PEDAGOGIKA PERSONALISTYCZNA.docx

(12 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA PERSONALISTYCZNA

1.  Osoba według personalizmu:

Osoba- wywodzi się od łac. słowa persona(osoba). W pojęciu tym jest zawarte stwierdzenie o człowieku w jego formie, indywidualności, w jego sposobie życia jako bytu osobowego, oddzielonego od życia i otoczenia, jednostkowego i niepowtarzalnego. Rozwój pojęcia „osoba” doprowadził do powstania 2 tradycji. Pierwsza z nich podkreśla osobowość i substancjalność w terminie „osoba”, druga dotyczyła egzystencjalizmu. Podkreślona jest struktura pojedynczości, gdy osoba nie jest tylko jedna, lecz jedyna. Z drugiej strony zmienia się i udoskonala, co zakłada życie we wspólnocie.

2. Wychowanie wg personalizmu:

Wychowanie stanowi wprowadzenie wychowanka w świat wartości realnych, nie abstrakcyjnych. Istotne jest, aby w osobie, którą wychowujemy wzbudzić wrażliwość na wartości i wzniecić wolę ich realizowania.

3. Cele wychowania:

Najważniejszym celem jest uzdalnianie podmiotu(wychowanka) do przejęcia kierownictwa nad własnym procesem rozwoju.

Wyróżniamy 5 rodzajów wychowania:

-fizyczne

- intelektualne

- moralne

- społeczne

- religijne

Pierwsze 3 odnoszą się do osoby, pozostałe do wymiaru społecznego.

4. Relacja wychowawca-wychowanek:

Wychowawca powinien szanować wychowanka, za to od ucznia wymaga się pilności i solidności w pracy.

5. Rola i miejsce wychowanka w procesie wych.:

Wychowanek jest podstawowym czynnikiem wychowania. Jest osobą autonomiczną, nie jest rzeczą rodziny lub państwa.

6.  Rola i miejsce wychowawcy w procesie wych.:

Wychowawca jest współpracownikiem i kooperatorem, pełni rolę pomocniczą kogoś, kto pomaga uczniowi z zewnątrz.

7. Co jest treścią wychowania?

Treścią wychowania jest integralny humanizm: literacki, artystyczny, naukowy i techniczny. Kultura traktowana jako środek nauczania i wychowania, a także jako źródła, z którego czerpie się przekazywane treści.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin