Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej.pdf

(445 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ II
Konferencja Episkopatu Polski
DYREKTORIUM
DUSZPASTERSTWA SŁUŻBY LITURGICZNEJ
Dokument został przyjęty podczas 346 Zebrania Plenarnego
Konferencji Episkopatu Polski w Częstochowie
w dniu 27 listopada 2008 r.
Warszawa 2009
2
W PROWADZENIE
1. Liturgia, która „w najwyższym stopniu przyczynia się do
tego, aby wierni swoim życiem wyrażali oraz ujawniali innym lu-
dziom misterium Chrystusa i rzeczywistą naturę prawdziwego Ko-
ścioła” 1 jest „szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i
jednocześnie jest źródłem, z którego wypływa cała jego moc” 2 .
Chrystus, sprawując w liturgii dzieło zbawienia „przyłącza do sie-
bie Kościół, swoją Oblubienicę umiłowaną” 3 , dlatego wszyscy są
wezwani do świadomego, czynnego i owocnego uczestnictwa w
tym świętym misterium, a „każdy, kto wykonuje swą funkcję – czy
to duchowny, czy wierny świecki – powinien w pełni wykonywać
wyłącznie tylko to, co należy do niego z natury rzeczy i na podsta-
wie przepisów liturgicznych” 4 .
2. W okresie posoborowym Kościół podjął wielki wysiłek, aby
ten sposób rozumienia liturgii wprowadzić w praktykę życia diecezji
i parafii. Dzięki tej pracy formacyjnej, podejmowanej szczególnie
przez duszpasterstwo służby liturgicznej, „świeccy coraz częściej
podejmują odpowiednie funkcje liturgiczne” 5 .
3. Mimo wysiłków duszpasterzy i wiernych świeckich ciągle
jest wiele do zrobienia w tej dziedzinie, gdyż i dziś nie brak takich
parafii, w których „nawet podczas wielkich zgromadzeń, celebrans
czyta lekcje, recytuje psalm responsoryjny, wypowiada wezwania
modlitwy powszechnej” 6 . II Polski Synod Plenarny zaleca więc
formację liturgiczną całej wspólnoty parafialnej, a także powstawa-
nie w każdej parafii zespołów liturgicznych „złożonych z doro-
słych, młodzieży i dzieci” 7 . Powstawanie takich zespołów napotyka
różnorodne trudności. Do największych należy odchodzenie mini-
1 KL nr 2.
2 KL nr 10.
3 KL nr 7.
4 KL nr 28.
5 II Polski Synod Plenarny, Liturgia Kościoła po Soborze Watykańskim II,
nr 65.
6 Tamże, nr 65.
7 Tamże, nr 83.
3
strantów i członków scholi od posługiwania w liturgii oraz niewiel-
kie zainteresowanie podejmowaniem funkcji liturgicznych przez
dorosłych.
4. Wymienione powyżej problemy są głównym motywem opra-
cowania niniejszego Dyrektorium. Ma ono stanowić pomoc dla
duszpasterzy i wiernych świeckich w lepszym rozumieniu funkcji
liturgicznych oraz prowadzeniu formacji osób, które je spełniają.
Uzupełnieniem tego dokumentu będzie Ceremoniał zgromadzenia
liturgicznego zawierający szczegółowy opis sposobu spełniania
funkcji liturgicznych oraz Obrzędy błogosławieństw służby litur-
gicznej zawierające teksty modlitw, przez które Kościół wyprasza
Bożą łaskę dla pełniących świętą służbę w liturgii.
5. Dyrektorium zostało przygotowane przez Podkomisję ds. Służ-
by Liturgicznej działającą przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscy-
pliny Sakramentów Episkopatu Polski. Zawiera ono trzy części.
Pierwsza z nich omawia założenia teologiczne posługiwania w litur-
gii, druga jest opisem formacji służby liturgicznej dzieci, młodzieży i
dorosłych, a trzecia została poświęcona strukturze duszpasterstwa
zajmującego się tą problematyką.
6. Nakreślone w Dyrektorium zasady formacji służby liturgicz-
nej, a także ustalona terminologia i sposób wprowadzania człowie-
ka w kolejne etapy dojrzewania w posługiwaniu, powinny być w
parafiach wprowadzane stopniowo i roztropnie. Każda zmiana po-
winna być poprzedzona odpowiednim wyjaśnieniem i realizowana
przez systematyczną formację, aby wydała dobre owoce.
4
Część pierwsza
POSŁUGIWANIE W LITURGII
7. Soborowa Konstytucja o świętej liturgii uczy, że „Chrystus
jest obecny zawsze w swoim Kościele, zwłaszcza w czynnościach
liturgicznych. Jest obecny w ofierze Mszy świętej tak w osobie
celebrującego, gdyż Ten sam, który kiedyś ofiarował siebie na
krzyżu, obecnie ofiaruje się przez posługę kapłanów, jak zwłasz-
cza pod postaciami eucharystycznymi. Jest obecny swoją mocą w
sakramentach, tak że gdy ktoś chrzci, sam Chrystus chrzci. Jest
obecny w swoim słowie, bo gdy w Kościele czyta się Pismo święte,
On sam przemawia. Jest obecny, gdy Kościół modli się i śpiewa
psalmy, gdyż On sam obiecał: Gdzie są dwaj albo trzej zebrani w
imię moje, tam jestem pośród nich (Mt 18,20)” 8 .
8. Ponieważ to Chrystus chrzci, przemawia, modli się, składa
ofiarę i przewodniczy całemu zgromadzeniu, dlatego wszyscy speł-
niający funkcje liturgiczne są Jego współpracownikami. On sam
działa w nich i przez nich. Czyni to przede wszystkim przez wy-
święconych szafarzy 9 , ale jest obecny także w wiernych świeckich,
którzy z wiarą spełniają święte czynności. Każdemu z nich Chry-
stus, przez sakrament chrztu i bierzmowania, dał udział w swoim
kapłaństwie oraz powołał go do sprawowania kultu Bożego i służby
Kościołowi 10 . Należy więc dążyć do tego, aby osoby posługujące w
liturgii, spełniały powierzone im zadania w duchowym zjednocze-
8 KL nr 7.
9 „Na czele zgromadzenia stoi Chrystus, główny celebrans Eucharystii.
Jest On Arcykapłanem Nowego Przymierza. To On niewidzialnie przewodni-
czy całej celebracji eucharystycznej. Biskup lub prezbiter reprezentuje Chry-
stusa, działając w osobie Chrystusa-Głowy ( in persona Christi Capitis) prze-
wodniczy zgromadzeniu” (KKK nr 1348).
10 Por. KKK nr 1121.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin