co mają mówić, mówią nie przez to, co oznaczają, ale przez to, co wyraŜają; tkwi w
nich symbolika)
w sztuce dominuje anty-realizm (formy abstrakcyjne w plastyce)
2. Ekonomizm
·
metafora jest skrótem, skróconym porównaniem poetyckim (bez „jak”, bez orzeczenia
zdania porównawczego, bez długich określeń, bez waty słownej, która miała cel tylko
rytmicznego wypełnienia zdania)
Teraźniejszość literatury przejawia się nie w treści i idei poematów, ale w kroju poetyckim.
Cechy poezji (metafory i porównania – bo ono teŜ jest poetyckie, jedyne dosłowne to a=2b):
·
odległość pojęć, jakimi operuje – źródło hipotetyczne: następstwo skróceń w odczuwaniu
przestrzeni, niedokładność spostrzeŜeń współczesnego człowieka; źródło właściwe: daje to
urojoną perspektywę, tworzy rzeczywistość poetycką (anty-realizm)
burzy i odwraca hierarchię wartości, przedmioty widziane niechętnie łączy z takimi, które są
ugruntowane w człowieku – źródło: człowiek naturę wykorzystuje, zachwyca się własnymi
wytworami – prowadzi to do change de place lub do zniesienia hierarchii
· oŜywianie materii, podnoszenie jej na wyŜszy stopień Ŝycia w personifikacjach i
vivifikacjach (wydobycie obrazowości plastycznej i ruchu) – cel: uprzystępnienie rzeczy
swobodnym kompozycjom i poddanie ich działaniu ruchu
· źródłem metafory był pierwotny animizm, gł. u Greków – obdarzał osobowością siły natury,
stworzył w języku obrazy nieodpowiadające rzeczywistemu wyglądowi świata, które z
czasem się usamodzielniły – stały metaforami; konsekwencja: długi czas personifikacja
odnosiła się do przedmiotów wybranych, gł. natury, ustawionych wysoko w hierarchii,
nadawała im wyŜszą rangę, by wzmoŜyć oddziaływanie na czytelnika (jako pierwszy
wyłamał się naturalizm) – dziś nie ma przedmiotów wybranych (apologia materii,
antyhierarchiczne patrzenie na świat)
·
poezja polska i rosyjska naduŜywa personifikacji; dlaczego to błąd są to środki stare i
pierwotne (animizm)
Trzeba dla metafory szukać źródeł nowych. Nie tylko poetyczność słów tworzy poezję, ale teŜ
poezja nadaje poetyczność słowom. Gdyby teraźniejszość stała się jedynym źródłem
metaforycznym – byłaby to prawdziwa metafora teraźniejszości .
** E.Z.**
·
·
64838178.001.png 64838178.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin