Opis Skali Gotowości Szkolnej (SGS).pdf

(167 KB) Pobierz
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ (SGS)
Materiał szkoleniowy do modułu „Ocena gotowości szkolnej z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)”
Załącznik nr 4
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ (SGS) 1
Opis metody
Skala Gotowości Szkolnej (SGS) autorstwa E. Koźniewskiej jest obserwacyjną metodą
przygotowaną jako pomoc dla nauczycieli dzieci sześcioletnich. Metodę opracowano w ramach
projektu Badanie Gotowości Szkolnej Sześciolatków, finansowanego z dotacji Europejskiego
Funduszu Społecznego. W ramach projektu przeprowadzono ogólnopolskie badania standaryzacyjne
Skali z udziałem reprezentatywnej próby 4000 dzieci z całej Polski. Badania odbyły się w maju-
czerwcu 2006 r., kiedy dzieci kończyły rok obowiązkowej edukacji przedszkolnej. Większość dzieci
miała wtedy od 6,4 do 7,4 lat.
W opublikowanym podręczniku do Skali Gotowości Szkolnej SGS (A. Frydrychowicz, E.
Koźniewska, A. Matuszewski i E. Zwierzyńska 2006) zamieszczono podstawowe informacje o treści
metody. Scharakteryzowano wyniki w badanej próbie sześciolatków i wskazano czynniki sprzyjające i
czynniki niekorzystne dla osiągania gotowości szkolnej. Przedstawiono analizy trafności i rzetelności
metody. Zaproponowano sposób statystycznej interpretacji wyników w postaci stopni gotowości
szkolnej dla sześciu wyodrębnionych podskal: Umiejętności Szkolne, Kompetencje Poznawcze,
Sprawność Motoryczna, Samodzielność, Niekonfliktowość, Aktywność Społeczna. Opisano
zastosowanie SGS przez nauczyciela (procedura, warunki, pomoce, interpretacja profili) w ocenie
gotowości szkolnej sześciolatków.
U podstaw konstrukcji Skali Gotowości Szkolnej (SGS) leżą trzy ważne założenia. Przyjęto,
że gotowość szkolna ma wielowymiarowy charakter, wyznaczony przez zadania rozwojowe (A.
Brzezińska 1992, R. Stefańska-Klar 2000) i obszary aktywności dziecka w środowisku. Uwzględniono
psychologiczno-edukacyjny charakter pojęcia, którego treść wiąże się zarówno z rozwojem dziecka
jak i systemem edukacji w tym z programami, warunkami i wymaganiami nauczycieli (E. Gruszczyk-
Kolczyńska 1994, B. Wilgocka-Okoń 2003). Duże znaczenie nadano motywacyjnemu aspektowi
uczenia się, zgodnie z którym gotowość do uczenia się jest wyrażana chęcią, zainteresowaniem,
wytrwałością pomimo trudności i osiąganiem przez dziecko nieznacznych choćby postępów (E.
Hurlock 1985). Kryterium poziomu rozwoju dziecka zostało zatem zastąpione przez kryterium
osiągania postępów.
Ocena tak rozumianej gotowości szkolnej powinna służyć uwzględnieniu potrzeb
edukacyjnych, społecznych i uczuciowych wszystkich dzieci. Ma ona jednak szczególne znaczenie dla
wyrównywania startu szkolnego tych dzieci, którym trudniej sprostać instytucjonalnym
i programowym wymaganiom szkoły.
1 Artykuł opracowany przez Elżbietę Koźniewską CMPPP, Warszawa, wrzesień 2008
Projekt „Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS) i wspomaganie dzieci pięcioletnich w
osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole”
realizowany na zlecenie MEN w ramach programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”
CMPPP, Warszawa 2008
Materiał szkoleniowy do modułu „Ocena gotowości szkolnej z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)”
Skala Gotowości Szkolnej (SGS) składa się z pięciu części, które odnoszą się do
wyróżnionych aspektów gotowości szkolnej i zarazem obszarów aktywności dzieci. Są to:
Poznawanie świata i siebie (A), Zabawa i nauka w grupie rówieśników (B), Samodzielność
w trudnych sytuacjach (C), Podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem nauczyciela (D),
Przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki (E). Łącznie 72 zdania opisują zachowania i
umiejętności dzieci.
Zadaniem nauczyciela jest oszacowanie częstości występowania danego zachowania lub
umiejętności na czterostopniowej skali (tak, raczej tak, raczej nie, nie), na podstawie obserwacji
prowadzonej podczas codziennych zajęć. Wymaga to od nauczyciela zapoznania się z podręcznikiem,
zaplanowania pracy, przedstawienia metody rodzicom i uzyskania ich zgody na zastosowanie Skali.
Następnym krokiem powinno być przygotowanie pomocy i prowadzenie obserwacji wybranych 10
dzieci przez okres dwóch tygodni.
Pożądane jest dwukrotne przeprowadzenie obserwacji w ciągu roku wychowania
przedszkolnego: obserwacji wstępnej pod koniec pierwszego semestru i obserwacji na zakończenie
roku obowiązkowej edukacji przedszkolnej. Jakościowa interpretacja wyników obserwacji wstępnej
pomoże nauczycielowi odpowiedzieć na pytanie: „Co utrudni a co ułatwi dziecku naukę w szkole?” i
zaprojektować zajęcia wspomagające rozwój dziecka i jego przygotowanie do edukacji szkolnej.
Wyniki obserwacji przeprowadzonej na koniec roku mogą służyć ocenie postępów dziecka i
oszacowaniu stopnia gotowości szkolnej w wyróżnionych podskalach.
W badaniach standaryzacyjnych wyniki dzieci w podskalach Kompetencje Poznawcze,
Samodzielność, Niekonfliktowość, Aktywność Społeczna uzyskały rozkład normalny. Interpretacja
formalna w tych podskalach, po obliczeniu wyników, opiera się na trzech stopniach gotowości
szkolnej; niskim, średnim, wysokim. W podskalach Umiejętności Szkolne, Sprawność Motoryczna
wyniki dzieci uzyskały rozkład skośny. Zaproponowano tu dwa stopnie gotowości szkolnej: zgodny z
oczekiwaniami i niższy od oczekiwań.
Wyniki obserwacji każdego dziecka w 6 podskalach tworzą profil, który jest ogólnym
obrazem jego przygotowania do szkoły. Interpretacja formalna pozwala na odniesienie wyników
dziecka do badanej (2006) próby sześciolatków. Niski lub niższy od oczekiwanego wynik w którejś z
podskali to znak ryzyka niepowodzeń. Każde dziecko, które uzyskuje stopień niski lub niższy od
oczekiwanego wymaga pogłębionej diagnozy. Wyniki w podskali Umiejętności Szkolne są
rozpatrywane w szerszym kontekście zachowań i umiejętności dziecka.
Skala Gotowości Szkolnej (SGS) jest metodą dla nauczycieli. Badania pilotażowe
i standaryzacyjne były prowadzone z ich udziałem. Metoda ukierunkowuje obserwację nauczyciela na
zachowania dziecka w różnych sytuacjach, w tym na umiejętności społeczne i na osiągnięcia.
Obserwację z zastosowaniem Skali można prowadzić w naturalnych warunkach. Metoda dostarcza
2
Projekt „Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS) i wspomaganie dzieci pięcioletnich w
osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole”
realizowany na zlecenie MEN w ramach programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”
CMPPP, Warszawa 2008
Materiał szkoleniowy do modułu „Ocena gotowości szkolnej z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)”
wielu informacji o dziecku, o jego konkretnych zachowaniach, które można przekazać rodzicom w
formie udokumentowanej opinii, bez krytycznych i kategorycznych ocen. Skala jest
wystandaryzowana, ma dobre parametry rzetelności i trafności diagnostycznej oraz pozwala
wzbogacić interpretację wyników wnioskami z badań. Jest opracowana w wersji elektronicznej, co
ułatwia liczenie wyników.
Należy jednak pamiętać o następujących zasadach stosowania i interpretacji metody:
- wyniki uzyskane za pomocą metody obserwacyjnej nie mogą być jedyną podstawą podejmowania
decyzji pedagogicznych,
- stopnie gotowości szkolnej w podskalach SGS nie wyznaczają normy rozwojowej,
- jeżeli nie są spełnione warunki obserwacji zgodne z tymi, jakich wymagano w badaniach
standaryzacyjnych i jakie opisano w podręczniku, interpretacja wyników obserwacji może być
wyłącznie jakościowa.
W związku z projektem reformy systemu edukacji ogłoszonym przez MEN i planowanym
obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego w CMPPP podjęto prace nad modyfikacją Skali
Gotowości Szkolnej (SGS), aby możliwe było jej zastosowanie w odniesieniu do oceny gotowości
szkolnej dzieci pięcioletnich o różnych doświadczeniach edukacyjnych.
Opracowano (A. Matuszewski 2008) oddzielne normy dla podgrupy najmłodszych dzieci,
które brały udział w badaniach standaryzacyjnych Skali (2006). Opracowano także na podstawie Skali
Gotowości Szkolnej eksperymentalną wersję arkusza obserwacyjnego Kryteria Gotowości
Edukacyjnej Pięciolatków (E. Koźniewska, A. Matuszewski 2008). Wskaźniki obserwacyjne
dobierano w oparciu o kryterium statystyczne i konsultacje ze specjalistami.
Bibliografia
Brzezińska A., Burtowy M.(1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej .
Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 1992
Frydychowicz A., Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyńska E. (2006), Skala Gotowości
Szkolnej. Podręcznik. W: Doradca Nauczyciela Sześciolatków (2006), red. Anna Zawada, CMPPP
Gruszczyk- Kolczyńska E. (1994), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki , WSiP,
Warszawa
Hurlock E. (1985), Rozwój dziecka , PWN
Koźniewska E., Matuszewski A.(2008), Eksperymentalna wersja kryteriów gotowości szkolnej
pięciolatków . Material niepublikowany.
Matuszewski A. (2008), Normy dla podgrupy najmłodszych dzieci w badaniach standaryzacyjnych
Skali Gotowości Szkolnej (SGS). Materiał niepublikowany
Stefańska-Klar R.(2000), Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny w: red Harwas-Napierała
B.,Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka .
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Wilgocka-Okoń B. (2003), Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich , Warszawa, Wydawnictwo
Akademickie Żak
3
Projekt „Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS) i wspomaganie dzieci pięcioletnich w
osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole”
realizowany na zlecenie MEN w ramach programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”
CMPPP, Warszawa 2008
Materiał szkoleniowy do modułu „Ocena gotowości szkolnej z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS)”
4
Projekt „Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS) i wspomaganie dzieci pięcioletnich w
osiąganiu gotowości do podjęcia nauki w szkole”
realizowany na zlecenie MEN w ramach programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”
CMPPP, Warszawa 2008
Zgłoś jeśli naruszono regulamin