ekspresjonizm.doc

(35 KB) Pobierz

„Ekspresjonizm” [w:] „Od czystej formy do literatury faktu”, Artur Hutnikiewicz

 

 

-          rozkwit: 1910-1925

-          z łac. „expressio” – wyraz, wyrażenie

-          istota – wydatna koncentracja, uintensywnienie siły wyrazu, dążenie do max spotęgowania indywidualnych cech przedstawionego przedmiotu; kontrast i dysonans

-          filozofia: idealizm, Kant, Hegel, fenomenologia, intuicjonizm (Bergson), Nietzsche

-          słowo „ekspresjonizm” użyte po raz pierwszy – 1901, Herve, Salon Niezależnych

-          malarstwo: Oskar Kokoschka, Edward Munch, Wasyl Kandinsky; ekstaza, napięcie, siła

-          muzyka: Mahler, Strauss

-          kino: makabryczna, niesamowita fantastyka, hipnoza, obłąkanie, somnambulizm, lunatyzm, rozdwojenie osobowości, wizje przyszłości; „Gabinet doktora Caligari” (Wiene), „Nosferatu” (Murnau), „Doktor Mabuse” (Lang), „Golem”, „Student z Pragi”

-          literatura: poezja liryczna (Benn, Trakl), dramat (Brecht, Sorge); całkowita przebudowa człowieka i warunków życia, nieodwracalna agonia życia mieszczańskiego; forma: zerwanie z naturalizmem, realistyczną psychologią, zamiast tego symbolizm, wizyjność, stylizacja językowa; te estetyczne założenia ograniczają formy epickie, dlatego rozwinęły się głównie nowela i opowiadanie

-          fazy:

·         wyjściowa – do wybuchu I wojny; tendencje metafizyczno-moralistyczne

·         wojenna – nurt rewolucyjny, polityczno-społeczny, pacyfistyczny

·         schyłkowy – skłonności surrealistyczne

-          tendencje ekspresjonistyczne w Polsce:

·         Tadeusz Miciński: wizjonerstwo, patos

·         Przybyszewski: metafizyczne pretensje, wielkie i wzniosłe słowa

·         Berent: „barokowość”

-          ekspresjonizm jako kierunek literacki, skodyfikowany, z programem – inicjatywa Jerzego Hulewicza (od 1917 wydawał w Poznaniu „Zdrój”; tu zaczęli publikować Gomulicki, Tetmajer, Przybyszewski, Berent, Kasprowicz + Iwaszkiewicz, Wittlin, Wierzyński)

-          pierwsza próba zdefiniowania i określenia nowego kierunku – 1918, poznańska wystawa grupy „Bunt”

-          główne przesłanki doktryny ekspresjonizmu: reakcja na kryzys polityczno-społeczny lat wojennych i powojennych; przerażenie pustką i jałowością duchową współczesności, prymitywnym materializmem, przerostem technokracji i mechanizacji, rezygnacją, nihilizmem. Zadanie ekspresjonizmu – powrót do pierwotnych, duchowych źródeł kultury

-          spirytualistyczny monizm: jedyny istotny byt – byt duchowy; jedyny zaczyn wszelkiego postępu – „Duch – wieczny rewolucjonista”; życie jako nieustająca ewolucja wzwyż

-          sztuka ma być czymś sakralnym; wiersz jako modlitwa, środek wyrażenia najwyższej prawdy i odsłonięcia tajemnic bóstwa

-          zainteresowanie człowiekiem w ogóle, w swej istocie; tajemnicze własności jego duszy; magiczny związek między ludźmi, możliwość komunikacji duchowej między oddalonymi i między światem zmarłych i żyjących

-          odczuwanie przyrody: kosmiczne odczucie jej potęgi, pejzaż jako środek wyrazu dla głębszych prawd

-          prawda jest najważniejsza; konwencjonalne piękno to element destrukcyjny, bo artysta zaniedbuje dla niego istotę rzeczy, ideowo-moralną treść i zawartość dzieła

-          ciemność, hermetyczność: ignorowanie praw i konieczności literatury prowadziło do niezrozumialstwa, sztuki ciemnej i nieczytelnej; ekspresjoniści mają świadomość, że są niezrozumiali, ale godzą się z tym

-          sztuka ma wyrastać z „światłości Ducha” i wyrażać najsubtelniejsze drgnienia, poprzez które objawia się Nieznane

-          żeby wyrazić manifestacje podświadomości, anarchiczną, kipiącą żywiołowość – potrzeba formy dowolnej, która nie liczy się z obiegowymi wzorcami wypowiedzi literackiej; irracjonalność podświadomego powinna odpowiadać alogiczność formy, aintelektualizm, gorączkowość, negacja kompozycji

-          „pragnienie istotności” – jeden z podstawowych postulatów; sztuka ma docierać do istotnego jądra rzeczy, artysta powinien być wizjonerem; sztuka jest ekspresją objawień psychiki ludzkiej, ale nie jednostkowych i przypadkowych, tylko typowych, istotnych, wspólnych wszystkim; artysta musi rozszerzyć swoje ja do granic powszechności

-          w powieści historycznej chodzi nie o realia, wierne odtworzenie materialnej prawdy, ale o intuicyjne wczucie się w ducha epoki i odsłonięcie tego, co pod zmiennością form jest niezmienne, co symbolizuje wieczne, zawsze te same dążenia, aspiracje i tragedie człowieka

-          paradoks: obok „poszukiwania absolutu”, „pragnienia istotności”, postulował zaangażowanie w bieżącym życiu; E wyrasta z protestu przeciw krótkowzrocznemu i małostkowemu samozadowoleniu burżuazji, z ostrej świadomości cywilizacyjnego kryzysu; walka 2 generacji (to widać w bardzo charakterystycznym dla E motywie ojców i dzieci). Główne cele ataku artystów – militaryzm i kapitalizm

-          obok aktywizmu, drugą drogą wyzwolenia jest powrót do naturalnego porządku świata: wartościowe = pierwotne, proste; to wyraża się w zainteresowaniu sztuką i obyczajowością Murzynów, Australijczyków, Azjatów

-          „barbaryzacja języka”: słowa miały być jak pociski, krystalicznie czysty obraz przedmiotu; wyrażać napiętą sytuację czasu wojen i rewolucji

-          monumentalność: hymny i dytyramby były najbardziej zgodne z profetycznym nastawieniem kierunku. W dramacie wielki, ekstatyczny teatr idei, dla którego postaci i akcja mają być tylko symbolami myśli abstrakcyjnej. Wymowę akcji i dialogów ma podkreślać ilustracja muzyczna, ruchomy chór, taniec, pantomima

-          zdobycze E:

·         idea totalnej odnowy i przebudowy życia, przywrócenia mu ponadosobistego sensu i znaczenia; uświadomienie sobie zmienionej zasadniczo sytuacji kulturowej człowieka w XX w.

·         etos ekspresjonistów, dobitne zaakcentowanie moralnych powinności życia i sztuki, dążenie do wyrwania współczesnego człowieka z bierności i rezygnacji

·         zainteresowanie społecznymi i politycznymi problemami; aktywizm; inicjatywa przywrócenia głębszego, ideowego sensu egzystencji człowieka

·         warsztat: tendencja do podporządkowania środków wyrazu treściom ideowym; powrót do wielkich form; próby odnowienia stylu i języka literatury

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin