PEDAGOGIKA CELESTYNA FREINETA.odt

(20 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA CELESTYNA FREINETA

 

 

 

Celestyn Freinet (1896-1966) był francuskim pedagogiem, chłopskiego pochodzenia. Preferował on pedagogikę naturalistyczną. W roku 1920 rozpoczął  naukę w szkole i stwierdził, że tradycyjne nauczanie nie jest najlepsze. Szuka więc nowocześniejszych i ciekawszych metod wychowania i nauczania. Freinet wyjeżdża do Związku Radzieckiego i wraca zafascynowany tamtejszymi metodami. Niektóre pomysły próbuje wcielić, pierwsze było założenie szkolnej drukarni. Jednak nie każdy pomysł udaje mu zrealizować, gdyż spotyka się z sprzeciwem władz i rodziców. Freinet postanawia założyć własną, prywatną szkołę i tam wprowadza swoje poglądy i założenia pedagogiczne, takie jak:

1.                 brak podziału na dydaktykę i wychowanie

2.                 nie  ma selekcjonowania dzieci na lepsze i gorsze; praca z dziećmi  o   różnych możliwościach intelektualnych

3.                 w pracy pedagogicznej najważniejszy jest rozwój osobowości każdego dziecka

4.                 pedagogika oparta jest na prawach dziecka, szacunku dla jego osoby, potrzeb i dążeń

5.                 wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami

6.                 założenia pedagogiczne realizowane są za pomocą technik, które opracował, ułatwiających pracę nauczyciela, tj:

                     swobodny tekst

                     gazetka szkolna,

                     doświadczenia poszukujące

                     korespondencja międzyszkolna

                     swobodna ekspresja plastyczna, muzyczna i teatralna

                     fiszki autokreatywne.

                      

Stosowane przede wszystkim w środowisku społeczno - przyrodniczym. Jest to droga do samodzielnego zgłębiania geografii., przyrody, historii czy matematyki Ma ono charakter wielokrotnych prób zakończonych pomyślnie. Pozostawiają one w świadomości dziecka doznane wrażenia zmysłowe i drogę posługiwania się nimi w sposób celowy i zamierzony.

Celestyn Freinet szczególnie podkreślał bezcelowość stosowania podręczników, proponując w zamian swobodne metody poznawania świata przez dziecko. Nauka miała, według Freineta, opierać się na własnych doświadczeniach. Dużą uwagę wracał na pracę w małych grupach. Dzieci same przygotowują plan zadań na cały tydzień, wyznaczają do tego osoby i wszystko dokumentują. Później całą swoją pracę oceniają, w nagrodę otrzymują dyplomy.

 

Główne hasło to „spójrzcie na świat oczami dziecka”, głosił także:

                     dać głos dziecku

                     otworzyć klasę na świat

                     nadać sens pracy dziecka

                     uczyć działać, by zrozumiało.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin