Ks. Marek Kluwak - Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu św.pdf

(130 KB) Pobierz
Ks. Marek Kluwak
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu w modlitwach
po czytaniach liturgii słowa Wigilii Paschalnej
W modlitwach u ż ywanych w liturgii słowa Wigilii Paschalnej temat chrztu jest
wiod ą cy. Mowa jest o nim bezpo ś rednio w modlitwach po drugim, trzecim (dwie
wersje), czwartym i szóstym czytaniu. Obrazuj ą go dwie figury biblijne: obrzezanie,
jako znak przymierza zawartego z Abrahamem i przej ś cie Izraelitów przez Morze
Czerwone. Teksty modlitw zawieraj ą tak ż e gł ę bokie znaczenie teologiczne sakramen-
tu chrztu, wskazuj ą c na jego paschalny charakter.
1. Sakrament chrztu
Sakrament chrztu udzielany we wspólnocie Ko ś cioła ma swój pocz ą tek w polece-
niu Chrystusa: „Id ź cie wi ę c i nauczajcie wszystkie narody, udzielaj ą c im chrztu w
imi ę Ojca i Syna, i Ducha Ś wi ę tego. Uczcie je zachowywa ć wszystko, co wam
przekazałem” (Mt 28, 19-20) oraz „Id ź cie na cały ś wiat i gło ś cie Ewangeli ę wszel-
kiemu stworzeniu! Kto uwierzy i przyjmie chrzest, b ę dzie zbawiony: a kto nie
uwierzy, b ę dzie pot ę piony” (Mk 16, 15-16). Chrzest jest fundamentem całego ż ycia
chrze ś cija ń skiego i bram ą ż ycia w Duchu otwieraj ą c ą dost ę p do innych sakramentów.
Przez chrzest stajemy si ę członkami Chrystusa, wyzwolonymi z mocy grzechu i jako
synowie Bo ż y zostajemy wszczepieni w Ko ś ciół 1 .
W Nowym Testamencie chrzest 2 okre ś lany jest najcz ęś ciej terminem baptisma ,
który oznacza zanurzenie lub obmycie. Wywodzi si ę on od czasownika bapto lub od
jego formy baptidzo , odnosz ą cych si ę głównie do działalno ś ci Jana Chrzciciela 3 .
Termin ten nie był znany w ówczesnym ś wiecie. Mo ż emy przypuszcza ć , ż e pisarze
Nowego Testamentu 4 , tworz ą c go, chcieli podkre ś li ć oryginalno ść chrztu chrze ś ci-
ja ń skiego i odró ż ni ć go od rozpowszechnionych praktyk religijnych ł ą czonych z
obmyciem kultycznym 5 .
Według Dziejów Apostolskich chrztu udzielało si ę bezpo ś rednio po wyznaniu
wiary w Chrystusa, a jego nast ę pstwem było udzielenie Ducha Ś wi ę tego. Ten
dwustopniowy proces zasadza si ę na kontra ś cie mi ę dzy janowym chrztem z wody, a
1 W. Słomka, Chrzest jako podstawa duchowo ś ci chrze ś cija ń skiej , w: Chrzest – nowo ść ż ycia , red.
A. Nowak, W. Słomka, Lublin 1992, s. 13; por. tak ż e KKK 1213.
2 Termin chrzest pojawia si ę po raz pierwszy w Nowym Testamencie na oznaczenie obrz ę du oczysz-
czenia, praktykowanego przez nieortodoksyjn ą posta ć ż ydowsk ą o imieniu Jan Chrzciciel. D. Schowal-
ter, chrzest , w: Słownik wiedzy biblijnej , red. B. Metzger, M. Coogan, Warszawa 1996, s. 89.
3 K. Romaniuk, Sakramentologia biblijna. Zarys teologii sakramentów dla teologów, katechetów,
duszpasterzy , Warszawa 1994, s. 7.
4 Dla ś w. Pawła chrzest jest czym ś nowym. Uwidacznia si ę to w stosowanym przez niego okre ś leniu
„chrzest w imi ę Pana” (por. 1 Kor 1, 13). Chrzci ć w „imi ę kogo ś ” oznacza zwi ą zanie osoby z tym, w
imi ę kogo chrzest był udzielony. E. Jezierska, „Zostali ś my ochrzczeni w imi ę Pana naszego Jezusa
Chrystusa …” (por 1 Kor 6, 11). Nauka ś w. Pawła o chrzcie i jego skutkach , „Wrocławski Przegl ą d
Teologiczny” 8(2000) nr 1, s. 48.
5 J. Kudasiewicz, Biblijna teologia chrztu , w: Chrzest – nowo ść ż ycia…, s. 21.
Ks. Marek Kluwak
78
„ochrzczeniem Duchem Ś wi ę tym”, które jest tak wa ż ne, ż e przywódcy Ko ś cioła
jerozolimskiego wysyłaj ą Piotra i Jana, by nało ż yli r ę ce na wyznawców w Samarii i
w ten sposób udzielili im Ducha Ś wi ę tego. Listy Pawłowe dostarczaj ą najwcze ś niej-
szych ś wiadectw o udzielaniu chrztu wyznawcom Jezusa. Jednak ś w. Paweł nie czyni
ż adnej wzmianki o Janie Chrzcicielu, ani o chrzcie i otrzymywaniu Ducha Ś wi ę tego
jako procesie dwustopniowym. Zdaniem Pawła osoba, która została ochrzczona, jest
„w Chrystusie” i nie podlega podziałom obowi ą zuj ą cym w społecze ń stwie (por. Ga
3, 27), stanowi bowiem cz ęść Jego Ciała (1 Kor 12, 13; por. Ef 4, 5) 6 .
W pismach Nowego Testamentu nie zachował si ę kompletny opis celebrowania
sakramentu chrztu. Jednak analizuj ą c liczne rozproszone fragmenty oraz praktyk ę
Ko ś cioła, mo ż emy go w przybli ż eniu zrekonstruowa ć . Chrzest poprzedzało głoszenie
Ewangelii o Jezusie zako ń czone wyznaniem wiary. Materi ą chrztu była woda, w
której zanurzano kandydata, wymawiaj ą c nad nim formuł ę chrystologiczn ą lub
trynitarn ą . Cz ę sto z chrztem ł ą czyło si ę wło ż enie r ą k, które oznaczało dar Ducha
Ś wi ę tego i misj ę w Ko ś ciele. Po chrzcie nast ę pował ś piew lub recytacja hymnów
dzi ę kczynnych 7 .
2. Teologia sakramentu chrztu
W Nowym Testamencie mo ż emy wyró ż ni ć trzy teologie chrztu: Pawłow ą , Pio-
trow ą i Janow ą . Ś w. Paweł przedstawia chrzest przede wszystkim jako: uczestnictwo
w ś mierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, przyobleczenie si ę w Niego, z zastosowa-
niem metafory szaty, przyj ę cie Ducha Ś wi ę tego i wł ą czenie w mistyczne Ciało
Chrystusa. Ś w. Piotr w swoich pismach rozwija typologi ę arki i potopu, wskazuj ą c
tak ż e, ż e chrzest jest sakramentem paschalnym, który swoj ą zbawcz ą moc czerpie ze
ś mierci i zmartwychwstania Chrystusa. Zaznacza on równie ż , ż e sakrament chrztu
jest zrodzeniem na nowo, ponownym powołaniem do ż ycia i ratuj ą c ą wod ą . Dla ś w.
Jana chrzest to „narodzenie si ę z góry” i o ś wiecenie, którego dokonuje Chrystus 8 .
Okres patrystyczny 9 rozwijał te w ą tki, staraj ą c si ę pogł ę bi ć ich znaczenie. Teolo-
gia chrztu była ś ci ś le powi ą zana z jego praktyk ą . Uwidoczniło si ę to tak ż e podczas
sporów z herezjami. Ireneusz z Lyonu wypracował pierwsze teologiczne uzasadnie-
nie chrztu dzieci, Tertulian w chrzcie zobaczył zobowi ą zanie analogiczne do
przysi ę gi ż ołnierskiej, a Cyryl Jerozolimski podkre ś lił zbawcze dary chrztu: odpusz-
6 D. Schowalter, Chrzest, w Słownik wiedzy biblijnej…, s, 89.
7 J. Kudasiewicz, Biblijna teologia chrztu…, s. 28; A. Ż urek, Katechumenat i chrzest w Ko ś ciele
staro ż ytnym – na przykładzie Antiochii w IV wieku , w: Ku liturgii nadziei. Ksi ę dzu dr. Bolesławowi
Marga ń skiemu w sze ść dziesi ą t ą pi ą t ą rocznic ę urodzin , red. R. Biel, Tarnów 2005, s. 125 – 128.
8 Tam ż e, s. 31 – 32.
9 Refleksja nad znaczeniem chrztu ma przede wszystkim kontekst polemiczny. Jest to dyskusja z
judaizmem (Pseudo – Barnaba), gnoz ą (Ireneusz, Tertulian) i polemiki wewn ą trzko ś cielne dotycz ą ce
dyscypliny chrzcielnej (Cyprian). Kolejn ą przyczyn ą pisana na temat chrztu jest potrzeba wyja ś nienia
niechrze ś cijanom, czym jest chrzest i jaki jest jego sens (Justyn). Dopiero na drugim miejscu mamy do
czynienia z katechez ą chrzcieln ą (Tertulian, Klemens) i samodzieln ą refleksj ą teologiczn ą (Orygenes).
Zob. Chrzest i pokuta w Ko ś ciele staro ż ytnym. Antologia tekstów I – III w ., opr. J. Słomka, Kraków
2004, s. 17 – 18.
892099456.006.png 892099456.007.png
 
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu
79
czenie grzechów, synostwo i dar Ducha Ś wi ę tego 10 . Ko ś ciół wykładaj ą c nauk ę o
chrzcie na przestrzeni wieków, zawsze czerpał ze ź ródła, jakim jest Pismo Ś wi ę te i
refleksja czasów patrystycznych na ten temat. Tacy teologowie jak ś w. Augustyn czy
ś w. Tomasz z Akwinu staj ą c wobec problemów swojej epoki, niejednokrotnie od-
wołaj ą si ę do skarbca Ko ś cioła na temat tego podstawowego sakramentu 11 .
Refleksj ę dotycz ą c ą teologii chrztu zawart ą w modlitwach Wigilii Paschalnej
skupimy w tym opracowaniu wokół interpretacji dwóch figur chrztu: przej ś cia przez
Morze Czerwone i obrzezania. Postaramy si ę tak ż e spojrze ć na chrzest jako sakra-
ment paschalny, oczyszczaj ą ce obmycie i sakrament Ducha Ś wi ę tego wł ą czaj ą cy do
Ko ś cioła.
3. Biblijne figury chrztu zawarte w modlitwach Wigilii Paschalnej
3.1. Przej ś cie przez Morze Czerwone
Biblijna figura przej ś cia przez Morze Czerwone 12 zapowiadaj ą cego zbawcze
obmycie w wodach chrztu znajduje si ę w dwóch modlitwach po trzecim czytaniu 13 .
W pierwszej modlitwie akcent został poło ż ony na moment przej ś cia: z niewoli do
wolno ś ci, ż e ś mierci do ż ycia, ze starego do nowego stworzenia. Druga modlitwa
podkre ś la natomiast znaczenie figury, ukazuj ą c jej wypełnienie. Morze Czerwone
jest znakiem zdroju chrztu ś wi ę tego, a Naród Wybrany zapowiedzi ą ludu chrze ś ci-
ja ń skiego.
Opowiadanie o przej ś ciu przez Morze Czerwone zawiera w sobie dwie tradycje
historyczno – teologiczne. Pierwsza z nich, pochodz ą ca ze ś rodowiska dworskiego
akcentuje w wi ę kszym stopniu przebieg i dramaturgi ę wyzwalania Izraela. Podkre ś la
tak ż e prawd ę o Bogu, który pokonał ś miertelnych wrogów swego ludu. Morze
Czerwone staje si ę zatem miejscem, w którym Bóg pokonał faraona i jego wojsko.
Druga tradycja, zwana kapła ń sk ą , akcentuje fakt przej ś cia Izraelitów przez wody.
Autor tego opisu chc ą c uwypukli ć działanie Boga w ś wiecie, akcentuje nadprzyro-
dzone elementy tego wydarzenia 14 .
W biblijnych opisach o przej ś ciu przez Morze Czerwone zawarta jest gł ę boka
my ś l teologiczna. W wydarzeniu historycznym autorzy natchnieni dostrzegaj ą wa ż ne
przesłanie o wielowymiarowym, zbawczym działaniu, które Bóg podejmuje wzgl ę -
dem swego ludu 15 . Mo ż na je przedstawi ć jako walk ę Boga z siłami zła, przej ś cie ze
ś mierci do ż ycia i nowe stworzenie. Typologiczne znaczenie przej ś cia przez Morze
10 G. Koch, Sakramentologia – zbawienie przez sakramenty. Traktat X , w: Podr ę cznik teologii
dogmatycznej , red. W. Beinert, Kraków 1999, s. 154 – 161.
11 M. Qualizza, Inicjacja chrze ś cija ń ska , Kraków 2002, s. 49 – 60.
12 Jest to obok potopu jedna z najcz ęś ciej spotykanych figur chrztu ś w. Zob. J. Danielou, Wej ś cie w
histori ę zbawienia. Chrzest i bierzmowanie , Kraków 1996, s. 108; L. Ligier, Biblijny symbolizm chrztu
według Ojców i liturgii , „Concilium” 1 – 10(1966 – 1967), s. 47 – 56.
13 Por. MR, nr 26, s. 169.
14 H. Witczyk, Przej ś cie przez Morze Czerwone jako figura chrztu (Wj 13, 17 – 15, 18. 21) , w:
Ś wi ę te Triduum Paschalne , red. C. Krakowiak, J. Kudasiewicz, H. Witczyk, Kielce 2001, s. 218 – 221.
15 K. Romaniuk, Sarkamentologia biblijna…, s. 16; W. Ś wierzawski, Id ź cie i nauczajcie udzielaj ą c
chrztu. Sakrament chrztu, Wrocław 1984, s. 54.
892099456.008.png 892099456.001.png
 
Ks. Marek Kluwak
80
Czerwone pojawia si ę ju ż w Starym Testamencie i odnosi si ę do eschatologii.
Odnajdujemy tu obraz nakre ś lony przez Izajasza, który mówił o zwyci ę stwie nad
Rahabem, morskim potworem stanowi ą cym figur ę Egiptu. Zwyci ę stwo i przej ś cie
przez Morze ma symbolizowa ć przyszłe zwyci ę stwo Jahwe 16 . Przej ś cie przez Morze
było mo ż liwe tylko dzi ę ki wyzwalaj ą cemu działaniu Boga. Opis tego wydarzenia
obfituje w terminologi ę wojenn ą . Autor posługuj ą c si ę schematem walki wojskowej,
zestawia ze sob ą dwie zmagaj ą ce si ę pot ę gi. W czasie potyczki Bóg walczy za swój
lud i w jego imieniu pokonuje wojsko faraona. W tym czasie działanie ludu pozostaje
zupełnie bierne. Zbawienie jest zatem wył ą cznie dziełem Boga 17 .
Sakrament chrztu jest tak ż e przej ś ciem z niewoli grzechu do wolno ś ci ż ycia w
łasce. W tym momencie Bóg, jak to miało miejsce w obrazie biblijnym, pokonuje
wszelkie siły zła. Cyryl Jerozolimski w katechezach przedchrzcielnych i mistago-
gicznych starał si ę ukaza ć t ę prawd ę w nast ę puj ą cy sposób: „gdy nieprzyjaciel pocz ą ł
ich [Izraelitów] ju ż uwolnionych ś ciga ć , na widok, jak morze przed nimi cudownie
si ę rozdzielało, rzucił si ę w ich ś lady i natychmiast zgin ą ł w falach Czerwonego
Morza” 18 . To, co si ę dokonało przy przej ś ciu, jest czym ś wi ę cej ni ż zwykł ą przepra-
w ą . Nie zako ń czyła si ę ona tylko zrzuceniem jarzma niewoli egipskiej. Bóg wypro-
wadził swój lud z ciemno ś ci ś mierci do ś wiatło ś ci ż ycia 19 .
Przej ś cie ze ś mierci, któr ą symbolizuje ciemno ść , do ż ycia przedstawianego przez
ś wiatło dokonuje si ę ostatecznie w sakramencie chrztu. Jak powie ś w. Paweł przez
chrzest zostali ś my zanurzeni w ś mierci Chrystusa (por. Rz 6, 3) i razem z Nim
zostali ś my pogrzebani. Ś mier ć ta ma jednak wymiar pozytywny, gdy ż oznacza nasze
umieranie dla grzechu. Podobne stwierdzania odnajdujemy tak ż e u Cyryla Jerozolim-
skiego: „W skutek grzechu wchodzisz umarły[do ź ródła chrztu], ale wychodzisz
zbudzony do ż ycia w sprawiedliwo ś ci. Je ś li ś bowiem wrósł w podobie ń stwo ś mierci
Zbawiciela, b ę dziesz te ż godny Jego zmartwychwstania. Jak Jezus wzi ą ł na siebie
grzech ś wiata i umarł, aby zniszczy ć grzech i wskrzesi ć ci ę w sprawiedliwo ś ci, tak i
ty, wszedłszy do wody i jakby pogrzebany w wodzie, jak On w skalnym grobie znów
zostaniesz wskrzeszony, aby «wie ść nowe ż ycie»” 20 .
W biblijnym opowiadaniu o przej ś ciu Izraela przez Morze Czerwone mo ż emy
tak ż e odnale źć odniesienia do opisu stworzenia ś wita: wiatr, sucha ziemia, która
ukazuje si ę po ś rodku wód. Wielkie wody morza przypominaj ą wod ę pocz ą tków.
Izrael przechodz ą c po ś rodku wód morza, przechodzi do nowego ż ycia. Tym samym
„przej ś cie” nabiera znamion aktu nowego stworzenia 21 . To, co zapowiadało przej ś cie
przez Morze Czerwone, wypełnia si ę w ś mierci i zmartwychwstaniu Jezusa. Naj-
pierw na płaszczy ź nie indywidualnej. Ka ż dy ochrzczony staje si ę „nowym stworze-
niem”, wolnym od grzechu i ś mierci. Dawc ą tego stworzenia w człowieku jest Duch
16 J. Danielou, dz. cyt ., s.110 – 111; por. tak ż e KKK 1221.
17 H. Witczyk, art.. cyt. , s. 223.
18 Ś w. Cyryl Jerozolimski, Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne, Biblioteka Ojców Ko ś cioła
14, Kraków 2000, katecheza 19 (mistagogiczna pierwsza), chrzest nr 2, s. 319.
19 W. Ś wierzawski, Id ź cie i nauczajcie…, s. 69.
20 Ś w. Cyryl Jerozolimski, dz. cyt ., katecheza 3, O chrzcie, nr 12, s. 55.
21 J. Hadalski, Chrzcielny charakter stworzenia , „Liturgia Sacra” 11(2005) nr 1, s. 27 – 29.
892099456.002.png 892099456.003.png
 
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu
81
Ś wi ę ty 22 . Nale ż y podkre ś li ć , ż e chrzest jako sakrament przechodzenia od starego do
nowego stworzenia nie mo ż e by ć rozumiany jako jednorazowy akt. Wymaga on
ci ą głego wysiłku do tego, aby coraz pełniej stawa ć si ę nowym człowiekiem 23 .
Analizuj ą c biblijn ą figur ę przej ś cia Izraelitów przez Morze Czerwone, mo ż emy
stwierdzi ć , ż e jest ona bardzo bogata w tre ś ci teologiczne. Zawiera w sobie takie
my ś li i w ą tki jak: inicjacyjny charakter przej ś cia, uwidoczniony w wej ś ciu w nowy,
inny „ ś wiat”; zapowied ź przyszłej w ę drówki ludzi wierz ą cych, której obrazem była
droga przez pustyni ę i podleganie kuszeniu oraz niebezpiecze ń stwom; narodzenie si ę
Ko ś cioła w perspektywie rodzenie si ę narodu izraelskiego; czy te ż szczególna
obecno ść Ducha Ś wi ę tego. Protagonist ą wyj ś cia jest oczywi ś cie Moj ż esz. Wyobra ż a
on jednak nowego Moj ż esza, którym b ę dzie Chrystus 24 .
3.2. Wypełnienie obietnicy danej Abrahamowi
W ą tek chrztu jako wypełnienie obietnicy danej Abrahamowi pojawia si ę w modli-
twie po drugim czytaniu, w pierwszej wersji modlitwy po trzecim czytaniu i po ś red-
nio w modlitwie po czwartym czytaniu 25 . Odnajdujemy tu bezpo ś rednie nawi ą zanie
do tego, ż e sakrament chrztu pomna ż a liczb ę dzieci Abrahama czyni ą c go ojcem
licznego narodu. Wierz ą cy wł ą czeni do liczby synów Abrahama staj ą si ę w ten
sposób dziedzicami Bo ż ych obietnic. Abraham jest najwcze ś niejsz ą postaci ą biblijn ą ,
nakre ś lon ą na tyle wyra ź nie, ż e w ograniczonym zakresie mo ż na j ą odnie ść do
wydarze ń historii powszechnej. Abraham mógł by ć kupcem karawanowym, cho ć
Biblia przedstawia go tylko jako pasterza. To mgliste odniesienie Abrahama do
historii nie wyklucza sporów w kwestii, jak wielka cz ęść jego biografii mogła by ć
sztucznie rozbudowana 26 .
Abraham, jako ojciec licznych narodów, według obietnicy Boga staje si ę Jego
wybra ń cem. To wybranie skutkuje radykaln ą przemian ą ż ycia. Bóg wkracza w jego
egzystencj ę , żą daj ą c całkowitego zawierzania. Do tego stopnia, ż e musi on zmieni ć
miejsce swojego zamieszkania, wyruszaj ą c w nieznane. „Abraham uwierzył i Pan
poczytał mu to za zasług ę ” (Rdz 15,6). Jego całe ż ycie opiera si ę na wierze i zaufaniu
Bogu 27 . Przez ten czas Abrahama pozostaje pod znakiem niczym nie ograniczonych
zrz ą dze ń Bo ż ych. Jego wiara ma by ć oczyszczona i umocniona przez cierpienie. Bóg
za żą da od niego ofiary z Izaaka, na którym spoczywała Bo ż a obietnica (por. Rdz 22,1
nn.). Jednak Abraham wierny Bo ż emu wezwaniu „nie odmówił nawet swego
jedynego syna” (Rdz 22,12.16) 28 .
Z osob ą Abrahama zwi ą zane jest przymierze, którego znakiem było obrzezanie.
Jest ono warunkiem nieodzownym dopuszczenia do ś wi ę towania Paschy, podczas
22 A. Skowronek, Z teologii chrztu , w: Sakrament chrztu. Liturgia, teologia, Pismo ś w ., red. S.
Czerwik, J. Kudasiewicz, J. Łach, A. Skowronek, Katowice 1973, s. 40.
23 H. Witczyk, art. cyt ., s. 231 – 232.
24 M. Qualizza, dz. cyt. , s. 47.
25 Por. MR, nr 25, 26, 27, s. 168 – 169.
26 R. North, Abraham , w: Słownik wiedzy biblijnej…, s. 5.
27 M. Qualizza, dz. cyt ., s. 13
28 Abraham , w: Słownik teologii biblijnej , red. X. Leon – Dufour, Pozna ń – Warszawa 1982, s. 37.
892099456.004.png 892099456.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin