Scenariusz zajęcia - INSCENZACJA D. Gellner ŚWIATŁA SYGNALIZATORA.doc

(43 KB) Pobierz
1

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

z zakresu edukacji polonistycznej

 

 

1.                 Data:

2.                 Grupa wiekowa: 3-4 latki

3.                 Treści programowe:

- różnicowanie głosów pojazdów,

- wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu,

- słuchanie wiersza,

4.                 Temat zajęć: Inscenizacja D. Gellner „Światła sygnalizatora”

5.                 Cele edukacyjne

Dziecko:

- rozpoznaje głosy znanych pojazdów, nazywa je,

- wypowiada się na temat wiersza,

- uważnie słucha rozmówcy,

- prawidłowo trzyma kredkę,

 

6.                 Metody nauczania:

- słowna: rozmowa, żywego słowa

- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania,

- oglądowa: przykład osobisty,

 

7.                 Formy organizacyjne

- indywidualna,

- zbiorowa,

- zespołowa,

 

8.                 Środki dydaktyczne:

Wiersz D. Gellner „Światła na skrzyżowaniu”, wycięte światło czerwone i zielone, płyta CD z odgłosami pojazdów,  3 szablony różnych pojazdów i „puzzle” do nich.

 

9.                 Literatura przedmiotu:

Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;

Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;

Sąsiadek K. Zabawy paluszkowe, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2005

 

10.             Przebieg zajęć

Tok zajęć

Czynności n-la

Czynności dzieci

Czynności organizacyjno-porządkowe

 

Uświadomienie celu zajęć

 

 

 

 

 

 

Realizacja tematu - Zabawa orientacyjno-porządkowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie słuchowe „Jaki to pojazd”

Zabawa paluszkowa „Auto”

 

 

 

 

 

 

 

 

Układanie puzzli wg szablonu

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie i ocena pracy dzieci

- zaproszenie dzieci na dywan,

 

 

 

- Recytacja wiersza Doroty Gellner „Światła na skrzyżowaniu”

- Omówienie wiersza poprzez zadawanie pytań dzieciom:

„O czy opowiada nam wiersz?”

„O jakich kolorach mowa w wierszu?”

„Jakie urządzenie ciągle mruga, nawet gdy na dworze deszcz”

- S-tka pyta na jakim świetle można przejść przez ulicę, a na jakim trzeba się zatrzymać? Chwali poprawne odpowiedzi dzieci. Zaprasza do zabawy „Kiedy podniosę zielone światło maszerujecie po sali, a kiedy powiem Uwaga, czerwone!’, musicie się jak najszybciej zatrzymać;

- s-tka zaprasza dzieci na dywan, pyta „Czy tylko ludzie, piesi, muszą przestrzegać sygnalizacji świetlnej? Kto jeszcze?”

„Jakie jeszcze inne pojazdy znacie?”

 

- s-tka zaprasza dzieci do odgadywania odgłosów pojazdów (z płyty CD);

- s-tka zaprasza dzieci do nauki krótkiego wierszyka z pokazywaniem na paluszkach:

Auto do myjni pojechał, bo się umyć ładnie chciało. Umyto:

Pierwsze koło podstawowe – pocieramy mały palec jednej ręki i z każdym kolejnym kołem przesuwamy się aż do kciuka

Drugie koło podstawowe, Trzecie koło podstawowe, Czwarte koło podstawowe, Piąte koło zapasowe.”

- układanie pojazdu według szablonu, s-tka dzieli dzieci na trzy grupy każdej rozdaje szablon pojazdu oraz „puzzle”, zadaniem dzieci jest ułożenie ich według szablonu

- zaproszenie dzieci, do stolików, rozdanie kolorowanek różnych pojazdów;

 

- omawianie prac dzieci w kole na dywanie,

- podsumowanie zajęć, luźna rozmowa o czym były zajęcia, przypomnienie na jakim świetle należy przechodzić przez jezdnię;

- podziękowanie za wspólną zabawę.

- dzieci siadają w rozsypce na dywanie,

 

 

- dzieci uważnie słuchają wiersza,

- dzieci odpowiadają na pytania, próbują budować  dłuższe wypowiedzi,

 

 

 

- dzieci maszerują po sali, na hasło „Uwaga, czerwone!” stają w miejscu;

 

 

 

- dzieci wymieniają: autobusy, tramwaje samochody oraz inne pojazdy np. samoloty, statki;

- dzieci próbują odgadywać pojazdy

- dzieci powtarzają za studentką słowa wiersza i pocierają kolejne paluszki;

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci układają pojazdy w grupach, następnie pokazują wszystkim i nazywają pojazd;

- dzieci kolorują pojazdy, prawidłowo trzymają kredkę;

- dzieci prezentują swoje prace,

 

 

ŚWIATŁA SYGNALIZATORA

D. Gellner

Idą dzieci,

idą dzieci,

a nad jezdnią

sygnał świeci.

Mam czerwone

wielkie oko,

mam buzię jak mak,

gdy pokażę się nad jezdnią,

wołam do was tak:

Uwaga! Czerwone światło!

Stój! O wypadek łatwo!

Mam zielone

piękne oko,

zielone jak liść.

Gdy się zazielenię w górze,

to możecie iść.

Zielone światło, zielone!

Przechodźcie na druga stronę.

A czy mrugacie też,

kiedy pada deszcz?

 Oczywiście! Co za pytanie!

Kto się zawsze zajmuje mruganiem,

ten nawet wtedy mruga,

gdy na świecie

deszcz i szaruga!

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin