ocena gotowości do nauki - prezentacja.pdf

(711 KB) Pobierz
Podsumowanie Projektu
Projekt
Diagnoza z zastosowaniem
Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
i wspomaganie dzieci pięcioletnich w osiąganiu
gotowości do podjęcia nauki w szkole
realizowany na zlecenie
Ministerstwa Edukacji Narodowej
w ramach programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła
Pedagogicznej
Warszawa
www.cmppp.edu.pl
Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno –
54891737.002.png
Ocena gotowości do nauki w szkole
z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
Projekt przygotowania nauczycieli do oceny gotowości edukacyjnej
pięciolatków 2008/2009
projekt MEN objęcia wychowaniem
przedszkolnym pięciolatków i obniżenia wieku realizacji obowiązku
szkolnego
prawo Rodziców do decyzji o podjęciu przez sześciolatka nauki w
szkole w okresie wprowadzania reformy
1.
Charakterystyka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i jego
potrzeby edukacyjne
kierunki rozwoju dziecka w okresie 4-6 lat
zadania rozwojowe u progu szkoły
2.
Koncepcja gotowości szkolnej
3.
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5) i Skala Gotowości
Szkolnej (SGS) -
arkusze obserwacyjne (zał. nr 1 i zał. nr 2)
wyrównywanie szans
54891737.003.png
Ocena gotowości do nauki w szkole
z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
Ogólny schemat postępowania diagnostycznego
¾ obserwacja wstępna styczeń/ luty 2009, arkusz GE-5
¾ informacja dla Rodziców i organizacja zajęć wspomagających rozwój
¾ obserwacja na koniec roku maj/czerwiec, arkusz SGS
5.
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5) arkusz obserwacji
pięciolatka w styczniu/lutym 2009
(zał. nr 3)
opis arkusza, struktura i treść
metody, przykłady zachowań
dzieci
jakościowa analiza wyników obserwacji,
6.
Skala Gotowości Szkolnej (SGS) wystandaryzowana, obserwacyjna
metoda oceny gotowości szkolnej w maju/czerwcu 2009
(zał. nr 4)
opis arkusza, struktura i treść
metody, przykłady zachowań
dzieci,
(zał. nr 5)
przebieg obserwacji, obliczanie wyników, stopnie gotowości szkolnej
4.
zastosowanie metody SGS przez nauczyciela
54891737.004.png
Ocena gotowości do nauki w szkole
z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
7.
Analiza i interpretacja wyników obserwacji metodą
SGS –
omawianie
studiów przypadków.
(zał. nr 6, zał. nr 7)
8.
Informacja dla Rodziców o gotowości dziecka do nauki w szkole
9.
Gotowość
szkoły na przyjęcie dzieci z niepełnosprawnością
10.
Korzyści i ograniczenia w stosowaniu SGS i wnioskowaniu na
podstawie wyników obserwacji uzyskanych tą
metodą
11.
Przedstawienie elektronicznej wersji Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
Elżbieta Koźniewska
Pracownia Rozwoju Poradnictwa
CMPPP
54891737.005.png
Kilka uwag o rozwoju człowieka
w ciągu całego życia . Ścieżka rozwoju każdego
człowieka jest odmienna od pozostałych. Psychologowie starają
się
jednak odkryć
prawidłowości rozwoju, wyodrębnić
etapy, wskazać
ze zmian takich jak np. rozpoczęcie
nauki w szkole czy podjęcie pierwszej pracy.
Czynniki rozwoju to biologiczne wyposażenie człowieka, cechy
środowiska, w którym żyje, zorganizowana edukacja i własna
aktywność.
Cechą
wynikać
rozwojowych ludzi.
Wobec braku ciągłości (zmiany miejsca pobytu, zmiany pracy)
własna aktywność
rozwoju człowieka w ciągu całego życia.
wydaje się
zyskiwać
na znaczeniu w procesie
Człowiek rozwija się
kryzysy, jakie mogą
współczesności jest zmienność
kontekstów rozwoju i
związane z tym zróżnicowanie doświadczeń
54891737.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin