Sprawozdanie z transportu leśnego nr 2.doc

(54 KB) Pobierz

WARSZAWA 98.11.15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z transportu leśnego nr 2

 

Temat: Wydajność i koszty jednostkowe zrywki. Dobór środków do wykonania zadań zrywkowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

grupa 7 Wydział Leśny

 

1. Czas cyklu zrywki.

 

 

L [m]

0

1

50

100

250

500

wariant1 [min]

5,00

5,03

6,67

8,33

13,33

21,67

wariant2 [min]

2,50

2,53

4,17

5,83

10,83

19,17

wariant3 [min]

5,00

5,03

6,39

7,78

11,94

18,89

uwaga: wariant 4 jest równoznaczny z wariantem 1

 

 

              Analizując zmiany w czasie trwania jednego cyklu, w zależności od przyjętego wariantu oraz odległości zrywki, można zauważyć następujące zależności:              

Þ  czas cyklu rośnie liniowo, tzn. przy wzroście odległości zrywki wprost proporcjonalnie wzrasta czas cyklu;

Þ  gdy zmniejszymy sumę czasów niezależnych od odległości tzn. zaczepiania, odczepiania, mygłowania ładunku i jazdy bez ładunku (wariant 2) lub zwiększymy średnią prędkość jazdy ciągnika (wariant 3) nastąpi skrócenie cyklu zrywki;

Þ  skrócenie cyklu zrywki zależne jest także od odległości zrywki, i tak przy mniejszej odległości bardziej opłacalne jest skrócenie sumy czasów niezależnych, natomiast wraz z wydłużaniem odległości średnia prędkość ciągnika ma coraz większy wpływ na czas cyklu (w tym przypadku, jak wynika z wykresu, od odległości zrywki około 450m bardziej opłaca się zwiększyć prędkość ciągnika niż zmniejszać sumę czasów niezależnych);

Þ  przy odległości zrywki 0m czas cyklu stanowi suma czasów niezależnych;

Þ  średnia miąższość zrywanego ładunku (wariant 4) nie ma wpływu na długość cyklu.

              Powyższe zależności wynikają z konstrukcji wzoru:

Þ              suma czasów niezależnych jest czynnikiem niezależnym od odległości na jaką odbywa się zrywka, czyli bez względu na tę odległość, o ile zmieni  się suma czasów niezależnych, o tyle zmieni się czas cyklu;

Þ              średnia prędkość jazdy ciągnika jest istotnie powiązana z odległością zrywki, w ten sposób, że czas jazdy jest ilorazem odległości zrywki i średniej prędkości, tak więc czas cyklu rośnie wolniej, przy wydłużaniu odległości zrywki, gdy zwiększymy prędkość (mianownik);

              Wypływa stąd wniosek, że przy sprawniejszej organizacji pracy możemy skrócić czas cyklu o pewną wartość niezmienną, przy każdej odległości zrywki, natomiast przy zrywce na dużą odległość znakomicie opłaca się budować szlaki zrywkowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Wydajność zrywki.

 

 

L [m]

0

1

50

100

250

500

wariant1 [m3/ha]

45,90

45,60

34,42

27,54

17,21

10,59

wariant2 [m3/ha]

91,80

90,59

55,08

39,34

21,18

11,97

wariant3 [m3/ha]

45,90

45,65

35,92

29,51

19,21

12,15

wariant4 [m3/ha]

57,37

56,99

43,03

34,42

21,51

13,24

 

 

              Przy analizie wydajności zrywki, w zależności od jej odległości oraz przyjętego wariantu zauważyłem:

Þ  wydajność zrywki maleje w sposób nieliniowy wraz ze wzrostem odległości zrywki, przy czym największe skoki , jak wynika z wykresu, są przy najmniejszej odległości zrywki, świadczy to o tym, że przy dużych odległościach zrywki różnice w wydajności nie są tak istotne, jak przy małych (np. różnica w wydajności przy odległościach 250 i 500m, w wariancie 1, wynosi 6,62 m3/ha, a przy odległościach 1 i 50m już 11,18 m3/ha);

Þ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin