Scenariusz zajęcia - PODRÓŻ NA WYSPĘ SKARBÓW.doc

(41 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘCIA

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

z zakresu edukacji ruchowo–zdrowotnej prowadzonej

metodą R. Labana

 

 

1.                 Data:

2.                 Grupa wiekowa: 3-4 latki

3.                 Treści programowe:

- nazywanie wybranych części ciała,

- uczestniczenie w zabawach  twórczych;

4.                 Temat zajęć: „Podróż na Wyspę Skarbów”

5.                 Cele edukacyjne

Dziecko:

- chętnie uczestniczy w zabawach twórczych,

- zna nazwy części ciała, stosuje je;

 

6.                 Metody nauczania:

- słowna: pochwała,

- czynna (działalność praktyczna dzieci): zabawa, samodzielne doświadczenia, ćwiczenia,

- oglądowa: przykład osobisty,

- gimnastyka twórcza Rudolfa Labana

 

7.                 Formy organizacyjne

- indywidualna,

- zbiorowa,

 

8.                 Środki dydaktyczne: płyta CD, mapa skarbu, skrzynia, medale Poszukiwaczy Skarbów;

 

9.                 Literatura przedmiotu:

Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik czterolatka, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;

Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;

Kurek-Paszczuk A. Gimnastyka twórcza Labana – pomysłem na lekcję wychowania fizycznego, „Wychowanie fizyczne i zdrowotne”, nr 1 styczeń 2010, s. 32-40

 

10.             Przebieg zajęć

Tok zajęć

Czynności n-la

Czynności dzieci

Czynności organizacyjno-porządkowe

 

Wprowadzenie do tematyki zajęć

 

Uświadomienie celu zajęć

 

 

 

 

 

Realizacja tematu

„Podróż pociągiem”

 

 

„Powitanie swojego ciała” – świadomość własnego ciała

 

 

 

 

„Latający dywan”

 

 

 

„Cicho sza” – wyczucie ciężaru

 

 

 

„Mapa Skarbów” –wyczucie przestrzeni

 

 

 

 

 

 

„Bal na zakończenie wyprawy” rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała w przestrzeni i w czasie

 

Podsumowanie i ocena pracy dzieci

- zaproszenie dzieci na dywan,

 

 

 

- przywitanie wszystkich piosenką „Wszyscy są, witam Was”, próby naśladowania ruchów studentki

- studentka wyjaśnia, że na dzisiejszych zajęciach wyruszymy w zaczarowaną podróż na Wyspę Skarbów. Pierwszym naszym środkiem lokomocji będzie pociąg. Czeka nas wiele trudnych zadań. Jesteście gotowi?

- studentka prosi dzieci, by ustawiły się jeden za drugim i złapały za ramiona, tak, by powstał pociąg, włącza muzykę, pociąg rusza.

- studentka mówi: „Dotarliśmy do stacji, wysiadamy z pociągu, przeciągamy się po długiej podróży. Teraz przywitajmy się ze samym sobą, najpierw lewą ręką witamy swoją głowę, ramiona, brzuszek, kolana, stopy, a teraz prawą ręką”

„Teraz zmieniamy środek lokomocji, wyobraźcie sobie, że lecicie na latającym dywanie, połóżcie się na dywanie i naśladujcie jego ruchy”,

„Dotarliśmy na Wyspę Skarbów, ale uwaga musimy być bardzo cicho, by nie znaleźli nas mieszkańcy tej tajemniczej wyspy, skradamy się na paluszkach i szybko uciekamy

„Zobaczcie co znalazłam, co to może być?”

„To mapa do skarbu, spróbujmy go poszukać, musimy zaglądnąć w każdy najmniejszy kąt”,

„W nagrodę za odnalezienie skarbu otrzymujecie medale, a na zakończenie naszej wyprawy urządzamy wspaniały bal”

„Czas wracać, pożegnajcie się ze sobą nawzajem w dowolny sposób”

„Wsiadamy do zaczarowanego pociągu i ruszamy w drogę powrotną”

 

- studentka pyta dzieci, która zabawa podobała im się najbardziej, dlaczego? Czy którąś już znały, czy wszystkie były nowe? Dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, udziela pochwały wszystkim dzieciom.

- dzieci stają w rozsypce na dywanie,

 

 

- dzieci podejmują próby śpiewu wraz ze s-tką i naśladują jej ruchy podczas śpiewu,

- dzieci uważnie słuchają studentki,

 

 

 

 

 

- dzieci wykonują polecenie, poruszają się do rytmu piosenki, śpiewają,

 

- dzieci demonstrują przeciąganie się, zmęczenie po długiej podróży; następnie witają się z częściami swojego ciała jedną i drugą ręką,

 

 

- dzieci kładą się na dywanie i wykonują ruchy naśladujące latający dywan,

 

- dzieci zachowują się jak najciszej, chodzą po dywanie na palcach,

 

 

- dzieci odpowiadają – mapa jakiegoś miejsca, skarbu

- dzieci szukają skarbu w sali, przyjmują różne pozycje (wysoką, niską itp.), kiedy go znajdą, wyciągają Medale Poszukiwaczy Skarbów, rozdają wszystkim dzieciom.

- dzieci tańczą do muzyki,

- dzieci podają sobie ręce, przytulają, machają itp.

- dzieci ustawiają się w „pociąg”, śpiewają i poruszają się do rytmu piosenki,

 

- dzieci odpowiadają na pytania, słuchają s-tki.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin