Wojciech Kazimierz Olszewski - Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej.pdf

(329 KB) Pobierz
harmonia jazzowa
Wojciech Kazimierz Olszewski
Podstawy harmonii
we współczesnej muzyce
jazzowej
i rozrywkowej
7644940.001.png
Spis treści:
1. Od autora ............................................................................................... 1
2. Pojęcie harmonii jazzowej ................................................................... 3
3. Interwały ................................................................................................ 11
4. Tercjowa budowa akordów – ciąg tercjowy ..................................... 19
5. Trójdźwięki ............................................................................................ 25
6. Czterodźwięki ....................................................................................... 31
7. Zapis funkcji za pomocą symboli ....................................................... 37
8. Budowanie akordów w oparciu o skale ............................................ 63
9. Dominanta, centrum tonalne, kadencja “II-V-I” .............................. 73
10. Substytuty .............................................................................................. 93
11. Następstwa akordowe, wzbogacanie harmonii ............................... 101
12. Układ składników w akordzie (voicing), prowadzenie głosów .... 107
13. Akordy kwartowe ................................................................................. 133
14. Aspekt wykonawczy harmonii ........................................................... 139
15. Podsumowanie ...................................................................................... 149
16. Bibliografia ............................................................................................. 150
Od autora
Schyłek XX wieku zaowocował znacznym złagodzeniem zasad i praw rządzących
sztuką tworzenia muzyki. Stało się tak zapewne dzięki rozwojowi jazzu, ale także
znacznej liberalizacji wszelkich kanonów twórczości artystycznej. Nie znaczy to, że
harmonia nie podlega dzisiaj żadnym zasadom. Współczesna muzyka przecież, w wielu
swych odmianach, nie wykracza zbytnio poza struktury oparte na modelu
neoromantycznym i tonalności dur-moll (z pewnymi wyjątkami sztuki awangardowej).
Można więc powiedzieć, że to wciąż ta sama harmonia, ale podejście do niej dość znacznie
się zmieniło. Pomijając wszystkie przyczyny takiego stanu rzeczy można stwierdzić, że
nierealne jest tworzenie współczesnej muzyki (tak jazzowej i rozrywkowej, jak i tzw.
klasycznej) w oparciu o zasady, jakimi posługuje się wciąż nasza rodzima edukacja
muzyczna. Muzyka to żywy twór, ciągle się rozwijający. Zamykanie jej w ramy
niereformowalnych zasad, nie sprzyja jej rozwojowi, a edukacja oparta na
nieprzystających zupełnie do współczesności polskich podręcznikach, może wykształcić
tylko niedouczonych, nieprzystosowanych do dzisiejszych czasów pseudomuzyków.
Do dzisiaj zresztą, w naszych w szkołach muzycznych panuje przesąd o zgubnym
wpływie jazzu na młodych muzyków. Wzbudza to w umysłach uczniów swoiste poczucie
winy, z powodu – choćby - ich zainteresowania tą muzyką. Nie dostrzega się
pozytywnych cech jazzu (które niestety zanikają w tzw. współczesnej muzyce klasycznej),
przejawiających się w ciągłej ewolucji i rozwoju, dzięki swobodzie twórczej i
dostosowywaniu zasad do muzyki, a nie odwrotnie. W Polsce, zamiast przyciągać
młodych do sztuki, dając im możliwości nowoczesnej edukacji, wtłacza im się na siłę
zupełnie nie przystające do współczesności zasady, próbując im wmówić, że to jedyna
słuszna droga. Szanowane uczelnie zachodnie (zwłaszcza amerykańskie) akceptują fakt,
że młodzi muzycy godzą występy w filharmoniach z jazzowym improwizowaniem w
nocnych klubach, co zdecydowanie przecież poszerza ich horyzonty. W dobie internetu
zresztą, polscy uczniowie są w stanie zapoznać się z nowoczesnymi zagranicznymi
1
materiałami dydaktycznymi, traktującymi te tematy w sposób naturalny, prosty i
praktyczny. Konfrontacja z rodzimym programem nauczania i materiałami dostępnymi na
polskim rynku wydawniczym, ukazuje przepaść jaka dzieli nas w tej dziedzinie od
współczesnego świata.
Moje osobiste doświadczenia, jako wykładowcy akademickiego, pozwalają
stwierdzić, że wiedza studentów po kilku latach nauki teorii muzyki w zakresie harmonii,
nie wykracza znacznie poza pojęcie triady harmonicznej. Jest to skutek przeładowania
programu nauczania elementami archaicznymi, przeżytkami, a także braku w nim
odniesień do współczesności, nowoczesnych gatunków muzycznych i światowych
trendów ich rozwoju.
Stąd pomysł na tę książkę, która – mam nadzieję – wypełni istniejącą lukę.
Publikacja zawiera praktyczne informacje, podane w przystępnej formie. Celem moim nie
jest omówienie tematu harmonii w całości, ale przekazanie wiadomości, które są ważne z
punktu widzenia współczesnego muzyka - praktyka, zajmującego się jazzem i gatunkami
pokrewnymi. Tak więc poświęciłem poszczególnym jej elementom tyle miejsca, na ile
proporcjonalnie ważne one są w dzisiejszych czasach. Najszerzej więc opisane są
najważniejsze problemy współczesnej harmonii, marginalnie potraktowałem te o
mniejszym dzisiaj znaczeniu, a pominąłem sprawy, które mają charakter już tylko
ciekawostki historycznej. Tego właśnie oczekuje – według mnie – współczesny czytelnik:
prostej, konkretnej i aktualnej informacji.
Fakt, że odwołuję się często do jazzu, jest zamierzony. Ta stylistyka wniosła do
harmonii najwięcej świeżości, a jej obecność w kulturze światowej jest od dawna
ugruntowana. Cała tzw. muzyka rozrywkowa (czyli 95% muzycznej twórczości),
pochodzi w prostej linii od jazzu, mając z nim wspólne korzenie w bluesie. Prawa
rządzące harmonią jazzową, odnoszą się więc bezpośrednio także do wszystkich
współczesnych gatunków jemu pokrewnych.
Książka przeznaczona jest dla średnio zaawansowanych teoretycznie muzyków i
uczniów szkół muzycznych, znających podstawowe zasady teorii muzyki, akustyki i
klasycznej harmonii. Adresuję ją także do muzyków – amatorów o podstawowych
umiejętnościach wykonawczych, dla uporządkowania wiedzy teoretycznej w zakresie
harmonii. Publikacja zawiera podstawowe wiadomości na temat konstruowania akordów,
współczesnego podejścia do zależności między nimi, wzbogacania harmonii w aspekcie
teoretycznym i estetycznym, problemów wykonawczych z tym związanych, a także
systemu zapisu funkcji harmonicznych za pomocą symboli literowo-liczbowych. Jest
bogato ilustrowana przykładami nutowymi oraz moimi osobistymi poglądami na niektóre
tematy.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin