Ks. Marek Kluwak - Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu św.pdf
(
130 KB
)
Pobierz
Ks. Marek Kluwak
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu w modlitwach
po czytaniach liturgii słowa Wigilii Paschalnej
W modlitwach u
ż
ywanych w liturgii słowa Wigilii Paschalnej temat chrztu jest
wiod
ą
cy. Mowa jest o nim bezpo
ś
rednio w modlitwach po drugim, trzecim (dwie
wersje), czwartym i szóstym czytaniu. Obrazuj
ą
go dwie figury biblijne: obrzezanie,
jako znak przymierza zawartego z Abrahamem i przej
ś
cie Izraelitów przez Morze
Czerwone. Teksty modlitw zawieraj
ą
tak
ż
e gł
ę
bokie znaczenie teologiczne sakramen-
tu chrztu, wskazuj
ą
c na jego paschalny charakter.
1.
Sakrament chrztu
Sakrament chrztu udzielany we wspólnocie Ko
ś
cioła ma swój pocz
ą
tek w polece-
niu Chrystusa: „Id
ź
cie wi
ę
c i nauczajcie wszystkie narody, udzielaj
ą
c im chrztu w
imi
ę
Ojca i Syna, i Ducha
Ś
wi
ę
tego. Uczcie je zachowywa
ć
wszystko, co wam
przekazałem” (Mt 28, 19-20) oraz „Id
ź
cie na cały
ś
wiat i gło
ś
cie Ewangeli
ę
wszel-
kiemu stworzeniu! Kto uwierzy i przyjmie chrzest, b
ę
dzie zbawiony: a kto nie
uwierzy, b
ę
dzie pot
ę
piony” (Mk 16, 15-16). Chrzest jest fundamentem całego
ż
ycia
chrze
ś
cija
ń
skiego i bram
ą
ż
ycia w Duchu otwieraj
ą
c
ą
dost
ę
p do innych sakramentów.
Przez chrzest stajemy si
ę
członkami Chrystusa, wyzwolonymi z mocy grzechu i jako
synowie Bo
ż
y zostajemy wszczepieni w Ko
ś
ciół
1
.
W Nowym Testamencie chrzest
2
okre
ś
lany jest najcz
ęś
ciej terminem
baptisma
,
który oznacza zanurzenie lub obmycie. Wywodzi si
ę
on od czasownika
bapto
lub od
jego formy
baptidzo
, odnosz
ą
cych si
ę
głównie do działalno
ś
ci Jana Chrzciciela
3
.
Termin ten nie był znany w ówczesnym
ś
wiecie. Mo
ż
emy przypuszcza
ć
,
ż
e pisarze
Nowego Testamentu
4
, tworz
ą
c go, chcieli podkre
ś
li
ć
oryginalno
ść
chrztu chrze
ś
ci-
ja
ń
skiego i odró
ż
ni
ć
go od rozpowszechnionych praktyk religijnych ł
ą
czonych z
obmyciem kultycznym
5
.
Według Dziejów Apostolskich chrztu udzielało si
ę
bezpo
ś
rednio po wyznaniu
wiary w Chrystusa, a jego nast
ę
pstwem było udzielenie Ducha
Ś
wi
ę
tego. Ten
dwustopniowy proces zasadza si
ę
na kontra
ś
cie mi
ę
dzy janowym chrztem z wody, a
1
W. Słomka,
Chrzest jako podstawa duchowo
ś
ci chrze
ś
cija
ń
skiej
, w:
Chrzest – nowo
ść
ż
ycia
, red.
A. Nowak, W. Słomka, Lublin 1992, s. 13; por. tak
ż
e KKK 1213.
2
Termin chrzest pojawia si
ę
po raz pierwszy w Nowym Testamencie na oznaczenie obrz
ę
du oczysz-
czenia, praktykowanego przez nieortodoksyjn
ą
posta
ć
ż
ydowsk
ą
o imieniu Jan Chrzciciel. D. Schowal-
ter,
chrzest
, w:
Słownik wiedzy biblijnej
, red. B. Metzger, M. Coogan, Warszawa 1996, s. 89.
3
K. Romaniuk,
Sakramentologia biblijna.
Zarys teologii sakramentów dla teologów, katechetów,
duszpasterzy
, Warszawa 1994, s. 7.
4
Dla
ś
w. Pawła chrzest jest czym
ś
nowym. Uwidacznia si
ę
to w stosowanym przez niego okre
ś
leniu
„chrzest w imi
ę
Pana” (por. 1 Kor 1, 13). Chrzci
ć
w „imi
ę
kogo
ś
” oznacza zwi
ą
zanie osoby z tym, w
imi
ę
kogo chrzest był udzielony. E. Jezierska,
„Zostali
ś
my ochrzczeni w imi
ę
Pana naszego Jezusa
Chrystusa …” (por 1 Kor 6, 11). Nauka
ś
w. Pawła o chrzcie i jego skutkach
, „Wrocławski Przegl
ą
d
Teologiczny” 8(2000) nr 1, s. 48.
5
J. Kudasiewicz,
Biblijna teologia chrztu
, w:
Chrzest – nowo
ść
ż
ycia…,
s. 21.
Ks. Marek Kluwak
78
„ochrzczeniem Duchem
Ś
wi
ę
tym”, które jest tak wa
ż
ne,
ż
e przywódcy Ko
ś
cioła
jerozolimskiego wysyłaj
ą
Piotra i Jana, by nało
ż
yli r
ę
ce na wyznawców w Samarii i
w ten sposób udzielili im Ducha
Ś
wi
ę
tego. Listy Pawłowe dostarczaj
ą
najwcze
ś
niej-
szych
ś
wiadectw o udzielaniu chrztu wyznawcom Jezusa. Jednak
ś
w. Paweł nie czyni
ż
adnej wzmianki o Janie Chrzcicielu, ani o chrzcie i otrzymywaniu Ducha
Ś
wi
ę
tego
jako procesie dwustopniowym. Zdaniem Pawła osoba, która została ochrzczona, jest
„w Chrystusie” i nie podlega podziałom obowi
ą
zuj
ą
cym w społecze
ń
stwie (por. Ga
3, 27), stanowi bowiem cz
ęść
Jego Ciała (1 Kor 12, 13; por. Ef 4, 5)
6
.
W pismach Nowego Testamentu nie zachował si
ę
kompletny opis celebrowania
sakramentu chrztu. Jednak analizuj
ą
c liczne rozproszone fragmenty oraz praktyk
ę
Ko
ś
cioła, mo
ż
emy go w przybli
ż
eniu zrekonstruowa
ć
. Chrzest poprzedzało głoszenie
Ewangelii o Jezusie zako
ń
czone wyznaniem wiary. Materi
ą
chrztu była woda, w
której zanurzano kandydata, wymawiaj
ą
c nad nim formuł
ę
chrystologiczn
ą
lub
trynitarn
ą
. Cz
ę
sto z chrztem ł
ą
czyło si
ę
wło
ż
enie r
ą
k, które oznaczało dar Ducha
Ś
wi
ę
tego i misj
ę
w Ko
ś
ciele. Po chrzcie nast
ę
pował
ś
piew lub recytacja hymnów
dzi
ę
kczynnych
7
.
2.
Teologia sakramentu chrztu
W Nowym Testamencie mo
ż
emy wyró
ż
ni
ć
trzy teologie chrztu: Pawłow
ą
, Pio-
trow
ą
i Janow
ą
.
Ś
w. Paweł przedstawia chrzest przede wszystkim jako: uczestnictwo
w
ś
mierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, przyobleczenie si
ę
w Niego, z zastosowa-
niem metafory szaty, przyj
ę
cie Ducha
Ś
wi
ę
tego i wł
ą
czenie w mistyczne Ciało
Chrystusa.
Ś
w. Piotr w swoich pismach rozwija typologi
ę
arki i potopu, wskazuj
ą
c
tak
ż
e,
ż
e chrzest jest sakramentem paschalnym, który swoj
ą
zbawcz
ą
moc czerpie ze
ś
mierci i zmartwychwstania Chrystusa. Zaznacza on równie
ż
,
ż
e sakrament chrztu
jest zrodzeniem na nowo, ponownym powołaniem do
ż
ycia i ratuj
ą
c
ą
wod
ą
. Dla
ś
w.
Jana chrzest to „narodzenie si
ę
z góry” i o
ś
wiecenie, którego dokonuje Chrystus
8
.
Okres patrystyczny
9
rozwijał te w
ą
tki, staraj
ą
c si
ę
pogł
ę
bi
ć
ich znaczenie. Teolo-
gia chrztu była
ś
ci
ś
le powi
ą
zana z jego praktyk
ą
. Uwidoczniło si
ę
to tak
ż
e podczas
sporów z herezjami. Ireneusz z Lyonu wypracował pierwsze teologiczne uzasadnie-
nie chrztu dzieci, Tertulian w chrzcie zobaczył zobowi
ą
zanie analogiczne do
przysi
ę
gi
ż
ołnierskiej, a Cyryl Jerozolimski podkre
ś
lił zbawcze dary chrztu: odpusz-
6
D. Schowalter,
Chrzest,
w
Słownik wiedzy biblijnej…,
s, 89.
7
J. Kudasiewicz,
Biblijna teologia chrztu…,
s. 28; A.
Ż
urek,
Katechumenat i chrzest w Ko
ś
ciele
staro
ż
ytnym – na przykładzie Antiochii w IV wieku
, w:
Ku liturgii nadziei. Ksi
ę
dzu dr. Bolesławowi
Marga
ń
skiemu w sze
ść
dziesi
ą
t
ą
pi
ą
t
ą
rocznic
ę
urodzin
, red. R. Biel, Tarnów 2005, s. 125 – 128.
8
Tam
ż
e, s. 31 – 32.
9
Refleksja nad znaczeniem chrztu ma przede wszystkim kontekst polemiczny. Jest to dyskusja z
judaizmem (Pseudo – Barnaba), gnoz
ą
(Ireneusz, Tertulian) i polemiki wewn
ą
trzko
ś
cielne dotycz
ą
ce
dyscypliny chrzcielnej (Cyprian). Kolejn
ą
przyczyn
ą
pisana na temat chrztu jest potrzeba wyja
ś
nienia
niechrze
ś
cijanom, czym jest chrzest i jaki jest jego sens (Justyn). Dopiero na drugim miejscu mamy do
czynienia z katechez
ą
chrzcieln
ą
(Tertulian, Klemens) i samodzieln
ą
refleksj
ą
teologiczn
ą
(Orygenes).
Zob.
Chrzest i pokuta w Ko
ś
ciele staro
ż
ytnym. Antologia tekstów I – III w
., opr. J. Słomka, Kraków
2004, s. 17 – 18.
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu
79
czenie grzechów, synostwo i dar Ducha
Ś
wi
ę
tego
10
. Ko
ś
ciół wykładaj
ą
c nauk
ę
o
chrzcie na przestrzeni wieków, zawsze czerpał ze
ź
ródła, jakim jest Pismo
Ś
wi
ę
te i
refleksja czasów patrystycznych na ten temat. Tacy teologowie jak
ś
w. Augustyn czy
ś
w. Tomasz z Akwinu staj
ą
c wobec problemów swojej epoki, niejednokrotnie od-
wołaj
ą
si
ę
do skarbca Ko
ś
cioła na temat tego podstawowego sakramentu
11
.
Refleksj
ę
dotycz
ą
c
ą
teologii chrztu zawart
ą
w modlitwach Wigilii Paschalnej
skupimy w tym opracowaniu wokół interpretacji dwóch figur chrztu: przej
ś
cia przez
Morze Czerwone i obrzezania. Postaramy si
ę
tak
ż
e spojrze
ć
na chrzest jako sakra-
ment paschalny, oczyszczaj
ą
ce obmycie i sakrament Ducha
Ś
wi
ę
tego wł
ą
czaj
ą
cy do
Ko
ś
cioła.
3.
Biblijne figury chrztu zawarte w modlitwach Wigilii Paschalnej
3.1. Przej
ś
cie przez Morze Czerwone
Biblijna figura przej
ś
cia przez Morze Czerwone
12
zapowiadaj
ą
cego zbawcze
obmycie w wodach chrztu znajduje si
ę
w dwóch modlitwach po trzecim czytaniu
13
.
W pierwszej modlitwie akcent został poło
ż
ony na moment przej
ś
cia: z niewoli do
wolno
ś
ci,
ż
e
ś
mierci do
ż
ycia, ze starego do nowego stworzenia. Druga modlitwa
podkre
ś
la natomiast znaczenie figury, ukazuj
ą
c jej wypełnienie. Morze Czerwone
jest znakiem zdroju chrztu
ś
wi
ę
tego, a Naród Wybrany zapowiedzi
ą
ludu chrze
ś
ci-
ja
ń
skiego.
Opowiadanie o przej
ś
ciu przez Morze Czerwone zawiera w sobie dwie tradycje
historyczno – teologiczne. Pierwsza z nich, pochodz
ą
ca ze
ś
rodowiska dworskiego
akcentuje w wi
ę
kszym stopniu przebieg i dramaturgi
ę
wyzwalania Izraela. Podkre
ś
la
tak
ż
e prawd
ę
o Bogu, który pokonał
ś
miertelnych wrogów swego ludu. Morze
Czerwone staje si
ę
zatem miejscem, w którym Bóg pokonał faraona i jego wojsko.
Druga tradycja, zwana kapła
ń
sk
ą
, akcentuje fakt przej
ś
cia Izraelitów przez wody.
Autor tego opisu chc
ą
c uwypukli
ć
działanie Boga w
ś
wiecie, akcentuje nadprzyro-
dzone elementy tego wydarzenia
14
.
W biblijnych opisach o przej
ś
ciu przez Morze Czerwone zawarta jest gł
ę
boka
my
ś
l teologiczna. W wydarzeniu historycznym autorzy natchnieni dostrzegaj
ą
wa
ż
ne
przesłanie o wielowymiarowym, zbawczym działaniu, które Bóg podejmuje wzgl
ę
-
dem swego ludu
15
. Mo
ż
na je przedstawi
ć
jako walk
ę
Boga z siłami zła, przej
ś
cie ze
ś
mierci do
ż
ycia i nowe stworzenie. Typologiczne znaczenie przej
ś
cia przez Morze
10
G. Koch,
Sakramentologia – zbawienie przez sakramenty. Traktat X
, w:
Podr
ę
cznik teologii
dogmatycznej
, red. W. Beinert, Kraków 1999, s. 154 – 161.
11
M. Qualizza,
Inicjacja chrze
ś
cija
ń
ska
, Kraków 2002, s. 49 – 60.
12
Jest to obok potopu jedna z najcz
ęś
ciej spotykanych figur chrztu
ś
w. Zob. J. Danielou,
Wej
ś
cie w
histori
ę
zbawienia. Chrzest i bierzmowanie
, Kraków 1996, s. 108; L. Ligier,
Biblijny symbolizm chrztu
według Ojców i liturgii
, „Concilium” 1 – 10(1966 – 1967), s. 47 – 56.
13
Por. MR, nr 26, s. 169.
14
H. Witczyk,
Przej
ś
cie przez Morze Czerwone jako figura chrztu (Wj 13, 17 – 15, 18. 21)
, w:
Ś
wi
ę
te Triduum Paschalne
, red. C. Krakowiak, J. Kudasiewicz, H. Witczyk, Kielce 2001, s. 218 – 221.
15
K. Romaniuk,
Sarkamentologia biblijna…,
s. 16; W.
Ś
wierzawski,
Id
ź
cie i nauczajcie udzielaj
ą
c
chrztu. Sakrament chrztu,
Wrocław 1984, s. 54.
Ks. Marek Kluwak
80
Czerwone pojawia si
ę
ju
ż
w Starym Testamencie i odnosi si
ę
do eschatologii.
Odnajdujemy tu obraz nakre
ś
lony przez Izajasza, który mówił o zwyci
ę
stwie nad
Rahabem, morskim potworem stanowi
ą
cym figur
ę
Egiptu. Zwyci
ę
stwo i przej
ś
cie
przez Morze ma symbolizowa
ć
przyszłe zwyci
ę
stwo Jahwe
16
. Przej
ś
cie przez Morze
było mo
ż
liwe tylko dzi
ę
ki wyzwalaj
ą
cemu działaniu Boga. Opis tego wydarzenia
obfituje w terminologi
ę
wojenn
ą
. Autor posługuj
ą
c si
ę
schematem walki wojskowej,
zestawia ze sob
ą
dwie zmagaj
ą
ce si
ę
pot
ę
gi. W czasie potyczki Bóg walczy za swój
lud i w jego imieniu pokonuje wojsko faraona. W tym czasie działanie ludu pozostaje
zupełnie bierne. Zbawienie jest zatem wył
ą
cznie dziełem Boga
17
.
Sakrament chrztu jest tak
ż
e przej
ś
ciem z niewoli grzechu do wolno
ś
ci
ż
ycia w
łasce. W tym momencie Bóg, jak to miało miejsce w obrazie biblijnym, pokonuje
wszelkie siły zła. Cyryl Jerozolimski w katechezach przedchrzcielnych i mistago-
gicznych starał si
ę
ukaza
ć
t
ę
prawd
ę
w nast
ę
puj
ą
cy sposób: „gdy nieprzyjaciel pocz
ą
ł
ich [Izraelitów] ju
ż
uwolnionych
ś
ciga
ć
, na widok, jak morze przed nimi cudownie
si
ę
rozdzielało, rzucił si
ę
w ich
ś
lady i natychmiast zgin
ą
ł w falach Czerwonego
Morza”
18
. To, co si
ę
dokonało przy przej
ś
ciu, jest czym
ś
wi
ę
cej ni
ż
zwykł
ą
przepra-
w
ą
. Nie zako
ń
czyła si
ę
ona tylko zrzuceniem jarzma niewoli egipskiej. Bóg wypro-
wadził swój lud z ciemno
ś
ci
ś
mierci do
ś
wiatło
ś
ci
ż
ycia
19
.
Przej
ś
cie ze
ś
mierci, któr
ą
symbolizuje ciemno
ść
, do
ż
ycia przedstawianego przez
ś
wiatło dokonuje si
ę
ostatecznie w sakramencie chrztu. Jak powie
ś
w. Paweł przez
chrzest zostali
ś
my zanurzeni w
ś
mierci Chrystusa (por. Rz 6, 3) i razem z Nim
zostali
ś
my pogrzebani.
Ś
mier
ć
ta ma jednak wymiar pozytywny, gdy
ż
oznacza nasze
umieranie dla grzechu. Podobne stwierdzania odnajdujemy tak
ż
e u Cyryla Jerozolim-
skiego: „W skutek grzechu wchodzisz umarły[do
ź
ródła chrztu], ale wychodzisz
zbudzony do
ż
ycia w sprawiedliwo
ś
ci. Je
ś
li
ś
bowiem wrósł w podobie
ń
stwo
ś
mierci
Zbawiciela, b
ę
dziesz te
ż
godny Jego zmartwychwstania. Jak Jezus wzi
ą
ł na siebie
grzech
ś
wiata i umarł, aby zniszczy
ć
grzech i wskrzesi
ć
ci
ę
w sprawiedliwo
ś
ci, tak i
ty, wszedłszy do wody i jakby pogrzebany w wodzie, jak On w skalnym grobie znów
zostaniesz wskrzeszony, aby «wie
ść
nowe
ż
ycie»”
20
.
W biblijnym opowiadaniu o przej
ś
ciu Izraela przez Morze Czerwone mo
ż
emy
tak
ż
e odnale
źć
odniesienia do opisu stworzenia
ś
wita: wiatr, sucha ziemia, która
ukazuje si
ę
po
ś
rodku wód. Wielkie wody morza przypominaj
ą
wod
ę
pocz
ą
tków.
Izrael przechodz
ą
c po
ś
rodku wód morza, przechodzi do nowego
ż
ycia. Tym samym
„przej
ś
cie” nabiera znamion aktu nowego stworzenia
21
. To, co zapowiadało przej
ś
cie
przez Morze Czerwone, wypełnia si
ę
w
ś
mierci i zmartwychwstaniu Jezusa. Naj-
pierw na płaszczy
ź
nie indywidualnej. Ka
ż
dy ochrzczony staje si
ę
„nowym stworze-
niem”, wolnym od grzechu i
ś
mierci. Dawc
ą
tego stworzenia w człowieku jest Duch
16
J. Danielou,
dz. cyt
., s.110 – 111; por. tak
ż
e KKK 1221.
17
H. Witczyk,
art.. cyt.
, s. 223.
18
Ś
w. Cyryl Jerozolimski,
Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne,
Biblioteka Ojców Ko
ś
cioła
14, Kraków 2000, katecheza 19 (mistagogiczna pierwsza), chrzest nr 2, s. 319.
19
W.
Ś
wierzawski,
Id
ź
cie i nauczajcie…,
s. 69.
20
Ś
w. Cyryl Jerozolimski,
dz. cyt
., katecheza 3, O chrzcie, nr 12, s. 55.
21
J. Hadalski,
Chrzcielny charakter stworzenia
, „Liturgia Sacra” 11(2005) nr 1, s. 27 – 29.
Teologiczne znaczenie sakramentu chrztu
81
Ś
wi
ę
ty
22
. Nale
ż
y podkre
ś
li
ć
,
ż
e chrzest jako sakrament przechodzenia od starego do
nowego stworzenia nie mo
ż
e by
ć
rozumiany jako jednorazowy akt. Wymaga on
ci
ą
głego wysiłku do tego, aby coraz pełniej stawa
ć
si
ę
nowym człowiekiem
23
.
Analizuj
ą
c biblijn
ą
figur
ę
przej
ś
cia Izraelitów przez Morze Czerwone, mo
ż
emy
stwierdzi
ć
,
ż
e jest ona bardzo bogata w tre
ś
ci teologiczne. Zawiera w sobie takie
my
ś
li i w
ą
tki jak: inicjacyjny charakter przej
ś
cia, uwidoczniony w wej
ś
ciu w nowy,
inny „
ś
wiat”; zapowied
ź
przyszłej w
ę
drówki ludzi wierz
ą
cych, której obrazem była
droga przez pustyni
ę
i podleganie kuszeniu oraz niebezpiecze
ń
stwom; narodzenie si
ę
Ko
ś
cioła w perspektywie rodzenie si
ę
narodu izraelskiego; czy te
ż
szczególna
obecno
ść
Ducha
Ś
wi
ę
tego. Protagonist
ą
wyj
ś
cia jest oczywi
ś
cie Moj
ż
esz. Wyobra
ż
a
on jednak nowego Moj
ż
esza, którym b
ę
dzie Chrystus
24
.
3.2. Wypełnienie obietnicy danej Abrahamowi
W
ą
tek chrztu jako wypełnienie obietnicy danej Abrahamowi pojawia si
ę
w modli-
twie po drugim czytaniu, w pierwszej wersji modlitwy po trzecim czytaniu i po
ś
red-
nio w modlitwie po czwartym czytaniu
25
. Odnajdujemy tu bezpo
ś
rednie nawi
ą
zanie
do tego,
ż
e sakrament chrztu pomna
ż
a liczb
ę
dzieci Abrahama czyni
ą
c go ojcem
licznego narodu. Wierz
ą
cy wł
ą
czeni do liczby synów Abrahama staj
ą
si
ę
w ten
sposób dziedzicami Bo
ż
ych obietnic. Abraham jest najwcze
ś
niejsz
ą
postaci
ą
biblijn
ą
,
nakre
ś
lon
ą
na tyle wyra
ź
nie,
ż
e w ograniczonym zakresie mo
ż
na j
ą
odnie
ść
do
wydarze
ń
historii powszechnej. Abraham mógł by
ć
kupcem karawanowym, cho
ć
Biblia przedstawia go tylko jako pasterza. To mgliste odniesienie Abrahama do
historii nie wyklucza sporów w kwestii, jak wielka cz
ęść
jego biografii mogła by
ć
sztucznie rozbudowana
26
.
Abraham, jako ojciec licznych narodów, według obietnicy Boga staje si
ę
Jego
wybra
ń
cem. To wybranie skutkuje radykaln
ą
przemian
ą
ż
ycia. Bóg wkracza w jego
egzystencj
ę
,
żą
daj
ą
c całkowitego zawierzania. Do tego stopnia,
ż
e musi on zmieni
ć
miejsce swojego zamieszkania, wyruszaj
ą
c w nieznane. „Abraham uwierzył i Pan
poczytał mu to za zasług
ę
” (Rdz 15,6). Jego całe
ż
ycie opiera si
ę
na wierze i zaufaniu
Bogu
27
. Przez ten czas Abrahama pozostaje pod znakiem niczym nie ograniczonych
zrz
ą
dze
ń
Bo
ż
ych. Jego wiara ma by
ć
oczyszczona i umocniona przez cierpienie. Bóg
za
żą
da od niego ofiary z Izaaka, na którym spoczywała Bo
ż
a obietnica (por. Rdz 22,1
nn.). Jednak Abraham wierny Bo
ż
emu wezwaniu „nie odmówił nawet swego
jedynego syna” (Rdz 22,12.16)
28
.
Z osob
ą
Abrahama zwi
ą
zane jest przymierze, którego znakiem było obrzezanie.
Jest ono warunkiem nieodzownym dopuszczenia do
ś
wi
ę
towania Paschy, podczas
22
A. Skowronek,
Z teologii chrztu
, w:
Sakrament chrztu. Liturgia, teologia, Pismo
ś
w
., red. S.
Czerwik, J. Kudasiewicz, J. Łach, A. Skowronek, Katowice 1973, s. 40.
23
H. Witczyk,
art. cyt
., s. 231 – 232.
24
M. Qualizza,
dz. cyt.
, s. 47.
25
Por. MR, nr 25, 26, 27, s. 168 – 169.
26
R. North,
Abraham
, w:
Słownik wiedzy biblijnej…,
s. 5.
27
M. Qualizza,
dz. cyt
., s. 13
28
Abraham
, w:
Słownik teologii biblijnej
, red. X. Leon – Dufour, Pozna
ń
– Warszawa 1982, s. 37.
Plik z chomika:
cecz
Inne pliki z tego folderu:
Encyklika 'Laudato si''.pdf
(1177 KB)
Adhortacja apostolska 'Evangelii Gaudium'.pdf
(1032 KB)
ŚW. JAN MARIA VIANNEY KAPŁAN Z ARS ROK KAPŁAŃSKI.pdf
(7551 KB)
Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin.pdf
(394 KB)
Kodeks prawa Kanonicznego.pdf
(1253 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty liturgiczne
Dokumenty Soboru Watykańskiego II
Encyklopedia katolicka
Katechizm KK
LITURGIA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin