Scenariusz zajęcia - DLACZEGO LIŚCIE USYCHAJĄ.doc

(42 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘCIA

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej

 

 

1.                 Data:

2.                 Grupa wiekowa: 5-6 latki

3.                 Treści programowe:

- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach,

- wykorzystanie owoców w działalności plastycznej, dekorowanie nimi kącika przyrody

- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

4.                 Temat zajęć: „Dlaczego liście usychają”

5.                 Cele edukacyjne

Dziecko:

- wie, że liście usychają,

- wymienia nazwy wybranych drzew, ich owoce i liście,

- wzbogaca kącik przyrody,

- dokonuje oceny swojej pracy

6.                 Metody nauczania:

- słowna: rozmowa, żywego słowa

- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania,

- oglądowa: obserwacja,

7.                 Formy organizacyjne

- indywidualna,

- zbiorowa,

8.                 Środki dydaktyczne:

opowiadanie J. A. Hockuby „Co się tutaj dzieje?”, obrazki drzew (klonu, kasztanowca, jarzębiny, dębu), pudełko z obrazkami nosków klonu, kasztanów, kiści jarzębiny, żołędzi, kolorowe listki, szarfy, podziurkowane kasztany, jarzębinę, żyłki

 

9.                 Literatura przedmiotu:

Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;

Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;

 

 

10.             Przebieg zajęć

Tok zajęć

Czynności n-la

Czynności dzieci

Czynności organizacyjno-porządkowe

Wprowadzenie do tematyki zajęć

 

 

 

 

 

 

 

Uświadomienie celu zajęć

Realizacja tematu – zabawa dydaktyczna

(poznawanie owoców i liści wybranych drzew)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa orientacyjno porządkowa „Liście”

 

 

 

 

 

 

Karty pracy  Bawię się i uczę, cz.1

 

 

 

 

Rozwijanie małej motoryki.

 

 

 

 

 

Podsumowanie i ocena pracy dzieci

- zaproszenie dzieci na dywan,

 

 

- czytanie opowiadania J. A. Hockuby „Co się tutaj dzieje?”

- rozmowa na temat opowiadania:

Co się stało z liśćmi klonu?

Czy z jodłą stało się to samo?

Czy drzewa iglaste są zielone cały rok?

Gdzie odleciały ptaki? Kiedy powrócą?

Jaki ptak przyleciał do nas na zimę?

Czy wiecie, dlaczego liście opadają?

- poznawanie oznak jesieni (usychania i opadania liści, odlotu ptaków).

- s-tka pokazuje wszystkim dzieciom obrazki drzew (klonu, kasztanowca, jarzębiny, dębu) i przypina je na tablicy, poleca, by dzieci powtórzyły nazwy kolejnych drzew. Nast. s-tka pokazuje pudełko z obrazkami nosków klonu, kasztanów, kiści jarzębiny, żołędzi, wyciąga je kolejno i nazywa, po czy odkłada do pudełka. Prosi dzieci, by podchodziły po kolei do tablicy, wybierały jeden obrazek z pudełka i wskazały drzewo do którego pasuje ten owoc. Na koniec dzieci powtarzają nazwy drzew i ich owoców.

S-tka pokazuje kolejne pudełko z  obrazkami liści klonu, kasztanowca, jarzębiny i dębu, nazywa je. Prosi, by dzieci kolejno podchodziły, wybierały jeden obrazek i dopasowały do odpowiedniego drzewa. Na koniec dzieci powtarzają nazwy drzew, ich owoców i liści.

- s-tka poleca, by dzieci stanęły w rozsypce, rozdaje każdemu dziecku kolorowego liścia, rozstawia szarfy tych samych kolorów co liście na dywanie, Mówi: Kiedy będę grać na tamburynie poruszacie się po Sali, ale uważajcie, by nikomu nie zrobić krzywdy, gdy przestanę grać jak najszybciej stajecie przy szarfie w kolorze waszego liścia.

- s-tka zaprasza do stolików, każde dziecko dostaje swoją książkę, otwiera na podanej stronie. S-tka poleca: połączcie w pary liście tego samego drzewa i pokolorujcie jedną parę liści z tego samego drzewa. Sprawdzenie czy wszystkie dzieci dobrze wykonały zadanie.

- s-tka rozdaje na każdy stolik podziurkowane kasztany, jarzębinę, żyłki do nawlekania, mówi: dziś udekorujemy nasz kącik przyrody i wykonamy korale z kasztanów i jarzębiny. Nawlekamy je na żyłki, które macie na stolikach. Kiedy dzieci skończą wzbogacają kącik przyrody wykonanymi koralami.

- s-tka prosi by dzieci przypomniały, o czym dziś mówiliśmy, o jakich drzewach, ich owocach i liściach, co się z nimi dzieje jesienią;

- podziękowanie za wspólną zabawę;

- dzieci siadają w rozsypce na dywanie,

 

- dzieci uważnie słuchają opowiadania,

- odpowiadają na pytanie studentki,

 

 

 

 

 

- próbują podawać oznaki jesieni, jakie usłyszały w tekście, jakie widać za oknem,

- kolejno podchodzą do tablicy, wybierają rysunek i odpowiednio go klasyfikują, nast. powtarzają zadanie z obrazami liści;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci poruszają się po sali do rytmu wystukiwanego przez tamburyno, gdy nastaje cisza pośród rozstawionych na dywanie szarf podchodzą do tej w kolorze trzymanego liścia;

 

- wykonają zadanie z kart pracy;

 

 

 

 

- nawleka kasztany, jarzębiną na żyłkę, wzbogaca nimi kącik przyrody,

 

 

 

 

- przypominają co było tematem zajęć, swobodna rozmowa,

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin