Konspekt pracy na lekcji plastyki
w klasie VI
Temat: Światłocień w rysunku
Opracowały:
Judyta Bosak i Katarzyna Brud
Pedagogika gr. C1
4
TEMAT: Światłocień w rysunku
KONSPEKT LEKCJI PLASTYKI W KLASIE IV SZKOŁY PODSTAWOWEJCZAS TRWANIA - 45 min.CELE DYDAKTYCZNE: - poznanie pojęć: rysunek linearny, rysunek światłocieniowy, cień rzucony, cień własny, światłocień. - Umiejętne zastosowanie światłocienia w rysunku.- Kształcenie umiejętności posługiwania się techniką rysunkową.CEL WYCHOWAWCZY: - kształcenie postaw estetycznych przez uwrażliwienie na wartości formy artystycznej dzieł sztuki, oraz na piękno otaczających ucznia przedmiotów.METODY PRACY - pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne. FORMA PRACY - zespołowa i indywidualna praca uczniów.ŚRODKI DYDAKTYCZNE - przykładowe prace innych uczniów zawierające światłocień np: martwa natura w rysunku, książki: "SZTUKA I TY", "Szymon Kobyliński uczy rysować", fotografie, TECHNIKA - rysunek ołówkiem, węglem, sepią - z zastosowaniem kreskiTOK LEKCJI:
1. WPROWADZENIE DO LEKCJI - czynności organizacyjne, podanie głównego celu lekcji - co to jest światłocień i jak go umiejętnie stosować w rysunku?
Np.: należy najpierw zaznaczyć w rysunku linearnym najciemniejsze miejsca by móc zaplanować rozłożenie i intensywność cieni jaśniejszych, Nie należy cieniować pracy rozcierając węgiel czy też ołówek, lecz stosując poznany już wcześniej środek plastyczny, jakim jest kreska
2. POKAZ MATERIAŁU POGLĄDOWEGO: - demonstracja plansz dotyczących światłocienia;- obserwacja różnych przedmiotów poprzez kierowanie sztucznego źródła światła z różnych stron;
3. PYTANIA, DYSKUSJA: - uczniowie wymieniają rodzaje oświetlenia i źródła światła, dochodzą do wniosku, że głębię - trzeci wymiar mogą uzyskać w rysunku poprzez zastosowanie światłocienia, a światłocień przedstawią za pomocą poznanych już kresek;- na powieszonym arkuszu papieru chętni uczniowie rysują węglem kreski, pozostali podpowiadają im rodzaje kresek włączając się do zabawy.
4. PRACA UCZNIÓW: - przed przystąpieniem do ćwiczenia, nauczyciel rysuje rysunek linearny i rysunek światłocieniowy;- uczniowie wskazują odpowiednie rysunki, a także cień własny i cień rzucony przedmiotu narysowanego przez nauczyciela;- uczniowie mają za zadanie zastosować światłocień na dwóch przedmiotach (dzbanek, kostka do gry), narysowanych przez nauczyciela i powielonych przez nich (zdolni uczniowie mogą samodzielnie rysować przedmioty ustawione w klasie).Nauczyciel podczas ćwiczenia przypomina o kierunku stosowania kresek, zgodnych z kształtem przedmiotów (kanciastych, zaokrąglonych) przy pierwszym ćwiczeniu, kiedy to uczniowie odwzorowują sposób cieniowania. Przy następnych ćwiczeniach rysunkowych, każdy uczeń samodzielnie rysuje proporcje, kształty przedmiotów doskonaląc umiejętność obserwacji.
WYSTAWA PRAC I OMÓWIENIE: Na tablicy demonstrowane są prace o różnym poziomie wykonania, uczniowie z nauczycielem wspólnie oceniają efekty pracy, autorzy prac mają prawo do obrony, ewentualnych poprawek.
ZAKOŃCZENIE: - praca domowa - uczniowie mają wykonać dowolne rysunki ze światłocieniem wybierając przedmioty ze swojego otoczenia i układając z nich prostą kompozycję ( do trzech przedmiotów ),
- czynności porządkowe.
Wymagania na ocenę:
- Niedostateczną –
§ Uczeń nie opanował minimum wiadomości i zagadnień omawianych na lekcji, nie potrafi wskazać różnicy między cieniem własnym a rzuconym, nie potrafi określić, czym jest światłocień, nie rozpoznaje go w przykładach,
§ Uczeń nie przejawia chęci do podjęcia tematu pracy plastycznej i w ogóle nie realizuje zadania plastycznego przedstawionego przez nauczyciela.
§ Uczeń nie jest przygotowany do lekcji i nie włącza się do niej aktywnie.
- Dopuszczającą –
§ Uczeń podjął realizację tematu pracy plastycznej, ale problem plastyczny realizuje w minimalnym stopniu, pracuje niesamodzielnie, brak pomysłu i własnych rozwiązań, pracuje niedbale
- Dostateczną –
§ Uczeń nie posiada własnej inwencji twórczej, nie rozwiązuje w pełni problemu plastycznego, pracuje niedbale
- Dobrą –
§ Uczeń pracuje samodzielnie, jednak praca nie wyróżnia się oryginalnością,
§ Uczeń wykazuje zrozumienie zagadnienia plastycznego, jakim jest światłocień i danej techniki plastycznej, czyli rysunku,
§ Uczeń poprawnie wykonuje zadane ćwiczenie,
§ Uczeń poprawnie stosuje poznane wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne ( potrafi bez problemu wskazać i rozróżnić w podanych przykładach zagadnienia omówione na początku zajęć), wykazuje się aktywnością i zrozumieniem tematu lekcji
- Bardzo dobrą –
§ Uczeń spełnia warunki na ocenę dobrą,
§ Uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, kreską, światłocieniem, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, pracuje samodzielnie i z zaangażowaniem, a prace plastyczne wyróżnia pewna oryginalność i dbałość wykonania, umiejętnie stosuje w rysunku kreskę,
§ Uczeń wykazuje pełne zrozumienie problemu plastycznego
§ Uczeń zna i wykorzystuje w pracy inne dodatkowe umiejętności i zagadnienia jak np: perspektywa, rozgospodarowanie przestrzeni kartki, potrafi ująć w pracy proporcje modelu
- Celującą –
§ Uczeń spełnia warunki na ocenę bardzo dobrą,
§ Uczeń wykazuje się szczególnymi zdolnościami plastycznymi,
§ Uczeń stosuje do rozwiązania problemu plastycznego wiedzę nadprogramową,
§ Uczeń zyskuje najlepsze oceny kolegów z klasy w czasie przeglądu prac kończących zajęcia.
Zagadnienia przedstawione na lekcji:
- rysunek światłocieniowy to rysunek, w którym rozłożenie światła i cienia odzwierciedla przestrzenność, kształt i fakturę form.
- rysunek linearny jest to rysunek liniowy, bez uwzględnienia w nim brył, cieni i przestrzeni obrazu
- cień rzucony jest to cień, jaki przedmiot rzuca na otoczenie
- cień własny są to cienie i załamania światła widoczne na danym przedmiocie, dzięki którym bryła przedstawia nam się jako przestrzenna, posiadająca własny kształt i fakturę
KaBe007