Cele Ogólne:-praktyczne stosowanie pojęć matematycznych dotyczących umiejętności przeliczania elementów.-wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat.-obserwowanie wykorzystania komputera w praktyce.-zastosowanie indywidualizacji zadań do wykonania, w zależności od zdolności dziecka.Cele Operacyjne: (dziecko...)-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8.-potrafi swobodnie wypowiedzieć się na określony temat.-umie poruszać się rytmicznie zgodnie z akompaniamentem. -potrafi z rozsypanki literowej ułożyć wyrazy.-prawidłowo reaguje na polecenia.-zadaje pytania na interesujące go tematy.-zna różnice między gwiazdą a planetą.-potrafi przeczytać nazwy planet.Metody Pracy:-podająca (rozmowy, opowiadanie, pokaz)-problemowa (obserwacja)-praktyczna (zabawy ruchowo- rytmiczne, praca indywidualna)-eksponująca (doświadczenie)Środki dydaktyczne:-plansza "Układ Słoneczny w Obrazkach"-komputer-płyta CD z prezentacją multimedialną- Zdjęcia planet-karty pracy indywidualnej-utwory muzyczne z filmu "Gwiezdne Wojny"-monografia liczby 8Przebieg zajęcia:1.Wprowadzenie w temat zajęcia.- Rozmowa z dziećmi nt. naszego miejsca we wszechświecie:-Czy wiecie gdzie mieszkamy?-Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?-Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?2.Oglądanie mapy Układu Słonecznego-Objaśnienie co przedstawia:Przyjrzyjcie się planetom krążącym wokół Słońca - to UkładSłoneczny. Planety: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran i Neptun krążą wokół ogromnej gwiazdy - Słońca.-Zachęcenie dzieci do zadawania pytań nt. innych obiektów znajdującychsię na mapie.-Omówienie różnicy między gwiazdą a planetą:Gwiazda to takie ciało niebieskie, które ma w sobie tyle energii i światła, że emituje ją czyli wysyła oświetlając i ogrzewając krążące wokół tej gwiazdy planety. Czyli krótko mówiąc gwiazdy świecą światłem własnym, planety świecą światłem odbitym3.Odczytywanie nazw planet. Przeliczanie liter w nazwach.-Dzieci podchodzą i odczytują nazwy niektórych planet, inne przeliczają litery, głośno wypowiadając ich liczbę, porównują która planeta ma, nie - a która więcej liter .4.Przeliczanie planet.-Wyjaśnienie, że do niedawna było 9 planet, ale astronomowie jedną znich uznali za planetoidę w wyniku czego mamy teraz 8 planet.5.Wprowadzenie liczby 8,-Pokaz cyfry 8 pisanej i drukowanej-ćwiczenia ruchowo-graficzne- kreślenie cyfry w powietrzu, na plecachkolegi, na dywanie.6.Zabawa ruchowa przy muzyce.- Dzieci słuchają fragmentów ścieżki dźwiękowej Gwiezdnych Wojen. Bawią się w gwiazdy lub planety i tańczą zgodnie z rytmem muzyki.7.Prezentacja multimedialna.-Prezentacja multimedialna zawiera zdjęcia wszystkich planet UkładuSłonecznego oraz krótki opis.-Dzieci obserwują ekran komputera oraz czynności nauczyciela. Nauczyciel odczytuje informacje-Wspólne przeliczanie pokazywanych planet w systemie porządkowym do 8.-Zachęcanie dzieci do wypowiedzi nt. oglądanych zdjęć.8.Praca indywidualna przy stolikach,-Każde dziecko otrzymuje pracę indywidualną dostosowaną do jegomożliwości intelektualnych.Np.: rozsypanka literowa z nazwą planety, rozsypanka wyrazowa, pociętyobrazek planety do ułożenia, odczytanie nazw planet i przyporządkowanie ich do odpowiedniego zdjęcia itp.
ewajorek