FINANSE__PUBLICZNE.docss.doc

(73 KB) Pobierz
FINANSE PUBLICZNE 29-09-2007

                     FINANSE  PUBLICZNE            

 

 

     29-09-2007

 

 

Pieniądz drobna rzecz która cieszy posiadacza, pełni funkcję

1)       miernika wartości

2)       środek cyrkulacji

3)       środek płatniczy

4)       tezauryzacji ( gromadzenie) np. 20 dolarów w złocie to wartość , a w papierze to tylko zapisany papier

 

-  w niewielkiej ilości towaru była duża wartość

- towar chcący pełnić  funkcje pieniądza musi pełnić funkcję bez utraty funkcji użytkowej

- odporny na warunki atmosferyczne

 

Funkcje pieniądza papierowego

 

Pieniądz światowy

Pieniądz  elektroniczny

 

Teoria finansów publicznych ( definicja)

 

 

13-10-2007

 

 

  Ile państwa i  ile rynku  zaspokaja potrzeb społecznych? (pytanie może być na egzaminie)

Jaki powinien być obszar usług i dóbr finansowanych z budżetu ,  a jak część tych usług i dóbr powinna być kupowana na rynku?

 

Mój pogląd na Kejsa (pojawił się w okresie wielkiego kryzysu gosp. , dokonał rewolucji , państwo powinno zaspokajać  podstawowe  potrzeby)

 

SWIS  - przedstawienie liberalizmu gosp. , państwo zaspokaja minimalne potrzeby

 

Przedmiotem nauki o finansach publicznych są zjawiska oraz procesy  związane z powstawaniem i dysponowaniem pieniężnych środków publicznych zapewniających funkcjonowanie sektora publicznego.

Nauka o finansach publicznych bada zakres i przyczyny dla których tworzy się fundusze publiczne i różnorodne skutki jakie wywołuje tworzenie funduszy publicznych.

              Nauka o finansach publicznych szuka odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące zjawisk zachodzących w sferze gosp. Społecznej związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem pieniężnych środków publicznych. Można wyróżnić trzy sfery do których stawiane są następujące pytania:

1.        Sfera społeczno – ekonomiczna

Jaki stopień interwencji fiskalnej państw( dochody podmiotów) jest możliwy do zaakceptowania przez społeczeństwo.

Stopień interwencji fiskalnej czyli jaka część ( na ile każdy z nas godzi się na to aby państwo zabierało nam część dochodów) i co za to otrzymamy ( np   refundację czegoś i za ile)

2.        Czy możliwe jest takie zaspokojenie popytu na pieniądz, założonego przez państwo które nie ogranicza nadmiernie przedsiębiorczości , zdolności do inwestowania, zdolności do tworzenia oszczędności pieniężnych przez gospod. domowe ale jednocześnie pozwala państwu skutecznie realizować funkcje, publiczne , społeczne i gospodarcze.

3.        Jakie mechanizmy zastosować aby działalność państwa sferze finansów publicznych była skoordynowana z innymi obszarami aktywności państwa zwłaszcza w sferze monetarnej

(Ile państwo może przejąć do siebie, jeśli tego pieniądza jest za dużo to inflacja która może przerodzić się w hiperinflację )

4.        Jakie skutki dla gospod. społeczeństwo spowoduje kreowanie popytu na pieniądz przez władze publiczne.

5.        W jaki sposób umiejętnie łączyć cele czysto fiskalne sprowadzające się do zaspokojenia popytu władz publicznych na pieniądz czyli dochody z cenami poza fiskalnymi takimi jak:

- wspieranie wzrostu gospod

- bezrobocie (walka z nim)

-koordynowanie rozkładu dochodów wynikającego z niesprawiedliwości rynku

    6. Jaki stopień nierównowagi w finansach państwa zwłaszcza w budżecie państwa jest do zaakceptowania bo nie wywołuje negatywnych skutków dla ogólnej równowagi gospodarki, nie generuje zjawisk inflacyjnych gospodarki .

Deficyt budżetowy nie może przekraczać  3%, przekroczenie go powoduje negatywne skutki.

7.        Jaki poziom zadłużenia państw jest do zaakceptowania, pod jakimi warunkami i jakie konsekwencje dla przyszłych pokoleń ma dług publiczny

8.        Jakie powinny być źródła pożyczek publicznych ( tzn: krajowe czy zagraniczne) żeby można było dokonywać minimalizacji kosztów dla pozyskiwania pożyczek oraz utrzymywać płynność finansową  państwa – zarządzanie długami publicznymi.

Zdolność do spłacania bieżących zobowiązań – PŁYNNOŚĆ FINASOWA

  9 . W jakich sytuacjach działalność pożyczkowa państwa może stabilizować a w jakich destabilizować rynki finansowe.

10 . W jakim zakresie możliwa jest a w jakim zakresie nie celowa jest koordynacja polityki finansowej danego państwa z innymi państwami

Kwestia to jest istotna przy zachodzących współcześnie procesach tworzeniu jednolitego obszaru monetarnego czy jednolitego rynku europejskiego.

 

 

27-10-2007

 

Druga grupa pytań związana jest z mechanizmem gromadzenia środków publicznych.

1.        Dlaczego władze publiczne zgłaszają popyt na pieniądz w takiej a nie innej wysokości

2.        Jakie czynniki kształtują wielkość tego popytu

3.        W jaki sposób popyt na pieniądz może być zaspakajany a szczególnie jaka ma być relacja między pieniądzem bezzwrotnym a pieniądzem zwrotnym

  - pieniądz bezzwrotny ( podatki , cła )

  -  pieniądz  zwrotny   ( pożyczki , kredyty)

4. Jakie kryteria zastosować przy nakładaniu danin publicznych a wiec:

   -  kto powinien być opodatkowany

  -  jaki przedmiot opodatkowania przyjąć

-  jak interpretować regułę  zdolności kredytowej podmiotów

-  czy i jakie stosować preferencje wobec podatników

 

Powód opodatkowania – zdolność podatkowa podmiotu (czy podmiot jest w stanie zapłacić podatek żeby funkcjonował.

Tendencja w świecie – to wzrost udziału podatków pośrednich w dochodach budżetu państwa, a zmniejszenie się udziału podatków bezpośrednich.

5.    Jaką formę organizacyjną gromadzonych i wydatkowanych pieniężnych środków publicznych należy preferować  - jakich dziedzinach wskazane jest preferowanie funduszy typu budżetowego a w jakich funduszy typu celowego.

6.        Jak powinien być zbudowany aparat skarbowy aby możliwe było skuteczne ściąganie danin publicznych i aby przestrzegane były akceptowane przez społeczeństwo zasady ponoszenia ciężarów publicznych , podatków )

7.        Udział władz centralnych i samorządowych w gromadzeniu i wydatkowaniu środków publicznych aby z jednej strony zapewnić bezpieczeństwo finansowe kraju rozumiany jako zdolność władz centralnych do realizacji fundamentalnych funkcji publicznych a z drugiej strony aby tworzyć finansowe warunki rozwoju samorządności

 

17-11-2007

 

Na jakie pytania muszą odpowiedzieć finanse publiczne .

Mechanizm rozdysponowywania środków publicznych

1.        Jakie dziedziny życia społecznego i gospod. powinny być finansowane z funduszy publicznych i w jakich proporcjach

2.        Jakimi metodami można osiągnąć najwyższą efektywną i ekonomiczną efektywność wydatków publicznych

3.        Jakie mierniki i parametry należy przyjąć  za podstawę dopływu środków finansowanych aby zaspokojenie potrzeb finansowanych z funduszy publicznych było względnie równomierne i  sprawiedliwe.

4.        Jak należy ową sprawiedliwość rozumieć dla finansów publicznych np. dochód na rodzinę , dochód na głowę

5.        Jakie formy organizacyjne i prawne zastosować w stosunku do podmiotów prowadzących gosp. środkami pieniężnymi , agencje władz publicznych

6.        Jak kształtować relację między władzami centralnymi aby ich działalność była należycie skoordynowana z punktu widzenia realizacji za pomocą finansów publicznych , celów społecznych i gospodarczych

7.        Jakie mechanizmy regulujące dopływ środków finansowanych do poszczególnych szczebli władz publicznych powinny być zastosowane aby możliwe było realizowanie strategii zaopatrzenia poszczególnych obywateli zbiorowości lokalnych oraz całego społeczeństwa w dobra publiczne

 

Funkcje Finansów publicznych

 

Do podstawowych funkcji finansów publicznych należy zaliczyć funkcję

- redysrybucyjną

-  alokacyjną

-  stabilizacyjną

              Istota funkcji alokacyjnej polega na tym , że finanse publiczne są narzędziem alokacji zasobów w gospod . rynkowej

Skutkiem alokacji części zasobów którymi dysponuje alokacja jest dostarczanie towarów i usług obywatelom , społecznościom lokalnym oraz całemu społeczeństwu.

 

Dostarczenie towarów i usług finansowane jest z funduszy publicznych i następuje w związku z dwojakiego rodzaju zadaniami stawianymi przed państwem .

1.        zadania publiczne

2.        zadania społeczne

Realizacja przez państwo w. w zadań jest konieczna gdy nie mogą one być wykonane za pomocą mechanizmu rynkowego

 

Zadania publiczne :

Wykorzystanie mechanizmu rynkowego nie wchodzącego w rachubę z powodu specyficznych , naturalnych cech , potrzeb dóbr publicznych.

              Trudno było by bowiem na zasadach rynkowych organizować np. ochronę narodową , służbę publiczną , administrację publiczną

Realizacja zadań społecznych państwa zaspokajanie indywidualnych potrzeb obywateli , które wprawdzie ze względu na ich cechy mogły by być zaspokajane na zasadach rynkowych ale wprowadziło by to wiele niebezpieczeństw , wywołanych przez niesprawność mechanizmu rynkowego

 

              Funkcja Redysrybucyjna

Rozważając funkcję lokacyjną finansów publicznych główny akcent należy położyć na wytwarzanie i przetwarzanie dóbr  publicznych obywatelom , społecznościom. Procesy te wymagają zasobów ziemi , zasobów pracy , zasobów kapitału trwałego i obrotowego, wytwarzanie i dostarczanie określonych dóbr posiadania dochodów. Spełniając konstytucyjne funkcje państwo musi ponosić wydatki związane  z alokowaniem dóbr publicznych i społecznych, jednocześnie państwo nie wytwarza bezpośrednio żadnego dochodu dlatego z konieczności sięga dochodów innych podmiotów wykorzystując atrybut władzy jest więc państwem podatkowym.

Specyficzna sytuacja dochodów państwa , wymusza redystrybucję dochodów społeczeństwa.

 

Redystrybucja dochodów jest realizowana a formie pieniężnej, dokonuje się w najszerszym ujęciu przez system transferów dochodów ; transfery te przyjmują postać przepływu pieniądza między różnymi podmiotami a państwem.

Dla transferów o charakterze publicznym istotne  jest to że przepływ pieniądza ma charakter jednostronny , ściśle jednokierunkowy.

 

              Funkcja stabilizacyjna

Trudność i negatywne skutki jakie powstają z wykorzystywaniem funkcji redysrybucyjnej i stabilizacyjnej , mogą być częściowo złagodzone przez wykorzystywanie finansów publicznych do gospod . rynkowej innymi słowy celem władz publicznych powinny być umiejętne posługiwanie się elementami alokacji zasobów i redystrybucji dochodów do łagodzenia wahań cyklu koniunkturalnego.

 

 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!    Pokaż iż umiejętne manewrowanie funkcją alokacyjna  i funkcją redysrybucyjną może przerodzić się w sprawne działanie funkcji stabilizacyjnej.

 

01-     12-2007

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Formy opodatkowania , która jest dobra i uzasadnienie

 

W procedurze budżetowej proces ten nazywamy amortyzacją budżetu państwa , a ściślej amortyzacją podatków oraz wydatków budżetowych.

Amortyzacja dochodów i wydatków budżetowych dokonywana jest także w przypadku budżetów jednostek samorządowych, gmin , powiatów województw.

 

              Miedzy podatkami a budżetem państwa zachodzą ścisłe związki, fundamentalny związek polega na tym że podstawą  tworzenia ( źródłem są podatki a ściślej ustawy podatkowe ) dotyczące poszczególnych rodzajów podatków ( od dochodów z działalności gospod. Dochodów osobistych , akcyzy , dochodów majątkowych)

              W ujęciu prawnym zasadnicza różnica między podatkami a budżetem polega nadym że w prawdzie podatki podobnie jak budżet państwa stanowione są na mocy ustaw; to jednak charakter tych ustaw jest odmienny.

              Ustawy podatkowe stanowione są z reguły na czas nieokreślony podczas gdy ustawy budżetowe zawsze mają ściśle określony zakres obowiązywania.

              Obowiązkowy czas ustaw podatkowych nie przeszkadza w dokonywaniu zmian w ustawie podatkowej lub zmian niektórych dodatkowych rozstrzygnięć.

Przyjęcie przez parlament ustawy podatkowej oznacza przymus pobrania danego podatku przez organ wykonawczy jednak wielkość tego pobrania w sensie globalnym kwot z danego tytułu podatkowego jest zapisana w corocznych ustawach budżetowych.

              Wydajność dochodowa poszczególnych podatków jest uzależniona od wielu czynników na które nie mają bezpośredniego wpływu ani parlament ani rząd  - faza kryzysu.

Zapisane w ustawie budżetowej kwoty wydatków stanowią limit, ich przekroczenie oznacza naruszenie ustaleń dokonanych w ramach autoryzacji budżetowej a więc złamanie ustawy budżetowej , co może doprowadzić do postanowienia Rządu przed Trybunałem Stanu

 

 

 

Wykład  z 15-12-2007

 

Takie pytanie może być na egzaminie:

1.        wyjaśnij dlaczego pieniądz papierowy nie pełni funkcji pieniądza złotego

2.        Istota państwa

 

EGZAMIN

GODZ. 10.30  ( będzie trwał 1 godz. I 15 minut -  na kartce piszemy egzamin z finansów publicznych , imie , nazwisko, nr. grupy)

 

              Rozwój budżetu państwa jest ściśle związany z rozwojem instytucji państwa, dla rozwoju budżetu państwa , decydujące znaczenie miały :

1.        Rozwój stosunków towarowo pieniężnych

2.        Odzielenie majątku państwo od majatku królewskiego

3.        Rozwój parlamentaryzmu

4.        Rozwój socjalnych funkcji państwa

5.        Rozwój  gospod. Funkcji państwa

6.        Rozwój międzynarodowych stosunków gospod. i  finansowych

7.        Procesy integracyjne zachodzące we współczesnym świecie

 

Cechy budżetu państwa

Wyróżniamy następujące cechy budżetu

              1.Budżet państwa jest funduszem zneutralizowanych zasobów pieniężnych gromadzonych i dzielonych przez państwo w związku z realizacją  zadań państwa

              2. Gromadzenie środków budżetowych odbywa się z reguły w sposób przymusowy – ten tryb gromadzenia zasobów budżetowych jest charakterystyczny dla działalności państwa – wynikający z atrybutu władzy

              3.Procesy gromadzenia i dzielenia dochodów za pomocą budżetu implikują zasady ustrojowo konstytucyjne – najogólniej chodzi o zakres uprawnień , władzy ustawodawczej i wykonawczej w określaniu źródeł, wysokości i rodzajów oraz kierunków wydatków – wymaga to nadania budżetowi państwa formy normatywnej – ustawy

              4. Ustawa budżetowa ( jaki sposób jest zatwierdzony jest budżet  - zatwierdzany jest ustawą )

Proces gromadzenia i dzielenia przez państwo dochodów w budżecie zawsze maja charakter nie tylko ekologiczny lecz także społeczny – wyraża się to w przejmowaniu części produktu krajowego brutto, dysponowaniu nią co wpływa na sytuację dochodową poszczególnych osób i grup społecznych

              5. Dochody budżetowe powstają na skutek definitywnego, bezzwrotnego przejęcia ich przez państwo od różnych podmiotów

              6. Budżet państwa dotyczy działalności organów i podmiotów państwo przyszłości , stąd tez jest zawsze planem dochodów i wydatków państwa na z góry ustalony czas.

              7. Budżet jako fundusz musi cechować specjalizacja polegająca na nadaniu rygorów prawnych wydatkom budżetowym

              8. Wiązanie dochodów i wydatków budżetu z działalnością państwa w zamkniętym okresie oznacza że w istocie budżet państwa tworz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin