Suworow Wiktor - Nad Stalingradem(2).pdf
(
2797 KB
)
Pobierz
PRZED STALINGRADZKIM STARCIEM
Stukasy (od Sturzkampfflugzeug, tzn. nur
kujący samolot bojowy) w warunkach prze
wagi w powietrzu niemieckiego lotnictwa
potrafiły zadać siłom lądowym przeciwnika
Ogromne straty, skutecznie niszcząc bomba
mi również cele punktowe. Gdy w czasie pi
kowania włączały wyjące syreny silnie od
działywały psychologicznie na żołnierzy
przeciwnika. Jednak z drugiej strony Ju 87
nie miały efektywnego uzbrojenia obronne
go i stawały się łatwym łupem myśliwców, a
słabe opancerzenie powodowało małą odpo
rność na ostrza! / ziemi.
Długo nie znajdowała w Niemczech po
parcia idea stworzenia lotnictwa szturmowe
go. Szef Luftwaffe H.Goering uważał, że
wykorzystywanie samolotów do walk lądo
wych jest nieefektywne. Sceptycznie do mo
żliwości lotnictwa szturmowego odnosiła się
również większość wyższych urzędników Mi
nisterstwa Lotnictwa RLM, uważających że
silnie opancerzone samoloty będą ciężkie i
mało zwrotne. Ostatecznie jednak, w znacz
nym stopniu pod wpływem analizy sukcesów
lłów-2, na początku 1942 r, sformowano
pierwszy pułk szturmowy SchGl dowodzony
przez ppłk. H.HitschhoIda, latającego
wcześniej na bombowcach nurkujących.
Jako samoloty szturmowe Niemcy po
stanowili wykorzystać dopiero co opracowa
ne samoloty Hs 129, które zastąpiły przesta
rzałe lis 123 pamiętające jeszcze wojnę w
LUFTWAFFE WYCHODZI
Z KRYZYSU ZIMOWEGO
Mimo początkowego zaskoczenia i szyb
kiego posuwania sic zagonów pancernych,
armii niemieckiej nie udało się odnieść bły
skawicznego zwycięstwa na froncie wschod
nim. Zima 1941 roku przyniosła jej ciężkie
rozczarowanie. Poważne straty poniosło
między innymi niemieckie lotnictwo. Dowó
dztwo Luftwaffe zdecydowało się więc na
wycofanie z frontu wielu jednostek dla uzu
pełnienia sianów i zapewnienia pilotom od
poczynku.
Nowo powołany na szefa przemysłu lot
niczego feldmarszałek E.Milch rozpoczął je
go poważną reorganizację. Kosztem znacz
nego zwiększenia zużycia materiałów, uru
chomienia nowych wytwórni i zwiększenia
zatrudnienia, już w marcu 1942 r. Niemcom
udało się osiągnąć półtora razy większy po
ziom produkcji niż w styczniu lego roku.
Luftwaffe otrzymała wówczas rekordową li
c/hę nowych samolotów - 1400 egzemplarzy.
Wraz z dostawami nowych samolotów w
Luftwaffe rozpoczęły się zmiany. Używane
na froncie wschodnim jednosilnikowe my
śliwce wiosną 1942 r. zostały całkowicie WA
DI ie nio n e na naj nowsze Messcrsch m i t ty
BI L09R Był to samolot o znakomitej zwrot-
ności i bardzo dużej prędkości wznoszenia,
dzięki mniejszej masie niż w poprzednich
odmianach. Jego skuteczność zwiększyło też
zainstalowanie w modelu Bf 109F-4, który
pi)].iw ii się po raz pierwszy na 1 roncie
wschodnim w sierpniu 1942 r., działka Mau-
ser MG 151/20,
Zimą roku 1942 r. Niemcy przelormo-
wali pułk szybkich bombowców SKG210 i
pułk ciężkich myśliwców ZGI. Dowodził
nim pilot doświadczalny mjr U.Diesing.
Drugi as latający na Bf 110 mjr R. von Ret-
tberg stał na czele pułku ZG2, którą sfor
mowano wiosną 1942 r. z myślą o wykorzy
staniu na froncie wschodnim. Obie jedno
stki wyposażono w samoloty Bf 110, a także
Bf 109E w wersji myśliwsko-bombowcj.
Eskadry bombowe na froncie wschod
nim były wyposażone tylko w dwa typy sa
molotów: I ie 111 i Ju 8<S. Z jednostek bom
bowców nurkujących Ju 87 utworzono zaś
samodzielny rodzaj lotnictwa. Wątpliwości
do zachowania tych maszyn w uzbrojeniu
Hiszpanii. Obok nich postanowiono zasto
sować też specjalnie opancerzone Messer-
schmitty BI" 109E.
Lotnictwo rozpoznawcze dalekiego za
sięgu nie podlegało większym zmianom, e/e
go nie da sic. powiedzieć o samolotach roz
poznawczych bliskiego zasięgu. Podstawowy
typ samolotu rozpoznawczego i korygujące
go ogień artylerii Hs 126 przyjęty do uzbro
jenia w polowie lat trzydziestych, zaczęto za
stępować bardziej nowoczesnym Fw 189. Sa
moloty te znakomicie sprawdziły się na
froncie, stając się prawdziwymi "oczami ar
mii". Zmieniła się też struktura lotnictwa
rozpoznawczego bliskiego zasięgu. W lulym
1942 r. jednostki podległe dotąd wojskom
lądowym przekazano do dyspozycji dowódz
twa lotnictwa. Niemcy liczyli na to. że takie
rozwiązanie, nie zmniejszając skuteczności
rozpoznania i współpracy z piechotą, po
zwoli na zapewnienie lepszej ochrony ze
strony myśliwców, ułatwiając też obsługę i
zaopatrzenie jednostek.
Już pod koniec 1941 r. LuftwaiTc rozpo
częła wzmacnianie lotnictwa transportowe
go. Okazało się bowiem, że pięć lotniczych
grup transportowych w warunkach frontu
wschodniego to za mało. Rozciągnięte linie
zaopatrzenia, złe drogi i początki działań
partyzanckich, powodowały bardzo duzc
trudności z zaopatrzeniem wojsk lądowych.
Także sama Luftwaffc potrzebowała coraz
większych ilości paliwa, części zapasowych i
amunicji.
Planom wzmacniania lotnictwa transpo
rtowego na Wschodzie znacznie przeszko
dzi! "Kocioł Demiański", w który 1 lutego
1942 r. wpadły wojska niemieckiego 2 Kor
pusu armijnego. Praktycznie wszystkie zdol
ne do akcji Ju 52 i inne posiadane samoloty
transportowe zostały wówczas wykorzystane
do niesienia pomocy okrążonym jedno
stkom. I chociaż dowództwo Luftwaffc uz
nało operację za udaną, to jednak utracono
bardzo wiele z użytych maszyn.
Po chwilowym wzroście produkcji, z po
wodu braków materiałowych, liczba dostar
czanych przez przemysł samolotów zaczęła
spadać. W maju wyprodukowano ich już. tyl
ko 1315, a w czerwcu 1282. Było to około
półtora taz.a mniej niż wynosiła lic/ba samo
lotów bojowych wytwarzanych wówczas w
ZSRR. W sprawozdaniu dowództwa wojsk
lądowych OK W z początku maja, ocena lot
nictwa była następująca: "Obecnie nic ma w
Niemczech rezerw materialnych, a liczba go
towych do użycia samolotów zmalała do 50-
60% w stosunku do 1 maja 1941 r." Rów
nież. ocena ogólna nie była lepsza: "Poten
cjał sił zbrojnych jest mniejszy ttiź wiosna
L940 r.. a nie istnieje możliwość jego odtwo
rzenia ze względu na hrak ludzi i środków
materialnych".
Pogląd dowództwa Luftwaffc był har
dziej optymistyczny. Nadziei poszukiwano w
zachowanej kadrze dowódców i doświadczę
nych pilotów, wyszkolonych jeszcze przed
wojną. OKL uważali), ze jakość zatriumfuje
nad ilością.
SIŁY LOTNICZE ARMII
CZERWONEJ LATEM 1942 R.
ZSRR przechodził jeszcze większy kry
zys niż Niemcy. Przemyśl przestawiał MC
dopiero na produkcje wojenną, a przedsię
biorstwa lotnicze przeniesione we wschod
nie rejony kraju bardzo wolno zwiększały
produkcję. Jednak już wiosną 1942 r., głów
nie wysiłkiem kobiet i nastolatków, osiąg
nięto poziom produkcji odpowiadaj
okresowi przedwojennemu. Największy
udział w produkcji samolotów miały wielkie
przedsiębiorstwa przedwojenne: Zakład Sa
ratowski nr 292 (codziennie ekspediowano
z niego po 10 Jaków-1), Zakład Ciołkowski
nr 21 (codziennie 7-.S LaGGów-3) i Zakład
Kazański nr 22 (codziennie po 5-6 bom
bowców Pe-2). W tym czasie każd\ z ewa
kuowanych z Kujbyszewa zakładów, nr 1 i
l<S. wytwarzał po 10-12 lłów-2. Niceo mniej
samolotów pochodziło z zakładu nr 31 w
Tbilisi i nr 126 w Komsomolsku nad Amu
rem.
Już. wiosną 1942 r. udział procentowy sa
molotów starszych typów, takich jak 1-16, I-
153 i SB, w lotnictwie Armii Czerwonej
znacznie się obniżył. Łączna liczba samolo
tów bojowych używanych przeciwko Nie
mcom przekroczyła w maju 6500. Ponad
4000 z nich wchodziło w skład wojsk lotni
czych frontów, marynarki, obrony powietrz
nej i lotnictwa dalekiego zasięgu. To ostat
nie utworzono 5 marca ze struktury lotnic
twa frontowego i podporządkowano
bezpośrednio Naczelnemu Dowództwu.
Ciągle poszukiwano dróg ulepszenia
struktury lotnictwa frontowego. Jego roz
proszenie w armiach ogólnowojskowych nie
pozwalało na z.eśrodkowanic wszystkich sił
na głównych kierunkach działań wojsk lądo
wych. Pierwszym krokiem do wprowadzenia
zmian było utworzenie 10 mieszanych lotni
czych grup uderzeniowych, po 6-8 pułków
każda, przeznaczonych do wspierania Lotnic
twa frontowego w rejonach intensywnych
walk.
Niezbyt udane
samolot] myśliwskie
ŁaGG-3 /-
podwieszonymi
/hidinik.mii paliwu
raz szybciej. W pierwszym półroczu 1942 r.
powstało 336 pułków operacyjnych: 151 my
śliwskich. o7 szturmowych, 39 bombowych
dziennych i 79 bombowych nocnych. 150 z
nich wyposażono w najnowocześniejsze sa
moloty jakimi wtedy dysponowano: Jak-1.
11-2 i Pe-2. O przyspieszeniu formowania
pułków może świadczyć to. ze w styczniu
powstały trzy nowe pułki, w maju już 44, a w
czerwcu - 58 pułków.
Jakość szkolenia była w tym czasie naj
słabszą stroną rosyjskiego lotnictwa. W
pierwszym okresie walk zginęło wielu do
świadczonych instruktorów i była to strata
trudna do odrobienia. W maju miesięczny
nalot w pułkach zapasowych wzrósł w po
równaniu z zimą i wynosił 18-19 godzin, co
wystarczało co prawda starszym pilotom
podtrzymującym nawyki, ale było zupełnie
niewystarczające dla młodych pilotów. Nie
było praktycznie czasu na naukę wyższego
pilotażu i taktyki walk powietrznych nawet
dla myśliwców. Nie uczono tez latania nocą
i w trudnych warunkach atmosferycznych, a
piloci słabo orientowali się w korzystaniu z
pi)mocy nawigacyjnych.
W efekcie takich braków szkoleniowych
piloci przybywali na front żle przygotowani i
nie stanowili równorzędnych przeciwników
dla dobrze wyszkolonych i zorganizownych
Niemców. Na froncie trudno było uzupełnić
niedostatki w poziomie pilotażu. Tak więc
gdy Luftwaffe zwiększyła aktywność, rosyjscy
piloci znowu zaczęli ponosić ogromne straty.
Grupy uderzeniowe spełniły swoją rolę,
ale nic rozwiązały wszystkich problemów. W
kwietniu, mi bazie uzyskanych doświadczeń
postanowiono w miejsce dotychczasowego
lotnictwa frontów utworzyć armie lotnicze.
Głównym twórcą zmodyfikowanej struktury
h\ł nowj dowódca lotnictwa Armii Czerwo
nej gen. A.ANowikow. Reorganizacje, roz
poczęto W maju 1942 r. Na froncie Zachod
nim powstała I Armia Powietrzna, a prawic
równocześnie lotnictwo frontu Briariskicgo,
Południowo-Zachodniego i Południowego
przekształcono w 2. 8 i 4 Armie. Powietrzną.
W czerwcu na froncie Północno-Kaukaskim
utworzono 5 AP. Armie powietrzne były
wielkimi jednostkami wyposażonymi w my
śliwce, bombowce i szturmowce, teoretycz
nie zdolnymi do zdobycia zmasowanymi
uder/eniami panowania w powietrzu i nisz-
czenia wojsk lądowych przeciwnika.
Z pot /alkiem roku 1942 w ZSRR zreor
ganizowano także system szkolenia. Aby
zwiększyć liczbę pilotów kierowanych na
front znacznie skrócono czas szkolenia. Po
wstała wielka sieć zapasowych pułków lotni
czych, które umieszczono w wyspecjalizowa
nych ośrodkach lotniczych, udzie formowa
ni) / wyszkolonych pilotów pułki bojowe.
Odbywalc sie to. w miarę intensyfikowania
dostarczania przez przemysł samolotów, co
PRZED BITWĄ
Wiosną 1942 r. zakończyła się mobiliza
cja Armii Czerwonej, która wykorzystała
wcześniej wszystkie swoje rezerwy. Stalin
bardzo przeceniał własne możliwości, a nie
doceniał siły niemieckiej machiny wojennej.
Efektem takiej błędnej oceny stały się nie
udane próby operacji zaczepnych na Fron-
7
Plik z chomika:
KocikFilozof
Inne pliki z tego folderu:
Suworow Wiktor - Nad Stalingradem(2).pdf
(2797 KB)
Wiktor Suworow - Wybór(2).pdf
(1563 KB)
Ucz się z rodzicami - Wiesz co jesz.rar
(346197 KB)
POZNAJESZ TEN DŻWIĘK CZĘŚĆ 8.zip
(324240 KB)
ZIMA TO CZY LATO CZĘŚĆ 5.zip
(351244 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!! KOLEKCJA DISCOVERY
@@ ~~~Mambo Italiano - w różnych wersjach
♦ Koki, upięcia, warkocze
♫ NAJPIĘKNIEJSZE PIOSENKI I MELODIE NA ŚWIECIE✿♫#
1.Saga o Ludziach lodu (Demonius)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin