2003_STYCZEŃ_OKE_II.pdf

(1082 KB) Pobierz
ŒWIAT£O
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
KOD ZDAJĄCEGO
MBI-W2D1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz II
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ II
STYCZEŃ
ROK 2003
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15
stron. Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. Podczas egzaminu można korzystać z ołówka, linijki,
gumki.
5. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie
pisać ołówkiem.
6. Wykresy i rysunki można wykonywać ołówkiem.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
9. Brudnopis nie będzie oceniany.
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne
rozwiązanie.
11.Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta
odpowiedzi , którą wypełnia egzaminator .
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie 60 punktów
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
11391150.007.png 11391150.008.png
 
2
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
Zadanie 26. (2 pkt)
Schemat budowy związków czynnych biologicznie.
A
B
Podaj, jaką rolę pełnią te związki w życiu organizmów.
rola związku A - .........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
rola związku B - .........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 27. (3 pkt)
Na przekroju poprzecznym przez łodygę ziemniaka ( Solanum tuberosum L. ) obserwujemy
komórki kolenchymy (zwarcicy) kątowej występujące bezpośrednio pod skórką. Natomiast
wewnątrz łodygi, w pierścieniu tkanki naczyniowej, występują promieniste rzędy włókien
sklerenchymy (twardzicy).
a) Określ, która z podkreślonych w tekście tkanek jest żywa, a która martwa.
.................................................................................................................................................
b) Wymień cechę budowy różniącą te tkanki.
..................................................................................................................................................
c) Określ jedną funkcję, jaką pełnią obie te tkanki w łodydze ziemniaka.
...................................................................................................................................................
11391150.009.png 11391150.001.png
 
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
3
Zadanie 28. (3 pkt)
Schemat budowy szkieletu człowieka (A) i goryla (B).
Wymień trzy cechy budowy szkieletu człowieka , którymi różni się on od szkieletu
goryla .
1 - .................................................................................................................................................
2 - .................................................................................................................................................
3 -..................................................................................................................................................
Zadanie 29. (1 pkt)
Tabela: proporcje długości jelita w stosunku do długości ciała.
Kuna
4:1 Szczur
9:1 Renifer
20:1
Pies
5:1 Człowiek
10:1 Owca
28:1
Sformułuj wniosek o zależności między długością jelita w stosunku do długości ciała
zwierzęcia, a rodzajem pobieranego pokarmu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
11391150.002.png 11391150.003.png
4
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
Zadanie 30. (1 pkt)
Pędraki chrabąszcza majowego odżywiają się zjadając podziemne części roślin.
Wykaż zależność między typem aparatu gębowego pędraków a sposobem pobierania
pokarmu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 31. (2 pkt)
Obrączkowanie zdrewniałego głównego pędu polega na usunięciu tkanek położonych na
zewnątrz od kambium.
Roślina po takim zabiegu nadal rośnie i rozwija się, ponieważ powyżej i poniżej miejsca
obrączkowania znajdują się rozgałęzienia pędu z liśćmi.
Sformułuj wnioski dotyczące wpływu obrączkowania na transport:
a) wody i soli mineralnych w tym pędzie,
b) asymilatów w tym miejscu pędu, w którym usunięto tkanki.
a) ...........................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) ...........................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
11391150.004.png
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
5
Zadanie 32. (2 pkt)
Schemat: fragment peptydu z zaznaczonymi miejscami działania peptydaz.
Wśród peptydaz wyróżniamy endopeptydazy i egzopeptydazy.
a) określ, rozkład jakich wiązań chemicznych katalizowany jest przez peptydazy,
.......................................................................................................................................................
b) ustal, rozkład którego wiązania chemicznego (X czy Y) katalizowany jest przez
egzopeptydazę.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 33. (1 pkt)
W diecie pilotów, którzy w czasie II wojny światowej odbywali loty nocne, były
uwzględniane pokarmy zawierające stosunkowo dużo marchwi.
Wyjaśnij, dlaczego pokarmy zawierające stosunkowo dużo marchwi były bardzo
potrzebne tym pilotom.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 34. (1 pkt)
Schemat przygotowanego zestawu doświadczalnego.
Uzupełnij poniższe zdanie, tak aby uzyskać poprawne sformułowanie hipotezy, którą
można sprawdzić przeprowadzając to doświadczenie.
Azot warunkuje prawidłowy ......................... rośliny.
11391150.005.png 11391150.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin