SCIAGA NA PEDAGOGIKE I.odt

(14 KB) Pobierz

Edukacja-ogół oddziaływań słuzacych formowaniu się zdolnosci zyciowych czlowieka.

Wychowanie-świadome,celowe dzialanie pedagogiczne zmierzajace do osiagniecia wzglednie stalych skutkow ;zmian rozwojowych w osobowosci wychowanka.

Ksztalcenie-system dzialan zmierzajacych do tego,aby uczacej się jednostce umozliwic poznanie swiata,przygotowanie się dozmieniania swiata i uksztaltowanie wlasnej osobowosci.

Socjalizacja-proces uczenia się,dzieki ktoremu czlowiek,istota biologiczna,staje się istota spoleczna,czlonkiem okreslonego spoleczenstwa i okrl.kultury

Uczenie sie-proces nabywania wzglednie trwalych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu(wiadomosci,umiejetnosci) w toku bezposredniego i posredniego poznawania rzeczywistosci.

Nauczanie-proc.kierowania uczeniem się uczniow w toku planowanej pracy nauczyciela z uczniami.

Funkcje nauki:

=diagnostyczna-polega na gromadzeniu wiedzy o tym co bylo lub jest w obiektywnej rzeczywistosci czyli na stwierdzeniu jej obiektywnego stanu;

=prognostyczna-tj.okreslenie na podstawie poznanych prawidlowosci przebiegu zjawisk, przyszlych zmian i rozwoju obiektywnej rzeczywistosci;

=instrument-techniczna, tj.informowanie o sposobach i srodkach realizacji zamierzonych celow;

=humanistyczna-zaspokajanie potrzeb intelektualnych i emocjonalnych czlowieka w dziedzinie poznawania obiektywnej rzeczywistosci oraz uksztaltowania naukowego pogladu na swiat.

Kolo hermeneutyczne opisuje  kolisty ruch rozumienia czyli ruch po okregu,obejmujacy jego dwa aspekty.Pierwszy dotyczy kwestii rozumienia wstepnego-do tekstu nie można bowiem podchodzic bez zadnych przeslanek lecz najpierw należy rozpoznac wlasna,juz wczesniej posiadana wiedzę w jej historycznosci.Owo rozumienie wstepne dzieki rozumieniu odnosnego tekstu ulega modyfikacji i rozszerzeniu,umozliwiajac jeszcze lepsze rozumienie.

Akt myslenia wg Dewey:

1.                    1.Odczucie trudności.

2.Wykrycie jej i określenie.

3.Nasuwanie się pomysłów możliwego rozwiązania.

4.Wyprowadzenie, przez rozumowanie, wniosków z przypuszczalnego rozwiązania.

5.Dalsze obserwacje i eksperymenty prowadzące do przyjęcia lub odrzucenia przypuszczenia, czyli do wniosku zawierającego przeświadczenie pozytywne lub negatywne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin