P. Manent - Racja Narodów.pdf
(
12222 KB
)
Pobierz
216355648 UNPDF
t*'
ph.s*1l
_
nr'l^
AP\r1-t-
"n1i#
NARODO\7
REFLEKSJE
na,
TEMAT
DEMOKRACJI
*
Eu
RoPIE
RACJA
PIERRE MANENT
]zYKA
FRANcUsKlEco
PRzEozY
PIOTR GUMOLA
PRZEDMOWA
ALEKSANDER HALL
SPRA!gY POLITYCZNE
Nan
o
Iltt
wrzenia
2001
r. stanowi
dla
wikszoci
z nas
nie
tylko pocztek serii
wydarzeit,
kt
re
przy
innym splocie
okolicznoci
nigdy
by
nie wystpiy
i
kt
re
bd
wiza
si ze
sob
jedno
po
drugim w
jakiej
nieokrelonej
przyszoci,
ale
r
wnie
katastrof otwierajc now
epok.
oczywicie,
to
wsp
lne przekonanie bardzo szyb-
ko
ustpuje miejsca szeregowi ostrych nieporozumieri
dotyczcychprzyczyn
i
znaczenia tego
wydarzenia oraz
charakterystyki
czas
w,
kt
re
nadchodz.
Ja
osobicie
mog
co
najvyej
pokusi
si
o
wyjanienie,
jakie
byo
moje
nie
le
pierwsze
odczucie,
co pierwsza refleksja,
kt
ra pojawia
si
zaraz poprzeraeniu.
Najbardziej niepokojcym
wnioskiem
pyncym
z
tego
wydarzenia nie byo
moim
zdaniem
apogeum
ter-
roryzmu
jako
zjawiska o wielkiej skali. Konkluzja
bya
ruczej taka,
e
ludzko
charakteryzuje si
dzi
znacznie
7
niszczenie
b|iniaczych
wie
na
Manhattanie
MCJA
NAROD
W
PIERRE
MANENT
gbszymi
i
trudniejszymi do
przezvycienia
podziaami,
ni
sdzilimy.
W
jednym
momencie
zostaa
wywr
cona
do
g
ry
nogami
caanasza dotychczasowa wiedza
o
panu-
jcych
tendencjach
i
skonnociachwsp
czesnej
ludzko-
ci,prowadzcych
jnieodparcie
-
jak
sdzili-y
-
w
stro-
n
coraz wikszego zjednoczenia. Wszelkie wtpliwoci
rozwiewa
upadek
muru
berlir1skiego, czynic
to
zjedno-
czenie
bliskim
na
wycignicie
rki.
Wydatzenia
z
II
wrzenia
ujawniy
jednak
istnienie
innego
muru
-
muru
wzajemnej
nieprzenikalnoci wsp
lnot
ludzkich
wbrew
zadziwiajcej
i
wci
rosncej
atwoci
komunikacji.
z
jak
swobod
m
wilimy
tu
przedtem
o
',odmie-
nikacji,
kt
ry
w
najwikszym
stopniu
moe
jednoczy
ludzi
w
ramach sieci
obejmujcej
caplanet, to, e
wy-
brali
znisz
czenie najbardziej spektakularnych symboli
wiatowego
handlu
w
sercu stolicy
wiata
-
wszystkie te
oko
l
ic
zno
c
i,
w
adnym
s
topni
u
anegdoty
czn e,
po
czy-
y
si
na
tyle, aby da
dow
d, e
najbardziej doskonae
natzdzia
handlu
i
komunikacji
pozostajna
zewntrz
ycia
narod
w
i
s
dalekie
od
sprzyjania
ich
zjednocze-
niu,
pomimo oczekiwari liberalnej
i postpowej
opinii
od
pocztk
w
XVIII w.
xr
tko
m
wic, komunikacja
sama
z
siebie nie
tworzy
wsp
lnoty.
nnoci''
i
,,prawie
do
odmiennoci''!
Jednak
r
nice,
o
kt
rych mylelimy,mialy by nieznaczne
i
atwe
do
zaakceptowania
w
ramach zjednoczonej ludzkoci,
a
ich
zadaniem
byo
jedynie
oywi
jej
mienic
si
po-
wierzchni. Nagle
wr
cio
do nas poczucie
policznej
realnoci:niezalenie
od
wielkoci
i
innych
cech
waci-
wych
wsp
lnotom ludzkim,
s
one
organizmami
zwarty-
mi, zamknitymi, trudno przenikalnymi, posiadajcymi
waciw
sobie
perspektyw
i
ksztatujcymi
swoich
czonk
w w
takim
stopniu, e wygodne narzdzia oraz
zara|iw
e
przyjemnoci
wsp
czesnoci
s
niewystarcza-
jce,
aby
wzbudzi
midzy
nimi
ycie
naprawd
wsp
l-
notowe.
To,
e
wikszo
terroryst
w
pochodzia
z
Atabii
Saudyjskiej, bliskiego sojusznika
-
o
ile
mona
tak
po-
wiedzie
-
Stan
w
Zjednoczonych, to, e zamienili oni
w
mordercz brorl samoloty pasaerskie
-
rodek
komu-
Nasze
i|uzje
-
liberalne
i
postpowe
-
dotyczce siy
oddziaywania komunikacji
maja
w sobie
co
nieodpar-
tego.
Czy
nie
opieraj
si one
zreszt
na
najbardziej
przekonpujcej,
a
jednoczenie
szacownej definic;i
czowieka
jako
,,zwietzcia,
kt
re
posiada
logos"?
,Jestemy
ludmi,
i
przekazujemy
siebie
jedni
drugim
wycznie
za
pomoc
sowa'',
pisze
Montaigne.
Jake
wic
moemy nie oczekiwa,
e
coraz szybszy
i
zatacza-
jcy
coraz szersze
krgi obieg
s
w
prowadzi
bdzie do
poszerzenia
i
pogbienia ludzkiej
wsp
lnoty?
Tkwi
w
m
jednak
pewna
dwuznaczno.
zwizek
pomidzy
ludzkim
stowarzyszeniem
i
sowem
jest
bar-
dzo niky, a przy tym
nie
jest
wzajemny, a
oba
pojcia
nie
s
sobie
r
wne.
To
nie
sowo
tworzy
wsp
lnot,
lecz
wsp
lnota
twotzy
i
zachowuje
sowo.
Jeli
istniejr
-
54
RACJA
NARoDW
PIERRE
MANENT
55
nego
typu
wsp
lnoty,
a
co za
tym idzie
r
nego typu
sowa,
wszystkie
one odnajduj swoje
miejsce do ycia
w
spoecznocipolitycznej,
w parlstwie.
Jeli
ycie ludz-
kie toczy
si
pomidzy
prozuytecznoci
a
poezj szla-
chetnoci
i
wielkoci,to porzdkowane
jest
ono dziki
mediacji sprawiedliwoci,
kt
ra
jest
dzieem waciwym
tego,
co polityczne. To
wsp
lnota polityczna
utrzymuje
razem
i
umoliwia
zachowanie wszelkiej
pamici
sowa,
akada prawdziwa
wymiana
informacji
opiera
si z
ko-
niecznoci
natej
harmonijnej
strukturze.
W
spos
b
wa-
ciwie
bezsensowny
przeceniamy
moc
narzdzi komuni-
kacji,
w
szczeg lnocisi
wsp
lnego
jzyka
kontakto-
Wego.
Jeli
jutro
bdziemy wszyscy rozmawia
po
an-
gielsku, nie
oznacza
to, e
zrobimy krok
w
stron
jedno-
ci.Zdaje si,
e
rzecznicy
rzd w
lzradla
i
Palestyny,
podobnie
jak
dyplomaci indyjscy
i
pakistariscy
m
wi
bardzo poprawnym
angielskim. Instrument,
jakim jest
wsp
lny
jryk
nie tworzy
sam
z
siebie porozumienia.
Wzajemne zrozumienie
zaklada
ycie w tej
samej
spo-
ecznocipolitycznej
lub
przynajmniej przynaleno
do
spoecznoci,
kt
rych
ustroje polityczne
i
wsp
lne
do-
wiadczenia
s
bliskie. Wiemy zreszt e ten warunek,
chocia
konieczny,
nie
jest
v,rystarczajcy.
||e
to naro-
d
w
wytaczao
sobie
wojny pomimo
e
ich ustroje i
do-
wiadczeniabyy
sobie
bliskie!
My, Europejczycy, powinnimy by
szczeg lnie
wia-
domi
polityczne1o
charakteru
sowa. o
jzykach
euro-
pejskich
m
wi
si, e s
,jzykami
narodolvymi''.
Jest
to
prawdziwe,
jeli
pod
pojciem,,narodu''
rozumiemy
cia-
o
polityczn
e szczeg
lnego rodzaju.
Rzecz1rwicie,
nasze
jzyki
nie odwouj
si przeci
e
do
czego
niewypowie-
dzianego o
zagubionym pochodzeniu lub
cigu
dowiad-
czerl
niekomunikowalnych,
ale przede
wszystkim
do
pojmowalnej
historii politycznej,
do
kt
rej waniezna-
jomo
jzyka
daje
nam
dostp. Nasze
jzyki
nie wyraa_
j
wysublimowanej,
apoliLycznej
lub
metap
o|icznej
esencji
,,kulturowej'',
one
vyraajprzede
wszystkim
histori naszych
odpowiednich
ustroj
w
politycznych.
Racine
i
Szekspira... Na osi czasu'
poeta
jest
w kadym
kraju
uosobieniem
policznego
momentu,
w kt
rym
nar
d zdoby
wiadomowasn
odnajdujc
swoj
po-
sta skoriczon
jeli
mona tak powiedzie.
Jednocze-
niepoeta aktualizuje
moc
jzyka,
okrela
jego
zasoby
i
jako.
Francuski, jryk
dworu,
na tyle cisy
w
lyypo-
wiedziach abstrakryjnych,
e
sta
si
w
spos
b natural-
ny
jzykiem
Republiki
nauczajcej
i
rozprawiajcej,
j-
zykiem
nartacji,
kt
ry
woli
znak
od
rzeczy
samej,
jzy-
kiem form podrzdnych
i
wymienich.
Angielski,
j-
zyk
barbarzyriski,
wyniesiony
na
najwyszy poziom
efektownej
wyrazistociptzez
najwikszego
poet
euro-
pejskiego, obdarzony
wystarczajc prostot
i
si
aby
sta
si
p
niej
jzykiem
tego,
co
uyteczne,
jzykiem
imitacji, w
kt
rym
pobrzmiewa
jeszcze
krzyk
zwierz-
cia, do dzisyszalny
w
Izbie Gmin'
Nasze
jzyki
euro-
pejskie
- wymieniem
jedynie
dwa
mi
najblisze
-
sza-
chwycajcymi
destylatami wypracowanymi
przez
wie|-
kiego syntezatora
ycia
eutopejskiego,
jakim
byo
paristwo-nar
d.
RACJA
NARoDW
PIERRE
MANENT
57
Pa
stwo-nar
d
byo
dla
Europy
nowoytnej tym,
czym miasto-parlstwo
dla
Grecji
antycznej: tym, co
two-
rzy
jedno,
a
wic ramami sensu
i
ycia
poprzez two-
rzenie
wsp
lnej sprawy.
Pomimo
doskonaych
prac hi-
storycznych,
por
wnanie
tych
dw
ch
modeli
politycz-
nych
kryje
jeszcze
wiele tajemnic,
kt
rych
wyjawienie
wydaje si wane.
Mona
w
kadym
razie
powiedzie,
e
miasto-pa
stwo
i
par1stwo-nar
d,
to
dwa
jedyne
mo-
dele
polityczne,
kt
re
umoliwialy, przynajmniej
na
ich
etapie demokraty cznym,
rea|izacj
cisegoz)ednocze'
nia
cywilizacji
i
wolnoci.
Historia
zna
wielkie
cywilizo-
wane imperia,
kt
re nawet w swoich
najagodniejszych
okresach
ignoroway wolno.Zycie
plemion,
a
og
lnie
ycie
,,prymitylvne'',
zawiera
w sobie bardzo wyrazist
posta
wolnoci,ale
pozbawione
jest
slodyczy i
urok
w
cywi|izacjl Chcialbym tutaj
rozway
model
paristwa-
narodu,
z
a|em
zostawiajc
na boku kwesti miasta-
parlstwa.
Z
poufaocirodzi
si pogarda.
Nie
potrafimy
ju
do-
ceni,
cze1o
dokonao europejskie
paristwo-nar
d w
ra-
mach
swojego
historycznego rozwoju.
Chodzio
o
nad-
zwy
czaj miaeprzedsiwzicie
wymagajce mobilizacj i
o
niespotykanym nateniu
i
ptzede wszystkim
niespo-
tykanej
trwaoci
i r
norodnociwiedzy,
duchowego
bogactwa
nie tylko
przyw
dc
w
i
inspirator
w,
ale
wszystkich
obywateli.
Chodzio
o
rozcignicie
ycia
obywatelskiego,,,ycia
w
wolnoci'',
kt
re w
najlepszym
razie byo
dotd
przywilejem
niewielu,
na
spoecznoci
obejmujce
niezliczone rzesze ludzi. Chodzilo o rzdze-
nie ogromnymi
masami,
kt
re
miayjednoczeniepozo-
sta
wolne.
Pogarda
dla
tej
historii maw
rzeczywistoci
przyczy-
ny bardziej konkretne i bolesne
ni
-
miemtak powie-
dzie
-
poufao
czy
te przyzv,tyczajenie.
Jestemy
od-
dzieleni od naszej
historii policznej
murem ognia lat
191'4-45.
Przedtem: historia
obciona
win
z kulmina-
cj na
botach
Eparges
i
rampie owicimia.
Potem: po-
jawilimy
si
ponownie,bez chrztu i
nawr
cenia, w
bia-
ej
szacie demokracji
nareszcie
czystej,
to
znaczy
nie
narodowej,
kt
rej
jedynym
programem politycznym
byo
zachowanie wasnej niewinnoci. Konieczne
jest,
aby-
my
przekroczyl'i
ten
mur
ognia. Konieczne
jest,
abymy
przywr
cili
mdrocigoci
historii
europejskiej,
za-
miast
przypuszcza,
e
wyszlimy
z
dugich
wiek
w
narodowego pogaristwa pidziesit
lat
temu,
a
wic
w
momencie
tworzenia
si
pierwszych instytucji
euro-
pejskich. Chciabym, choby
w
niewielkim
stopniu,
przyczyni
si do
tych starari.
Niezalenie od sposobu interpretacji,
moemy
jedy-
nie podziwia dugie trwanie
paristwa_narodu europej-
skiego w podw
jnym
znaczeniu tego
pojcia. Nieza]e-
nie
jak
bardzo
wiadomi
jestemy puapek
historycznej
pamici
i
jak
bardzo wystrzegamy
si tego, co
Aron
lubi
nazywa,
cytujc Bergsona,
,,retrospektywn
iluzj nie-
uchronnoci",narzuca
si
pewnego
rodzaju
oczywi-
sto:
historia
wikszocinaszych
narod
w
rozpozna-
wana
jest
na
przestrzeni przynajmniej
siedmiu
lub
omiu
wiek
w. Powoaem
si
na
jzykz
kt
kiedykol-
Plik z chomika:
UmbraPagan
Inne pliki z tego folderu:
Dzieje Rosji do 1914 r.rar
(1426 KB)
Carolyn R. Higginbotham - Egyptianization and Elite Emulation in Ramesside Palestine, Governance and Accomodation on the Imperial Periphery (2000).pdf
(15552 KB)
Mord Bogie - Churchill's Horses and the Myths of American Corporations, Power, Stakeholders, and Governance (1998).pdf
(10487 KB)
Teoria polityki.pdf
(2971 KB)
March, Olsen - Instytucje - organizacyjne podstawy polityki.pdf
(8342 KB)
Inne foldery tego chomika:
Politologia
Tocqueville, de Alexis
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin